КОМИСИЯ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА И КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И ПАРЛАМЕНТАРНА ЕТИКА
14/10/2010
Разгледана преписка за установяване на наличие или отсъствие на конфликт на интереси, проявен в действията на народния представител д-р Геновева Иванова Алексиева.
Постъпил е сигнал от народния представител Бойко Великов, в който се излагат твърдения за проявен конфликт на интереси от страна на народния представител д-р Геновева Алексиева, образуван в преписка вх.№ 924/08.09.2010 г.
В сигнала се твърди, че г-жа Алексиева се е възползувала от позицията си на зам.председател на Комисията по здравеопазване на Народното събрание, във връзка с налагане на Здравната каса на болнична пътека за очна болест амблиопия при деца.Твърди се, че това заболяване било включено в една от клиничните пътеки, без решение на Министерство на здравеопазването, както и че десет офталмолози от Лекарския съюз са обсъждали това предложение и гласували против включването на заболяването в клинична пътека. Твърди се, че д-р Алексиева има частна клиника и интерес от въвеждане на заплащане от Здравната каса.
В сигнала се твърди също така, че като член на Специализиран научен съвет по офталмология и оториноларингология е участвува в журирането в конкурс за доценти, в който участник, при това класиран е била и нейната дъщеря д-р Виолета Чернодринска.
Постъпил е и сигнал от народния представител Яне Янев, Председател на ПП”РЗС”, образуван в преписка вх.№ 1020/ 11.10.2010 г., в който се изнасят фактите относно участието в конкурса за доценти от страна на д-р Алексиева и журирането на собствената и дъщеря. Народният представител Янев твърди, че доц.д-р Алексиева не е отразила в декларацията си , че е член на СНС по офталмология и оториноларингология и счита, че тя няма право на това членство, защото според него това се явява административна длъжност..
КБККИПЕ е взела решение за започване на процедура по ЗПРКИ и съгласно чл.26, ал.1, е поканила народния представител Геновева Алексиева за изслушване.
Постъпило е писмено становище от г-жа Алексиева, придружено с писмени доказателства, изясняващи и двата поставени казуса за проявен конфликт на интереси.
ОТНОСНО участието на д-р Геновева Алексиева в експертната група към Националния консултант по офталмология.
Видно от обясненията на д-р Алексиева и приложените писмени доказателства-писмо от Председателя на БЛС д-р Райчинов, Списък на присъстващите на работна среща на експерти за изменение и допълнение на приложения № 17-клинични пътеки в НРД 2010, КП № 138 Консервативно лечение на глаукома, съдови заболявания на окото и неперфоративни травми / включва и амблиопия; Становище на Управителния съвет на Съюза на очните лекари в България, подписано от Председателя акад.П.Василева, становище на Националния консултант по офталмология , се установява редът за включване на определено заболяване в клинична пътека.
Безспорно е , че д-р Алексиева е участвала в експертна група към Националния консултант по офталмология и че на този съвет е взето решение за включване в клинична пътека 138 и заболяването амблиопия. В предложението, оформено е подписано на всеки лист от националния консултант доц. Р.Христова е разписан и алгоритъма за лечение на заболяването. От 1.І.2010 г. заболяването е включено в клинична пътека 138.
При така установената фактология, следва да се приеме, че д-р Алексиева участва във формирането на решение за алгоритъма на клинична пътека 138 в качеството си на специалист-офталмолог и че правомощието да се прави предложение за включване на нови заболявания е единствено и само на Националния консултант или на Комисия, определена от Министъра на здравеопазването. Не са събрани данни, които да ангажират д-р Алексиева в друго нейно качество, както и да сочат на злоупотреба с право. Нещо повече- при това обсъждане са нанесени промени във всички 10 пътеки, имащи отношение към очните заболявания и тяхното лечение чрез касата. Съобразявайки така оформеното предложение, Министерство на здравеопазването издава Наредба 40, в която включва актуализираните алгоритми в клиничните пътеки на новия рамков договор.
Следва да се заключи, че това действие д-р Алексиева не е осъществила в качеството си на лице, заемащо публична длъжност и следователно-не може да се вмени наличие или отсъствие на конфликт на интереси. В тази част преписката следва да се прекрати.
ОТНОСНО втория изнесен случай- участие на д-р Алексиева в Специализирания научен съвет / СНС/ по офталмология и оториноларингология и класиране на нейната дъщеря в избора и за доцент, следва да се съобрази следното:
Доц.д-р Геновева Алексиева има научно звание и участвува в СНС по реда на Закона за научните степени и научните звания / отменен с приетия нов Закон за развитие на академичния състав в Република България/. Специализираните научни съвети се създават към Висшата атестационна комисия / ВАК/, която е второстепенен разпоредител с кредити към Министерски съвет.
Безспорно е, че авторите на сигнала считат, че е нарушен чл.7,ал.1 от ЗПРКИ- „лице, заемащо публична длъжност, няма право при изпълнение на задълженията си да гласува в частен интерес”.
Доколко един член на Специализиран научен съвет е лице, заемащо публична длъжност и нарушен ли е чл.7, ал.1 от специалния закон, следва да определи друг орган, различен от КБККИПЕ.
Правомощието да констатира наличие или отсъствие на конфликт на интереси в случая принадлежи на Инспектората към Министерския съвет, който се явява орган по чл.25 от ЗПРКИ. Г-жа Алексиева участвува в провеждането на конкурс в качеството си на лице с научно звание . Съгласно чл.118, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, народните представители могат да продължат участието си в колективни управителни органи и научни органи на висшите училища и Българската академия на науките с изключение на еднолични ръководни длъжности. В случая г-жа Алексиева продължава дейността си на лице с научна степен, включително и в научни органи, какъвто е Специализирания научен съвет по офталмология и оториноларингология.
В тази част сигналите следва да се изпратят на Инспектората към Министерски съвет и преписката пред КБККИПЕ за се прекрати.
При служебната проверка на декларациите на г-жа Алексиева, КБККИПЕ установи , че същата не е вписала в декларацията си по чл.12 т.2 от ЗПРКИ обстоятелството, че има частен интерес към дейността на свързани с нея лица, по смисъла на § 1, т.1 от допълнителните разпоредби на ЗПРКИ. От справка в Търговския регистър се установява, че съпругът на д-р Алексиева-Силви Александров Алексиев е управител на „СИАЛ 271” ЕООД, което дружество е съдружник във ВИЗУС-Амбулатория за специализирана медицинска помощ-Медицински център. Във „ВИЗУС” ООД съдружник е и дъщерята на г-жа Алексиева-Виолета Силви Чернодринска. Безспорно е ,че тези две лица са от категорията на свързани лица, чиято дейност дефинира частен интерес.
Следва да се образува преписка, в рамките на която д-р Алексиева да бъде поканена да даде обяснения относно посочените по-горе факти и причините, поради които те не са декларирани.
С оглед изложеното, КБККИПЕ
Р Е Ш И :
Прекратява преписки вх.№№ 924 и 1020 по описа на КБККИПЕ.
Сигналите по двете преписки, заедно с настоящия доклад да се изпратят на Главния инспекторат при Министерски съвет по компетентност.
Образува преписка за установяване на обстоятелства, подлежащи на деклариране, съгласно чл. 14 т.4 от ЗПРКИ, във вр. с § 1 от допълнителните разпоредби на с.з.