КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
20/07/2011
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни, № 102-01-51, внесен от Министерски съвет на 12 юли 2011 г.
На заседанието, проведено на 20 юли 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията участваха Даниела Машева – заместник-министър на правосъдието, и Венета Шопова – председател на Комисията за защита на личните данни.
I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с изискванията на Рамково решение 2008/977/ПВР на Съвета на Европейския съюз от 27 ноември 2008 г. относно защитата на личните данни, обработвани в рамките на полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси.
II. Разпоредбите на Рамково решение 2008/977/ПВР съдържат допълнителни изисквания по отношение на полицейското и съдебното сътрудничество. Те имат за цел да осигурят високо ниво на защита на основните права на европейските граждани, и по-специално на правото им на неприкосновеност на личния живот при обработването на лични данни в рамките на полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси, като същевременно гарантират високо ниво на обществена сигурност.
Българското законодателство като цяло е хармонизирано с европейските изисквания в тази област, тъй като Законът за защита на личните данни (ЗЗЛД) съответства на изискванията на Директива 95/46/ЕO на Европейския парламент и на Съвета от 24 октомври 1995 г. за защита на физическите лица при обработването на лични данни и за свободното движение на тези данни. В този смисъл предлаганите със законопроекта промени допълват уредбата в областта на защитата на личните данни за нуждите на полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси.
В съответствие с чл. 1 от рамковото решение, в § 1 от законопроекта са залегнали изменения на ЗЗЛД, съгласно които когато в рамките на полицейско или съдебно сътрудничество са получени или са предоставени данни на държава - членка на Европейския съюз, или органи или информационни системи, създадени въз основа на Учредителните договори, те се обработват при спазване на изискванията на закона.
С § 2 от законопроекта е уредена възможността получените лични данни да могат да бъдат обработвани за други цели, при спазване на определени условия, както е предвидено в чл. 3, параграф 2 от рамковото решение.
Изискванията относно блокирането на личните данни от администратора, предвидени в чл. 4, параграф 3 от рамковото решение, са транспонирани с § 5 от законопроекта.
С § 6 от законопроекта се създават нови ал. 4 и 5 в чл. 34 от ЗЗЛД, като се изброяват основанията за отказ за предаване на получените данни от страна на администратора и се създава възможност да не се информира субекта на данните без предварителното съгласие на предоставящия данни от друга държава-членка.
Член 25 от Рамковото решение изисква всяка държава да има независим национален надзорен орган по защита на данните с ефективни правомощия за намеса във връзка със законосъобразното обработване на лични данни. В тази връзка, с § 7 от законопроекта се създава нова ал. 4 в чл. 36а, съгласно която Комисията за защита на личните данни е определена за такъв надзорен орган.
С § 8 от законопроекта се създават чл.36в – 36и от ЗЗЛД. Създава се задължение за администратора да води регистър на предоставените и получени данни (чл. 36в). Предвидено е спазването на евентуални ограничения при обработването на лични данни, произтичащи от законодателството на предоставящата данните държава-членка (чл. 36д). В съответствие с чл. 13 от рамковото решение се урежда предаването на получените данни на трета държава или международна организация при стриктно спазване на условия, свързани с адекватната защита на данните (чл. 36е). В новия чл. 36з е разписана възможността администраторът да предоставя получените данни на трети лица, в случай че предоставящият данните е дал съгласие за това и че няма да се засегнат правата на лицето, за което се отнасят. Освен това, предоставянето трябва да бъде от съществено значение за изпълнение на законоустановено задължение на предоставящия данните, или за предотвратяване и разкриване на престъпления, на непосредствена и сериозна заплаха за обществения ред или още на сериозно нарушение на конституционни права на физически лица.Тези разпоредби съответстват на чл. 14 от рамковото решение.
Предвидени са и изменения на други закони, отразяващи предлаганите промени в ЗЗЛД в областта на наказателноправните въпроси.
Следва да се отбележи, че срокът за предприемане на необходимите мерки за съобразяване на националните законодателства на държавите-членки с разпоредбите на Рамково решение 2008/977/ПВР е изтекъл на 27 ноември 2010 г.
III. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни съответства на Рамково решение 2008/977/ ПВР на Съвета на Европейския съюз от 27 ноември 2008 г. относно защитата на личните данни, обработвани в рамките на полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 9 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни, № 102-01-51, внесен Министерски съвет на 12 юли 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА