КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
15/06/2011
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 102-01-36, внесен от Министерския съвет на 7 юни 2011 г.
На заседанието, проведено на 15 юни 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие Първан Русинов – заместник-министър, и Юлия Цанова – държавен експерт в Дирекция „Информационни технологии” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
I. Настоящият законопроект има за цел да въведе в националното си законодателство до 25 май 2011 г. разпоредбите на ревизираната Регулаторна рамка 2009 в областта на електронните съобщения. Тя обхваща:
Директива 2009/140/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 г. за изменение на Директива 2002/21/ЕО относно общата регулаторна рамка за електронните съобщителни мрежи и услуги (Рамкова директива), Директива 2002/19/ЕО относно достъпа до електронни съобщителни мрежи и тяхната инфраструктура и взаимосвързаността между тях (Директива за достъпа) и Директива 2002/20/ЕО относно разрешението на електронните съобщителни мрежи и услуги (Директива за оторизацията);
Директива 2009/136/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 г. за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги (Директива за универсалната услуга), Директива 2002/58/ЕО относно обработката на лични данни и защита на правото на неприкосновеност на личния живот в сектора на електронните комуникации и Регламент (ЕО) № 2006/2004 за сътрудничество между националните органи, отговорни за прилагане на законодателството за защита на потребителите.
С двете директиви се извършва реформа на регулаторната рамка на ЕС за електронни съобщителни мрежи и услуги. Следва да се отбележи, че срокът, в рамките на който трябва да се осъществи транспонирането, е изтекъл на 25 май 2011 г.
II. С предложеният законопроект се се цели въвеждането на изискванията на европейското право в няколко основни насоки.
В съответствие с Рамковата директива в законопроекта са добавени нови цели за защита на основните права и свободи на гражданите, гарантирани в Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, както и в общите принципи на правото на Общността, интересите и осигуряване възможности на хора с увреждания, възрастни хора и лица със специфични социални потребности да извличат максимална полза от избора на електронна съобщителна услуга. Във връзка с измененията в Рамковата директива, предложеният законопроект има за цел да гарантира взаимодействието между Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) с новосъздадения Орган на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (ОЕРЕС). Тази стъпка ще допринесе и за консолидиране на единния европейски пазар на електронни съобщения. Чрез предвидените изменения ще се увеличат възможностите на крайните потребители за достъп и разпространение на информация или използване на приложения и услуги по техен избор.
III. Прецизирани са разпоредбите на закона, свързани с номерата. Що се отнася до преносимостта им, гарантирано е правото на потребителите да сменят в рамките на един работен ден (8 часа) своя фиксиран или мобилен оператор при запазване на телефонния номер. Осигурява се по-добър достъп до телефона за спешни повиквания 112.
IV. Един от основните акценти в ревизираната правна рамка е защитата на интересите и правата на крайните потребители. Предложените изменения и допълнения в законопроекта целят да се повиши отговорността на държавните и регулаторните органи, както и на предприятията, предоставящи електронни съобщителни услуги, за осигуряване на необходимите условия за защита на интересите на крайните потребители.
Регламентирани са по-високи изисквания към предприятията за прозрачност, така че потребителите да бъдат ясно информирани за продължителността на договорите, условията за тяхното подновяване, съответните неустойки, и др.
Поставено е условие максималната продължителност на срочния договор между абоната и предприятието да не надвишава 24 месеца при възможност за сключване и на договор със срок до една година. Ограничено е автоматичното подновяване на срочните договори. Срочният договор може да бъде подновен само при изричното съгласие на абонат относно условията му, а когато липсва такова съгласие след изтичане на срока на договора, той се преобразува в безсрочен при същите условия. В този случай абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.
В законопроекта са предвидени редица разпоредби, свързани с независимостта и правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Предоставя й се възможността да се намесва и да дава задължителни указания на предприятията по прилагане на изискванията за прозрачност и яснота на информацията за крайните потребители, както и да определи изисквания за осигуряването на равнопоставен достъп до електронни съобщителни услуги на хора с увреждания, за да могат те да се възползват в максимална степен от ползите на тези услуги.
V. В съответствие с изискванията на Рамковата директива се регламентират изискванията към предприятията по отношение на сигурността и целостта на мрежите им. Въведени са задължения предприятията да осигурят непрекъснато предоставяне на услугите, като при всеки пробив в сигурността или нарушаване на целостта, които са оказали значително въздействие върху функционирането на мрежите или услугите, уведомяват незабавно КРС.
VI. По силата на Директивата за оторизацията се въвеждат специфични мерки с цел подобряване на условията за развитие и изграждане на съвременна електронна съобщителна инфраструктура, като се сведат до минимум административните пречки.
VII. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 102-01-36, внесен Министерски съвет на 7.06.2011. г. съответства на изискванията на Директива 2009/136/ЕО и на Директива 2009/140/ЕО.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по
европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 11 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 102-01-36, внесен от Министерския съвет на 7 юни 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА