Българският парламент се възползва активно от новите си правомощия по Договора от Лисабон
30/09/2011
Народното събрание на Република България е сред най-активните национални парламенти през последните месеци, които са се произнесли по някои особено актуални въпроси от европейския дневен ред. В унисон с усилията на ЕС за преодоляване на последиците от световната икономическа и финансова криза, КЕВКЕФ извежда на преден план в своята дейност и провежда засилен дебат по темите, свързани с новото икономическо управление на ЕС, бъдещата европейска бюджетна рамка, пространството на свобода, сигурност и правосъдие (Шенген), както и реформата на Кохезионната политика.
Парламентарната Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските въпроси е водеща при обсъждането на проектоактове на Европейските институции. В защита на националния интерес КЕВКЕФ следи и дали тези проекти не нарушават принципите на субсидиарност и пропорционалност, заложени в Договора от Лисабон. Процедурата се осъществява по установената схема:
http://parliament.bg/pub/cW/20110927110527scheme_subsidiarity_8%20weeks.pdf.
Наред с проверките по субсидиарност, българският парламент активно участва и в неформалния политически диалог с Европейската комисия.
От началото на годината КЕВКЕФ изрази позиции по 15 проектоакта на ЕК, включени в Годишната работна програма на НС за 2011 г.* , в т.ч. по пакета от шест предложения на ЕК относно новото икономическо управление и по предложената от ЕК Многогодишна финансова рамка на ЕС 2014-2020.
Предвид особената чувствителност на въпросите, свързани с данъчната политика и правомощията на държавите членки в тази област, българският парламент подхожда внимателно към всяка инициатива на европейско ниво за данъчна консолидация. В тази КЕВКЕФ отстоява позицията, че идеята за по-нататъшна консолидация на данъчните системи на държавите членки не следва да води до допълнителна административна и финансова тежест за гражданите и бизнеса. Потенциалните промени не следва да оказват негативно влияние върху предвидимостта, стабилността и конкурентоспособността на бизнес средата.
В подкрепа на тази политическа визия, КЕВКЕФ отхвърли по субсидиарност двете законодателни предложения на ЕК, свързани с данъчни въпроси - Предложението за Директива на Съвета относно обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (ОКООКД), COM (2011)121 от 16.03.2011 г. и Предложението за Директива на Съвета относно преструктурирането на правната рамка на Общността за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията СОМ (2011)169 от 13 април 2011 г., като изрази първите мотивирани становища пред ЕК, ЕП и Съвета.
Предложението за Директива относно ОКООКД беше отхвърлено по субсидиарност от още седем национални парламента (Холандия, Швеция, Словакия, Румъния, Полша, Малта, Ирландия)* . По този начин от влизането в сила на Договора от Лисабон националните парламенти се доближиха до необходимия праг за т.нар. „жълт” картон* , с който да задължат ЕК да преразгледа първоначално представения проект на акт.
Сериозни дебати предизвика и проектът за нова Многогодишна финансова рамка на ЕС за периода 2014-2020 г. В резултат от широката дискусия с всички заинтересовани страни – изпълнителната власт, неправителствения сектор и бизнеса, КЕВКЕФ и Комисията по бюджет и финанси изразиха принципните си съображения по приходната част на предложената МФР.
По-конкретно, народните представители се обединиха около позицията, че въвеждането на нови европейски данъци би довело до допълнително данъчно бреме за гражданите и бизнеса в ЕС и би породило негативни настроения към ЕС сред европейските данъкоплатци. Изместването на фокуса от Брутния национален доход към допълнителни данъци при формирането на вноската към бюджета на ЕС, няма да отчита реалното икономическо развитие на държавите-членки.
Нов ДФТ би довел до загуба на конкурентни предимства на финансовите институции в рамките на ЕС, както и до неконкурентност на европейските финансови пазари като цяло и преместване на сделките в други регион. За страните с недостатъчно развит пазар на акции и облигации, облагането с нови данъци допълнително ще затрудни развитието им и ще намали алтернативните възможности на фирмите за достъп до финансиране.
Съгласно приетото становище на двете парламентарни комисии, българският парламент не подкрепя предложението на ЕК за реформиране на системата на собствените ресурси на ЕС чрез въвеждане на два нови европейски данъка – Данък върху финансовите транзакции (ДФТ) и европейски данък върху добавената стойност.
КЕВКЕФ отделя специално внимание на стартиралия дебат за бъдещето на Кохезионната политика, като вече изрази принципната си позиция по темата:
http://www.parliament.bg/pub/cW/20110920031141Statement_Cohesion%20Policy_CEAOEF_14.09.2011.pdf
В началото на октомври се очаква ЕК да представи законодателния пакет по Кохезионната политика, на база на който КЕВКЕФ ще проведе по-детайлна дискусия по отделните елементи от предложенията и ще изрази позицията си по субсидиарност и пропорционалност.
* http://parliament.bg/bg/grp2011
* По предложението за Директива относно ОКООКД:
http://www.ipex.eu/IPEXL-WEB/dossier/document/COM20110121FIN.do#dossier-CNS20110058
* По предложението за Директива за данъчно облагане на енергийните продукти:
http://www.ipex.eu/IPEXL-WEB/dossier/document/COM20110169FIN.do#dossier-CNS20110092
* Жълт картон – ЕК е длъжна да преразгледа предложението за акт, когато мотивираните становища на националните парламенти представляват най-малко 1/3 от общия брой на дадените на националните парламенти гласове (общо 40 гласа). Всеки национален парламент разполага с 2 гласа, като в случай на двукамарна национална парламентарна система всяка от камарите разполага с един глас. В резултат на повторното преразглеждане, ЕК може да реши да продължи да поддържа този проект, да го измени или да го оттегли. В случай, че реши да продължи да го поддържа, ЕК трябва да мотивира това свое решение.