КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
02/11/2011
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор,
№ 102-01-64, внесен от Министерския съвет на 17 октомври 2011 г.
На заседанието, проведено на 2 ноември 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерство на финансите - Стефан Белчев – директор на Дирекция «Вътрешен одит», и Цветанка Чипева – началник отдел в Дирекция «Вътрешен одит».
I. Настоящият законопроект е насочен към eфeктивното изпълнение на ангажиментите на Република България като страна-членка на Европейския съюз за избягване на прекомерен бюджетен дефицит. Провеждането на дисциплинирана финансова политика и постигането на икономическа стабилност в дългосрочен план е заложено в мерките на Пакта за финансова стабилност, част от които са и предложените законодателни промени.
II. Като цяло законопроектът въвежда разпоредби, които не транспонират задължителни европейски норми, а имат индиректно отношение към тях. Въпреки това, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове го разглежда, предвид значението на доброто финансово управление за подобряване на законосъобразното, ефективно и ефикасно разходване на публичните средства, както и за повишаване прозрачността на бюджетното планиране и отчитане в публичния сектор.
Със законопроекта се приемат разпоредби, които доразвиват и усъвършенстват елементи от действащия закон и са насочени основно към засилване на финансово -контролните функции в публичния сектор и взаимодействието между компетентните органи за спазване на референтните стойности за бюджетния дефицит и държавния дълг по смисъла на Европейската система от интегрирани икономичeски сметки.
Основна цел на законопроекта е засилване на финансово-контролните функции в търговките дружества с държавно участие и държавните предприятия, чрез въвеждане на функцията „превантивен финансов контрол”, която да се изпълнява от финансов квестор - физическо лице, назначено със заповед на министъра на финансите за определен период от време, осъществяващо контрол за законосъобразност, ефективност, ефикасност и икономичност преди поемане на задължения и извършване на разходи.
С § 1 от законопроекта се създава глава четвърта „а” Превантивен финансов контрол, в която е определена системата на превантивен финансов контрол, правата и задълженията на финансовия квестор, както и изискванията за заемане на длъжността.
С § 3 от законопроекта се създава т. 9 от Допълнителните разпоредби, относно понятието - сектор „Държавно управление”.
В заключителните разпоредби на законопроекта, § 4 предвижда отмяна на чл. 46а от Закона за вътрешния одит в публичния сектор, касаещ задължителното изискване за наличие на Одитен комитет към Изпълнителната агенция „Одит на средствата от ЕС”.
III. В по-широкия контекст на новото икономическо управление на ЕС и предизвикателствата пред държавите-членки за спазване на строга фискална дисциплина, въвеждането на функцията превантивен финансов контрол в търговските дружества и държавни предприятия от сектор „Държавно управление”, допълнително ще съдейства за намаляването на рисковете от непланирано и значително увеличение на бюджетния дефицит. Последното е в изпълнение на част от отправените към Република България от страна на Европейския съвет препоръки по отношение на Националната програма за реформи (2011-2015 г.) и мнение на Съвета относно Конвергентната програма (2011-2014 г.).
Отпадането на необходимостта от надзорен орган, който да подпомага и осигурява независимостта на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС”, води до оптимизиране на публичните разходи, от една страна и е свидетелство за резултатите от дейността на агенцията, укрепеният административен капацитет и наложилата й се репутация за обективен, независим и професионален Одитен орган.
IV. Към законопроекта могат да бъдат отправени някои препоръки от правно-технически характер:
- В § 1, т. 9 от Допълнителните разпоредби не е необходимо да се реферира към определението сектор „Държавно управление” от Регламент (ЕО) № 2223/96 на Съвета от 25 юни 1996 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Общността, тъй като същият не изисква мерки по прилагане в тази си част;
- Следва да се коригира референцията към Официалния вестник на Европейския съюз относно Регламент (ЕО) № 2223/96, както и да се избегне цитирането на термина „Държавно управление” на английски език.
V. В заключение следва да се отбележи, че предложеният законопроект е в изпълнение на поетите ангажименти към Европейския съюз и не противоречи на нормите на европейското право.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 10 гласа „за” и 4 гласа „против”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, № 102-01-64, внесен от Министерския съвет на 17 октомври 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА