Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
12/12/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, № 202-01-76, внесен от Министерския съвет на 22 ноември 2012 г.
    На заседанието, проведено на 12 декември 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма – Иво Маринов – заместник-министър, и Десислава Георгиева – началник на отдел в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”.

    I. С настоящия законопроект се цели постигане на пълно съответствие с разпоредбите на законодателството на ЕС в областта на услугите на вътрешния пазар и по-конкретно с изискванията на Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2006 г. относно услугите на вътрешния пазар.

    В отговор на препоръките на Европейската комисия , свързани с необходимостта от предприемане на последващи действия и законодателни мерки на национално ниво във връзка с прилагането на Директива 2006/123/ЕО относно услугите на вътрешния пазар, законопроектът прецизира и допълва съществуващата национална нормативна уредба в областта на установяването и свободното предоставяне на услуги.

    II. Директива 2006/123/ЕО установява общи разпоредби за улесняване упражняването на свободата на установяване за доставчиците на услуги и свободното движение на услуги, като същевременно се запазва високото качество на услугите. Директивата за услугите е значителна крачка напред към постигането на по-добре функциониращ Единен пазар на услуги. Целта на директивата е да се премахнат административните и правни бариери пред дейностите по предоставяне на услуги, да се създаде по-прозрачна бизнес среда и нови възможности за бизнес в целия ЕС. Услугите, попадащи в обхвата на Директивата, създават около 40 % от заетостта и от БВП на ЕС.

    III. Една от основните цели на Директивата, в съответствие с чл. 49 и 56 от Договора за функциониране на Европейския съюз относно правото на установяване и свободно предоставяне на услуги в рамките на ЕС, е да улесни презграничното (временното) предоставяне на услуги. С цел по-голяма яснота на законовите разпоредби терминът „свободно предоставяне на услуги” е заменен с „временно предоставяне на услуги” (§ 8 от законопроекта), като в Допълнителните разпоредби на законопроекта е дадена легална дефиниция на понятието „временно или еднократно предоставяне на услуги” (§ 19, т. 1, с който се създава нова т. 30 от ДР).

    В съответствие с чл. 16 от Директива 2006/123/ЕО, се изменя чл. 19 от ЗДПУ по отношение на предоставяне на услуги от лица, които са законно установени в друга държава членка, придобили са право да упражняват конкретна дейност и желаят временно или еднократно да предоставят тази услуга в България. С предложените със законопроекта промени се гарантира, че тези лица могат свободно да предоставят услуги с временен характер на територията на България, без да подлежат на разрешителен режим. Тази свобода може да бъде ограничена само от изисквания, наложени с изрична разпоредба в закон, и при спазване на посочените принципи на недискриминация, необходимост и пропорционалност. По този начин се цели специалните закони, които регулират конкретна дейност, да предвиждат разграничение в изискванията към доставчиците на услуги за случаите на трайно установяване в България и случаите на временно предоставяне на услуги (§ 9, т. 1 от законопроекта).

    С § 6 от законопроекта във връзка с достъпа до упражняване на дейностите по предоставяне на услуги, са конкретизирани трите принципа за съответствие, съгласно които специален закон може да въвежда разрешителен режим – принципите на недискриминация, необходимост и пропорционалност. В тази връзка, в Допълнителните разпоредби (§ 19, т. 2) на законопроекта е предвиден механизъм за контрол на процеса по въвеждане на нови нормативни изисквания относно достъпа до услуги или упражняването на дейности по предоставяне на услуги. Компетентните органи са длъжни да мотивират въвеждането на изисквания спрямо доставчиците на услуги, както и да посочат съответствието им с принципите на свободата на установяване и свободното предоставяне на услуги.

    С § 7 от законопроекта се въвеждат разпоредбите на чл. 15 от Директива 2006/123/ЕО относно изискванията към доставчиците на услуги, които се допуска да бъдат въвеждани в националното законодателство, когато тези изисквания са недискриминационни, пропорционални и оправдани от наложителни причини, свързани с обществения интерес.

    На следващо място законопроектът предвижда промени във връзка с премахването на думата „администратор” на единно звено за контакт (ЕЗК) - § 1 от законопроекта, с който се изменя чл. 3 от ЗДПУ. Функциите на ЕЗК в България се изпълняват от Единния портал за достъп до електронни административни услуги, който се изгражда и поддържа от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията – администратор на единния портал и на ЕЗК.

    В съответствие с чл. 20 от Директива 2006/123/ЕО, § 13 от законопроекта създава нови ал. 5 и 6 в чл. 24, съгласно които доставчиците на услуги не могат да дискриминират получателя на услугата по отношение на националност и местожителство, без това да изключва възможността да се предвиждат разлики в условията на достъп, когато тези разлики са пряко оправдани от обективни критерии. В тази връзка в Допълнителните разпоредби се създава нова т. 31, определяща понятието „обективни критерии”.

    С § 20 и § 21 от законопроекта се въвеждат изменения и допълнения в Закона за Камарата на строителите и в Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, отнасящи се по-специално до временното и еднократното предоставяне на услуги в областта на архитектурата, инвестиционното проектиране и строителството.

    IV. В законопроекта са допуснати някои правно-технически неточности, които следва да бъдат прецизирани от водещата комисия при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене.

    V. В заключение може да се каже, че внесеният законопроект не противоречи на изискванията на Директива 2006/123/ЕО.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 11 гласа „за») на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, № 202-01-76, внесен от Министерския съвет на 22 ноември 2012 г.




    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./ВЛАДИМИР ТОШЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума