КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
13/01/2010
Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно пруденциалния надзор на макроравнище върху финансовата система от страна на Общността и за създаване на Европейски съвет за системен риск и Предложение за Решение на Съвета за възлагане на специфични задачи на Европейската централна банка във връзка с функционирането на Европейския съвет за системен риск, № 902-00-20/28.10.2009 г.
І. На заседанието, проведено на 13 януари 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно пруденциалния надзор на макроравнище върху финансовата система от страна на Общността и за създаване на Европейски съвет за системен риск и Предложение за Решение на Съвета за възлагане на специфични задачи на Европейската централна банка във връзка с функционирането на Европейския съвет за системен риск, включени като т. 3 от Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.).
ІІ. В предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно извършването на надзор на макроравнище върху финансовата система от страна на Общността и за създаване на Европейски съвет за системен риск (ЕССР), се предвижда:
- Европейската система за финансов надзор да се състои от мрежа от национални органи за финансов надзор, които да работят заедно с новите Европейски надзорни органи, създадени чрез преобразуването на съществуващите Европейски комитети на надзорните органи.
- Европейският съвет за системен риск да извършва надзор на макроравнище на финансовата система на Общността, както и да извършва оценка на рисковете за стабилност на финансовата система – да има право да издава предупреждения за системни рискове, да дава препоръки за справяне с тези рискове, както и да ги оповестява публично.
Конкретните цели на проекта във връзка със създаване на ЕССР са:
- създаване на подходящи процедури за получаване на информация относно макроикономическите рискове за финансовата стабилност;
- идентифициране на рисковете на макроравнище в Европа;
- издаване на предупреждения към съответните участници и препоръки за подходящи действия;
- определяне на начина за постигане на ефективни последващи действия вследствие на предупрежденията/препоръките;
- осигуряване на независимост на ЕССР.
В предложението за Регламент се съдържат и разпоредби относно бъдещата вътрешна организация на Европейски съвет за системен риск. Предвижда се ръководните органи да бъдат: Председател на ЕССР, Общо събрание, Управителен комитет, Секретариат и съвещателен технически комитет.
Предложението за Решение на Съвета за възлагане на специфични задачи на Европейската централна банка във връзка с функционирането на ЕССР има за цел да определи специфичните задачи на последната по отношение подпомагане дейността на ЕССР. Създаването на ЕССР няма да доведе до преки разходи за бюджета на Общността или на отделните държави-членки, тъй като неговият секретариат ще бъде осигурен от ЕЦБ.
ІІІ. Съгласно рамковата позиция, внесена от МС на 28.10.2009 г., Република България подкрепя предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно надзора на макроравнище върху финансовата система от страна на Общността и за създаване на ЕССР. Република България подкрепя и предложението за Решение на Съвета за възлагане на специфични задачи на Европейската централна банка във връзка с функционирането на Европейския съвет за системен риск.
Република България счита, че в състава на УС на ЕССР трябва да бъдат включени 5-ма членове на Общото събрание. Това предложение на България се подкрепя от повечето държави-членки.
Правителството застъпва позицията, че публичното оповестяване на препоръките и предупрежденията на Европейския съвет за системен риск, ще наруши интересите на държавите и може да доведе до негативни последици за финансовата стабилност на засегната държава. Това възражение на Република България не е срещнало подкрепата на останалите държави-членки.
Република България подкрепя предложението на болшинството държави-членки решенията за приемане на препоръки и предупреждения да се приемат с мнозинство от 2/3 от членовете на Общото събрание на ЕССР. Ако това предложение не бъде прието, то Република България е съгласна да подкрепи компромисното предложение предупрежденията да се приемат с обикновено мнозинство, а препоръките с мнозинство от 2/3.
ІV. Рамковата позиция на Министерски съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009г.) е одобрена единодушно на редовни заседания на Комисията по бюджет и финанси и Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм, проведени съответно на 10 декември 2009 г. и на 16 декември 2009 г.
V. С оглед на необходимостта от укрепване на надзорната рамка в ЕС, принципът за субсидиарност при изработването на проекта за Регламент и предложението за Решение не е нарушен, тъй като целите, заложени в тях, могат да се постигнат само с актове, които уреждат проблемите на общностно ниво.
VІ. След състоялата се дискусия, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове счита, че предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно пруденциалния надзор на макроравнище върху финансовата система от страна на Общността и за създаване на Европейски съвет за системен риск и предложението за Решение на Съвета за възлагане на специфични задачи на Европейската централна банка във връзка с функционирането на Европейския съвет за системен риск, следва да бъдат подкрепени.
Докладът бе подкрепен с 13 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
/п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ