КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
09/05/2012
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, № 202-01-26, внесен от Министерския съвет на 23 април 2012 г.
На заседанието, проведено на 9 май 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на правосъдието – Велина Тодорова – заместник-министър, и Росица Дичева – държавен експерт в Дирекция „Съвет по законодателство”.
I. С настоящия законопроект се цели привеждане в пълно съответствие на Закона за адвокатурата с европейското законодателство, относно упражняването на адвокатска професия в рамките на ЕС.
II. Отстраняването на несъответствията с правото на ЕС в тази област е необходима предпоставка, за да се избегне навлизането в съдебна фаза на процедура за нарушение № 2008/4906 срещу Република България, стартирана от ЕК през 2009 г. Основните констатирани от ЕК несъответствия между правото на ЕС и българското законодателство, се отнасят до различното третиране на адвокати от ЕС и адвокати от Република България, от една страна и наличието на ограничения при установяването на адвокати и адвокатски дружества от ЕС в Република България, от друга. По-конкретно процедурата за нарушение е свързана с несъвместимостта на разпоредби от Закона за адвокатурата с чл. 49 и 56 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), относно правото на установяване и свободата на предоставяне на услуги и с Директива 98/5/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 1998 година относно улесняване на постоянното упражняване на адвокатската професия в държава-членка, различна от държавата, в която е придобита квалификацията.
Съгласно чл. 49 от ДФЕС са забранени ограниченията на свободата на установяване на граждани на държава-членка на територията на друга държава-членка. Тази забрана се прилага и по отношение на ограниченията за създаване на търговски представителства, клонове или дъщерни дружества от граждани на всяка държава- членка, установили се на територията на друга държава-членка.
Съгласно чл. 57 от ДФЕС дейността, която извършват лицата, упражняващи свободни професии, представлява дейност по предоставяне на услуги. Съгласно чл. 56 от ДФЕС са забранени ограниченията на свободата на предоставяне на услуги по отношение на граждани на държава - членка на ЕС, които временно упражняват своята дейност в друга държава-членка.
Директива 98/5/ЕО има за цел да улесни постоянното упражняване на адвокатската професия като свободна професия или на платена служба в държава-членка, различна от държавата, в която е придобита професионалната квалификация.
III. Предложените със законопроекта изменения в ЗА са в следните насоки:
1. Въвежда се понятието „адвокат от Европейския съюз”
Със законопроекта се създава нова „Глава трета „а” - Адвокати от Европейския съюз (§ 4 от законопроекта). Раздел I въвежда понятието „адвокат от ЕС” и общите положения и правила, отнасящи се до адвокатите от ЕС. Понятието обхваща адвокатите от държавите-членки на ЕС, страните по Споразумението за Европейското икономическо пространство и от Конфедерация Швейцария, с оглед приравняването на гражданите на тези държави към гражданите на ЕС по отношение на четирите основни свободи.
Адвокатите от ЕС представляват особена категория адвокати, чиито статут е различен от този на чуждестранните адвокати и се доближава много до този на българските.
2. Постига се разграничаване на трайното установяване на адвокат от ЕС в Република България от временното упражняване на адвокатската професия на адвокат от ЕС в страната
Раздел II на Глава трета „а” регламентира трайното установяване на адвокатите от ЕС на територията на Република България, като въведените условия и законови процедури представляват въвеждане на разпоредбите на Директива 98/5/ЕО. Трайно са установени адвокатите от ЕС, които са вписани в съответните регистри към адвокатските колегии и към Висшия адвокатски съвет.
Раздел III на Глава трета „а” урежда временното упражняване на адвокатската професия на територията на Република България от адвокати на ЕС, които не са трайно установени в страната ни, в съответствие с правото на свободно предоставяне на услуги (чл. 56 и чл. 57 от ДФЕС) и с Директива на Съвета от 22 март 1977 година относно улесняване на ефективното упражняване от адвокатите на свободата на предоставяне на услуги (77/249/ЕИО). Временно упражняващите професията на територията на Република България адвокати от ЕС не подлежат на вписване в съответните адвокатски регистри или на друг регистрационен режим.
3. Уеднаквяват се правата на български адвокат и на адвокат от ЕС
В текстовете на всички разпоредби на ЗА, отнасящи се до права и задължения, са включени изрично и адвокатите от ЕС.
4. Забраната на ограниченията на свободното предоставяне на услуги в рамките на ЕС, съгласно чл. 56 от ДФЕС, е гарантирана в законопроекта, посредством:
- правото на адвоката от ЕС на свободен достъп и справки по дела (§13 от законопроекта)
- правото на адвоката от ЕС да сключва договорите по чл. 76 и 77 от ЗА (§ 45 и § 46)
- правото на адвоката от ЕС да сключва договор за съдружие по чл. 52 от ЗА
- отпадане изискването за адрес и представител в България за връчване на съобщения и призовки.
5. Отстранява се ограничаването на правото на установяване (чл. 49 от ДФЕС) и чл. 12 от Директива 98/5/ЕИО. Клон и дъщерно дружество
Съгласно действащия ЗА, група адвокати учредена в друга държава-членка не може да се установи в Република България под формата на адвокатско дружество, като използва името си. Действащият закон не позволява групата да се установява в Република България под формата на адвокатско дружество, чрез временно упражняващи адвокатската професия адвокати от ЕС. За да бъдат отстранени тези несъответствия с правото на ЕС, законопроектът предлагат норми, с които се гарантира достъпът до формата „адвокатско дружество” на групи адвокати, учредени в друга държава – членка (§ 38, § 40 от законопроекта), като същевременно се поставят изисквания, които целят да предотвратят появата на „псевдо” дъщерни дружества, които нямат действителна връзка с групата в другата държава - членка.
6. Създава се правна възможност за установяване на група адвокати от ЕС под формата на клон
Наименованието на Раздел IV на Глава X от ЗА се изменя с наименованието „Клон” (§ 47 от законопроекта). В съответствие с чл. 11 от Директива 98/5/ЕО, относно упражняването на съвместна практика на адвокати под професионалното звание в приемащата държава-членка, чл. 77а от законопроекта допуска един или повече адвокати от ЕС да могат да упражняват адвокатска професия на територията на Република България в клон на група от ЕС. Чрез предложеното изменение на чл. 77а се цели разширяване персоналния обхват на разпоредбата и отстраняване на несъответствията на българския закон с правото на ЕС, в частност нарушението на свободата на установяване.
IV. При разглеждане на законопроекта следва да се има предвид, че текстовете от законопроекта, в които е използван терминът „държава-членка по произход”, следва да се прецизират и да се заменят с термина „държава по произход”. Съгласно определението за „адвокат от Европейски съюз”, посочено в чл. 11, ал.1 от законопроекта, освен гражданите на държавите-членки на ЕС, понятието включва и гражданите на другите държави, страни по Споразумението за ЕИП и Конфедерация Швейцария.
V. В заключение може да се отбележи, че с предложения законопроект се постига равноправно третиране на адвокатите от ЕС, както по отношение на техния статут, така и във връзка с гарантиране правото на установяване на адвокати и адвокатски дружества от ЕС в Република България.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (със 16 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, № 202-01-26, внесен от Министерския съвет на 23 април 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА