Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
13/01/2010

    Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски банков орган; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за ценни книжа и пазари, № 902-00-28/11.11.2009 г.
    І. На заседанието, проведено на 13 януари 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски банков орган; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за ценни книжа и пазари, включени като т. 3 от Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.).

    ІІ. Въз основа на препоръките от доклад на групата Ларозиер от 25 февруари 2009 г., Европейската комисия публикува комюнике под надслов „Европейски финансов надзор” на 25 май 2009 г.
    В комюникето се очертава виждането на ЕК за новата европейска финансова надзорна рамка. Според тази рамка се предвижда създаването на Европейски съвет за системен риск, който да оценява рисковете за стабилността на финансовата система като цяло, както и за ранно предупреждение за системни рискове. Предвижда се също създаването на Европейска система за финансов надзор, която ще представлява мрежа от националните надзорни институции и три нови Европейски надзорни органи (ЕНО): Европейски банков орган; Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване; Европейски орган за ценни книжа и пазари. ЕНО ще заменят съществуващите Европейски комитети на надзорните органи от трето ниво (CEBS, CEIOPS и CESR), като ще поемат всичките им правомощия. Освен това на ЕНО се възлагат нови, допълнителни правомощия, като така те ще имат значително по-големи отговорности и по-голяма власт.
    Те ще бъдат независими органи на Общността със самостоятелна юридическа правосубектност и самостоятелен бюджет. Следва да се отбележи, в тази връзка, че националните надзорни органи ще запазят компетентността си по отношения на ежедневния надзор на финансовите институции.
    Посочените проектоактове на Европейската комисия във връзка със създаването на трите Европейски надзорни органи имат следните основни цели:
    - поемане на всички задачи на функциониращите към момента Комитети на надзорните органи в ЕС;
    - определяне на това дали/как да бъдат възлагани пълни надзорни правомощия за определени институции;
    - определяне на това как кризисните ситуации да се координират и да се управляват ефективно;
    - осигуряване на достъп до необходимата за държавите-членки информация, свързана с укрепване на стабилността на финансовата система на Общността;
    - определяне на предпазни клаузи за избягване на въздействието върху фискалните отговорности на държавите-членки;
    - осигуряване на независимост на Европейските надзорни органи (която ще се реализира и чрез съответното финансиране).

    В пакета проектоактове на Европейската комисия е предвидено, че трите нови надзорни органи ще имат сходна вътрешна организация, която ще се състои от Съвет на надзорните органи, Управителен съвет, Председател и Изпълнителен директор.

    ІІІ. Съгласно рамковата позиция, внесена от МС на 11.11.2009 г., Република България принципно подкрепя предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски банков орган; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване; Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за ценни книжа и пазари. По-важните моменти от позицията на Република България се отнасят до:
    - Република България застъпва позицията, че трябва да отпадне предвидената в проекторегламентите възможност, Европейските надзорни органи да приемат решения, които да бъдат насочени спрямо отделни финансови институции. Това предложение се подкрепя от държави като Финландия, Чехия, Гърция, Словакия и др.
    - Република България смята, че правото на ЕК да одобрява или частично да изменя техническите стандарти, изготвени от Европейските надзорни органи, следва да бъде ограничено само до одобряване или отказ да одобри предложения проект като цяло. В подкрепа на това становище на България са Португалия, Великобритания, Гърция.
    - Република България застъпва позицията, че процедурата по уреждане на спорове между надзорните органи се нуждае от усъвършенстване и прецизиране на нейния обхват.
    - Република България смята, че всички решения в Съвета на надзорните органи трябва да се вземат с просто мнозинство. Като компромисен вариант може да се приеме квалифицираното мнозинство при приемането на проекти на технически стандарти, насоки и препоръки. По отношение на състава на Управителните съвети на Европейските надзорни органи, България предлага броя на тези членове да бъде увеличен на 6 члена, като бъде въведен ротационния принцип за заемането на тези длъжности. България смята, че трябва да бъдат въведени ясни критерии за избор на членовете на Апелативния съвет.
    - Република България поддържа виждането, че трябва да отпадне възможността Апелативният съвет да взема решения по съществото на спора.


    ІV. Рамковата позиция на Министерския съвет по т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.) е одобрена единодушно на редовни заседания на Комисията по бюджет и финанси и Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм, проведени съответно на 10 декември 2009 г. и на 16 декември 2009 г.

    V. Предложеният пакет от Регламенти не противоречи на принципа на субсидиарността, тъй като изграждането на нова усъвършенствана система за надзор в ЕС, може да се бъде постигната само със законодателни мерки на общностно ниво.

    VІ. След състоялата се дискусия, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове счита, че предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски банков орган; предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване; предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейски орган за ценни книжа и пазари, следва да бъдат подкрепени.


    Докладът бе подкрепен с 13 гласа "за”.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

    /п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ

    Форма за търсене
    Ключова дума