КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
29/09/2010
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 002-01-81, внесен Министерски съвет на 16 септември 2010 г.
На заседанието, проведено на 29 септември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взе участие Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, и експерти от Министерството на вътрешните работи.
I. Във връзка с присъединяването ни към Шенгенското пространство, с настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи прилагането на достиженията на правото от Шенген по отношение на Шенгенската информационна система в българското законодателство. В изпълнение на препоръки, произтичащи от Годишния доклад на Европейската комисия по механизма за оценка и сътрудничество, с настоящия законопроект се предлагат разпоредби, свързани с изграждането на съвременна криминална полиция с европейски профил. В законопроекта се предлагат и разпоредби, които не са свързани с изискванията на европейското право, по отношение на звената в МВР и техните функции.
II. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи е съобразен с изискванията на Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген относно регламентирането на обмена на информация в рамките на Шенгенската информационна система.
В Дял IV от Конвенцията за прилагане на споразумението от Шенген е регламентирано създаването и експлоатацията на Шенгенската информационна система, представляваща основната база данни, чрез която се гарантира сигурността на гражданите в Европейския съюз. Системата се състои от централна система в Страсбург и системи с национални данни. Шенгенската информационна система е сред най-важните компенсиращи мерки, предприети в резултат на премахването на контрола по вътрешните граници. Посредством Шенгенската информационна система полицейските органи получават постоянен достъп до най-актуалната информация за издирвани и изчезнали лица, за лица с отказ за влизане на територията на Шенгенското пространство, а също така и за изгубени и откраднати вещи.
III. Съгласно чл. 100 от Конвенцията, в Шенгенската информационна система се въвеждат данни за издирвани вещи с цел конфискация или за да послужат като доказателство в съдебен процес. Ако при търсене в системата се установи, че има сигнал за откритата вещ, органът който е установил това, се свързва с органа, подал сигнала, с цел съгласуване на необходимите мерки. Мерките се изпълняват в съответствие с националното законодателство на договарящата страна, в която е била открита вещта. В тази връзка, в законопроекта са предвидени промени, свързани с въвеждането на сигнали и изпълняването на действия по сигнали за откраднати, незаконно присвоени или изгубени вещи.
В чл. 99 от Конвенцията за прилагане на споразумението от Шенген е посочено, че данните относно лица или превозни средства се въвеждат за извършване на скрито наблюдение и специфичен контрол. При специфичния контрол може да се извършва обиск на лицето, претърсване на превозното средство и на превозваните вещи. Това изискване е въведено в § 35 и § 36, както и в § 90 от законопроекта.
В § 57 и 58 от законопроекта, във връзка с Шенгенската информационна система, е предвидено да се добави издирването на вещи и извършването на справки за вещи сред целите и средствата за осъществяване на оперативно-издирвателната дейност.
В нов раздел III б на глава тринадесета „Информационна дейност” са предвидени разпоредби относно създаването на Националната Шенгенска информационна система на България. Обработването на информация и лични данни в Националната Шенгенска информационна система се осъществява по реда на Закона за МВР и Закона за защита на личните данни.
В § 22 от законопроекта са предвидени разпоредби относно участието на служители на МВР в мисии извън територията на страната и за изпълнението на длъжност в институции или структури на Европейския съюз или в международни организации въз основа на договори, по които България е страна.
В § 24 от законопроекта са предвидени разпоредби, свързани с укрепване на наказателно-процесуалните функции за Главна дирекция „Криминална полиция” чрез възлагане на функции по разследване на престъпления (събиране на доказателства и провеждане на досъдебно разследване) по правилата на националния процесуален закон.
IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи съответства на изискванията на Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 002-01-81, внесен Министерски съвет на 16 септември 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА