Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
28/04/2010

    Изслушване представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по актуални теми от областта на управлението на европейските фондове в страната
    На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, на редовното си заседание от 28 април 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша актуална информация за напредъка и текущия статус по:

    • Оперативна програма „Регионално развитие” 2007 – 2013 г. (ОПРР);

    • Програмите за териториално сътрудничество 2007 – 2013 г.;

    • Проектите по Програма ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/94) в сектор „Околна среда”, управлявани от МРРБ.

    Като представители на Министерството, в заседанието на Комисията участие взеха: г-жа Лиляна Павлова – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Деница Николова – Главен директор на Главна дирекция „Програмиране на регионалното развитие”, Управляващ орган (УО) на ОПРР, г-н Кирил Гератлиев – Главен директор на Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество”, съответно УО и партниращ орган по Програмите за териториално сътрудничество и г-жа Мариана Куюмджиева – началник отдел в дирекция „Европейски инфраструктурни проекти”, УО на Програма ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/94) в МРРБ.

    Съгласно установената практика, предварителна информация по трите под-теми на изслушването, обсъдени по време на заседанието, бе предоставена от страна на МРРБ и разпространена до членовете на КЕВКЕФ. Информационните материали са приложени към настоящия доклад като отделни приложения.

    Предвид предоставянето на детайлна предварителна информация за изслушването, в своето изложение по отношение напредъка при изпълнението на ОПРР, г-жа Лиляна Павлова заостри вниманието върху следните основни моменти:

    • На 29.04.2010 г. ще бъдат сключени нови договори по Програмата, с което общият размер на договорените средства ще достигне 1,214 млрд. лева (около 39% от бюджета на ОПРР). Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по договорите за реконструкция и рехабилитация на пътни отсечки втори и трети клас, които предстои да бъдат подписани, е от порядъка на почти 265 млн. лева. На датата на изслушването пък са разплатени още 5 млн. лева, с което целият разплатен ресурс достига около 128 млн. лева (приблизително 4% от бюджета на ОПРР). Цялата тази статистика свидетелства за добрите темпове на работа по управление на Програмата. От последното изслушване пред КЕВКЕФ по темата (15.10.2009 г.) разплащанията са нараснали с около 90 млн. лева или над три пъти, което е резултат от положените усилия за дебюрократизиране на процедурите за управление на ОПРР. Бе подчертано, че промените, извършвани с оглед оптимизиране на процедурите, не са за сметка на качеството в контрола при изпълнението на Програмата;

    • Провежда се дискусия за увеличаване авансите за общините (до размер от 35-40%, като в момента те са от порядъка на до 20%) в страната, бенефициенти по ОПРР. Очаква се позицията на Министерството на финансите относно практическата приложимост на подобна инициатива;

    • Общините в страната вече разполагат с капацитет за работа по европейските проекти. В последните няколко месеца, експертите в МРРБ извършват оценка на все по-качествени проектни предложения. По-малките общини в страната също вече сформират добри екипи за работа по европейски проекти и догонват в това отношение по-големите. Г–жа Лиляна Павлова обърна внимание, че тук, на преден план идва и ролята на съответните кметове да изграждат и поддържат добри екипи за управление на проекти по европейските фондове. УО на ОПРР е предвидил провеждането на нови обучения за подготовка на проектни предложения и попълване на апликационни форми, с цел допълнително укрепване капацитета на бенефициентите.

    КЕВКЕФ се поинтересува кога ще стартира схемата за реконструкция, обновяване и оборудване на лечебни и здравни заведения, общинска собственост по ОПРР. Г-жа Лиляна Павлова информира, че поканата за набиране на проектни предложения се очаква да бъде публикувана до края на месец юли т.г. Преди това обаче, в МРРБ следва да постъпи информация от Министерството на здравеопазването (МЗ) за устойчивостта на лечебните заведения, за да се знае кои общински болници ще могат да кандидатстват по схемата. Що се отнася до размера съ-финансиране, който ще трябва да осигуряват бенефициентите, то г-жа Лиляна Павлова заяви, че към проектните предложения ще се прилага и изготвен финансов анализ за приходите от дейността на съответните болници, от който ще зависи и размерът на безвъзмездната финансова помощ. Г-жа Меглена Плугчиева предложи да бъде организирано публично обсъждане по темата с разяснения за бъдещата схема, в което да вземат участие представители на МРРБ и МЗ, вероятно през месец юни т.г. Г-жа Лиляна Павлова добави, че подобно събитие е възможно след извършване преглед на текущата ситуация от страна на МЗ.
    В отговор на запитване от член на КЕВКЕФ, бе засегнат и въпросът за реалистичността на идеята да се използват средства от Оперативните програми, в размер на 1 млрд. евро, за запълване на дупките по пътищата в страната. Бе уточнено, че това са средства за проекти по Оперативните програми, които са рискови и нямат шанс да бъдат реализирани в рамките на настоящия програмен период и могат да бъдат пренасочени за ремонт на пътища. Г-жа Лиляна Павлова уточни, че за целта е необходимо да бъде поискана и одобрена от Европейската комисия промяна на Националната стратегическа референтна рамка 2007 – 2013 г. Тя напомни, че се намираме в средата на програмния период и предстоят т.нар. междинни оценки, чиито резултати могат да се ползват при обосновка на искания за прехвърляне на средства и извършване на промени. Г-жа Лиляна Павлова добави, че поддръжката на пътищата в страната не попада в нейния ресор, но сподели в контекста на дискусиите, че Агенция „Пътна инфраструктура” следва да разработи Програма за развитието на пътния сектор до 2020 г. Логично е първо да бъде разработена въпросната Програма и след това да се обсъждат възможности за промени в стратегическите документи на страната ни с Европейската комисия.

    По повод запитване от КЕВКЕФ относно прогнозата за разплащанията на средствата по ОПРР до края на 2010 г., г-жа Лиляна Павлова сподели, че заложените за разплащане средства са около 250 млн. лева. Предвид факта, че вече по Програмата са разплатени приблизително 128 млн. лева, прогнозата може да се счита за реалистична, но все пак темповете на разплащане до края на годината ще зависят и от активността на бенефициентите.

    КЕВКЕФ поздрави екипа на МРРБ за работата по управлението на ОПРР и призова ускорените темпове от последните месеци да бъдат запазени и занапред.

    По отношение на Програмите за териториално сътрудничество 2007 – 2013 г., г-жа Лиляна Павлова акцентира върху следните ключови аспекти:

    • Програми за ТГС по външните граници на Европейския съюз – финансират се чрез Инструмента за предприсъединителна помощ. УО на тези три Програми попада в структурата на МРРБ, а партниращите органи са извън Република България. Процедурните наръчници по Програмите вече са финализирани, което следва да бъде отбелязано, предвид факта, че такива документи са липсвали през последните три години. Все още Програмите са на етап провеждане и получаване на Оценка за съответствие, след която ще могат да се преведат авансите към страната ни, което е и отличителна особеност на този тип програми. Забавянето на процесите по Оценка на съответствието се дължи и на политическите промени в партниращите ни държави. Проектите на Меморандуми за разбирателство по тези Програми за ТГС са двустранно съгласувани и процедурите за Решение на Министерски съвет за упълномощаване на министъра на регионалното развитие и благоустройството за подписването им са в процес на изпълнение. Проектите на Меморандуми са съгласувани и с останалите министерства;

    • Програми за ТГС по вътрешните граници на Европейския съюз - финансират се по линия на Цел 3 „Европейско териториално сътрудничество” на Кохезионната политика за периода 2007 – 2013 г. Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” в МРРБ е Национален партниращ орган, а УО са извън Република България. Одитът за Оценка на съответствието по Програмата с Република Румъния е приключил и се очаква получаването на положителната оценка. В процес на финализиране е процедурата по подготовка ратификацията на Меморандума за разбирателство между Република Румъния и Република България, който е подписан на 26.02.2010 г. от министрите, отговарящи за регионалното развитие в двете държави. По Програмата с Република Гърция предстои финализиране Описанието на системите за управление и контрол и представянето му за одобрение пред Европейската комисия. В периода март - май 2010 г. се провежда вътрешна процедура за обсъждане на първи вариант на получения от УО проект на Меморандум за разбирателство. Предстои финализиране на текстовете и междуведомствено съгласуване на проекта;

    • Многонационални и хоризонтални програми – в МРРБ попада партниращият орган по тези програми, който осигурява необходимата им публичност и подпомага съответните УО в чужбина. Вноската за участие на страната ни вече е изплатена, което не е отразено в предварителните материали за заседанието на КЕВКЕФ.

    В края на своето изложение пред КЕВКЕФ, г-жа Лиляна Павлова очерта основните аспекти по отношение на текущата ситуация и предстоящите стъпки при управлението на трите проекта по Програма ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/94) в сектор „Околна среда”, за които отговаря МРРБ, в т.ч.:

    • Изграждане на ПСОВ в басейна на р. Марица - Стара Загора, Димитровград и Хасково – налице са проблеми при рехабилитацията и разширяването на канализационната мрежа на левия бряг на р. Марица в гр. Димитровград. Прекратени са договорните отношения с изпълнителя. Следва да се проведе процедура за избор на нов изпълнител съгласно ЗОП. До края на месец юни трябва да бъде сключен договор с новия изпълнител, който ще бъде необходимо да завърши строителните дейности до 31.12.2010 г., с оглед максимално ненатоварване на държавния бюджет за приключване на проекта. Договорените средства по този проект са приблизително 57,5 млн. евро, а усвоеният ресурс до момента възлиза на около 43,3 млн. евро;

    • Интегриран воден проект за гр. Бургас – може да бъде окачествен като най-успешен проект, при който строителните дейности вече са приключили и остава въвеждането в експлоатация. Стойността му по Финансов меморандум е 21 млн. евро, а са усвоени до момента над 81% от неговия бюджет. Очаква се всичко по проекта да приключи в необходимите срокове;

    • Интегриран воден проект за гр. Русе – налице са проблеми при реализацията на проекта. ПСОВ е изпълнена на 99%, но все още не са готови довеждащият колектор и кейовата стена. Най-тежките слоеве на кейовата стена вече са положени, но към датата на изслушването – изграждането на довеждащия колектор все още не е започнало. Общината оказва максимално съдействие. Г-жа Лиляна Павлова подчерта, че МРРБ полага сериозни усилия за успешното реализиране на проекта, което е видно и от факта, че към месец септември 2009 г., по Лот 2 (Рехабилитация и разширение на канализационната мрежа) средният физически напредък е около 3%, а към датата на изслушването – вече достига 35%. Стойността на договорените средства по проекта е около 57,7 млн. евро, а до сега са усвоени приблизително 33,9 млн. евро.
    Сроковете за разплащане по проектите изтичат на 31.12.2010 г. Европейската комисия е склонна да одобри удължаване на сроковете, но не анблок, а по отделни проекти, при наличие на съответната обосновка.

    КЕВКЕФ благодари за изключително изчерпателната информация по темите на изслушването и призова ръководството на МРРБ да запази ускорените темпове на работа по Програмите и занапред.



    СВЕТЛИН ТАНЧЕВ

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума