КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
12/09/2012
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2012 г.
На заседанието, проведено на 12 септември 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма - Силвана Любенова – директор на Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”, и Цвета Караилиева – експерт в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”.
I. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит цели да въведе в българското законодателство разпоредбите на Директива 2011/90/ЕС на Комисията от 14 ноември 2011 г. за изменение на част II от Приложение I на Директива 2008/48/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, в която са предвидени допълнителни допускания за изчисляване на годишния процент на разходите (OВ, L 296/35 от 15.11.2011 г.). Изменението на тази част на Директива 2008/48/ЕО e продиктувано от натрупания опит в държавите-членки при нейното прилагане досега, а именно – предвидените към момента хипотези за изчисляването на годишния процент на разходите (ГПР) не са достатъчни за всички видове потребителски кредити и освен това те не са адаптирани към търговската ситуация на пазара.
II. Със законопроекта се предвижда въвеждането на допълнителни допускания по отношение на договор за кредит с неопределен срок или на договор за кредит, различен от договора за кредит под формата на овърдрафт и от договора за кредит с неопределен срок.
Предвижда се и начини за определяне на точния времеви момент на началния период, от който започва усвояването на кредита, и на плащанията, направени от потребителя.
С предвидените изменения на допълнителните допускания за изчисляване на годишния процент на разходите (ГПР) се цели да се гарантират прозрачни правила при изчисляването му и да се осигури последователност и еднакво изчисляване от всички кредитодатели на този процент. Това от своя страна би улеснило потребителите за вземане на информирано решение за сключване на договор за потребителски кредит.
III. Към законопроекта може да бъде отправена следната препоръка – определението за „договор за кредит с неопределен срок” да бъде посочено в Допълнителните разпоредби на закона.
IV. В заключение може да се каже, че предложените текстове отчитат и не противоречат на разпоредбите на Директива 2011/90/ЕС на Комисията от 14 ноември 2011 г. за изменение на част II от Приложение I на Директива 2008/48/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, в която са предвидени допълнителни допускания за изчисляване на годишния процент на разходите, но е необходимо да бъде отразена посочената правно-техническа бележка, с цел запазване логиката и стила на Закона.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага(с 12 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА