Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
30/05/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен от Министерския съвет на 14 май 2012 г.
    На заседанието, проведено на 30 май 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие Десислава Атанасова – министър на здравеопазването, Борислав Богоев – заместник-председател на Комисията за финансов надзор, Румяна Герова – държавен експерт в Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари”, Министерство на финансите.


    I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство по отношение на доброволното здравно осигуряване с правото на ЕС в областта на застраховането и по-конкретно с:
    - Директива 73/239/ЕИО на Съвета относно координирането на законовите, подзаконовите и административните разпоредби относно достъпа до и упражняването на пряка застрахователна дейност, различна от животозастраховане (Първа директива по застраховане, различно от животозастраховането);

    - Директива 92/49/EИО на Съвета относно координирането на законовите, подзаконовите и административните разпоредби, свързани с прякото застраховане, различно от животозастраховането и за изменение на Директиви 73/239/EИО и 88/357/EИО (Трета директива за общо застраховане).

    Със законопроекта се отстранява и съществуващото противоречие с чл. 14 от Протокола за привилегиите и имунитетите на ЕС (Протокол № 7) към ДФЕС, относно схемата за социално-осигурителните обезщетения на длъжностните лица и другите служители на ЕС.

    Законопроектът предвижда и други изменения, които нямат отношение към правото на ЕС и не са обект на разглеждане в настоящото становище.

    II. Измененията в законопроекта се налагат с оглед закриване на стартирана на 25 ноември 2010 г. от Европейската комисия по чл. 258 от Договора за функционирането на ЕС (ДФЕС) процедура за нарушение № 2010/2156 срещу Република България. Процедурата за нарушение касае привеждане в съответствие на доброволното здравно осигуряване с изискванията на посочените по-горе директиви, за да се гарантира спазването на чл. 63 от ДФЕС, въвеждащ забрана за ограничаване на свободното движение на капитали между държавите-членки. На 27 януари 2012 г. ЕК е изпратила мотивирано становище, което представлява втори, последен етап от досъдебната фаза на процедурата за нарушение, преди отнасяне на въпроса пред Съда на ЕС.

    Основното искане на ЕК е България да прилага по отношение на дружествата за доброволно здравно осигуряване разпоредбите на посочените по-горе директиви в областта на застраховането, различно от животозастраховане, които касаят изискванията относно разрешителното за упражняване на дейност, финансовия надзор, формирането на техническите резерви, установяването на граница на платежоспособност, включително гаранционния фонд, инвестициите в активи и съответствието на тези активи на техническите резерви.

    III. В отговор на констатираните в мотивираното становище на ЕК несъответствия на ЗЗО с изискванията на Директива 73/239/ЕИО и Директива 92/49/ЕО, по-конкретно чл. 6, 8, 9, 13, 15, 16 (изменени или частично изменени с Директива 92/49/ЕО) и 17 от Директива 73/239/ЕИО и чл. 22 и 23 от Директива 92/49/ЕИО), със законопроекта се предлагат следните изменения:
    • дейността по доброволно здравно осигуряване ще бъде осъществявана от застрахователни акционерни дружества, лицензирани по видовете застраховки, съгласно Кодекса за застраховането - § 16 (чл. 83, ал. 1 на ЗЗО) от законопроекта, в съответствие с чл. 6 от Директива 73/239/ЕИО. Съгласно § 15 от законопроекта доброволното здравно осигуряване се извършва на основата на договор за медицинска застраховка по смисъла на чл. 222а от Кодекса на застраховането;
    • По отношение на здравноосигурителните дружества ще се прилагат всички изисквания, прилагани към застрахователните дружества, в т. ч.:
    - правната форма на акционерно дружество, уредена в чл. 8, ал. 1 от Кодекса за застраховането (чл. 8 от Директива 73/239/ЕИО);
    - предоставяне на програма за дейността (чл. 9 от Директива 73/239/ЕИО);
    - засилен финансов надзор над застрахователно предприятие (чл. 13 от Директива 73/239/ЕИО);
    - установяване на адекватни технически резерви и тяхното инвестиране (чл. 15 от Директива 73/239/ЕИО) и определяне на принципите за инвестиции на активи, покриващи техническите резерви на застрахователното дружество (чл. 22 от Директива 92/49/ЕИО);
    - установяване на подходяща граница на платежоспособност и методите на изчисляване на тази граница (чл. 16 от Директива 73/239/ЕИО);
    - определяне на минималния размер на гаранционния капитал
    (чл. 17 от Директива 73/239/ЕИО);
    - определяне на степента, до която застрахователното (здравноосигурителното) дружество може да държи несъответстващи/несъпоставими активи (чл. 23 от Директива 92/49/ЕИО).
    С § 20 от законопроекта се отменят раздели II („Дейност по доброволно здравно осигуряване”, включително чл. 90д и 90ж), III („Здравноосигурителни дружества и лицензиране”), IV („Преобразуване, прекратяване, ликвидация и несъстоятелност на здравноосигурителните дружества”) и V („Държавен надзор върху дейността по доброволно здравно осигуряване”) от глава трета на ЗЗО. По този начин се преодолява констатираното от ЕК противоречие с чл. 63 от ДФЕС (относно свободното движение на капитали) и с принципите на Единния пазар, предвид разпоредбите на чл. 90д и 90ж от ЗЗО, с които инвестирането на собствените средства и на здравноосигурителните резерви е ограничено до националния пазар.
    IV. Съгласно чл. 14 от Протокола за привилегиите и имунитетите на ЕС (Протокол № 7) към ДФЕС длъжностните лица и другите служители на ЕС се ползват със специфична и автономна социално-осигурителна схема и държавите-членки не могат да налагат на тези лица задължително участие в национална социалноосигурителна схема. За тази категория служители се прилага схемата за здравно застраховане на ЕС, установена в чл. 72 от Правилника за длъжностните лица на ЕС и условията за работа на други служители на Европейските общности, въведени с Регламент (EИО, Eвратом, EОВС) № 259/68 на Съвета от 29 февруари 1968 г.
    В съответствие с тези изисквания са предвидени изменения в ЗЗО – с § 7 от законопроекта създава се нов чл. 40 б, съгласно който отпада задължението за внасяне на здравноосигурителни вноски от задължително здравноосигурените лица, за времето, през което по отношение на тях се прилага схемата за здравно застраховане на ЕС.
    V. С предложения законопроект се постига съответствие на българското законодателство в областта на доброволното здравно осигуряване с изискванията на Директива 73/239/ЕИО и Директива 92/49/ЕИО. Приемането на законопроекта е необходимо с оглед прекратяване на стартираната от ЕК процедурата по нарушение срещу Република България.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 10 гласа „за” и 3 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен Министерския съвет на 14 май 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума