КОМИСИЯ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА И КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И ПАРЛАМЕНТАРНА ЕТИКА
22/04/2010
Разгледан сигнал за конфликт на интереси по отношение на народния представител д-р Красимира Щерева Симеонова
В КБККИПЕ е постъпил сигнал, в който се излага обстоятелството, че народният представител от Пазарджишки избирателен район д-р Красимира Щерева Симеонова работи като едноличен търговец и има сключен договор със Здравната каса, което според гражданката е състояние на конфликт на интереси.
В рамките на утвърдената процедура, г-жа Симеонова е дала писмени обяснения. Поискана е информация от Районна здравноосигурителна каса Пазарджик, служебно е направена справка за декларираните факти и обстоятелства в декларациите по чл.12 т.1 и т.2 от ЗПРКИ на г-жа Симеонова.Въз основа на така събраната информация се установява следното:
Г-жа Красимира Щерева Симеонова по професия е лекар-дентист и реализира дейността си на такъв като собственик на ЕТ”Д-р Красимира Симеонова АППДМ-ИП” със седалище и адрес на управление гр.Пещера, ул.”Христо Ботев” № 5 с предмет на дейност дентална медицина.
НЗОК,представлявана от директора на РЗОК Пазарджик е сключила договор № 13/РД-29-216 на 02.02.2010 г. за оказване на първична извънболнична дентална помощ с ЕТ”Д-р Красимира Симеонова АППДМ-ИП” с представител Красимира Щерева Симеонова.Договорът е сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД 2010 г.,като съгласно § 3 от НРД 2010, договорът влиза в сила от 1 януари 2010 г.
В декларацията си по чл.12 т.2 от ЗПРКИ д-р Симеонова е обявила фирмата си на едноличен търговец. В писмените си обяснения до КБККИПЕ д-р Симеонова заявява ,че има сключен договор с РЗОК-Пазарджик и че до настоящия момент не е имала случай на възникване на конфликт на интереси, тъй като не е участвувала във вземане на решения, при които да възникне някоя от хипотезите на чл.2 от ЗПРКИ , както и че качеството и на едноличен търговец не попада в хипотезата на чл.5 от ЗПРКИ, тъй като няма специален закон, нито конституционна забрана за упражняване на лечебна дейност за времето, в което е народен представител.
При така установените факти следва да се направят следните изводи:
Съгласно закона за лечебните заведения, д-р Симеонова притежава лечебно заведение : чл.2 „ Лечебни заведения по смисъла на този закон са организационно обособени структури на функционален принцип, в които лекари или лекари по дентална медицина самостоятелно или с помощта на други медицински и немидицински специалисти осъществяват медицински дейности”. Лечебните дейности се създават по Търговския закон или по Закона за кооперациите. Изрично е записано, че дейностите по чл.8, ал.1 т.1 б.”а” и т.2 б.”а”/ амбулатории за първична медицинска помощ/ се осъществяват от физически лица – лекари и лекари по дентална медицина, чиято регистрация се извършва по реда на чл.40 от закона, който изисква и търговска регистрация.
Има и изричен запис, че лечебните заведения не могат да извършват търговска дейност , освен за нуждите на развиваната медицинска дейност и за обслужване на пациентите.
Следователно, регистрираното от д-р Симеонова лечебно заведение- Амбулатория за първична помощ за дентална медицина ползува правно-организационната форма на ЕТ, но се подчинява на специалните правила на Закона за лечебните заведения.
В Правилника за организацията и дейността на Народното събрание , в чл.118 ал.1 и ал.2 са визирани предпоставките за несъвместимост-изпълняване на друга държавна служба или дейност, която според закон е несъвместима с положението на народен представител, както и участие в управителни или надзорни органи на търговски дружества или кооперации.
Безспорно е, че д-р Симеонова не участвува в ръководните и контролни органи на търговски дружества, а упражняваната от нея дейност на хуманен лекар-дентист не е несъвместима с положението и на народен представител.
Безспорно е, че притежанието на амбулатория за първична помощ по дентална медицина –лечебно заведение, представлява частен интерес, който надлежно е деклариран.
Това обстоятелство задължава народния представител да го съобразява и декларира във всеки случай, когато той може да повлияе на дейността му, защото по дефиниция конфликт на интереси настъпва при действие.
В настоящия случай КБККИПЕ не е сезирана с конкретно действие, което да е осъществено при конфликт на интереси.
Поради изложеното и на основание чл.26, ал.1 от ЗПРКИ
Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика
Р Е Ш И :
Народният представител д-р Красимира Щерева Симеонова не е извършила действия в кръга на своите правомощия и задължения в условия на конфликт на интереси.