КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
01/06/2011
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, № 102-01-30, внесен от Министерския съвет на 18 май 2011 г.
На заседанието, проведено на 1 юни 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на правосъдието - Даниела Машева – заместник-министър, и Елена Вичева – младши експерт в Дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси”.
I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно взаимното признаване на задочно постановени съдебни решения.
II. Законопроектът е съобразен с изискванията на Рамково решение 2009/299/ПВР на Съвета от 26 февруари 2009 година за изменение на рамкови решения 2002/584/ПВР, 2005/214/ПВР, 2006/783/ПВР, 2008/909/ПВР и 2008/947/ПВР, с което се укрепват процесуалните права на лицата и се насърчава прилагането на принципа за взаимно признаване на решения, постановени в отсъствието на заинтересованото лице по време на съдебния процес. С рамковото решение се установяват общи правила за признаване и изпълнение в една държава-членка (изпълняващата държава-членка) на задочно постановени съдебни решения в друга държава-членка (издаващата държава-членка).
С чл. 2 от Рамково решение 2009/299/ПВР се изменя Рамково решение 2002/584/ПВР от 13 юни 2002 година относно европейската заповед за арест и процедурите за предаване между държавите-членки, което налага отразяването на промените и в българското законодателство.
Чл. 2, параграф 1 от Рамково решение 2009/299/ПВР съдържа факултативно основание за отказ да се изпълни европейска заповед за арест (ЕЗА), ако лицето не се е явило лично на съдебния процес. Предвидени са и редица изключения (напр. когато лицето е било призовано лично; когато е упълномощило защитник за делото; когато изрично е заявило, че не оспорва решението и др.), при които въпреки проведеното задочно производство издадената ЕЗА следва да бъде изпълнена от компетентните органи на изпълняващата държава. Тези изисквания са транспонирани с § 3 от законопроекта, създаващ нова ал. 2 в чл. 40 от Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест (ЗЕЕЗА).
С предвидените изменения в законопроекта, транспониращи чл. 2 от Рамково решение 2009/299/ПВР, се създават и редица задължения за компетентните органи на издаващата държава: предоставяне на копие от съдебното решение по искане на лицето преди неговото предаване в случаите, когато то не е било официално уведомено за наказателното производство и не му е било връчено съдебното решение (§ 4 от законопроекта, въвеждащ изискванията на новия чл. 4а, параграф 2 от Рамково решение 2002/584/ПВР); задължение за съдебен контрол върху мерките за неотклонение и задължение за ново разглеждане на делото незабавно след предаването на лицето (§ 7 от законопроекта, с който се създава нов чл. 60а от ЗЕЕЗА, като се въвеждат изискванията на чл. 4а, параграф 3 от Рамково решение 2002/584/ПВР). С § 8 от законопроекта са въведени изискванията на чл. 2, параграф 3 от Рамково решение 2009/299/ПВР, предвиждащи изменения и допълнения във формуляра за ЕЗА, включен като приложение към Рамковото решение относно ЕЗА. Формулярът следва да бъде попълнен от компетентните органи, като в него са отразени изискванията при задочно постановени съдебни решения.
В законопроекта са предвидени и други разпоредби, които не са директно свързани с европейското законодателство.
III. С приемането на законопроекта ще бъдат укрепени процесуалните права на гражданите, по отношение на които има издадена ЕЗА и които не са взели участие в производството по нейното издаване.
В заключение следва да се отбележи, че срокът, предвиден в чл. 8 от Рамково решение 2009/299/ПВР за вземане на необходимите мерки за транспониране в националното законодателство, е 28 март 2011 г. В тази връзка е необходимо законопроектът да бъде приет във възможно най-кратки срокове от Народното събрание.
IV. В заключение може да се кажи, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на ЗЕЕЗА, съответства на изискванията на Рамково решение 2009/299/ПВР на Съвета от 26 февруари 2009 година.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 12 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, № 102-01-30 внесен от Министерския съвет на 18 май 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА