КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
27/10/2010
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, № 002-01-92, внесен от Министерския съвет на 12 октомври 2010 г.
На заседанието, проведено на 27 октомври 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие Цветанка Михайлова – началник на отдел в Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерство на финансите, Димитър Костов – подуправител на Българска Народна Банка, представители на Комисията за финансов надзор.
I. Настоящият законопроект въвежда разпоредбите на:
Директива 2009/44/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 06 май 2009 година за изменение на Директива 98/26/ЕО относно окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа и на Директива 2002/47/ЕО относно финансовите обезпечения по отношение на свързаните системи и вземанията по кредити;
Директива 2009/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 година относно предприемането, упражняването и пруденциалния надзор на дейността на институциите за електронни пари и за изменение на директиви 2005/60/ЕО и 2006/48/ЕО, и за отмяна на Директива 2000/46/ЕО от 18 септември 2000 година относно предприемането, упражняването и надзора над дейността на институциите за електронни пари.;
Директива 2009/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. за изменение на Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити.
II. Съгласно изискванията на Директива 2009/44/ЕО, с § 10 от законопроекта се създава „Глава пета ,,а” - „Окончателност на сетълмента в платежни системи и системи за сетълмент на ценни книжа”, която коректно отразява условията на директивата за окончателност на сетълмента в платежни системи и системи за сетълмент на ценни книжа. Въведена е промяна в определението на термина „участник” в чл.78б, ал. 1 с оглед изискванията на директивата. Нововъведения в „Глава пета „а” са още - оздравителните мерки или прекратителните процедури спрямо участник в системата с окончателност на сетълмента (чл.78в, ал. 1 до 5), мерките по изпълнение на нарежданията за превод и нетиране в системата с окончателност на сетълмента (чл.78г, ал. 1 до 8), неотменимостта на нареждане за превод (чл.78д, ал.1 и 2) и защитата на обезпеченията в чл.78е, ал. 1 до 3 от законопроекта.
С измененията в Директива 98/26/ЕО относно окончателността на сетълмента се осъществяват някои важни промени в областта на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа, като се въвеждат понятия за оперативно съвместима система и системен оператор и се изяснява отговорността на системните оператори.
В законопроекта се въвеждат изискванията на Директива 2009/110/ЕО относно установяване на правилата за упражняване на дейност по издаване на електронни пари и определяне на институциите, издатели на електронни пари и тяхната дейност. С оглед на това Директива 2009/110/ЕО има за цел да създаде ясна правна рамка по отношение на дейността на издателите на електронни пари и същевременно да осигури адекватно равнище на пруденциален надзор спрямо тази дейност.
Измененията в нормативната уредба на електронните пари предвиждат въвеждането на ясно определение на понятието електронни пари с цел то да бъде технически неутрално. Това определение обхваща електронните пари, независимо дали те се държат в платежно устройство, притежавано от държателя на електронни пари, или се съхраняват от разстояние в сървър и се управляват от държателя на електронни пари, посредством специална сметка за електронни пари.
Въвежда се възможност за обратно изкупуване на електронните пари. Възможността за обратно изкупуване сама по себе си не означава, че средствата, получени в замяна на електронните пари, следва да се разглеждат като депозити или други възстановими средства по смисъла на Директива 2006/48/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2006 година относно предприемането и осъществяването на дейност от кредитните институции. Обратното изкупуване е допустимо по всяко време и по номинална стойност, без възможност да се договори минимален праг.
Законопроектът предвижда начален капитал и собствен капитал. Разпоредбите на чл. 6 от Директива 2009/110/ЕО разширяват обхвата на дейност на дружествата за електронни пари, въведени чрез законопроекта. Нововъведение в законопроекта са правилата за уреждане на извънсъдебни процедури за разрешаване на спорове, които се отнасят mutatis mutandis и към дружествата за електронни пари.
§ 60 от Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта предвижда изменения и допълнения в Закона за договорите за финансово обезпечение. Промените, предвидени в Директива 2009/44/ЕО, разширяват приложното поле на Директива 2002/47/ЕО относно финансовите обезпечения по отношение на свързаните системи и вземанията по кредити чрез включването на вземанията по кредити като вид финансово обезпечение. Улесненото използване на вземанията по кредити като финансово обезпечение следва да създаде ползи за потребителите и длъжниците, поради по-засилената конкуренция и по-широкия достъп до кредитиране.
В съответствие с чл. 7, параграф 1а от Директива 2009/14/ЕО, § 61 от Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта предвижда промени в Закона за гарантиране на влоговете в банките, свързани с увеличаване на гарантирания размер на депозитите на 196 000 лева. Промените са свързани с изискването до 31 декември 2010 г. държавите-членки да въведат фиксиран гарантиран размер на депозитите (100 000 евро), като постигането на унифицирани правила за гарантиране на депозитите на вложителите в ЕС ще доведе до осигуряване на по-голяма стабилност на финансовия пазар на ЕС.
III. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи не противоречи на европейското законодателство и коректно въвежда разпоредбите на горепосочените директиви.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, № 002-01-92, внесен от Министерски съвет на 12 октомври 2010 г.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА