Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
18/07/2012

    Проведено изслушване на министъра по управлението на средствата от ЕС, г-н Томислав Дончев относно цялостния напредък по усвояване на средствата от Европейския съюз, ефективността на функциониращите системи за управление и контрол на европейските средства в страната и подготовката на България за участие в новия програмен период на Кохезионната политика 2014-2020 г.
    На основание чл. 99, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, на свое редовно заседание, проведено на 18 юли 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша актуална информация относно цялостния напредък по усвояване на средствата от Европейския съюз, ефективността на функциониращите системи за управление и контрол на европейските средства в страната и подготовката на България за участие в новия програмен период на Кохезионната политика 2014-2020 г.
    Актуалната информация по посочените теми беше представена от Томислав Дончев, министър по управление на средствата от ЕС.
    Съгласно установената в КЕВКЕФ практика, предварителна информация по темата на изслушването, бе предоставена от страна на министъра и разпространена до членовете на Комисията преди провеждане на заседанието. С представената по време на заседанието презентация (приложена към настоящия доклад), бе поставен фокус върху следните основни аспекти:

    Цялостен финансов напредък към 30.06.2012 г.

    По данни на министър Томислав Дончев, близо три-четвърти от разполагаемият финансов ресурс по ОП е вече договорен, а близо една четвърт от бюджета на програмите е разплатен към бенефициентите. Лидер при отделните оперативни програми е ОП „Транспорт”, където над 94% от разполагаемия ресурс е договорен, а над 30% от средствата са изплатени.
    Към момента по седемте Оперативни програми са изплатени над 1,9 млрд. евро или близо 24% от разполагаемите бюджети, като само през първата половина на 2012 г. са разплатени над 400 млн. евро. Прогнозите на управляващите органи са през втората половина от 2012 г. да бъдат разплатени още над 1 млрд. евро и общата стойност на плащанията да надхвърли 3 млрд. евро и да достигне 39% от разполагаемия бюджет. Към момента най-голям процент разплатени средства имат ОПАК, но до края на 2012 г. се очаква те да бъдат изпреварени от ОПТ, където плащанията се предвижда да достигнат 50% от бюджета.

    Ефективност на мерките за координация и системите за финансово управление и контрол (СФУК) на средствата от ЕС

    По отношение цялостната ефективност на координацията и ефективното функциониране на СФУК на средствата от ЕС, министър Томислав Дончев подчерта, че основната цел е идентифициране на грешките преди те да бъдат материализирани. В тази връзка той изтъкна значението на предварителния контрол, в контекста на изменения Закон за обществените поръчки. Министър Дончев отбеляза следните предприети мерки за координация и подобряване ефективността на СФУК:
    • Опростяване на законодателството за възлагане на обществени поръчки - повишаване капацитета за извършване на предварителен контрол от страна на Агенцията за обществени поръчки, чрез определянето й за конкретен бенефициент по ОП „Техническа помощ”; реализирано обучение за промените в ЗОП на представители на местните и регионални власти; подготовка на проект на типови тръжни документи в сектор „Транспорт” до края на 2012 г.
    • Оптимизирани процедури за избор на изпълнител (ПМС № 55/2007) за постигане на съответствие с промените в законодателството в областта на обществените поръчки;
    • Партньорство с Международните финансови институции – сключени и ратифицирани са Меморандумите за разбирателство със Световната банка и Европейската инвестиционна банка:
    - Сътрудничеството със Световната банка се развива с добри темпове, като в средата на месец май 2012 г. Министерският съвет одобри План за действие за мерките, които ще осъществява СБ през 2012 г. Тези мерки включват подкрепа по три от оперативните програми – ОП „Околна среда” (за реформата във водния сектор), ОП „Транспорт” (за подготовка на стратегически документи в пътния сектор) и ОП „Конкурентоспособност” (за разработване на Стратегия за интелигентна специализация за развитие на иновациите, научно-изследователската и развойна дейност, високите технологии и дигитаният растеж). На 13 юни 2012 г. МС е одобрил типов образец на Споразумение между Световна Банка и получателите на нейната помощ.
    - Сътрудничеството с ЕИБ – на 29 юни 2012 г. МС е одобрил План за действие за мерките, които ще осъществява ЕИБ през 2012 г. Предстои одобрението на типов образец на Споразумение за предоставяне на консултантски услуги от страна на ЕИБ. Всички мерки са насочени към ОП”Транспорт” с оглед подготовката на бъдещите проекти, вкл. чрез схеми за ПЧП.

    • Приключила е първата част от оценката на изпълнението на НСРР в рамките на проект по ОПТП „Оценка на изпълнението на Структурните инструменти, съгласно заложените цели в НСРР 2007-2013 г.”. Като ключови изводи по отношение на постигане целите и приоритетите на НСРР и съответния принос на Оперативните програми към тях, министър Дончев очерта:
    - Сегашната стратегия, приета от НСРР по отношение на приоритетите, е актуална и валидна, като през следващия програмен период следва да се продължат усилията на инвестициите в тези области в рамките на дефинираните 11 приоритета за целите на тематичната концентрация;
    - По всички оперативни програми са предприети мерки за подобрение на капацитета на бенефициентите;
    - Изградена е необходимата институционална рамка за управление на средствата от СКФ, която почти изцяло надгражда рамката за управление на предприсъединителните фондове
    - Съществува достатъчна предсказуемост на средата за изпълнението на оперативните програми, с ясно регламентирани права и отговорности на участниците в процеса;
    - Изготвена е необходимата нормативна уредба, като през следващия програмен период се планира и нейното кодифициране в закон за управление на средствата от ЕС.
    • Електронни услуги, предоставяни от системата ИСУН – В края на годината се предвижда да бъдат обявени процедури с електронно кандидатстване по ОПАК (процедура „Компетентна съдебна система и ефективно управление на човешките ресурси” през месец септември 2012 г.) и ОП „Конкурентоспособност” (процедура „Развитие на приложните изследвания в изследователските организации в България”). По този начин 5 от 7-те програми ще използват електронното кандидатстване. В допълнение, през есента на 2012 г. се очаква да стартират пилотни процедури с електронно отчитане. Това ще бъде първата стъпка към електронна кохезия – основен елемент в следващия програмен период.

    Изпълнение на Индикативните годишни работни програми за 2012 г. и на прогнозите по инструмента LOTHAR

    По отношение на ИГРП 2012 г., министър Дончев увери, че се изпълняват успешно, като има забавяне при обявяването на две процедури – съответно по ОП „Конкурентоспособност” (процедура „Енергийна ефективност и зелена икономика”, обявена на 28.06. 2012 г., която е стартирана със закъснение от 3 месеца) и по ОП „Регионално развитие”, поради включване на нова процедура („В подкрепа на следващия програмен период”), а обявяването на процедура „Зелена и достъпна градска среда” е предвидено за септември 2012 г.
    Изпълнението на Оперативните програми съгласно прогнозите по LOTHAR бе окачествено от министъра като „много добро” - средно 90% за всички ОП. Министър Дончев добави, че първото полугодие на 2012 г. не е особено амбициозно като заложени цели за разплащане, за сметка на оставащите шест месеца, по време на които се очаква темповете да се повишат. Във връзка с правилото n+2/n+3, министър Дончев подчерта, че има програми, които са изпълнили заложените цели за сертифицирани разходи за 2012 г. и това са: ОП „Транспорт”, ОП „Конкурентоспособност” и ОП „Административен капацитет”. Заложените цели при другите ОП са напълно постижими и министър Дончев не допуска риск от загуба на средства за 2012 г.

    Напредък в процеса на подготовка на страната ни за следващия програмен период на Кохезионната политика на Европейския съюз, в т.ч. подготовка на Договора за партньорство с ЕС и програмите по фондовете на Общата стратегическа рамка и на единна нормативна рамка
    • Във връзка с настоящия програмен период, министър Дончев подчерта необходимостта от измерване на ефекта от европейските средства в България. Освен от данните за финансовото изпълнение на програмите, постигнатият напредък може да се проследи и чрез индикаторите за изпълнение, заложени в НСРР. За да даде конкретен пример, министър Дончев подчерта:
    - Към края на 2011 г. БВП на глава от населението е достигнал 44% от средното за ЕС, при базова стойност през 2005 г. – 31,1%. Така, по думите на министъра, България значително се доближава до целевата стойност, заложена за края на програмния период – 51,2% от средното за ЕС.
    - Нивото на заетост също се е повишило значително – от 55,8% през 2005 г. до 59,7% - в края на 2011 г.

    Възможност за измерване на подобен ефект е използването на разработения на национално ниво модел Хермин, чиято цел е оценка на потенциалното въздействие на подкрепата от СФ на ЕС по отношение на основните макроикономически показатели. Предстои официалното представяне на модела.
    • По отношение на подготовката на Национална програма за развитие България 2020, министър Дончев отбеляза, че целият процес на изготвянето й обслужва началната фаза на разработването на Договора за партньорство по политиката за сближаване за периода 2014-2020 година. През м. юни 2012 г. е изготвен втори вариант на стратегическата част на приоритетите за развитие на страната. Успоредно с това се работи по изготвянето на индикативно финансово разпределение на средствата за изпълнение на поставените цели (в т.ч. от държавния бюджет, ЕС, МФИ, ПЧП), на система от показателите за изпълнението на НПР: България 2020, както и на механизъм за наблюдение и контрол на документа. От началото на годината се изпълнява и неговата предварителна оценка. Предвижда се проектът на НПР: България 2020 да бъде обсъден от Съвета за развитие през м. септември, като окончателния текст на НПР: България 2020 ще бъде внесен на заседание на МС в края на м. септември 2012 г.
    • През м. март 2012 г. е създадена работна група за подготовка на Договора за партньорство на Република България за програмния период 2014-2020 г. Цялостният процес на изготвяне на договора за партньорство ще бъде осъществен с подкрепата на проект по линия на ОПТП. С Решение № 328 на Министерският съвет от 25 април 2012 г. са одобрени списък с тематични цели, които да бъдат включени в Договора за партньорство, списък с програми и водещите ведомства за разработване на всяка от програмите. С решението са определени 5 програми, съ-финансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд - транспорт и транспортна инфраструктура, околна среда, регионално развитие, развитие на човешките ресурси както и иновации и конкурентоспособност. Решението предвижда разработването и на 3 трансгранични програми по външните граници на ЕС (с Македония, Сърбия и Турция), като и Програма за развитие на селските райони и ОП за морско дело и рибарство.
    По силата на РМС № 328/2012 г. се предвижда създаването на две работни групи – първата следва да разработи целите, приоритетите и мерките в областта на образованието, науката и изследванията, които да бъдат финансирани през програмния период 2014-2020 г., и в срок до 30 септември 2012 г. да предложи инструмент/и, по които те да се финансират. Втората работната група следва да разработи целите, приоритетите и мерките в областта на техническата помощ и административния капацитет, които да бъдат финансирани през следващия програмен период и до края на м. юли да предложи съответното финансиране.
    В заключение министър Дончев окачестви избрания модел на 5 Оперативни програми като сигурен вариант за справяне със заложените цели след 2014 г.
    Договорът за партньорство и проектите на оперативни програми се предвижда да бъдат изготвени в срок до 31 март 2013 г., след което договорът ще бъде изпратен за одобрение от ЕК, а проектите на ОП ще бъдат предмет на публични обсъждания преди одобрението им от МС.
    • Министър Дончев подчерта, че ще настоява за по-ясен фокус при програмирането на средствата за периода след 2014 г. Той информира, че през месец юни са проведени срещи за определяне на разграничителната линия (demarcation) между инвестициите, които ще се финансират по отделните програми. Освен това той постави акцент върху необходимостта новият програмен период да започне с подготвени проекти (project generation), което ще предотврати рисковете от късен старт.
    • През месец април 2012 г. Министерският съвет е одобрил Концепция за изготвяне на Закон за управление на средствата от ЕС. През месец юни е сформирана Междуведомствена работна група със задача да разработи проект на закон в срок до 31 декември 2012 г., който да бъде представен за обсъждане от членовете на Съвета за развитие при МС.

    В рамките на последвалата дискусия г-жа Моника Панайотова, председател на КЕВКЕФ, постави акцент върху изследването на ефекта от еврофондовете в България. Г-жа Панайотова отбеляза, че в интерес на качествения анализ на ефекта от усвоените средства, КЕВКЕФ по изключение няма да представи редовния Междинен доклад за управлението на европейските средства в страната през септември, а в края на 2012 г. Председателят на КЕВКЕФ поиска повече информация и за действието на модела Хермин.
    Г-н Димчо Михалевски, член на КЕВКЕФ, изрази становище, че на база данните за ежемесечното разплащане по оперативните програми, съществува риск от загуба на средства. Той допълни, че са необходими съществени мерки за стимулиране на производителността на труда, както и въвличането на още по-голям кръг от заинтересовани страни при програмирането на следващия период, така че средствата от ЕС да решават стратегически приоритети.
    В заключение, министър Дончев увери, че са взети всички необходими мерки за преодоляване на рисковете от загуба на средства, контролът върху разходването им е на отлично ниво и призова контролът върху държавния бюджет също да е толкова строг, колкото върху средствата от европейската финансова рамка.

    С уважение,

    МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума