Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ"
06/07/2011 първо гласуване

    Д О К Л А Д на Комисията за контрол на ДАНС
    по законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, № 102-01-34, внесен от Министерския съвет на 31.05.2011 г.
    Комисията за контрол на Държавна агенция „Национална сигурност” на свое заседание, проведено на 6 юли 2011 г. разгледа законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, № 102-01-34, внесен от Министерския съвет.

    Законопроектът има за основна цел да запълни част от дефицита на справедливост и на антикорупционни мерки, а в частност – да подобри ефективността на специализирания орган, който установява и отнема имущество, придобито от престъпна дейност и административни нарушения.

    Комисията за контрол на ДАНС подкрепя необходимостта от такъв законодателен акт. При проведеното обсъждане сред членовете на комисията обаче се породиха съмнения доколко предлаганият проект е в състояние да изпълни поставените си основни цели, при пълно гарантиране на основните права на гражданите в съответствие с конституционните и международноправните норми. При запознаването със становищата на Венецианската комисия, Върховния касационен съд, Върховната касационна прокуратура, Висшия адвокатски съвет и Парламентарната комисия по правни въпроси, членовете на комисията констатираха следните сериозни дефицити в законопроекта:

    1. Неприемливо е дефиниран законовият повод за възникването на специфичната процедура, което създава предпоставка за наказателен произвол;
    2. За основните понятия „престъпна дейност”, „административни нарушения”, „облага от престъпна дейност” и „облага от административни нарушения” законопроектът не дава легални дефиниции в своето специфично приложно поле, което е различно от тези на наказателното и административното право, където такива дефиниции съществуват. Разнопосочното тълкуване на тези понятия би затруднило прилагането на закона;
    3. Проектът допуска гражданска конфискация като последица от престъплението, преди съдът да е установил по окончателен начин с присъда извършването на такова престъпление. Това се гради единствено на предположения и нарушава презумпцията за невинност, прогласена от чл. 31, ал.3 на Конституцията, както и с редица основополагащи международни актове;
    4. Липсва изчерпателно посочване на видовете административни нарушения, което води до неяснота относно доказването им;
    5. Има съществена колизия между процедурите за конфискация, предвидени в Закона за административните нарушения и наказания и предлагания законопроект;
    6. Създадена е предпоставка за дублиране на производства по ДОПК и по предлагания закон, което е в противоречие на основния принцип на административното право, че за едно и също нарушение нарушителят не може да бъде наказван повече от един път;

    Комисията за контрол на ДАНС в своя специфичен кръг на компетентност подробно разгледа и обсъди глава пета от законопроекта „Взаимодействие с други държавни органи”. Тази глава предвижда институционализирано, регулярно взаимодействие на директорите и инспекторите от териториалните дирекции на специализираната комисия с други органи – полицейски, органите по приходите, органите на агенция „Митници”, на прокуратурата и органите на Държавна агенция „Национална сигурност”. Редът за осъществяване на това взаимодействие се определя в съвместна инструкция на съответните ръководители. Комисията за контрол на ДАНС приветства всички предложения за мерки, които допринасят за подобряване на координацията между органите за противодействие на организираната престъпност, както и за продължаваща регламентация на дейността на агенцията. Недостатъчно ясно обаче в законопроекта са уредени случаите, в които Държавна агенция „Национална сигурност” участва в специфичното производство. Въпреки позоваването на Закона за ДАНС като необходимо условие за участието й, тази неяснота ще създаде предпоставки за намеса на агенцията, извън основната й сфера на правомощия.

    Като има предвид всичко това и сериозните опасения, че приемането на законопроекта в предлагания вид ще доведе до сериозни нарушения на Конституцията и разпоредбите на международни актове, по които Република България е страна, Комисията за контрол на ДАНС предлага на Народното събрание да НЕ ПРИЕМА на първо гласуване законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, № 102-01-34, внесен от Министерския съвет на 31.05.2011 г.

    Становището е прието с четири гласа „за” и един глас „против”.



    София,
    6 юли 2011 г.


    Председател на ККДАНС: /п/

    КАМЕН КОСТАДИНОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума