Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КЕВКЕФ не подкрепи предложението за Директива за обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък
11/05/2011
На заседание, проведено на 11 май 2011, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) разгледа Предложение за Директива на Съвета относно обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък. Директивата е включена като точка 28 от Годишната работна програма на Народното събрание (ГРП на НС) по въпросите на ЕС за 2011 г.
Предложението за ОКООКД въвежда единни правила за групово корпоративно облагане на компании, които осъществяват дейност на територията на ЕС. Група от свързани дружества ще имат възможността да изчисляват обща данъчна основа и да подават една данъчна декларация в държавата-членка, в която е установено дружеството майка (основен данъкоплатец). Определената обща данъчна основа ще се разпределя между всички дружества от групата чрез три-факторна формула. Така определената част от основата за всяко дружество ще се облага с данъчната ставка на държавата-членка, в която е установено. Въвежда се нова административна рамка, съгласно която групата от свързани дружества, осъществяващи стопанска дейност на територията на различни държави-членки, ще подлежи на администриране и контрол за целите на корпоративния данък от компетентните органи само на една държава-членка и съответно възникналите в тази връзка спорове ще бъдат решавани пред компетентните юрисдикции на тази държава-членка.
Съгласно правомощията, дадени на страните-членки от Договора от Лисабон, националните парламенти имат възможността да участват активно в процеса на вземане на решения на ЕС, като в рамките на т.нар. “система за ранно предупреждение” изразят възражение по определено европейско законодателно предложение, когато то противоречи на принципите на субсидиарност и пропорционалност. Относно Директивата за ОКООКД, КЕВКЕФ намира, че предложението не съответства на принципа на субсидиарност. Комисията подкрепя инициативата на ЕК за опростяване на общите данъчни правила за облагане на бизнеса, но счита, че Европейската Комисия не е представила достатъчно качествени и количествени показатели, които да докажат, че целите на предвиденото действие могат да бъдат постигнати по-добре на равнището на Съюза. КЕВКЕФ също посочва, че въвеждането на обща консолидирана данъчна основа, неспособна да отрази спецификата на структурата на производството на всяка една държава-членка, би лишило Съюза, както и отделните страни от техни важни конкурентни предимства и би допринесло за „разтварянето на ножицата“ между държавите-членки. По този начин, тази мярка би могла да се превърне в пречка за задълбочаването на интеграцията във вътрешния пазар. Предвид изразените опасения, КЕВКЕФ отхвърля предложението за Директива по субсидиарност и припомня становището си за данъчната политика на България, според което трябва да се подхожда внимателно, така че потенциалните промени да не се отразят негативно върху предвидимостта, стабилността и конкурентоспособността на бизнес средата.
Също така, Комисията е на мнение, че поставеното предложение създава допълнителна административна и финансова тежест за държавите членки и по този начин надхвърля необходимото за постигане на целите на Договорите, във връзка с принципа на пропорционалност. Приемането на директивата би довело до въвеждането на нова правна рамка, както и до цялостна промяна в правилата за облагане на печалбата и доходите на дружествата, независимо от това дали те са част от европейска група. В допълнение, би било необходимо да се прибавят в националното данъчно законодателство концепции от международното данъчно облагане, които на настоящия етап не са прилагани в страната и допълнително биха обременили бизнеса и администрацията. В такъв смисъл, предложението за Директива би могло да породи негативен ефект върху националния бюджет, докато действието на предвидената предпазна клауза не би могло да компенсира разликите в отразяването на размера на дейността на предприятията. В същото време, Директивата би повлияла отрицателно върху инвестициите в България и някои други държави-членки, подари което предложението не предлага най-пропорционален отговор на установените проблеми в единния пазар. Съгласно гореизложените доводи, КЕВКЕФ отхвърля предложението за Директива по пропорционалност.
Предложението за Директива беше разгледано и в Комисията по бюджет и финанси, която също изрази своите резерви относно предвижданите мерки. В резултат от оживените дискусии в рамките на ресорните парламентарни комисии, мотивираното становище на Българския парламент беше изпратено от председателя на Народното събрание до председателите на Европейската комисия, Европейския парламент и на Съвета в рамките на предвидения 8-седмичен срок, като се очаква да бъде взето предвид при по-нататъшното обсъждане на Директивата. Понастоящем, Директивата е предизвикала резерви и сред значителна част от държавите-членки – факт, който дава основание да се очаква, че «гласът» на националните парламенти ще бъде чут и зачетен.
Това е първото мотивирано становище, изразено от българския парламент чрез КЕВКЕФ, във връзка с извършваните проверки за спазване на принципа на субсидиарността на Европейските проекти на актове съгласно процедурата, предвидена в Договора от Лисабон. То се присъединява към вече изразените позиции по Пакета от шест законодателни предложения на ЕК във връзка с новото Икономическо Управление на ЕС и показва все по-активната позиция на българския парламент в защита на националните интереси.