КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
03/02/2010
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 27 януари 2010 г.
На заседанието, проведено на 3 февруари 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за движението по пътищата, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и Симеон Арнаудов – директор Изпълнителна Агенция „Автомобилна администрация”.
І. Законопроектът цели привеждане на вътрешното ни законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 септември 2007 г. за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, Директива 2002/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18 март 2002 г. относно типовото одобрение на дву- и триколесни моторни превозни средства и за отмяна на Директива 92/61/ЕИО на Съвета и Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 година относно свидетелства за управление на превозни средства, се указват условията, при които водачът има право да управлява моторно превозно средство.
ІІ. Със законопроекта се въвеждат изисквания на директивите, свързани с въвеждане на ефективни мерки, насочени срещу лицата, извършващи проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, както и срещу лицата, които извършват обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство в нарушение на изискванията, предвидени в закона. Въвеждат се основни изисквания към техническите служби, с цел извършване на някоя от дейностите по одобряване типа на превозните средства, както и условията и редът за нотифицирането на Европейската комисия за одобряването им. Основна цел на внесения законопроект в областта на одобряването на типа на превозните средства е обезпечаване на висока степен на безопасност при движението по пътищата, както и опазване на околната среда. В тази връзка се предвиждат мерки, които гарантират изтеглянето от пазара на тези превозни средства, които представляват значителен риск за потребителите. Със законопроекта се предвиждат и разпоредби, възлагащи контролни функции на Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
В предлагания законопроект се определят видовете категории на превозните средства във връзка с правоспособността за управление на водачите, както и разпоредбите, свързани с изискванията за минимална възраст на водачите за управление на различните видове превозни средства. Със законопроекта се предлагат редица мерки за премахване на извършването на фиктивни прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, както и издаването на документ за техническа изправност, без прегледът реално да бъде извършен.
ІІІ. Препоръки по законопроекта:
1. Текстът на § 7 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
„§ 7. Чл. 138, ал. 3, т. 2 „се издава за дейностите, за които техническата служба кандидатства да извършва, като определя обхвата на дейностите, които техническата служба може да извършва, в който да са включени методите за изпитване и/или проверки, съгласно наредбите по чл.138, ал.4, с които се въвеждат Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 септември 2007 г. за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, Директива 2002/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18 март 2002 г. относно типовото одобрение на дву- и триколесни моторни превозни средства и за отмяна на Директива 92/61/ЕИО на Съвета”
2. Текстът на § 9 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
„§9, чл.146, ал. 1 „ В чл.146, ал.1 думите „се извършва” се заменят с „индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите членки на Европейския съюз или друга държава- страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се извършват”.
3. Текстът на § 10 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
„§ 10, чл. 147, ал. 5 „Прегледът за проверка на техническата изправност обхваща комплектността и изправността на оборудването, частите, агрегатите, уредбите, механизмите, елементите и характеристиките на пътните превозни средства, които имат връзка с безопасността на движението, опазването на околната среда и изправността на шумозаглушителните им устройства, определени в наредбата по ал. 1.
4. Текстът на § 16 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
а/ „§ 16, чл.151, ал. 1, т.7 „осемнадесет години – за управление на моторно превозно средство от категории С1 и С1Е, при спазване на разпоредбите за управление на такива превозни средства, определени в наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози.”
б/ „§ 16, чл.151, ал. 1, т.8 „двадесет и една година – за управление на моторно превозно средство от категории С и СЕ, като не се ограничава прилагането на разпоредбите за управление на такива превозни средства, определени в наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози.”
в/ „§ 16, чл.151, ал. 1, т.9 „двадесет и една година – за управление на моторно превозно средство от категории D1 и D1Е, при спазване на разпоредбите за управление на такива превозни средства, определени в наредбата по чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози.”
г/ „§ 16, чл.151, ал. 1, т.10 „двадесет и четири години – за управление на моторно превозно средство от категории D и DЕ, като не се ограничава прилагането на разпоредбите за управление на такива превозни средства, определени в наредбата по чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози.”
5. Текстът на § 16 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
„§ 16, чл. 151, ал. 8 „ Когато на водач на моторно превозно средство са наложени ограничения за управление на превозни средства, в свидетелството му за управление чрез съответния код на Общността или чрез национален код, валиден за управление на превозно средство само на територията на страната, определени в Наредба № І-157 от 1 октомври 2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, се указват условията при които водачът има право да управлява моторно превозно средство.
6. Текстът на § 26 от законопроекта следва да придобие следната редакция:
„§ 26, чл. 178г, ал.1 ”Който пуска на пазара превозно средство, за което се изисква сертификат за одобряване на типа, без да е издаден такъв, или пуска превозното средство на пазара в нарушение на регламенти на европейските институции в областта на одобряването на типа на превозни средства, се наказва с глоба 2 500 лв.”
7. „§ 26, чл. 178г, ал. 3 „Който пуска на пазара компоненти или отделни технически възли, подлежащи на одобряване на типа, когато не отговарят на изискванията на приложимите наредби по чл. 138, ал. 4 или на правилата на ИКЕ-ООН, или на регламенти на европейските институции, в областта на одобряването на типа на превозни средства и съответствието им не е удостоверено по надлежния ред, се наказва с глоба 2 000 лв.”
ІV. В заключение може да се каже, че законопроектът е съобразен с изискванията на Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 септември 2007 г. за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, на Директива 2002/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18 март 2002 г. относно типовото одобрение на дву- и триколесни моторни превозни средства и за отмяна на Директива 92/61/ЕИО на Съвета и на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 г. относно свидетелства за управление на превозни средства.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване,, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 15 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за движението по пътищата, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 27 януари 2010 г., като водещата комисия вземе предвид направените препоръки между първо и второ гласуване на законопроекта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ