Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
05/07/2012
    Стенограма
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИ
    Комисия по правата на човека, вероизповеданията,
    жалбите и петициите на гражданите






    П Р О Т О К О Л
    № 8



    Днес, 05.07.2012 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика – Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, Петя Малакова, главен експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, Елена Гюрова, държавен експерт в отдел „Разни възможности и антидискриминация” в дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи” и Веселин Илков, началник на отдел в дирекция „Европейски въпроси и международно сътрудничество”; от Комисията за защита от дискриминация – Кемал Еюп, председател.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на Комисията.
    Заседанието се ръководи от Йордан Бакалов, председател на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.
    Предс. Йордан Бакалов:
    Колеги, както от самото началото сме се разбрали, работим без сериозни партийни пристрастия, стегнато и досега не сме имали проблеми с определени решения, които сме ги взимали.
    Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите при следния дневен ред:
    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 202-01-31, внесен от Министерския съвет на 15.06.2012 г.
    2. Разни.
    В т. Разни ще обсъдим нашето посещение до края на този месец или през м. септември, след ваканцията.
    По първа точка - Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 202-01-31, внесен от Министерския съвет на 15.06.2012 г.
    Имате думата да представите законопроекта. Заповядайте.
    Елена Гюрова:
    Добър ден. Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми госпожи и господа народни представители,
    Съвсем накратко ще се опитам да представя пред вас Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, който е предмет на обсъждане. Той е изготвен в изпълнение на мерки, произтичащи от членството на България в Европейския съюз.
    Законопроектът е изготвен във връзка с необходимостта от привеждане на българското законодателство в съответствие с разпоредбите на правото на Европейския съюз – Директива 2010/41/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2010 г. за прилагане на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството на самостоятелно заети лица, и за отмяна на Директива 86/613/ЕИО. Директива 2010/41/ЕС е обнародвана в „Официален вестник” на Европейския съюз L 180 от 15 юли 2010 г.
    Равенството между мъжете и жените е основен принцип на Европейския съюз. Член 2 от Договора за създаване на Европейската общност предвижда, че насърчаването на това равенство е една от основните задачи на Общността, както и чл. 3, параграф 2 от него изисква Общността да се стреми да премахне неравенствата и да насърчава равенството между мъжете и жените във всички свои действия.
    Директива 2010/41/ЕС определя рамката за прилагането в държавите членки на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството на самостоятелно заети лица или допринасят за изпълнението на подобни дейности по отношение на въпроси, които не са обхванати от други директиви.
    В Закона за защита от дискриминация равното третиране на мъжете и жените изрично е уредено в чл. 4, ал. 1, където са посочени признаците, по които не се допуска дискриминация и всяка проява на неравнопоставеност, включително между половете по отношение на извършвана дейност като самонаето лице, попада в приложното поле на закона.
    Законопроектът цели:
    - да засили нормативните гаранции за осигуряване на равнопоставеност между мъжете и жените и за защита от дискриминация, основана на пола, на лицата, попадащи в обхвата на директивата, във връзка с извършването на стопанска дейност в качеството на самостоятелно заети лица срещу възнаграждение за своя сметка в съответствие с условията, предвидени в националното законодателство;
    - да уреди нормативно правото да се ползват от социална закрила и обезщетения за майчинство чрез включване в кръга на осигурените лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване съпрузите на самостоятелно заетите лица, когато те участват и допринасят за изпълнението на дейността на самостоятелно заетите лица.
    Законопроектът съдържа следните изменения и допълнения:
    Въвежда се изискването за интегриране на принципа за равенството между половете и активно съобразяване с целта за недопускане на дискриминация при изготвяне и прилагане на нормативни актове. Законът за защита от дискриминация има рамков характер - неговите общи положения трябва да се провеждат в другите закони. Така ще се постигне и съответствието на новите разпоредби в специалните закони с общите положения по Закона за защита от дискриминация.
    Регламентира се като допустимо изключение от равното третиране на половете при приемането на позитивни мерки, свързани с насърчаване на предприемачеството сред жените, по смисъла на чл. 157, параграф 4 от Договора за функционирането на Европейския съюз, предвиждащ специфични придобивки за улеснение на упражняването на професионална дейност от недостатъчно представения пол или да предотврати или да компенсира неизгоди в професионалната кариера.
    Изрично се урежда прилагането на принципа на равното третиране чрез недопускане на дискриминация, основана на пола и другите признаци по чл. 4, ал. 1, по отношение на извършването на стопанска дейност, включително започването, оборудването, разширяването на такава дейност, като в тези области тормозът или сексуалният тормоз също се смятат за дискриминация, отхвърлянето или понасянето от дадено лице на такова поведение не могат да се използват като основание за вземането на решение, което засяга това лице.
    Допълват се компетенциите на Комисията за защита от дискриминация по отношение на разпространяването на информация за действащите разпоредби в областта на защитата от дискриминация до заинтересованите лица.
    Правят се промени в Допълнителните разпоредби. Предлагат се допълнения в дефинираните понятия “тормоз”, “сексуален тормоз” и изменения в дефиницията на понятието „подбуждане към дискриминация”. Създава се разпоредба за въвеждане на изискванията на директивата със Закона за защита от дискриминация.
    В Заключителните разпоредби на законопроекта се въвеждат изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване. Те уреждат друга важна част от необходимата регламентация относно уреждането на правото на съпрузите на самостоятелно заетите лица да се ползват от социална закрила и обезщетения за майчинство чрез включване в кръга на осигурените лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване.
    Разпоредбата на чл. 2 от директивата очертава нейното приложно поле - лицата, които обхваща. Това са:
    - самостоятелно заетите лица, а именно всички лица, които осъществяват дейност срещу възнаграждение за своя сметка в съответствие с условията, предвидени в националното право;
    - съпрузите на самостоятелно заети лица или, когато и доколкото са признати от националното законодателство - партньорите на семейни начала на самостоятелно заети лица, когато те не са работници или служители, нито съдружници, а обичайно и в съответствие с условията на националното право участват в дейностите на самостоятелно заетото лице и изпълняват същите или помощни задачи.
    Докато лицата, посочени в чл. 2, буква „а” от директивата, са традиционно включени в кръга на осигурените лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, това не е така по отношение на техните съпрузи.
    Това наложи създаването на нова ал. 9 в чл. 4 от Кодекса за социално осигуряване, с която се предлага съпрузите на лицата по ал. 3, т. 1 и 4 (лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност или регистрирани земеделски производители, или тютюнопроизводители), когато участват в упражняваната от тях трудова дейност, да могат да се осигуряват по свое желание и за своя сметка за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство, ако не са осигурени на друго основание - по чл. 4, ал. 1, по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 или по чл. 4а. Осигурителните вноски за съпрузите на лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност, се дължат върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, а за съпрузите на регистрирани земеделски производители или тютюнопроизводители - върху минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.
    Съгласно разпоредбата на чл. 48а от Кодекса за социално осигуряване осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение за бременност и раждане вместо трудово възнаграждение, ако имат 12 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск.
    Съгласно чл. 52а от Кодекса за социално осигуряване осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение за отглеждане на малко дете, ако имат 12 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск.
    Това означава, че ако съпруг/а на лице, регистрирано като упражняващо свободна професия и/или занаятчийска дейност, или на регистриран земеделски производител, или на тютюнопроизводител е избрал/а да се осигурява за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство и отговаря на условията по чл. 48а и 52а от КСО, ще има право да получи и съответното парично обезщетение за бременност и раждане и за отглеждане на дете, каквото е изискването на чл. 8 от директивата.
    В Допълнителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване се посочва въвеждането на директивата. С оглед възникване на осигуряването от 1-во число на месеца се предлага промените в Кодекса за социално осигуряване да влязат в сила от 1 август 2012 г., което е в съответствие и с изискването на чл. 16 от директивата за привеждане на националното законодателство в съответствие с разпоредбите й най-късно до 5 август 2012 г.
    Предложените изменения и допълнения допринасят за привеждане на националното законодателство и практика в съответствие с разпоредбите на правото на Европейския съюз за насърчаване на равнопоставеността между мъжете и жените във връзка с извършването на стопанска дейност в качеството на самостоятелно заети лица за по-добро съвместяване на професионалния и семейния живот.

    Предс. Йордан Бакалов:
    Благодаря. Има думата г-н Кемал Еюп.

    Кемал Еюп:
    Уважаеми г-н Председател,
    Дами и господа народни представители,
    Комисията за защита от дискриминация подкрепя внесения законопроект.
    Също така се регламентира като допустимо изключение от реалното третиране на половете, при приемане на позитивни мерки, свързани с насърчаване на предприемачеството сред жените по смисъла на чл. 157, § 4 от Договора за функциониране на Европейския съюз, предвиждащи специфични придобивки за улеснение на упражняването на професионалната дейност от недостатъчно представения пол или да предотврати или да компенсира неизгоди в професионална кариера. Това също е един нов момент, така наречена позитивна дискриминация с оглед поощряване на по-слабо представения пол. Аз си спомням първите години, пак по директива, имаше подобен текст в един член, където се регламентираше и в държавната администрация съотношението между половете – 40 към 60%, после се промени и Директивата претърпя промяна и съответния член в наши закон, но нормално възприетия текст е „по-слабо представения пол”. Това е едно поощрение за по-слабо представения пол и изпълнява функциите на Директивата.
    Също така урежда изрично прилагането на принципа на равното третиране чрез недопускане на дискриминация чрез основаване на пол и други признаци по чл. 4, ал. 1 по отношение извършването на стопанска дейност. Трябва да се подчертае най-новото. Това е фактически в сферата на стопанската дейност, като нововъдение в нашия закон.
    Също се допълват компетенциите на Комисията за защита от дискриминация по отношение на разпространението на информация за действащи разпоредби в областта на защита от дискриминация до заинтересованите лица. Може би няма друг подобен закон. В чл. 22 в нашия закон изрично е записано, че самият текст на закона трябва да бъде окачен от работодателите на видно място. Тук се допълват компетенциите по отношение на разпространението на информацията, което съответно изисква и допълнителен бюджет. Но не това е темата.
    И както колегите споменаха, допълват се дефинициите „тормоз” и „сексуален тормоз”, което, ако трябва да отбележим, особено са чувствителни гражданите, не само журналистите, по отношение на тормоза и сексуалния тормоз все повече има увеличаване на броя на жалбите и сигналите при нас. Това го отдаваме, едно, с това, че са запознати със законовите мерки и дейността на Комисията и второ, все по-добиват кураж да сезират Комисията, защото това са малко трудни доказуеми факти. Но вече се „поевропейчваме” в това отношение.
    Колегите засегнаха и промените в Кодекса за социално осигуряване. Това не е наша тема. Но всички знаем от нашата практика, че самоосигурените лица винаги биват подпомагани от своите съпрузи и в крайна сметка ще има постъпления в касата. Защото чувам възражения и в обществото, но богатите работодатели подсигуряват съпрузите и другите по-големи длъжности. Плюс това, това е доброволно.
    Така че Комисията за защита от дискриминация подкрепя предложените промени в Закона за защита от дискриминация.
    Благодаря ви за внимание.

    Предс. Йордан Бакалов:
    Благодаря. Колеги, имате думата. Г-жа Ангелова.
    Светлана Ангелова:
    Колеги, ние сме длъжни да приведем нашето национално законодателство в съответствие с разпоредбите на Европейския съюз.
    Те не се осигуряват на друго правно основание, да могат да се осигуряват за всички осигурителни случаи – за инвалидност, общо заболяване, за майчинство, за старост и осигурявайки се тези лица, те ще имат право да ползват и да получават съответните парични обезщетения от държавното обществено осигуряване.
    Предс. Йордан Бакалов:
    Благодаря. Други? Заповядайте, г-н Радославов.
    Александър Радославов:
    Уважаеми г-н Председател,
    Колеги, аз ще подкрепя законопроекта. Освен всичко, което се изказа тук като положителен факт, аз мисля, че това е една поредна крачка за грижа към хората, което разширява периметъра, ако мога така да кажа, в социален план, което е радващо, че ние в България ще приемем тези директиви. Мисля, че в днешните условия доста хора се самонаемат и се самоосигуряват и това е една форма, която трябва да бъде подкрепена. Една част от българското население ще бъде подтикнато към законни бракове, за да могат да се възползват половинките от тази възможност, защото очевидно не касае тези, които имат доброволно съжителство. Трябва да имаш сключен официален брак. Така че може би този законопроект има и този подтекст – да се стимулира и този процес. Така че предлагам да му дадем зелена светлина на този законопроект единодушно. Благодаря.
    Предс. Йордан Бакалов:
    Други изказвания. Заповядайте.
    Снежана Дукова:
    Г-н Председател, само една вметка. Аз, разбира се, ще подкрепя законопроекта. Това е безспорно, но ето тук няколко неща като жена. Това, че ще се опита да се даде простима дискриминация – позитивна дискриминация на мен много ми харесва. Но на мен не ми допада думата „третиране”. Бих искала да попитам дали това се дължи на превода или е наш термин.
    Реплика:
    Това е официалният превод – равно третиране.
    Предс. Йордан Бакалов:
    Искам да отбележа само, че с §6 от Заключителните разпоредби са предвидени промени в Кодекса за социално осигуряване, а установената практика на Народното събрание е да не се изменя кодекс по този начин, тъй като той е кодификация на материалноправни и процесуални норми и неговото изменение става със самостоятелен закон, като се следва законодателната логика.
    Други изказвания? Няма. Преминаваме към гласуване.
    Който подкрепя Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 202-01-31, внесен от Министерския съвет на 15.06.2012 г., моля да гласува. Дванадесет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Приема се единодушно.

    По втора точка – Разни.
    Има думата г-н Радославов.
    Александър Радославов:
    Колеги, бях поел ангажимент да организирам изнесеното заседание на Комисията. Но явно има затруднения в организацията и затова предлагам да направим организация за такова заседание през м. септември.
    Предс. Йордан Бакалов:
    Аз нямам нищо против да се организира през септември и предлагам това да стане в Хисаря или в с. Баня.
    Закривам заседанието.


    Председател:
    Йордан Бакалов
    Форма за търсене
    Ключова дума