Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
15/10/2009

    Проведено изслушване на представители от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ)
    На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, по време на свое редовно заседание, проведено на 15 октомври 2009 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша информация за: напредъка по Оперативна програма „Регионално развитие” 2007 – 2013 г. (ОПРР) и програмите за териториално сътрудничество, състоянието на структурите за управление на въпросните програми, визията за подобряване цялостната ефективност на структурите, отговарящи за програмите в рамките на МРРБ и готовността за навременно представяне пред Европейската комисия на Оценката за съответствие по ОПРР. Изложение по тези теми пред КЕВКЕФ направи г-жа Лиляна Павлова – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството.

    Съгласно установената практика, подробна информация в писмен вид по изложението на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството бе представена преди заседанието на членовете на КЕВКЕФ (същата е приложена към настоящия доклад).

    По-важните моменти, върху които г-жа Павлова насочи вниманието в рамките на своето изказване, касаещи ОПРР, са следните:
    • Общата стойност на сключените до момента договори по Програмата възлиза на близо 794 млн. лева. За периода 1 август – 13 октомври 2009 г. са подписани/издадени общо 26 договора/заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Очаква се през следващата седмица (19 – 23 октомври) да бъдат подписани още 18 договора на приблизителна стойност 135 млн. лева. Размерът на извършените до сега плащания по ОПРР е около 38 млн. лева. Управляващият орган (УО) внимателно следи за спазване правилото N+3/N+2;
    • УО на Програмата се подготвя за обявяването на пилотна за Европейския съюз като цяло схема, насочена към реконструкция/изграждане на малки домове от фамилен тип за настаняване на деца с увреждания и сираци, които ще бъдат изведени от специализираните институции. По линия на Европейския фонд за регионално развитие, чрез бюджета на ОПРР, за схемата ще бъдат заделени 20 млн. евро за инфраструктурни дейности, които в последствие ще бъдат допълнени със социални дейности (обучение на персонала на домовете), финансирани със средства от Европейския социален фонд, чрез бюджета на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Дейността по подготовка на схемата по ОПРР е започнала преди около 1 година;
    • Налице е забавяне при стартирането на проектите и осъществяването на плащания към бенефициентите. Заварените от новото политическо ръководство на министерството процедури по разглеждане на исканията за плащане и извършване на самите плащания са доста тромави и могат да отнемат от 6 до 9 месеца. В тази връзка са предприети мерки по ускоряване на бюрократизираните процедури, като желанието на новото ръководство е за съкращаването им във времето до 2 месеца. По-конкретно, забавянето в плащанията по Програмата към настоящия момент се дължи на факта, че след подписването на договори между УО и бенефициентите, изминава доста време докато последните стартират тръжните си процедури по проектите, а след финализирането им се получат разлики в стойността по договорите с под-изпълнителите спрямо предвиденото в договорите за предоставяне на безвъзмездна помощ. Това налага изготвянето на анекси към договорите с УО, което отново отнема време, а УО от своя страна не може да извършва плащания към бенефициентите без наличието на въпросните анекси;
    • Фонд FLAG като инструмент за осигуряване на мостово финансиране за общините стартира реалното си функциониране в началото на 2009 г. Оценката на общините за него е положителна, но според ръководството на МРРБ е необходимо в бъдеще да се помисли за опростяване на процедурите. Фондът е перспективен инструмент, но засега не може да се извърши една по-задълбочена оценка за неговата ефективност, предвид факта, че до сега чрез него са отпускани единствено краткосрочни кредити на общините;
    • Екипът на МРРБ продължава активното сътрудничество с общините в страната, поддържа необходимата комуникация с НСОРБ, всеки вторник за общините се организират приемни дни в министерството за обсъждане на текущи въпроси. В момента се подготвя и проект за финансиране на програма за обучение на общините, който се очаква да бъде готов до 1 месец;
    • Не се предвиждат кардинални промени в процедурите и структурите за управление на Програмата, с оглед етапа от настоящия програмен период, в който се намира страната ни;
    • Следващото заседание на Комитета за наблюдение на ОПРР ще се проведе през месец декември т.г.;
    • Извършена е актуализация в описанието на Системите за управление и контрол на Програмата в съответствие с настъпилите промени в нормативната уредба и констатациите на Европейската комисия по върнатите доклади за оценка на съответствието по останалите оперативни програми, имащи отношение и към ОПРР. Ревизираното описание е представено за предварително съгласуване на Одитния орган. Политическото ръководство на МРРБ се надява първата одобрена Оценка за съответствие по Оперативна програма на Република България да бъде именно по ОПРР;
    • Предстоят промени в Устройствения правилник на МРРБ. Предвижда се сегашният УО на ОПРР да бъде разделен на две части, като едната ще запази функциите си на УО по Програмата, а другата – ще бъде обединена с настоящата Изпълнителна агенция по Програма ФАР в министерството и ще отговаря за 11-те програми за териториално сътрудничество. По този начин ще се използва и натрупаният опит по Програма ФАР, предвид факта, че по-голямата част от проектите, управлявани от Изпълнителната агенция в МРРБ приключват в края на годината.
    Що се отнася до програмите за териториално сътрудничество, за които отговаря министерството, то в хода на изложението си заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството акцентира върху следните основни въпроси:
    • Въпреки относително по-малкия финансов ресурс, предвиден за тези програми в сравнение с бюджета на ОПРР, министерството работи по тях с необходимата ангажираност, без да е налице каквото и да било подценяване;
    • В приложения към настоящия доклад материал са представени подробности за статуса по отделните програми за териториално сътрудничество. Като по-значим проблем, засягащ Програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния, заместник-министърът обърна внимание на забавянето от над 1 година при подписването на Меморандума за разбирателство. В тази връзка са взети мерки и през месец септември т.г. са проведени необходимите срещи, като текстът на документа вече е финализиран. Очаква се през следващата седмица (19 – 23 октомври) същият да бъде внесен в Министерски съвет.

    Членовете на КЕВКЕФ поздравиха екипа на МРРБ за адекватните мерки по управлението на програмите предвид обема работа по тях и се поинтересуваха за характера на регистрираните към момента сигнали за нередности по ОПРР. Г-жа Павлова внесе яснота по темата като обедини най-общо сигналите в две области – съмнение за наличие на двойно финансиране по проектите и нарушения в процеса на под-договаряне от страна на общините (изкуствено разделяна на обществените поръчки).

    Депутатите пожелаха представителите на МРРБ да се ангажират с конкретни срокове за финализиране Процедурните наръчници по програмите за териториално сътрудничество. В отговор бе обяснено, че предвид предстоящото преструктуриране в МРРБ, финализирането на тези документи ще се забави допълнително. Наръчниците следва да отразяват новите структури за управление на програмите и очакванията на ръководството на МРРБ е тези от тях, които се отнасят за програмите за териториално сътрудничество, чиито УО е в МРРБ, да бъдат финализирани до края на 2009 г. За другите програми, приключването на процеса зависи от съответните партниращи държави.

    Заместник-председателят на КЕВКЕФ г-жа Меглена Плугчиева призова ръководството на МРРБ, съвместно с ръководствата на Министерството на околната среда и водите и Министерството на земеделието и храните, да обмисли възможността за прехвърляне на финансови ресурси между ОПРР, Оперативна програма „Околна среда” и Програмата за развитие на селските райони, с оглед осигуряването на средства за интервенции с по-голяма привлекателност, за сметка на тези, които не срещат необходимия интерес в страната. В отговор на предложението заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството сподели, че подходящ форум за подобен род дискусии е предстоящото заседание на Комитета за наблюдение на Националната стратегическа референтна рамка в края на месец януари 2010 г.

    Г-н Димчо Михалевски напомни, че от януари 2010 г. общините в страната ще трябва да осигуряват чрез собствени средства 5 % съ-финансиране за всички проекти, по които кандидатстват. Според него обаче, това изискване ще бъде непосилно за 70 – 100 от общините в България и в тази връзка може да се потърси подкрепа по линия на Фонд FLAG. Г-н Михалевски подчерта, че реалистичността на въпросното изискване, свързано със Средносрочната фискална рамка 2010 – 2013, би трябвало внимателно да се обмисли от МРРБ и Министерството на финансите.

    В заключение КЕВКЕФ приветства намеренията на ръководството на МРРБ да опростява процедурите за управление на ОПРР и изрази готовност в бъдеще да подкрепи при обоснована необходимост и законодателни инициативи на министерството в тази посока.
    Форма за търсене
    Ключова дума