Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КЕВКЕФ не подкрепи предложението за Директива за данъчното облагане на енергийните продукти и електроенергията
10/06/2011
На извънредно заседание, проведено на 10 юни 2011, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) разгледа Предложение за Директива на Съвета относно преструктурирането на правната рамка на Общността за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията СОМ (2011)169 от 13 април 2011 г. Директивата е включена като точка 7 от Годишната работна програма на Народното събрание (ГРП на НС) за 2010 г., но забавяне от страна на Комисията отложи обсъждането й в държавите-членки за тази година.
Предложението въвежда изменения в Директива 2003/96/ЕО на Съвета, която уточнява подлежащите на данъчно облагане енергийни продукти и регламентира минималните данъчни ставки в зависимост от употребата им. Преразглеждането на данъчното третиране на енергоносителите е насочено към преструктуриране и уеднаквяване на начина, по който те се облагат. Други цели на Директивата са премахването на дисбалансите в Единния пазар, предизвикани от дублирането на досега съществуващото законодателство, и повишаването на енергийната ефективност на Европейската икономика в съответствие с поставените приоритети във връзка с новото икономическо управление на Европейския съюз.
Съгласно правомощията, дадени на страните-членки от Договора от Лисабон, националните парламенти имат възможността да участват активно в процеса на вземане на решения на ЕС, като в рамките на т.нар. “система за ранно предупреждение” изразят възражение по определено европейско законодателно предложение, когато то противоречи на принципа на субсидиарността. Относно предложението за изменение на Директива 2003/96/ЕО, КЕВКЕФ намира, че принципът на субсидиарност е нарушен от някои от разпоредбите на така предложената директива. КЕВКЕФ подкрепя желанието на ЕС да направи европейската икономика по-екологосъобразна и ефективна, като същевременно отчита предложението за Директива като предизвикателство пред конкурентоспособността на европейската икономика спрямо останалите такива на световната сцена. В допълнение, КЕВКЕФ счита, че въвеждането на предвидените промени биха имали потенциално негативен ефект върху българската икономика по няколко направления: намаляване на конкурентоспособността на българския бизнес, създаване на предпоставки за про-инфлационен натиск по линия на потребителските цени, увеличаване преразпределителната роля на държавата и др. Предложените минимални ставки също могат да се разглеждат като предизвикателство към националната фискална политика на държавите-членки. Предвид изразените опасения, КЕВКЕФ отхвърля предложението за Директива по субсидиарност. Въпреки, че предложението за Директива принципно не надхвърля необходимото за постигането на очертаните цели, КЕВКЕФ препоръчва да се изготви допълнителна оценка за създадената административна и финансова тежест, като изразява следните съображения по отношение на принципа на пропорционалността: оценката за въздействие, предложена от ЕК, не е достатъчно изчерпателна и не предлага достатъчна обосновка за всички потенциални изменения; съществува риск от увеличаване на преразпределителната роля на държавата по линия на бюджета, което е в разрез със стратегическите приоритети на страната ни; българският бизнес е вероятно да не разполага с ресурсите и капацитета да догони в енергийната ефективност старите държави-членки в средносрочен план.
Предложението за Директива беше разгледано и в Комисията по бюджет и финанси. В резултат от оживените дискусии в рамките на ресорните парламентарни комисии, становището на българския парламент беше изпратено от председателя на Народното събрание до председателите на Европейската комисия, Европейския парламент и на Съвета в рамките на предвидения 8 седмичен срок, като се очаква да бъде взето предвид при по-нататъшното обсъждане на директивата.
Това е второто мотивирано становище, изразено от българския парламент, чрез КЕВКЕФ, във връзка с извършваните проверки за спазване на принципа на субсидиарността на европейските проекти на актове, съгласно процедурата, предвидена в Договора от Лисабон. Първото мотивирано становище бе изразено през месец май 2011 г. по проекта за Директива на Съвета относно общата консолидирана основа за облагане с корпоративен данък. Всичко това показва все по-активната позиция на българския парламент в защита на националните интереси по темите, свързани с новото икономическо управление на ЕС.

Докладът на КЕВКЕФ по предложението за Директива, може да бъде разгледан на: http://parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/240/reports/ID/2756




Изразените до момента становища на КЕВКЕФ по европейските проектоактове, включени в Годишната работна програма на НС по въпросите на ЕС за 2011 г., могат да бъдат разгледани на: http://parliament.bg/bg/grp2011