КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
29/02/2012
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 202-01-4, внесен от Министерски съвет на 23 януари 2012 г.
На заседанието, проведено на 29 февруари 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма – Делян Добрев – заместник-министър, Николай Налбантов – директор на Дирекция „Енергийни политики, стратегии и проекти”, Нели Цветкова – началник на отдел в Дирекция „Енергийни политики, стратегии и проекти”, и Светлана Маринова – началник на отдел в Дирекция „Правна”.
I. Настоящият законопроект има за цел да въведe изискванията на новото европейско законодателство в областта на вътрешните пазари на електрическа енергия и природен газ - Трети енергиен либерализационен пакет. Законопроектът транспонира Директива 2009/72/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на електрическа енергия и Директива 2009/73/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ. Предложеният законопроект ще съдейства за постигане на целите, заложени в Енергийната стратегия на Република България до 2020 г., приета с решение на Народното събрание (ДВ, бр. 43 от 2011 г.).
Със законопроекта се приемат мерки по прилагане на Регламент (ЕО) № 714/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. относно условията за достъп до мрежата за трансграничен обмен на електроенергия и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1228/2003 и на Регламент (ЕО) № 715/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. относно условията за достъп до газопреносни мрежи за природен газ и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1775/2005.
II. С Директива 2009/72/ЕО се установяват общи правила за производството, преноса, разпределението и доставката на електроенергия, правила свързани с организацията и функционирането на енергийния сектор, свободния достъп до пазара; критериите и процедурите, приложими към организирането на търгове и към предоставянето на разрешения и управлението на системите. Директивата урежда също така задълженията за предоставяне на универсална услуга и правата на потребителите на електроенергия и изяснява изискванията по отношение на конкуренцията.
С Директива 2009/73/ЕО се установяват общи правила за преноса, разпределението, доставката и съхранението на природен газ; правилата, свързани с управлението на сектора природен газ, достъпа до пазара, критериите и процедурите приложими при предоставянето на разрешения за пренос, разпределение, доставка и съхранение на природен газ, както и експлоатацията на системите.
Регламент (ЕО) № 714/2009 определя правила за трансграничен обмен на електроенергия, включително създаването на компенсаторен механизъм по отношение на трансграничните потоци от електроенергия и създаването на хармонизирани принципи за трансграничен пренос и разпределението на наличния капацитет на междусистемните електропроводи между националните преносни системи. Той предоставя механизъм за хармонизиране на правила за трансграничен превоз, и има за цел да улесни възникването на добре работещ и прозрачен пазар на едро с висока степен на сигурност на доставките на електроенергия.
Регламент (ЕО) № 715/2009 установява правила за достъп до газопреносни системи, до съоръжения за втечнен природен газ (ВПГ) и до съоръжения за съхранение, като се вземат предвид специалните характеристики на националните и регионални пазари. Той предоставя механизми за хармонизиране на правилата за достъп до мрежата при трансграничен обмен на газ; улеснява появата на добре функциониращ и прозрачен пазар на едро с високо равнище на сигурност на доставките на газ.
III. Основните предложения в законопроекта са свързани с осигуряване на независимото осъществяване на дейностите по производство и доставка от дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия и природен газ, засилване правомощията на националния енергиен регулатор, улесняване на трансграничната търговия с енергия, насърчаване на трансграничното коопериране и инвестиции, повишаване прозрачността на пазара по отношение на мрежовото опериране и снабдяването, подобрена защита на интересите на потребителите и увеличаване на солидарността между държавите членки.
С §12 от законопроекта, изменящ чл. 21 от Закона за енергетиката, се предлага засилване на правомощията и отговорностите на регулатора на пазара на електроенергия и природен газ – Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
Със законопроекта се създава нова Глава осма ”а” – Сертифициране на оператори на преносни мрежи. Правила за осъществяване на инвестиции. Независимост на преносните оператори. Избраният модел на „независим преносен оператор” предвижда преносният оператор да бъде собственик на активите, необходими за упражняване на дейността, както и да бъде напълно независим като форма и структура на управление, финансови и технически възможности и човешки ресурси от производството и доставките на електроенергия и природен газ.
В съответствие с изискванията на директивите, включени в Третия либерализационен пакет, с § 29 на законопроекта се създава нов раздел VІ – „Мерки за защита на крайните клиенти” (чл. 38а-38д). Предвиден е задължителният обхват на договорите между потребителите на енергийни услуги и енергийните предприятия, предоставящи услуги от обществен интерес. Определен е кръгът от информация, предоставяна от енергийните предприятия на потребителите на енергийни услуги. По отношение на достъпа до газопреносна мрежа, § 144 от законопроекта дава възможност на всеки клиент свободно да избира доставчик на природен газ, независимо в коя държава-членка е регистриран доставчикът.
IV. При разглеждане на законопроекта следва да се вземе предвид следното:
1. Срокът за транспониране на Директива 2009/72/ЕС и на Директива 2009/73/ЕС е изтекъл на 3 март 2011 г. Срещу България са започнали две процедури по нарушение (на 30 септември 2011 г.), поради невъвеждане на директивите в срок;
2. Текстовете на § 3, т.7; § 53; § 59; §171, чл. 207в от законопроекта са некоректни - извършено е препращане към акт на Европейския съюз, който не се прилага пряко от държавите-членки /чл.288, ал.3 от ДФЕС/. Разпоредбата на чл.10 в от Директива 2009/29/ЕО изисква от държавата-членка да има национален план, в който да се предвиждат инвестиции за преоборудване и подобряване на инфраструктурата и за чисти технологии, както и за разнообразяване на използваните видове енергия и източници за доставка в размер, доколкото това е възможно, равен на пазарната стойност на разпределяните безплатно квоти, свързани с предвидените инвестиции.
3. В текстовете на §15, чл. 23, т.1 и § 57,чл.72а, ал. 3 от законопроекта след думите „държавите членки” следва да се добави „на ЕС”;
4. Текстовете на §177 и §178 от законопроекта е коректно да се прецизират, тъй като е направена препратка към текстове на чл.13 и чл.16 от Регламент (ЕО) № 714/2009 и на чл.16 от Регламент (ЕО) № 715/2009, които са параграфи, а не алинеи;
5. Предвид, че в обхвата на Директива 2009/73/ЕО попада и втечнения природен газ /ВПГ/, съответно са дадени определения за - съоръжения за ВПГ и оператор на система за ВПГ, е необходимо да се уточни дали разпоредбите на законопроекта ще се прилагат и за посочения газ, съоръжения и оператори.
6. В законопроекта са допуснати и други правно-технически грешки, които следва да бъдат уточнени от водещата комисия при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 10 гласа „за” и 3 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 202-01-4, внесен от Министерски съвет на 23 януари 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА