Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
13/04/2011

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 102-01-22, внесен от Министерския съвет на 30 март 2011 г.
    На заседанието, проведено на 13 април 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и Веселин Василев - изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация”.


    I. Настоящият законопроект има за цел хармонизиране на българското с европейското законодателство, прието в областта на железопътния транспорт през последните няколко години. Измененията се налагат във връзка с изпълнението на задълженията на Република България да приеме мерки на национално ниво за прилагане на Регламент 1371/2007/ЕО за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт. От друга страна, се налага хармонизирането на българското законодателство с изискванията на Директива 2008/57/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно оперативната съвместимост на железопътната система в рамките на Общността и Директива 2008/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2004/49/ЕО относно безопасността на железопътния транспорт в ЕС. Предложеният законопроект цели постигане на пълно съответствие с разпоредбите на Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2001 г. за разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътна инфраструктура и за сертифициране за безопасност.

    II. С предложените текстове се въвежда правилото от Директива 2001/14 инфраструктурните такси да се определят само от разходите, произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга, като тези такси следва да покриват преките разходи на управителя за поддържане на мрежата в експлоатационна годност. До сега инфраструктурните такси се определяха по тарифа, като включваха и други разходи, което е отчетено от Европейската комисия като грешка на държавата ни, поради което е образувана процедурата за нарушение № 2008/2102 на Европейската комисия спрямо България за грешки в прилагането на първия железопътен пакет.

    По силата на разпоредбите на Директива 2001/14 настъпват промени, свързани с разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътна инфраструктура и за сертифициране за безопасност. Съгласно член 4, параграф 1 от Директива 2001/14 държавите членки установяват рамка на таксите и спазвайки условието за независимост на управлението, установяват специфични правила за таксуване или делегират такива пълномощия на управителя на инфраструктурата.

    Директива 2001/14/ЕО ясно посочва степента на участие на превозвачите във възстановяването на разходите, от една страна, и степента на участие на държавата – от друга страна. Член 7, параграф 3 от Директива 2001/14 въвежда основополагащо правило относно формирането и разходването на инфраструктурните такси: таксите се определят от размера на разходите, произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга, т.е. таксите следва да покриват преките разходи на управителя за поддържане в експлоатационна годност на мрежата като параметри (дължина, междурелсие, ниво и ос на железния път) и скорости. Другите разходи по инфраструктурата (например модернизация на съществуваща или изграждане на нова линия) следва да се покриват от държавата.

    Към момента разпоредбите на закона не съдържат тези правила. Това е отчетено от Европейската комисия като грешка на държавата ни в процедурата за нарушение № 2008/2102 на Европейската комисия спрямо България за грешки в прилагането на първия железопътен пакет, а именно че с приходите от инфраструктурните такси се покриват разходи извън поддържането.

    В тази насока са предложенията по ал. 2 и 3 – размерът на таксите да се определя от управителя на железопътната инфраструктура по методика за изчисляване на тези такси, приета от Министерския съвет, по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

    Друго изменение, което законопроектът предвижда е договорът за достъп до железопътната инфраструктура да се сключва след представяне на лицензия и сертификат за безопасност на железопътния превозвач, което е изискване на член 10, параграф 1 на Директива 2004/49/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно безопасността на железопътния транспорт в Общността и за изменение на Директива 95/18/ЕО на Съвета относно лицензирането на железопътните предприятия и Директива 2001/14/ЕО относно разпределяне на капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътната инфраструктура и за сертифициране за безопасност.

    ІІІ. Друго изменение, което законопроектът предвижда е транспониране на Директива 2008/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2004/49/ЕО относно безопасността на железопътния транспорт в Общността, която определя нов ред за безопасното експлоатационно състояние на превозните средства. Изисква се за всяко превозно средство, преди да бъде въведено в експлоатация, да бъде определено лице, което да отговаря за неговата поддръжката и което се вписва в националния регистър на превозните средства.

    ІV. Предложените промени, свързани с Директива 2008/57/ЕО са въвеждане на регистрационен режим и за лица, които ще извършват дейностите по оценяване съответствието на подсистема или част от подсистема, които не са оперативно съвместими с изискванията на националните правила за безопасност или, когато е приложимо, с техническите правила, които се използват за прилагането на съществените изисквания, определени в списък за всяка подсистема.

    ІV. Предложените промени, отразяват коректно различните дейности и задължения на управителя на железопътната инфраструктура и на железопътния превозвач във връзка с осъществяването на железопътен превоз на пътници и/или товари и налагането на имуществена санкция при неспазването им, съгласно Регламент 1371/2007/ЕО за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт.

    V. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект не противоречи на изискванията на правото на ЕС.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 11 гласа „за“ и 1 глас “въздържал се“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 102-01-22, внесен от Министерския съвет на 30 март 2011 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума