Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
08/09/2010

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 002-01-63, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2010 г.
    На заседанието, проведено на 8 септември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие Милена Бойкова – директор на Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерство на финансите, представители на Българска Народна Банка - Нели Кордовска – главен директор на Управление „Банков надзор”, и Тихомир Тимнев – директор на Дирекция „Правно обслужване и административна дейност”, експерти.

    I. Настоящият законопроект въвежда изискванията на Директива 2009/111/ЕО на Европейския парламент и на Съвет от 16 септември 2009 година за изменение на директиви 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2007/64/ЕО по отношение на банки-филиали на централни институции, определени елементи на собствения капитал, големи експозиции, надзорна уредба и управление при кризи.

    II. С въвеждане на разпоредбите на Директива 2009/111/ЕО в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции се цели постигане на необходимото равнище на сближаване на надзорните практики между компетентните органи в отделните държави-членки и укрепване устойчивостта на финансовата система.
    Със законопроекта се предвижда създаването на надзорни колегии, чиято основна цел е да осигурят подходяща организация за обмен на информация и координация на действията на отделни компетентни органи при упражняването на текущия надзор и при възникване на извънредни ситуации и се уреждат подробно случаите, в които Българската народна банка трябва да участва или да създаде надзорни колегия.
    С цел подобряване на сътрудничеството между компетентните органи на приемащата и изпращащата държава със законопроекта се предвижда възможност за определяне на даден клон, чрез който дадена банка осъществява дейност в държава, различна от държавата, в която е лицензирана, за значим. Целта е да се увеличи надзорната функция на компетентния орган в приемащата държава чрез получаването на цялата необходима информация за банката или банковата група, към която принадлежи горепосоченият клон.
    Предвижда се Българската Народна Банка като орган, който осъществява надзор върху банките в страната, да отчита потенциалното въздействие на своите решения върху финансовата стабилност на другите държави-членки, в които съответните банки осъществяват дейност. Освен това е уредено изискване, когато Българската народна банка представлява консолидиращ надзорен орган, да уведомява централните банки и органите, които осъществяват надзор върху финансовите пазари, финансовите институции и платежните системи в другите държави-членки, при възникване на извънредна ситуация, която потенциално застрашава ликвидността или финансовата стабилност в Република България или в друга държава-членка, в която дружества от групата или финансовия холдинг имат седалище или е установен значим клон.
    Проектът дава правна основа за участието на Българската Народна Банка в Комитета на европейските банкови надзорни органи и спазването на неговите насоки в местната банкова система.
    С оглед привеждане в пълно съответствие с приложение I на Директива 2006/48/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2006 година относно предприемането и осъществяването на дейност от кредитните институции, се изменя обхвата на дейности по придобиване на вземания, извършвани от банките и финансовите институции. Допълва се режимът на издаваните от Българската Народна Банка разрешения, като се извеждат на законово ниво принципните разпоредби относно специфичните условия за преобразуване на банки (Досегашната им уредба е в Наредба № 2 по Закона за кредитните институции). Подобрява се законовата уредба за защита на правата на банковите клиенти чрез въвеждане на изрично задължение за банката да уведомява депозанта (съответно кредитополучателя) при промяна на лихвите (а при кредитите – и при промяна на общите разходи), засягаща интереса на клиента.
    Законопроектът е в съответствие и с Препоръка 2009/384/ЕО от 30 април 2009 година относно политиката на възнаграждения в сектора на финансовите услуги.

    III. Към законопроекта може да бъде направена следната препоръка – в параграф 18, чл.92г, ал.4 текстът трябва да се прецизира с оглед цитираната мярка по чл.136, ал. 2 от Директива 2006/48/ЕО.

    Въз основа на гореизложеното, може да се направи заключение, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции коректно въвежда изискванията на Директива 2009/111/ЕО на Европейския парламент и на съвет от 16 септември 2009 година за изменение на директиви 2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2007/64/ЕО по отношение на банки-филиали на централни институции, определени елементи на собствения капитал, големи експозиции, надзорна уредба и управление при кризи.




    В резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 13 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 13 юли 2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума