Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
13/04/2011

    Изслушване на информация за процеса по управление на средствата от Европейския съюз в страната в сектор „Транспорт”
    На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, на редовното си заседание от 13 април 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша актуална информация за постигнатия напредък и моментното състояние по:

    • Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. (ОПТ);
    • Проектите по Програма ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/94) в сектор „Транспорт”, управлявани от страна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

    Участие в заседанието на КЕВКЕФ като представители на изпълнителната власт взеха: г-н Александър Цветков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Ивайло Московски – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-жа Галина Василева – директор на дирекция „Координация на програми и проекти” в МТИТС (Управляващ орган на ОПТ и проектите по бившата Програма ИСПА в сектор „Транспорт”), г-н Сергей Михалев – председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ), г-жа Николина Николова – член на Управителния съвет на АПИ, г-н Красимир Крачунов – заместник-генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), г-н Петър Дяков – началник отдел в НКЖИ и г-н Нисим Примо – началник отдел в НКЖИ. В заседанието на КЕВКЕФ взе участие и г-н Иван Вълков – председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание на Република България.
    Председателят на КЕВКЕФ г-жа Моника Панайотова подчерта, че за първи път за участие в заседание на Комисията, посветено на усвояването на европейските средства в сектор „Транспорт”, са поканени и представители на политическите ръководства на двата най-големи конкретни бенефициенти по ОПТ в лицето на АПИ и НКЖИ. Това е направено с оглед повишаване ефективността на дискусиите и се обуславя от проведените дебати по темата при предходни изслушвания пред КЕВКЕФ, както и от констатациите в писмото от края на 2010 г., адресирано от председателя на Европейската комисия до премиера на Република България, касаещи предизвикателствата в пътния и железопътния сектор в страната.
    В съответствие с установената практика в КЕВКЕФ, предварителна информация за заседанието бе предоставена от страна на МТИТС, АПИ и НКЖИ и разпространена до членовете на КЕВКЕФ преди провеждане на изслушването. Предвид големия обем на документите, към настоящия доклад е приложено единствено копие на изнесената по време на заседанието презентация (вж. Приложението).
    Председателят на КЕВКЕФ г-жа Моника Панайотова отбеляза основните показатели, разкриващи постигнатия напредък по ОПТ след предходното изслушване по темата пред КЕВКЕФ (от 1 декември 2010 г.). За последните 4,5 месеца са договорени още над 923 млн. лева и са усвоени нови близо 93 млн. лева. По данни на Управляващия орган на ОПТ, към 31 март 2011 г., са договорени близо 53,5% от разполагаемите ресурси по Програмата, а разплащането достига величина от около 7,6% от нейния бюджет.
    Моментният статус и постигнатият напредък до момента по ОПТ бе представен в обобщен вид от г-н Ивайло Московски – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Неговото изложение бе допълнено от страна на г-жа Галина Василева – директор на дирекция „Координация на програми и проекти” в МТИТС. По-важните аспекти от предварителната информация за изслушването и презентацията пред КЕВКЕФ по отношение на напредъка в реализацията на ОПТ, могат да бъдат обобщени както следва:
    • В последните месеци е постигнат осезателен напредък в подготовката на апликационни форми по ключови проекти в пътния и железопътния сектор. Считано към 31 март 2011 г., Европейската комисия е одобрила две апликационни форми за големи проекти по ОПТ (на стойност над 50 млн. евро), а именно за: Разширение на софийското метро – Етап I и за Доизграждане на Автомагистрала „Тракия”. Управляващият орган на Програмата е одобрил още три апликационни форми по големи проекти (и това се е случило в периода между предходното и настоящото изслушване пред КЕВКЕФ) – за Реконструкция и електрификация на ж.п. линията Пловдив – Свиленград, участък Първомай – Свиленград (недовършената част от проекта по бившата Програма ИСПА), за Подновявана на участъци по ж.п. линията Пловдив – Бургас и за Разширение на софийското метро – Етап II, като те вече са представени за одобрение и пред Европейската комисия;

    • На практика, към момента, в процес на изпълнение по ОПТ са четири инфраструктурни проекта, а именно: Електрификация и реконструкция на ж.п. линия Свиленград – Турска граница, Доизграждане на Автомагистрала „Тракия”, Разширение на софийското метро – Етап I и Разширение на софийското метро – Етап II;

    • Сериозният ръст в договарянето за периода между предходното и настоящото изслушване по ОПТ се обуславя от одобрените за финансиране от страна на Управляващия орган проекти Подновяване на участъци по ж.п. линията Пловдив – Бургас и Разширение на софийското метро – Етап II;

    • Управляващият орган на ОПТ очаква към средата на настоящата година да бъде напълно договорен предвиденият финансов ресурс по Приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по транс-европейските и основните национални транспортни оси” на ОПТ. Бенефициентът по тази Приоритетна ос, в лицето на НКЖИ, е предложил за изпълнение проекти с бюджет, надхвърлящ заделените ресурси по оста - с около 310 млн. евро;

    • По Приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по транс-европейските и основните национални транспортни оси” е в процес на изпълнение проектът за Доизграждане на Автомагистрала „Тракия”. В ход са няколко тръжни процедури, в т.ч. и по проектите за Строителство на Автомагистрала „Марица” и Автомагистрала „Струма”;

    • По Приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоз на пътници и товари” успешно и в срок продължава реализацията на проекта за Разширение на софийското метро – Етап I, като физическото и финансовото му изпълнение вече надхвърля 55%;

    • Все още остава неразвит потенциалът по Приоритетна ос 4 „Подобряване на условията за корабоплаване по морските и вътрешни водни пътища”, където липсват сключени договори. Рисков остава проектът Подобряване на корабоплаването в българо-румънския участък на р. Дунав при островите Батин - Белене, където все още липсва решение от технологична гледна точка, предвид незавършените проучвания, изпълнявани в рамките на проект по бившата Програма ИСПА в Република Румъния. Обмисля се финансирането на алтернативни проекти за настоящия програмен период (например „Супер Бургас”), като в близките месеци ще бъде взето и съответното решение за бъдещето на проекта Подобряване на корабоплаването в българо-румънския участък на р. Дунав при островите Батин – Белене от страна на Европейската комисия. Основните проекти, които се предвиждат за финансиране по тази ос, освен горепосочения, са Създаване на речна информационна система в българската част на р. Дунав (BulRIS) и Изграждане на система за управление на морския трафик (VTMIS) – фаза 3. Бенефициентът по тях, в лицето на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, е предложил за изпълнение и голям брой други проекти, които са с различна степен на проектна готовност. В процес на подготовка са апликационните форми за горепосочените два основни проекта, като се очаква финализирането им до няколко месеца;

    • По Приоритетна ос 5 „Техническа помощ” са сключени/издадени договори/заповеди за отпускане на безвъзмездна финансова помощ за 43 проекта, на обща стойност от над 53,7 млн. лева (41.6% от предвидения бюджет за оста);

    • Представени бяха и основните рискове за изпълнението на ОПТ, идентифицирани към настоящия момент в т.ч.: значителна част от проектите се очаква да бъдат завършени през 2014 – 2015 г. и при забава в изпълнението им – съществува хипотетична опасност да надхвърлят рамките на настоящия програмен период. Капацитетът на бенефициентите да управляват проектите си в процес на изпълнение също може да се разглежда като потенциална опасност.

    Що се отнася до статуса при управлението на средствата по Програма ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/94) в сектор „Транспорт”, в презентацията на МТИТС бе обърнато внимание на следните ключови големи проекти:

    • Строителство на втори мост над р. Дунав при Видин – Калафат: очаква се, през месец април 2011 г., одобрението на Европейската комисия по искането за удължаване на срока по Финансовия меморандум (до 31.12.2012 г.), с което ще се създаде възможност за пълното усвояване на безвъзмездната помощ. Предстои и удължаване на двата финансови договора с Европейската инвестиционна банка, след удължаване на срока по Финансовия меморандум от страна на Европейската комисия;

    • Реконструкция и електрификация на ж.п. линията Пловдив – Свиленград: периодът за допустимост на разходите по бившата Програма ИСПА е изтекъл на 31.12.2010 г., като е постигнато 70,9% финансово изпълнение на сключените договори. Стратегията за завършване на проекта се базира на прехвърлянето на дейности от обхвата на бившата Програма ИСПА към ОПТ, с оглед приключване и постигане на целите на проекта. Искането за изменение обхвата на Финансовия меморандум се разглежда от Европейската комисия;

    • Строителство на Автомагистрала „Люлин”: периодът за допустимост на разходите по бившата Програма ИСПА е изтекъл на 31.12.2010 г., като е постигнато 93,9% финансово изпълнение по сключените договори. Срокът за завършване обекта е 15.05.2011 г.

    В рамките на заседанието, отговор намериха редица конкретни въпроси, отправени по отношение на разгледаните източници на финансиране от страна на народните представители към политическите ръководства на МТИТС, АПИ и НКЖИ.

    Обсъдена бе и темата за използването на външна експертна помощ от международните финансови институции, като г-н Александър Цветков очерта направленията, по които страната ни получава експертиза в сектора от експертите на Световната банка и Европейската инвестиционна банка.

    Засегнат бе и въпросът за реформите в АПИ и административният капацитет на този конкретен бенефициент по ОПТ за успешно справяне с предстоящите сериозни предизвикателства. Г-н Сергей Михалев подчерта, че в АПИ има качествени експерти, но ще се разчита и на техническата помощ по линия на ОПТ за гарантиране на по-качествено управление на финансовите ресурси. По време на заседанието стана ясно, че в момента активно се работи и за въвеждането на пълен електронен документооборот и архив в АПИ.

    КЕВКЕФ поздрави представителите на изпълнителната власт за сериозния подем при управлението на европейските средства в сектор „Транспорт” през последните няколко месеца и за изключително обективната информация, представена в рамките на изслушването.


    МОНИКА ПАНАЙОТОВА

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума