КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
08/09/2010
Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно Гражданската инициатива, № 002-00-29/1.06.2010 г.
I. На заседанието, проведено на 8 септември 2010 г. Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове обсъди Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно Европейската гражданската инициатива, включено като т. 24 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС за 2010 г., както и внесената на 1 юни 2010 г. Рамкова позиция на Министерския съвет по Предложението.
II. Правната база, въз основа на която е изготвено предложението, е залегнала в разпоредбите на Договора за Европейския съюз – Дял II „Разпоредби относно демократичните принципи”, чл. 11 и чл. 24 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
На 11 ноември 2009 г. Европейската комисия публикува Зелена книга относно Европейската гражданска инициатива. На базата на получените по нея становища и отговори на 31 март 2010 г., ЕК представя Проект на Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно гражданската инициатива. Участниците в Съвет „Общи въпроси” (26 април 2010 г.) се обединяват около оценката, че Европейската гражданска инициатива (ЕГИ) представлява важно нововъведение в Договора от Лисабон и предоставя възможност за намаляване на демократичния дефицит, посредством повишаване ангажираността на европейските граждани към въпроси от дневния ред на ЕС.
III. Основните положения, залегнали в проекта на Регламент, трябва да гарантират, че инструментът отразява представителен за гражданите на Съюза интерес, като се избегне възможността за злоупотреби. Процедурите трябва да бъдат лесни и разбираеми, като същевременно предотвратяват измамите или злоупотребите със системата, и не следва да налагат ненужна административна тежест на държавите-членки.
В проекта на Регламент се посочва, че минималният брой държави-членки, от които да произхождат гражданите, подкрепили инициативата, следва да се фиксира на 1/3 (аналогично на разпоредбите за „засилено сътрудничество” и необходим праг за задействане на процедурата по субсидиарност, регламентирани в Договора от Лисабон).
Минималният брой подписи за всяка държава-членка, чийто граждани участват в инициативата, се определя въз основа на принципа на дегресивната пропорционалност, като се отчита разликата в броя на населението. За България необходимият брой подписи е 13 500.
Минималната възраст за участие се равнява на необходимата възраст за участие в избори за Европейски парламент.
Предоставя се възможност за свободно събиране на изявления за подкрепа, включително и он-лайн, като системата, по която ще се събират гласове в полза на определена ЕГИ, следва да бъдат предварително сертифицирани от държавата-членка, където ще се съхранява информацията.
Определя се срок от 12 месеца за събиране на подписи в подкрепа на ЕГИ. С цел ограничаване административните разходи за държавите-членки, им е предоставена възможността да определят сами механизма за проверка на валидността на събраните подписи.
След събирането на 300 000 подписа от най-малко 3 държави-членки се предвижда задължително предоставяне на становище на Европейската комисия по допустимостта на конкретната инициатива (в срок от 2 месеца).
След предоставяне на предложението за ЕГИ с необходимия брой подписи Европейската комисия трябва да разгледа инициативата в 4 месечен срок и да изготви комуникация относно становището си и действията, които смята да предприеме.
Организаторите на ЕГИ ще отговарят за защитата на личните данни, съгласно Директива 95/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за защита на физическите лица при обработването на лични данни и за свободното движение на тези данни и Регламент (ЕО) № 45/2001. Затова организаторите са определени за администратори.
IV. Съгласно Рамкова позииция на Министерски съвет № 002-00-29, Република България приветства регламентирането на възможността за реализиране на Европейска гражданска инициатива. Правителството се присъединява към всеобщото мнение, че инициативата ще допринесе за намаляване на дефицита на демокрация в ЕС, посредством засилване на интереса и ангажираността на европейските граждани към дневния ред на Съюза. Република България подкрепя предложеното в проекта на Регламент – минималният брой държави-членки, от които произхождат гласовете в подкрепа на дадена ЕГИ да е 1/3 от 27-те. Съгласно позицията на правителството дегресивният подход при определяне минималния брой подписи от една държава-членка, е справедлив и разумен, като отчита неравенството в числеността на населението на държавите-членки. Република България отчита, че всички срокове, в рамките на които се провежда ЕГИ, са разумни, и определят ясно ангажиментите и очакванията на различните участници. В позицията се изразява положително мнение относно изготвянето и поддържането от Европейската комисия на онлайн регистър, в който следва да се предоставя наименованието и кратка информация за всяка от лансираните ЕГИ на всички официални езици на ЕС. Република България е на мнение, че изискванията за формата на предложената инициатива, не трябва да бъдат прекалено рестриктивни. Правителството подкрепя позицията, че Европейската комисия трябва да има възможността да изисква допълнителна информация от организаторите при извършването на преценка относно регистрацията на предложената гражданска инициатива.
V. Рамковата позиция на Министерски съвет е одобрена на редовно заседание на Комисията по културата, гражданското общество и медиите, проведено на 16 юни 2010 г. и на Комисията по правни въпроси, проведено на 17 юни 2010 г.
VI. Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове подкрепя постигнатия общ подход по предложението за регламент, одобрен на заседанието на Съвета по общи въпроси от 14 юни 2010 г. Съгласно одобреният подход минималният брой държави-членки, от които произхождат поддръжниците, следва да бъде определен на 1/3, а броят на подписите, необходими за внасянето от страна на организаторите на искане в ЕК за решение относно допустимостта на инициативата, е намален от 300 000 на 100 000.
В допълнение, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове обръща внимание, че при приемането на новия инструмент, институциите трябва да следят за това процедурата да не затруднява европейските граждани, а прилагането на регламента да не води до значителни административни тежести и финансови разходи за държавите-членки.
VII. След състоялата се дискусия, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове счита, че Предложението на Европейския парламент и на Съвета за Регламент относно гражданската инициатива следва да бъде подкрепено.
Докладът бе подкрепен с 13 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА