Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
08/09/2010

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, № 002-01-65, внесен от Министерския съвет на 14 юли 2010 г.
    На заседанието, проведено на 8 септември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие Милен Люцканов – заместник-министър на външните работи, Красимир Попов – заместник-министър на труда и социалната политика, представители на Министерство на вътрешните работи, експерти.

    I. С настоящия законопроект се предлага хармонизирането на текстове от националното законодателство, свързани с издаването на разрешения за пребиваване на някои категории граждани на трети страни с установените инструменти на Европейския съюз, както и въвеждане на изискванията на Регламент (ЕО) № 810/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. за създаване на Визов кодекс на Общността (Визов кодекс), с оглед привеждане на разпоредбите на националното законодателство в съответствие с правото от Шенген.

    II. Настоящият законопроект цели транспонирането на Директива 2003/109/ЕО на Съвета от 25 ноември 2003 г. относно статута на дългосрочно пребиваващи граждани от трети страни, част от която вече е транспонирана през 2007 г. Директивата изхожда от принципите за интеграция на граждани на трети страни, трайно установени в държавите членки, като ключов елемент за поощряване на икономическото и социалното единство.
    Статутът на дългосрочно пребиваване се отличава от статута на постоянно пребиваване, регламентиран в Закона за чужденците в Република България, който е допустим и признат съгласно условията на националното законодателство, като в законопроекта е предвидено ясно разграничение между тези два статута. В тази връзка, в § 16 от законопроекта, изменящ чл. 23 от Закона за чужденците в Република България, е предвидено, че чужденците пребивават в Република България краткосрочно, продължително, дългосрочно или постоянно.
    Предоставянето на статут на дългосрочно пребиваващ е подробно уредено в § 18 от законопроекта, чрез създаването на нови членове 24г - 24ж. За да бъде изпълнен основният критерий за получаване на статут на дългосрочно пребиваване, пребиваването на територията на държавата членка трябва да е било легално и непрекъснато в рамките на 5 години преди подаване на заявлението за придобиване на статут. Периодите на отсъствие от територията на засегната държава членка не се отчитат при изчисляването на продължителността на пребиваването, когато са под 6 последователни месеца и не надхвърлят общо 10 месеца за посочения 5-годишен период. Също така е необходимо въпросният гражданин на трета страна да докаже, че разполага с достатъчно средства и със здравна застраховка. Гражданинът не следва да представлява заплаха за обществения ред и националната сигурност.
    След придобиване въпросният статут е постоянен, доколкото не се накърняват принципите, установени от директивата. Отнемането на статута е допустимо, само ако лицето представлява реална и достатъчно сериозна заплаха за обществения ред и националната сигурност, при придобиване на статута по нечестен начин и при отсъствие на лицето от територията на държавите членки за период от 12 последователни месеца.
    Придобиването на въпросния статут се удостоверява с разрешение за пребиваване на дългосрочно пребиваващ в Европейския съюз, което отговаря на определени високотехнологични стандарти и е със срок на валидност 5 години, като при изтичането му се подновява автоматично след представяне на заявление. Разрешението съответства на изискванията на Регламент (ЕО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни.

    III. За отразяване на изискванията на Директива 2003/109/ЕО се предлагат и съответни изменения в глава трета „а” от Закона за чужденците в Република България по отношение условията за пребиваване в Република България на чужденец, получил разрешение за дългосрочно пребиваване в друга държава членка на ЕС.

    Законопроектът предлага въвеждането на изискванията на чл. 13 и 15 от Директива 2003/86/ЕО на Съвета от 22 септември 2003 г, относно правото на събиране на семейството и по-конкретно условието за предоставяне на облекчена процедура за влизане и пребиваване на членовете на семейството на дългосрочно пребиваващия гражданин на трета страна, както и за издаване на самостоятелно разрешение за пребиваване на член на семейство на дългосрочно пребиваващ в Европейския съюз.

    Настоящият законопроект предлага допълнения във връзка с Директива 2008/115/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 16 декември 2008 г. относно общите стандарти и процедури, приложими в държавите членки, за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни, транспонирана със Закона за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (ДВ, бр. 36 от 2009 г.).

    Законопроектът предлага текстове, прецизиращи кръга от лица, на които се предоставя право на продължително пребиваване съгласно Директива 2004/114/ЕО на Съвета от 13 декември 2004 г. относно условията за прием на граждани на трети страни с цел образование, ученически обмен, безвъзмездно обучение или доброволческа дейност.

    Настоящият законопроект цели частично транспониране на Директива 2009/50/ЕО на Съвета от 25 май 2009 г. относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети страни за целите на висококвалифицираната трудова заетост и относно вида на разрешението за пребиваване – тип „синя карта на Европейския съюз”, което ще позволява на гражданите на трети страни – висококвалифицирани работници по смисъла на директивата, да пребивават заедно с членовете на семействата си и да упражняват трудова дейност на територията на страната, както и в случаите на преместване на притежатели на „синя карта на Европейския съюз”, издадена от друга държава членка.

    Законопроектът предлага изменения, целящи хармонизиране с изискванията на Визовия кодекс по отношение на визата за краткосрочно пребиваване, която е дефинирана като виза за транзитно преминаване или за планирано пребиваване на територията на Република България с продължителност, която да не надвишава 3 месеца в рамките на всеки 6-месечен период.

    Към законопроекта са включени и текстове, насочени към прилагането на чл. 96 от Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген, свързани с подаването на сигнал в Шенгенската информационна система за целите на отказ за влизане.

    IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България съответства на изискванията на Регламент (ЕО) № 810/2009, на Директива 2003/109/ЕО, на Директива 2003/86/ЕО, на Директива 2008/115/ЕО, на Директива 2004/114/ЕО, на Директива 2009/50/ЕО, както и на Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 13 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, № 002-01-65, внесен от Министерския съвет на 14 юли 2010 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума