Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
17/06/2010


    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по правата на човека, вероизповеданията,
    жалбите и петициите на гражданите





    П Р О Т О К О Л
    № 9



    Днес, 17.06.2010 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Йордан Бакалов, председател на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.
    Председател Йордан Бакалов:
    Уважаеми колеги,
    Откривам заседанието на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите. Дневният ред, който ви предлагам е:
    1. Продължение на обсъждането на Проекта на декларация срещу расизма, ксенофобията и дискриминацията, № 054-03-3 от 26.05.2010 г., внесен от Емил Генов Василев, Дарин Величков Матов и Тодор Димитров Великов.
    2. Обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за защита от дискриминация, № 002-01-43 от 21.05.2010 г., внесен от Министерския съвет.
    3. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 054-01-50 от 28.05.2010 г., внесен от Мая Божидарова Манолова и група народни представители.
    Колеги, по първа точка ще ви предложа, но само при пълно съгласие от ваша страна, следното. Знаете, че отложихме гласуването на проекта на декларация във връзка с предложенията за внасяне на допълнение към текста на декларацията. Оказа се, че не всички вносители са тук и не са депозирали готови предложения. Тяхната молба е да го отложим за следващия четвъртък.
    Знаете също, че имаме отложено гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 054-01-25 от 25.03.2010 г., внесен от Лъчезар Благовестов Тошев.
    Нашето решение беше първо да мине през Комисията по правни въпроси и след това да го подложим на гласуване в нашата комисия. Законопроектът е минал на първо четене в Комисията по правни въпроси и е приет. Ако сте съгласни, да го включим за гласуване като първа точка от днешния дневен ред, тъй като дебатът по него вече е проведен, ще го подложа на гласуване. След това ще продължим с втора и трета точка от дневния ред.
    Има ли съгласие? (Да.)
    Който е съгласен с така предложения дневен ред и промяната за точка първа, моля да гласува. Десет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    По първа точка - Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 054-01-25 от 25.03.2010 г., внесен от Лъчезар Благовестов Тошев.
    Подлагам на гласуване на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 054-01-25 от 25.03.2010 г., внесен от Лъчезар Благовестов Тошев.
    Който е „за”, моля да гласува. Десет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    По втора точка - Обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за защита от дискриминация, № 002-01-43 от 21.05.2010 г., внесен от Министерския съвет.
    Знаете, че има един законопроект, внесен от Министерския съвет и касаеше броя на самата комисия, като ръководство и представителство от 9 човека на 5. В комисията се проведе дебат. Законопроектът беше приет. В последствие се оказа, че Министерският съвет изтегли този законопроект и сега внасят нов законопроект с предложение от 9 да се намалят на 7. Т.е. има намаление с двама човека. Тъй като тогава дебатите се проведоха и сега няма друго като промяна, но, ако някои има желание да вземе отношение, ще му дам думата. Има ли някой, който иска да вземе думата.
    Заповядайте.
    Свобода Ханджиева –експерт:
    Необходимо е известно прецизиране и уточняване на текстовете. Аз съм подготвила текстовете. Да се има предвид, че ще се наложат такива корекции.


    Председател Йордан Бакалов:
    Това ще стане на второ четене. Други? Ако няма, ще го подложа на гласуване.
    Който е за приемането на първо четене на Законопроекта за изменение на Закона за защита от дискриминация, № 002-01-43 от 21.05.2010 г., внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
    Осем „за”. Против? Един „против”. Въздържали се? Трима „въздържали се”. Законопроектът се приема.
    По трета точка - Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 054-01-50 от 28.05.2010 г., внесен от Мая Божидарова Манолова и група народни представители.
    Колегата Радославов е един от вносителите. Давам думата на г-н Радославов да представи законопроекта.
    Александър Радославов:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми колеги,
    Уважаеми дами и господа,
    Вие сте получили законопроекта и мотивите към него. Аз не смятам да ги чета. Само искам да обърна внимание на следното. Ние смятаме, че според Закона за нормативните актове колективните органи, какъвто е и Комисията за защита от дискриминация, могат да издават подзаконови нормативни актове, ако това е въведено със закон. Очевидно е, че от досегашната петгодишна работа на Комисията и от отчета, който четохме и гласувахме в Народното събрание, самият Закон за защита от дискриминация не е подкрепен с правилник за неговото приложение и смятаме, че от гледна точка на интересите на гражданите, на правотата на решенията и на дебатите и пренията там, е добре да станат публични същите по официален ред.
    Другото, което прави впечатление е, че разглеждането на преписките се извършва от заседателни състави, специализирани по отделните признаци и те са три и петчленни и наподобяват също като в съдилищата. На практика целият процес е почти идентичен както е на съдилищата. Смятаме, че това също трябва да се вземе под внимание.
    Отделно от това, фактически съгласно чл. 68, ал. 1 от закона решенията на Комисията за защита от дискриминация подлежат на обжалване пред Върховния административен съд по реда на АПК, така че необходим е членовете на тази комисия да имат юридическа подготовка. Затова нашето предложение беше да се запази деветчленната комисия, като 7 души са юристи. Това е, което смятаме, че има резон поради естеството на работа, да преобладават хората с юридически знания.
    Отделно смятаме с оглед на дисциплиниране на страните в производство в подкомисията, като ползва въвеждането на правната фигура на неприсъствено решение, което не подлежи на обжалване по подобие на чл. 238 и 248 от Гражданския процесуален кодекс.
    § 4. С цел укрепване на ефективността на защита от дискриминация, смятаме, че е нужно Комисията за защита от дискриминация да разполага с правна възможност да налага предварителни обезпечителни мерки за предотвратяване или преустановяване на дискриминация и други нарушения по закона, които да се постановяват на закрито заседание на състава, без призоваване на страни и да подлежат на предварително изпълнение по подобие на обезпечителните производства по чл. 389 до чл. 403 от ГПК.
    Това са горе-долу основните неща, които са намерили изказ в това, което сме предложили като промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация. Благодаря.
    Йордан Бакалов.
    Давам думата на Свобода Ханджиева като референт на закона.
    Свобода Ханджиева- експерт:
    Аз см подготвила становище във връзка с внесения проектозакон. По него също имам бележки от правно-технически характер. Но по същество бих искала да кажа следното.
    Действително убедителни са мотивите по отношение на предложението да бъдат повече юристите в тази комисия, тъй като това е особена юрисдикция, която в известен смисъл правораздава и е по-добре повечето от членовете да бъдат с юридическо образование. Аз смятам, че ще бъде полезно за работата.
    Предлагат се да бъдат повече членовете и от 9 души се предлага 7 да бъдат юристи. По същество в мотивите се излага, че не е предвидено със закона да има издаден правилник за приложението на закона. Но има изричен текст, съгласно който се предвижда да бъде издаден правилник за устройството и дейността на Комисията за защита от дискриминация.
    Така както в мотивите се излага, че трябва да бъдат издадени вътрешни наредби, правилници за вътрешен ред – по принцип всички от подобен род заповеди и други актове, се въвеждат с вътрешни правила, които се отнасят до определен кръг лица от определена административна структура. За разлика от подзаконовите нормативни актове, които се издават въз основа и в изпълнение на законите, те подлежат на обнародване в Държавен вестник. Тази вътрешни правила имат ограничено действие и не стават достояние до широката общественост. И тъй като законодателят е предвидил да има правилник, изрично е записано в действащия – Правилник за устройството и дейността на работата на комисията, а в чл. 7, т. 7 от този правилник изрично е посочено, че Комисията приема и вътрешни правила и инструкции и методически указания, свързани с нейната оперативна и контролна дейност. Предвидена е и правна възможност председателят на комисията със заповед да може да урежда и други въпроси по организацията на работата.
    Ние считаме, че би следвало да отпадне § 1, тъй като реално има такъв Правилник за устройството и организацията на работата на комисията.
    По отношение на предложението за въвеждане на фигурата на института на „неприсъствено решение”, а също така и за обезпечително производство и обезпечителни мерки, мога да кажа следното. Съгласно чл. 70, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация, който гласи, че по въпроси, които не са уредени в този раздел, за който се предлага съответното изменение на действащата разпоредба, се прилагат разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс. След като законодателят е предвидил изрично прилагането на разпоредбите на АПК, не могат да се възпроизвеждат текстове от Гражданско-процесуалния кодекс, каквито са съдържащите се в него изрично действащи норми за постановяване на неприсъствено решение, за последиците в случая на възпрепятстване на доказването.
    Освен това тази комисия вече действа повече от 7 години, откакто е приет закона. Има създаден механизъм и установена практика, както по отношение на производството пред нея, така и по отношение на събирането на доказателствата.
    Освен това изрично в чл. 76, ал. 1 от закона се казва, че въвеждат принудителни административни мерки, които по своята същност съответстват с аналогични на тези, които предлагат вносителите, а именно:
    Комисията за защита от дискриминацията може да прилага за предотвратяване или преустановяване на нарушенията по този или по други закони, уреждащи равенство в третирането, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, да дава задължителни предписания на работодателите и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на законодателството, за предотвратяване на дискриминация, както и да спира изпълнението на незаконни решения или нареждания на работодателите, които водят или могат да доведат до дискриминация.
    Те са абсолютно, дори почти като изказ еднакви с действащите разпоредби.
    Има и доста други неща, по които бих могла да взема отношение.
    Основно предложените допълнения на чл. 78 и чл. 82 за налагане на имуществени санкции. Правната техника изисква по принцип в съответствие с чл. 33 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове предложенията за допълнени на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, както и на Административно-процесуалния кодекс да се обособяват като отделни параграфи, които да се отразят в подразделение Преходни и заключителни разпоредби, а не в подразделението, което сега съществува в закона. Защото това е изменителен закон и това ще са преходни разпоредби към този закон, ако бъде приет.
    Освен това, кодексът е нормативен акт. Той урежда обществени отношения и е предмет на цял клон на правната система и трайно установена практика е кодексите да се изменят с отделен законопроект, а не със закон.
    Има и други бележки, но ще стана много обстойна. За това спирам дотук.
    Йордан Бакалов:
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси.
    Г-н Радославов, заповядайте.
    Александър Радославов:
    Ще ви затрудни ли, ако ви помоля да ми дадете вашето становище?.
    Йордан Бакалов:
    Трябва да го имаш. То е раздадено.
    Александър Радославов:
    Нямам го в момента. Бих искал да го получа.
    Йордан Бакалов:
    Други изказвания? Няма. След като няма други изказвания, ще подложа на гласуване на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 054-01-50 от 28.05.2010 г., внесен от Мая Божидарова Манолова и група народни представители.
    Който е „за”, моля да гласува. Трима „за”. Против?. Осем „против”. Въздържали се? Трима „въздържали се”.
    С това изчерпахме дневния ред. Благодаря ви, колеги.
    Закривам заседанието.


    Председател:
    Йордан Бакалов



    Стенограф-протоколчик:


    Форма за търсене
    Ключова дума