Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
16/09/2009
    П Р О Т О К О Л

    № 5


    На 16 септември 2009 г. се проведе съвместно заседание на Комисията по земеделието и горите и Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    Изслушване на информация от министъра на земеделието и храните и дискусия относно разплащането по Програма САПАРД и Програмата за развитие на селските райони.

    Заседанието бе открито в 16,30 ч. и ръководено от госпожа Десислава Танева – председател на Комисията по земеделието и горите.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Откривам съвместното заседание на Комисията по земеделието и горите и Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове с една единствена точка в дневния ред – изслушване на информация от министъра на земеделието и храните и дискусия относно разплащането по Програма САПАРД и Програмата за развитие на селските райони.
    Форматът на днешното събиране и точката, по която ще разискваме и ще направим изслушването, беше по инициатива на госпожа Меглена Плугчиева. Приятно ми е да приветствам господин Мирослав Найденов – министър на земеделието и храните, госпожа Калина Илиева – изпълнителен директор на Фонд “Земеделие”, господин Светослав Симеонов – заместник-изпълнителен директор на Фонд “Земеделие”. Присъстват и членовете на Управителния съвет на Българската асоциация на хранителната и питейната промишленост, които бяха поканени.
    Присъства госпожа Юлияна Николова – секретар на Съвета за управление на средствата от европейските фондове в Министерския съвет.
    Присъстват и други гости, както и медии.
    Давам думата на министър Найденов.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря на госпожа Десислава Танева, благодаря и на уважаемите депутати.
    Аз ще ви запозная с това, което ми е подготвено, но преди това, ако това представлява интерес за вас, мога да ви запозная със срещите, които имах миналата седмица. Миналата седмица имах среща с комисаря по земеделие госпожа Мариан Фишер и с директора на Главна дирекция „Земеделие” господин Жан-Люк Демарти. На срещата с комисаря беше коментирана ситуацията по отношение на САПАРД и беше даден анонс за положително решение. Решението стана факт след подписа на директора на Главна дирекция „Земеделие” господин Жан-Люк Демарти, а самото съобщение беше направено от председателя на Европейската комисия господин Барозу на среща с премиера на България господин Борисов.
    Тъй като доста се коментира и в медиите, доста голям интерес предизвика това решение на Европейската комисия, искам да кажа, че не лесно се стигна до него. България трябваше да изпълни ангажименти, тези ангажименти стартираха, разбира се, месеци назад и бяха финализирани след посещението на група от Главна дирекция „Земеделие” и ОЛАФ. След финализиране на тези договорености, които постигнахме с тях, стана възможно размразяването на тези средства.
    Имаше доста въпроси, аз ще дам малко данни по отношение на Програма САПАРД. До момента по мерките от Програма САПАРД има одобрени 3509 проекта със субсидия на стойност 1 млрд. 375 млн. 638 хил. 640 лв.
    Анулирани са 790 проекта със субсидия на стойност 347 537 517,89 лв. Изпълнени са 2 424 проекта и е изплатена субсидия в размер на 798 747 376,62 лв.
    След спирането на плащанията по мерки 1.1, 1.2, 2 и 1 и подмярка1.2.1 през месец юни 2008 г. бяха платени проекти на обща стойност от 19 милиона евро европейско съфинансиране, което ще бъде възстановено от Европейската Комисия. С постановление на Министерския съвет досега са платени 155 проекта на обща стойност от 51 032 689 лв. За тях също ще бъде поискано възстановяване на европейското съфинансиране на стойност от 38 274 517 лв.
    Към днешна дата неизплатените проекти по САПАРД са общо 301 със субсидия на стойност 150 164 971 лв. От тях 106 са проектите на общини по публичните мерки. Съгласно новоакредитираните процедури по тези проекти се извършват допълнителни проверки за законосъобразност на проведените обществени поръчки съгласно Закона за обществените поръчки и Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки.
    Останалите 195 проекта са частни, по които през миналата седмица Европейската комисия възстанови европейските плащания. Общата субсидия за тях е 81 105 565 лв.
    Всички 301 проекта, оставащи за плащане, се обработват по график, с цел максимално да се оптимизира работата на служителите в Агенция САПАРД.
    По всички тези проекти текат проверки съгласно акредитираните процедури за прилагане на програмата. Проверките са за достоверност на офертите и пазарни нива на декларираните от бенефициентите цени на доставките. Служителите на Агенцията проследяват и дали по проектите са правени обратни трансфери от доставчици към бенефициенти.
    Това е ситуацията към момента по отношение на Програма САПАРД след възстановяване на плащанията от Европейската комисия.
    По отношение на 98-те проекта, които бяха обект на коментар и от Главна дирекция „Земеделие” и ОЛАФ мога да ви дам следната информация. Във връзка с получено писмо от 17.07.2009г., с което Европейската Комисия ни информира за списък от 98 проекта, разследвани от ОЛАФ и Върховна касационна прокуратура във връзка с евентуални нередности и измами по програма САПАРД, които не фигурират в книгата на длъжниците, е проведена техническа среща в България в периода 29-31 юли, на която са разгледани 98-те проекта.
    Допълнително е получено писмо от Европейската Комисия, в което се посочва, че към списъка трябва да се добавят още 12 проекта, които трябва да бъдат вписани в книгата на длъжниците. Воденето на книга на длъжниците е едно от необходимите условия за спазване на критериите за акредитация на Агенция САПАРД като Разплащателна Агенция. В книгата на длъжниците се записват всички суми, подлежащи на възстановяване от бенефициентите по Програма САПАРД, за които са регистрирани нередности и измами. Нередностите могат да бъдат регистрирани поради нарушение на задълженията, заложени в договора между бенефициента и Агенция САПАРД, неизползване на активите, финансирани по програма САПАРД по предназначение и съгласно бизнес плана; преотстъпване ползването на финансираните активи на трети лица. За съмнение за опит за измама се регистрират проекти, за които има получена писмена оценка от административен или съдебен орган, било то ОЛАФ, Прокуратурата или друг разследващ орган за съмнение за извършени нарушения от страна на бенефициента чрез представяне на неистински документи или документи с невярно съдържание по проекта.
    Конкретно за проектите от списъка с 98 проекта, по деветнадесет от проектите е стартирана процедура по възстановяване на субсидия на стойност 9 719 248 лв. с главницата. Осемдесет от проектите са на етап изчисление на точната сума за възстановяване.
    По публичните мерки проекти на 14 общини за 9 564 989 лв. също са регистрирани в книгата на длъжниците заради установени нарушения от Изпълнителната Агенция „Одит на средствата от Европейския съюз.

    Общини, регистрирани към 10.09.2009 г, с финансови последици



    Бенефициенти Главница на нередния разход
    1 Община Нови пазар 1 311 062,76 лв.
    2 Община Бобов дол 1 820 570,17 лв.
    3 Община Нова Загора 24 400,00 лв.
    4 Община Гърмен 2 821 025,85 лв.
    5 Община Девня 920 450,34 лв.
    6 Община Момчилград 254 234,45 лв.
    7 Община Брацигово 254 795,71 лв.
    8 Община Земен 91 674,00 лв.
    9 Община Искър 97 551,96 лв.
    10 Община Силистра 294 763,20 лв.
    11 Община Божурище 1 478 615,05 лв.
    12 Община Малко Търново 12 250,00 лв.
    13 Община Братя Даскалови 24 000,00 лв.
    14 Община Върбица 1 470 658,76 лв.
    Общо: 14 9 564 989,49 лв.

    Това е информацията, която беше подготвена и която имах възможност да ви предоставя по отношение на програма САПАРД.
    Има подготвена информация и по отношение на Програмата за развитие на селските райони. Предполагам всички знаете, че това е програмата с най-голям финансов ресурс до 2013 г., около 3,2 млрд. евро, и програмата с най-големи очаквания от страна на българските земеделски производители и общини, които попадат в обекта на действие на тази програма.
    Разбира се, по тази програма, и това ни беше заявено и на срещата, която имахме с комисаря, и с директора на Главна дирекция, и при срещата с ОЛАФ ще бъде стриктно следено всяко наше действие. Ние се надяваме и го декларирахме пред тях, че няма да транспонираме лоши практики от САПАРД към тази програма, защото наистина тук финансовият ресурс, който може да бъде загубен или евентуално поставен под съмнение, е доста голям. Така че наистина с респекта към тази програма и възможностите, които тя дава, ми позволете да ви запозная със следната информация.
    Съгласно обобщените данни към 14 септември 2009 г. по програмата са приети общо 10 158 заявления без мерките 211, 212 и 214. Тези заявления са на обща стойност 4,231 млрд. лева, в това число субсидия от около 3 млрд. 383 млн. лева.
    Сключени са 2556 договора на обща стойност 699 млн. 906 хил. 793 лева., а други 1629 проекта са с подписани заповеди за одобрение от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” и Разплащателна агенция. Извършени са плащания за 421 млн. 510 хил. 805 лева по всички мерки от Програмата за развитие на селските райони. Договорираните суми, включително по мерки 211, 212, 214 и 611, представляват приблизително 50% от бюджета на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2008 г., който трябва да бъде изплатен до края на 2010 г.
    По мярка 211, която е плащания за природни ограничения на фермери в планинските райони, са приети общо 73 090 заявления за кампания 2007, 2008 и 2009 г.
    По мярка 212, която е плащания за природни ограничения на фермери в райони, различни от планинските, са приети общо 30 285 заявления, съответно за кампания 2007, 2008 и 2009 г.
    По мярка 214, агроекологични плащания, са приети 1462 заявления за кампания 2007 и 1445 за кампания 2009 г.
    Към 14 септември 2009 г. на земеделските стопани са изплатени средствата националните доплащания към директните плащания в размер на 232 млн. 224 хил. лв. По мярка 611 от Програмата за развитие на селските райони с период на прилагане до 2009 г.
    Извършени са и плащания по мерките 211 и 212 за необлагодетелстваните райони, за заявленията, подадени през 2007 и 2008 г. на обща стойност 61 млн. 237 хил. лв.
    По мярка 214 са изплатени 4 млн. 624 хил. лв., от които са платени 850 проекта за млад фермер.
    Отказани са плащания по два проекта по мярка 121, а именно модернизиране на земеделските стопанства, на стойност приблизително 1,5 млн. лв. и 28 проекта по мярка 112, която е създаване на стопанства на млади фермери на стойност 1 млн. 34 хил. лв.
    Това е информацията по отношение на Програмата за развитие на селските райони.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, моля за въпроси или становища по отношение на изнесената информация.
    Господин Агов, заповядайте.
    АСЕН АГОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Поздравления за резултатите от визитата Ви в Брюксел, господин министър!
    Понеже идвате от района, от който аз съм избран, 6. Многомандатен район – Враца, искам само да Ви съобщя, че там по мярка 321 има одобрени само два проекта, като цели общини, като Бяла Слатина, Враца, Мездра, Хайредин изобщо не са подали абсолютно никакви проекти. Казвам това нещо заради обстоятелството, че продължавам да смятам, независимо от обстойната информация, че членството в Европейския съюз не достига до хората. И това има много по-дълбок политически ефект, ако ми позволите този коментар. Хората се разочароват от българското членство в Европейския съюз, защото то не достига до тях. Това има много дълбок политически смисъл.
    Аз си направих труда да направя всички тези проучвания с оглед на днешното заседание. Ще Ви занимавам и по-нататък, обещавам Ви, с този избирателен район, ако все още Ви е присърце.
    Моите въпроси са следните. В таблицата виждам, че по 321 и 322, които имат точно тази политическа комутация, за която говорим, чрез 321 и 322 това са междуселските пътища, това е подобряване на околната среда, канализация, водопровод и прочие, имаме 225 проекта, одобрени към 14 септември на стойност 430 млн. лв. Това е според вашата справка. Тоест, запълнена е планираната стойност. От подадени общо 705, тоест около 1/3 от проектите.
    Аз знам обстоятелствата, които съществуват в Държавен фонд “Земеделие”, знаем, че там работят 63 души и тези 63 души при всички подадени проекти, господин министре, няма как да обработят всичко онова, което ги е затрупало там. И аз ви питам на какво се дължи този абсолютен кадрови недостиг, водещ до много тежки политически последици? Смятате ли по някакъв начин да решите този въпрос, защото сме в криза?
    Големият въпрос, който възниква от тези числа, които току-що цитирах, е ще могат ли да се усвоят средствата? Догодина предстои междинната оценка и при тази междинна оценка не е ясно какво ще бъде заложено за бюджетната програма на Европейския съюз за 2013 г. и нататък. Тоест онова, от което вие се опасявате, да се загубят средства, реално съществува, ако е бъдат обработени тези проекти само по 321 и 322, да не говорим за другите. Тоест, какви мерки в тази екстрена ситуация смятате да предприемете, за да може догодина при оценката да има резултат, който да предпостави един състоятелен бюджет за следващата програма от 2013 г. нататък?
    Следващият въпрос. С 20 хил. лв. не може да се изготви проект. Това са парите, които се отпускат за проектирането. Така е и в наредбата. Служителите се позовават на наредбата, обаче идеята е да направите проект с 20 хил. лв.? Невъзможно е. Един проект струва 60, 80 и повече хиляди лева. Хората няма откъде да вземат тези пари, за да си направят проект и да могат да кандидатстват. Предвиждате ли да се промени наредбата така, че да могат да се увеличат средствата за предпроектната подготовка и хората наистина своевременно да се подготвят и да представят смислени проекти? Виждам тук колко много проекти се отхвърлят поради неизпълнение на определени условия и т.н.
    И още един въпрос. Комитетът по прозрачност официален орган ли е? И ако е официален орган, защо, след като се нарича Комитет по прозрачност, не е прозрачен? Тоест резултатите от работата му не са качени на сайта. Значи хората, които дори са спечелили проекти, няма как да разберат дали са ги спечелили, ако нямат връзки в министерството да питат този и онзи. И върви една такава старовремска система на осведомяване, която отнема време, сили на хората и отгоре на всичко води до корупция, защото някой по цялата тази пътека ще им иска по някой лев. Тоест, смятате ли да придадете строго официална функция на Комитета по прозрачност и всичко това да стане обществено достояние?
    И още един голям въпрос. Оперативната програма за рибарство и аквакултури. Там са 106 млн. лв. Имате ли отговорност да ми отговорите колко са усвоени от тях? Моето впечатление е, че тази програма е оставена на самотек, без контрол, а това са все пак 106 млн. лв.?
    Това са моите въпроси. Имам още въпроси, но спирам дотук. Сигурно нашето сътрудничество в рамките на двете комисии ще продължи и ще имаме възможност да разглеждаме нещата в развитие.
    Благодаря ви за вниманието.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви и аз, господин Агов.
    По отношение на кадровото обезпечаване. Наистина проблемът е много голям, защото малко хора на централно ниво трябва да гледат тези над 10 хил. проекта. Това е най-големият проблем.
    Какво решение предлагаме? Ние ще внесем предложение в Министерския съвет да назначим нови 200 човека, чиито заплати няма да бъдат от републиканския бюджет. Тези 200 човека ще бъдат назначени предимно на регионално ниво и отделно ще децентрализираме гледането на проектите на регионално ниво. Очаквам предложения от страна на ръководството на Държавен фонд “Земеделие” по отношение на процедурата и по отношение на финансовите прагове и, разбира се, мерките, защото може би не всичко ще може да се гледа на регионално ниво. Но сваляйки го на регионално ниво и увеличавайки капацитета с още 200 човека, без да струва нито лев за българския бюджет, мисля, че това е решение в правилна посока. Разбира се, трябва да се търсят и начини за мотивиране на служителите на Държавен фонд “Земеделие” да започнат да работят. Ситуацията, която заварихме, е пълна демотивация, решаване и гледане на проекти на базата на телефонни обаждания отгоре, не по реда на подаване на тези проекти. Така че политиката и насоката на работа ще бъде в това направление.
    По отношение на наредбите. Абсолютно прав сте, че наредбите са писани така, щото да не бъдат в услуга на земеделските производители и съответните общини. Точно заради това още в първите си работни дни аз поисках оставката на директорката на Дирекция „Развитие на селските райони” в Министерството на земеделието и след като тя отказа да я подаде, аз я отстраних от длъжност. Прави се организация и там тези наредби да бъдат в услуга на земеделските производители и съответните общини.
    Нещо повече, което също е важно да се отбележи. Имаме право след изтичане на 2009 г. да оптимизираме самата Програма за развитие на селските райони, тъй като в първите три години ние нямаме право. А тя към момента определено не е актуална, тъй като е писана към 2005 г., тоест към онзи момент. Така че в момента, за да не губим чисто технологично време, работна група е натоварена и подготвя тези промени. Имаме възможност и предложения за техническа помощ и от страни – членки на Европейския съюз, и може би следващата седмица наши представители ще посетят Министерството на земеделието в Унгария. И не само там. Така че ще търсим и добрия опит, за да можем да актуализираме така програмата, че да стане по-достъпна и по-приложима.
    По отношение на Комитета по прозрачност ще отговори изпълнителният директор.
    По въпроса за рибарството и аквакултурите. В момента не мога да ви дам точна информация, програмата е в Изпълнителна агенция “Рибарство и аквакултури”, но аз имах среща с комисаря по рибарство господин Борш и коментирахме ситуацията с тази програма. Тези фондове наистина не са добри. Има кадрова промяна, има нов изпълнителен директор на агенцията, работят в момента, за да може наистина тази програма да тръгне.
    Ако позволите, да дам думата на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие”.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Благодаря, господин министър.
    Уважаеми дами и господа народни представители и гости! Мисля, че министър Найденов представи доста изчерпателна информация, само бих искала да добавя и за общинските проекти, че към дата на влизане на нашия екип по тези две конкретни мерки нямаше сключени договори. Тези цифри, които виждате са в рамките на създадената организация за последните три седмици.
    По Програмата за рибарство и аквакултури Фонд “Земеделие” изпълнява само разплащащи функции и в рамките на фонда е и въпросното сертифициращо звено. За съжаление само преди седмица получихме оценката от Министерството на земеделието с тези констатации, които вие току-що направихте. Поискала съм среща в рамките на представители на националния фонд в Министерството на финансите, за да се извърши обстоен анализ доколко мястото на сертифициращия орган въобще е в рамките на Фонд “Земеделие”.
    За състоянието на проектите по Програмата за развитие на селските райони създадохме организация всички те да бъдат качени на страницата на фонда. Резултатите от Експертната комисия по прозрачност, която се състоя, също ще бъдат качени на сайта на фонда, а за другите конкретни мерки ще дам думата на господин Симеонов.
    СВЕТОСЛАВ СИМЕОНОВ: Уважаеми господин министър, уважаеми народни представители, уважаеми гости! Наистина въпросът е доста сериозен. Както и министър Найденов подчерта в началото на неговото експозе, имаме доста голямо натрупване на проекти във Фонд “Земеделие”. Наистина цифрата на хората, които работят там, е доста малка, но въпреки малкия брой хора и въпреки големия брой проекти нашата основна цел беше да се извърши един анализ, да видим къде са основните проблеми, какво можем да направим за краткото време, с което разполагаме.
    Въведохме разпределение на проектите за конкретни експерти с конкретни графици във времето как те ще обработват проекти и поставихме среден лимит за обработка на проектите от два до три дни, като очакваме с тези темпове до Нова година тази бройка да бъде свалена наполовина. Тоест в момента остават 5669 проекта за обработване. Цифрата е доста голяма, но се надяваме с мерките, които и министър Найденов спомена, чрез бързото включване на допълнителни хора към Разплащателната агенция ще облекчи работата. Самите ние имаме интерес земеделските производители да не ни звънят постоянно, всеки ден с въпроси, а да работим при един прозрачен механизъм при спазване на сроковете, заложени в наредбата, и с ясни правила.
    Така че ще вземем всички мерки тази ситуация да бъде подобрена и да вървим към една по-добра светлина. Тоест да не се говори, че Фонд “Земеделие” работи непрозрачно, без спазване на правилата. Но пак ви казвам, ситуацията наистина е доста сложна и с този ресурс правим максималното в момента. Има 1854 проекта за един месец. Просто беше наистина нечовешко. Хората не са мотивирани, но каквото зависи от нас като ръководство на Фонд “Земеделие”, ще го направим, за да може проблемът с проектите да бъде решен.
    Нямам друга информация. Ако нещо друго ви трябва като информация, можем да поговорим специално за общините и за другите мерки, които прилагаме ние.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, имате ли други въпроси?
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Имам въпрос. След като информация за служители в регионалните дирекции на Фонд “Земеделие”, които упражняват определен натиск върху бенефициентите в посока определен вид подпомагане и по този начин тези от бенефициентите, които не откликват по подходящ начин, биват включени в списъка на неизправните бенефициенти, съответно техните субсидии биват изискуеми, ще направите ли така щото при промяната в регионалните дирекции да имаме гаранция, че тези неща повече няма да се повтарят и няма да бъде изпълнено усвояването на европейските фондове от служители в съответните дирекции? Благодаря.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Наистина имаме сигнали и в момента текат проверки в абсолютно всички регионални поделения на Министерството на земеделието и аз очаквам резултат. Аз самият се обърнах и чрез медиите към бенефициенти, които са били изнудвани и при които е била прилагана тази практика, за която вие говорите, защото такива сигнали наистина има. Проверяваме всички сигнали, които имаме. Единственото, за което всъщност ни ограничава във времето, е, че разполагаме с определен човешки ресурс в Инспектората. Тоест няма как да проверим всички сигнали наведнъж и за кратък период от време. Там, където констатираме такова нещо, материалите от проверката на Инспектората ще бъдат предавани на компетентните органи, разбирайте, на прокуратурата, а служители или на министерството, или на Държавен фонд “Земеделие”, които са замесени, ще бъдат незабавно отстранявани.
    Разбира се, някои от тях се разболяват, някои от тях са в много дълъг отпуск, пуснати от предходното ръководство и няма как да бъде прекратена. Някои от тях излизат по майчинство и то мъже. Тъй като в Смолян имаше много голямо напрежение от страна на земеделски производители, аз отидох на място и като потърсих регионалния директор на поделението на Държавен фонд “Земеделие” се оказа, че от вчерашния ден, тъй като аз предварително обявих, че отивам, той се възползва от възможността на закона и е излязъл по бащинство. Същото се повтори и когато тръгнах към Кърджали. Така че в тази ситуация разбирате, че ще бъдем безкомпромисни и където наистина има сигнали, където има създадено напрежение, ще се вземат незабавни мерки. Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Госпожо Плугчиева, заповядайте.
    МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Уважаеми господин министър, уважаеми председатели на двете комисии, дами и господа народни представители и гости! Започвам с думи на благодарност към министъра и към двамата председатели за това съвместно заседание, чиято инициатива беше моя, благодаря, че това беше подчертано. Трябва да добавя, че тази съвместна среща е и по моя инициатива и по този начин отговорих на желанията и молбите на аграрния бизнес за тази съвместна среща.
    И аз, госпожо председател, ще помоля да дадете след това думата и на представителите на аграрния бизнес, защото всичко това, за което сме се събрали, се прави, именно за да бъде програмата по-достъпна и по-ефективна за българските граждани и общини.
    Накратко, по САПАРД и Програмата за развитие на селските райони.
    Господин министър, аз вече и публично чрез медиите поздравих вас и по този начин смятаме, че общо трябва да се поздравим за получения добър резултат по Програма САПАРД. След едногодишни усилия и изключително много работа в крайна сметка се стигна до възстановяването на средствата – един процес, съпътстван от Комисията и наблюдаван през цялото време при изпълнението на мерките, приети през миналата година в плана за действие.
    Междувременно контактът с Комисията ми продължава и получавам информация. Последната среща, която се проведе след м. юли, която аз бях поискала, за да се направи срещата на представителите на ОЛАФ и на Генерална дирекция „Земеделие” тук, в България, за да се уточнят тези последни 98 случая, за моя неприятна изненада стана ясно, че тези 98 случая просто екипът на Държавен фонд “Земеделие”, който е бил длъжен да докладва тези нередности, просто не го е направил. Струва ми се, че госпожа Илиева би могла да каже нещо повече по тази тема, защото преди да поеме поста сега на ръководител на Фонд “Земеделие”, тя беше в този екип, който трябваше да докладва пред ОЛАФ и да каже защо се наложи това забавяне. Ако това забавяне не беше допуснато, средствата щяха да бъдат възстановени много по-рано.
    За мен, а и за присъстващите представители на бизнеса и за медиите е важно от тази среща да прозвучи ясен ангажимент на ръководството на Фонд “Земеделие” и по Програма САПАРД за разплащане на оставащите 150 проекта по САПАРД до края на календарната година, когато изтича и срокът на действие на програмата. Това е абсолютно крайният срок, в който може да бъдат разплатени проектите. Това удължаване, както знаете, миналата година го получихме на базата на извършена работа и затова сега ще бъде изключително фатално за определени хора, ако не се получи своевременно разплащане, а имаме три месеца до края на календарната година. Затова бих искала да чуя много ясен ангажимент от Държавен фонд “Земеделие”.
    По отношение на Програмата за развитие на селските райони, господин министър, искам да Ви поздравя. Явно моите предложения от преди са стигнали до Вас за децентрализиране и регионализиране действието на програмата и възможността да се включат и да се натовари допълнителен административен капацитет. Добре е до определен праг на стойност на проектите оценката да се прави на регионално ниво, за да може да се ускори процесът. Защото при 10 500 проекта, при които около 5000 са разгледани вече, останалите 5000 показват капацитет, възможности и умение за кандидатстване, а хубаво е Вие, господин Агов, да помогнете на вашите общини, за да могат и те да си подготвят проектите и да кандидатстват. Това, казано в скоби.
    Добре е да се ползват, господин министър, възможностите за техническа помощ като финансов ресурс за осигуряване разплащането на допълнителния административен капацитет, който можете да включите. Правя ви конкретното предложение това да бъдат хора на граждански договори иначе министърът на финансите ще ви създаде проблеми, че няма да допусне увеличение на щата. Но това би трябвало във Фонд “Земеделие” да се знае.
    Важно е да е ясно как ще функционира програмата, защото има няколко спрени мерки, по които не се одобряват в момента заявления. Това са мерки 211, 212, 214 и тъй като по ос 4 е предвидено до края на 2009 г. да стартират 41, 42, 431.1, моята молба е да кажете ще стартират ли до края на годината.
    И приключвам с коментара, че на заседанието на Комисията по земеделието и горите моето предложение е за промяна на Закона за земеделските стопани, за да може в посока поставяне под защита на Закона за държавния служител на работещите служители във Фонд “Земеделие” на беше прието, макар че депутатите изразиха принципно съгласие, че това трябва да се направи, аз се обръщам към вас да направите час по-скоро нова акредитация или нова атестация, или конкурс на всички служители. Но направете така, че наистина да има стабилност на тази структура, която е натоварена с толкова много очаквания от обществото и от Брюксел. Благодаря ви.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви и аз, госпожо Плугчиева. Благодаря Ви за поздравленията, които аз приемам не само лично, а и към моя екип.
    Искам да заявя и пред двете комисии, и пред гостите на това заседание, че когато Жан-Люк Демарти обяви, че подписва за САПАРД и показа документ, той обяви, че това е техническо, а не политическо решение. В този смисъл не искам ние да си приписваме заслугите, че за един месец сме направили всичко. Наистина работело се е, но не е направено това, което е трябвало да бъде направено. Затова конкретна отговорност носи бившето ръководство на Държавен фонд “Земеделие” в лицето на вече бившата изпълнителна директорка госпожа Якова.
    Няма да скрия от членовете на двете комисии, че аз имах разговори и поддържам контакт с госпожа Плугчиева и наистина съветите, които са практични, ползвайки и нейния опит, който има по отношение на европейските средства, се вземат предвид. В този смисъл нещата наистина стоят надпартийно, защото това, което е практично и работи по-добре, няма значение кой го е предложил. Вие самата, госпожо Плугчиева, виждате и предполагам сте уверена, че предложенията, които Вие дадохте и коментираме с Вас, много бързо се реализираха практически – и тази децентрализация, за която ние говорим, и допълнителният административен ресурс с назначаването на още 200 човека и то със средства от техническата помощ, тоест щадейки и без това издънения български бюджет, се случва. В този дух на коректност предлагам да продължим да работим и занапред.
    По отношение на това дали да бъдат държавни служители служителите на Държавен фонд “Земеделие”. Мисля си, че тази дискусия има и плюсове, и минуси. Ако приемем хипотезата, че Държавен фонд “Земеделие” е най-голямата банка в момента, знаете, че няма банка, в която служителите да са държавни служители, тоест да ползват статута и защитата на Закона за държавния служител. Защото ако ние нямаме механизъм и ресурс да бъдем по-флексабилни по отношение на тези, които работят добре, и обратното, да бъдем рестриктивни по отношение на тези, които не работят добре, имам предвид служителите, мисля си, че статутът на държавния служител може би (това е мое лично мнение), не е най-доброто решение. Защото държавен служител ако не иска да работи, много трудно имаме механизъм да го накараме да работи. Да, биха били защитени на определени позиции служители от евентуални политически намеси със Закона за държавния служител, но по-добре е партиите, които управляват, да не тръгват към такива намеси. И факт е, че това не се случва. Аз и към момента и в териториалните поделения, и в централното управление на министерството не съм извършил кадрова промяна на базата на политическа или етническа принадлежност, каквито очаквания предполагам имаше и може би с действията си до момента доказваме, че хората се оценяват на базата на това какво могат да свършат и какъв е техният потенциал.
    В този смисъл предлагам ви да продължим диалога, може би не в този формат, и както намерихме решение по отношение на оптимизацията на дейността, надявам се да намерим решение и по отношение на статута на служителите.
    Благодаря ви. Доколкото разбрах, имаше въпроси към госпожа Илиева, нека тя да отговори.
    КАЛИНКА ИЛИЕВА: Благодаря, господин министър.
    Госпожо Плугчиева, благодаря за въпроса. Вие знаете, че когато в края на миналата година Програма САПАРД беше удължена, Комисията ни даде възможност с това удължаване да се разплатим с коректните бенефициенти. И това удължаване беше на база конкретно поети ангажименти и разработения и изпълнен план за действие. Един от тези конкретни ангажименти беше повдигането на тази завеса в работата на фонда що се касае до нередните проекти. И една от основните причини при спирането на парите миналата година знаете, че бяха именно тези на докладвани нередности. При спирането на средствата Фонд “Земеделие” не е имал почти никакви нормални отношения с ОЛАФ или комуникация, а да не говорим с правоохранителните органи, които тогава в един момент бяха изпратени там и с чували изземваха проекти от фонда като доказателства по конкретни преписки.
    В тази връзка с цел нормализиране на обстановката една от мерките беше именно тази работна група и вие знаете междуведомственото звено с цел извършване на анализ на проблемите и т.н. Именно аз бях представител на Фонд “Земеделие” в тази работна група.
    Що се касае до техническото докладване на нередностите и регистрирането им като технически процес, във Фонд “Земеделие” то се извършва в рамките на два сектора в един отдел, в които работят над 30 служители. Вие знаете, че имахте и ваш представител, който беше постоянно там с цел да координира и да подобни този процес. Аз многократно съм сезирала ръководството на фонда писмено за вашите писма и препоръките, които следва фондът да изпълни. Защо това не е направено аз не мога да коментирам, но вие виждате, че в кратки срокове и след тази техническа среща успяхме да представим на Комисията Книга на длъжниците, така както следваше да бъде на база на тези многократни техни сигнали в миналото.
    Що се касае до текущото изпълнение на САПАРД и разплащането, в момента има 306 проекта, които трябва да бъдат разплатени. Това са общо по спрените и общинските мерки. Създадена е организация тези проекти вече са с приключили проверки на място. Тоест са на етап само документална проверка. Тя е много обвързана и с времето, в което бенефициентите ще представят всички тези допълнителни документи, които бяха разработени в етапа на плана за действие. Експертите са разделени в групи, проектите се обработват под график, ежедневно се предоставя информация на началника на отдела как върви обработката, какви проблеми срещат и съответно всички бенефициенти сме ги информирали, че в най-кратки срокове трябва да представят изискваните документи, за да може да бъде изчислена съответната субсидия.
    Анализът, който направихме, показва, че на седмица между петнадесет и двадесет проекта могат да бъдат приключвани, ако бенефициентите представят документите в посочения от нас срок.
    Това е, което мога да кажа.
    За общинските проекти знаете, че беше разработена допълнителна процедура, тъй като в рамките на сертификацията на разходите 2008 г. от Агенцията за одит на средствата от Европейския съюз беше установено, че при общините е имало неспазване на Закона за обществените поръчки. Ние вече имаме акредитирана контролна процедура от националния ръководител, която е приложена върху всички предстоящи заплащани общински проекти. Тя ни показа, че от тези около сто проекта, които остава да се разплатят по общините, петдесет нямат проблем, в тридесет са констатирани несъответствия, като сме изпратили писма до абсолютно всички общини. Очакваме да ни бъдат представени допълнителните документи, от които съответно по новата процедура ще може да бъде взето веднага решение. А иначе субсидията по тях е вече изчислена.
    Това е като организация, която е създадена по разплащането.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Господин Върбанов, имате думата.
    ВЕНЦИСЛАВ ВЪРБАНОВ: Уважаема госпожо председател, господин министър! Аз също искам да Ви поздравя с добрия резултат и за добрите новини, които донесохте от Брюксел. Според мен решението си е чисто политическо, защото политическо беше решението за спиране на програмата, въпреки че най-вероятно е взето вследствие на техническите проверки и свършената работа. Но каквото и да е то, дали политическо или техническо, важното е, че е решение в полза на българските земеделски производители и аз се надявам вие да успеете да смогнете в кратките срокове, за да си получат хората парите.
    Взех думата, за да направя две препоръки. Първата е за този негативен списък на длъжниците. Много внимателно прегледайте хората, които попадат там, и фирмите, които са там, защото има вече няколко случая, в които при мен идват хората с папки, носят ми проверки от българската прокуратура, които са приключили с постановление за прекратяване заради липса на извършено престъпление, а са попаднали в тези списъци. Това е едното – внимателно да се прегледат.
    И второто, което е свързано с наредбите и сроковете, които са заложени вътре. Аз се надявам сега с новите хора, с възможностите, които търсите, да се ускорят тези неща, имам предвид сроковете. Но ако не може, по-добре прегледайте наредбите и променете сроковете и ги направете такива, че да бъдат изпълними за администрацията. Да не се изпадне в нелепата ситуация, в която изпадна бившият премиер Сергей Станишев. Ако си спомняте, пое ангажимент пред зърнопроизводителите, че четиримесечният срок за изплащане по проектите за селските райони ще бъде намален на един месец, при положение че нямахме един проект, който да бъде даден за пример, че в този четиримесечен срок е получил разплащането. Просто нека да се каже, ако не може за четири месеца, да бъде шест месеца срокът, но хората, които кандидатстват, да знаят, че в тези шест месеца те ще получат плащането. Същото е и за срока на одобряването на проекта. Ако тримесечен не е достатъчен, да се направи на четири, на пет. Просто ще се прецени, като се види с какъв темп работи вече окомплектованата администрация. Благодаря ви.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви, господин Върбанов.
    По отношение на наредбите аз го казах и по повод въпроса на господин Агов. В момента се работи и наредбите се правят такива, че да бъдат реално изпълними. Между другото, ние ще заделим от тези двеста човека, за да подсилим и Дирекцията „Селски райони” в министерството, защото всъщност наредбите се правят там.
    По отношение на списъка. Аз имах разговори с главния прокурор господин Велчев и неговият ангажимент беше, че той ще засили капацитета на прокуратурата на звеното, което гледа тези проекти. Защото ако там има фирми, които не заслужават да са там, трябва по най-бързия начин да бъдат извадени. Лично аз не съм запознаван с документи за това, че е приключила прокурорска проверка, пък те продължават да бъдат в списъка. Не знам дали става въпрос за едно и също нещо. Но наистина има специално звено в прокуратурата, то също е увеличено като административен ресурс. Надявам се прокуратурата да успее в тези срокове да даде ясно становище кои са за този списък и кои не са. И тези, които не са, да излязат по най-бързия начин.
    Това е, което аз мога да ви кажа по тези въпроси.
    Доколкото разбирам, госпожа Илиева може да допълни.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Да, ако позволите, да допълня. Господин Върбанов, аз искам да Ви уверя, че този списък се преглежда много внимателно и ние ще извършим всички административни проверки. Тук искам да подчертая, че колегите от комисията многократно са насочвали вниманието на Фонд „Земеделие” в това, че административната и наказателната проверка трябва да се разделят. Конкретно за тези случаи аз имах вчера среща и със звеното в прокуратурата и те ме увериха, че вече има над десет проекта, които ще ни бъдат предоставени с оглед на това да отпаднат като съмнения за нарушения. Но, от друга страна, искам да кажа, че има и случаи, в които решението на прокуратурата за прекратяване на досъдебно производство е чисто свързано с НПК, тоест изтекъл е давностният срок, но в постановлението категорично е написано, че е имало представени тези документи. Тоест тук агенцията е длъжна макар и при отказ да предприеме съответните действия.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, други въпроси към министър Найденов?
    Заповядайте, господин Аврамов.
    ДИМИТЪР АВРАМОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги и гости! Аз имам два въпроса. Единият е свързан с тези 98 проекта по програма САПАРД, вторият е по Програмата за развитие на селските райони.
    По първия въпрос: какъв е точният и ясен механизъм да се установи за кои няма нарушения и как ще бъдат извадени те от списъка? Тоест въз основа на решение на прокуратурата или въз основа на решение на изпълнителния директор на Фонд „Земеделие”, или въз основа на решение на някакъв друг компетентен орган? Кой е органът, който ще преценява трябва ли да се връщат конкретно парите или не.
    И вторият въпрос, по Програмата за развитие на селските райони. От информацията, която ни е предоставена, виждаме, че по част от мерките има подадени много проекти на голяма стойност, а по други – на по-малка стойност. Предвижда ли ръководството на министерството при промяна на програмата прехвърляне на финансов ресурс от мярка в мярка с цел да бъде изразходван целият финансов ресурс, а не да се получи така, че в някои мерки да останат пари, които да не бъдат усвоени и да бъдат върнати в Европейския съюз?
    И подвъпрос, конкретно за Мярка 121, по която бюджетът е доста ограничен. Там имаме резервирани бюджети, които са 50% от общия бюджет. Предвижда ли се преразглеждане на тези резервирани бюджети, намаляване на тяхното процентно съотношение, за да може там, където няма интерес, да не остават пари, а там, където хората имат нужда, да не стига ресурс и да бъдат отказвани проекти само на база на това, че няма ресурс.
    МИНИСТЪР МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Има таблица по кои мерки и какво става и какво не остава, така че за да не губим време, ще ви я предоставя.
    По отношение на Програмата за развитие на селските райони, с риск да се повторя, отново ще кажа, че ние ще оптимизираме програмата така щото наистина да може финансовият ресурс да бъде насочен там, където ще бъде усвоен. А защо не е направено досега, мисля, че бях ясен в отговора си – защото програмата е писана към 2005 г. и не е актуална към момента. Такива са били очакванията, такива са били прогнозите. Да се надяваме, че този път, когато я променим и тук ще очакваме предложенията и от неправителствените организации, включително и от Комисията по земеделие и Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, за да може според очакванията да бъде насочен този финансов ресурс. Как точно ще се случи изваждането чисто технически от списъка, мисля, че госпожа Илиева ще отговори подробно. Не знам дали от нейния отговор на въпроса на господин Върбанов стана ясно, отново ще кажа, че прокуратурата може и да не повдигне наказателно преследване по отношение на определен проект и определена фирма заради изтичане на срока на давност, но ако констатациите са потвърдени, независимо от липсата на наказателна отговорност, проектът остава в списъка. Радостното е, че и ангажиментът, който пое Главна прокуратура в лицето на главния прокурор, вече има резултат, след като над десет проекта от тези деветдесет и осем са извън този списък. По най-бързия начин ще ги подадем, за да може тези бенефициенти да бъдат спокойни. И това е примерът, че когато спазване регламентите, когато ангажиментът на прокуратурата също е поет в определените срокове и се случва, няма нищо страшно, просто трябваше да минем през тази процедура, за да върнем доверието в тази институция.
    Благодаря ви още веднъж. Оставам на ваше разположение за контакти и въпроси.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, господин министър.
    Давам думата на госпожа Калина Илиева за доизясняване на първия въпрос на господин Аврамов.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Единствен компетентен орган, който има право да взима решения за вписване и отписване в Книгата на длъжниците и не само за тези проекти, а за всички проекти, е Агенция САПАРД. Това е така, защото Програма САПАРД като законова рамка има многогодишното финансово споразумение, което изцяло описва всички приложими европейски регламенти. И това е поради факта, че Програма САПАРД е предприсъединителна програма. Тоест към онзи момент законодателството не е било синхронизирано, точно заради това в многогодишното финансово споразумение са описани всички приложими европейски регламенти. Тоест тя е единствен компетентен орган.
    От друга страна обаче има задължението да спазва тези съответни европейски регламенти като корективът, Европейската комисия, виждате какво прилага – спиране на пари. Това е факт.
    Що се касае до проверките, те, чисто технически мога да ви обясня, обхващат проверки на фактури, сравнение на цени с референтна база данни, това е един дълъг процес, акредитиран от националния ръководител. Така че Агенция САПАРД остава единствен компетентен орган, който да вземе решение за вписване и съответно приключване на случаите след извършване на проверките, които са акредитирани от националния ръководител. В случаите, когато става въпрос за административна нередност, се извършват съответните административни проверки, описани в контролни листове, които се подписват от трима души. Когато става въпрос за констатация от външна институция, правоохранителен орган или ОЛАФ, съответно за взимане на решение по компетентност се изчаква тяхното становище. Но Агенция САПАРД е компетентният орган за взимане на решения.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, други въпроси? Господин Върбанов, заповядайте.
    ВЕНЦИСЛАВ ВЪРБАНОВ: Пропуснах един доста съществен въпрос. Като гледам субсидията и изобщо средствата, за които вече е кандидатствано, ако всички проекти се одобрят и ако всички проекти са направени както трябва, това означава, че парите ще бъдат похарчени. Поне на пръв поглед нещата изглеждат така. Въпросът ми е изобщо мислили ли сте по този въпрос? Ще се спре приемането на проекти или ако се продължи, нали си давате сметка какво ще стане, ако догодина влязат още 7 хиляди или 10 хиляди проекта и половината останат без изобщо възможността да бъдат разгледани, ако всички преди това се одобрят. Това е един въпрос, който при всички положения в един момент от технически може да стане политически.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Господин Върбанов, ние вече отчетохме, че отварянето на всички мерки, без да бъде извършен анализ, явно е довело до тази конкретна ситуация. Вече като антикризисна мярка спряхме приема по четири от мерките. Тук ще предоставя възможност на господин Симеонов по-подробно да обясни какво точно сме предвидили и анализа, който извършихме.
    СВЕТОСЛАВ СИМЕОНОВ: Господин Върбанов, Вие сте абсолютно прав, тъй като в крайна сметка ние говорим за една прозрачност в разходването на средствата. Това, което ще направим, ще качим справка на страницата на Министерството на земеделието и на нашата с до момента договорените бюджети и оставащите бюджети към програмата. Към този момент справката показва, че около 60 и 70% от бюджета е договорен, а по определени мерки, като 112, целият бюджет по програмата за целия период е изчерпан. Но Вие сте прав, самите бенефициенти трябва да имат информация какво остава и има ли смисъл те да готвят проекти. Така че сме го предприели като мярка, изготвили сме справката и тя ще бъде обновявана всеки месец.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, други въпроси има ли?
    Госпожа Плугчиева, заповядайте.
    МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Благодаря, госпожо председател, че ми давате възможност да взема думата втори път.
    Съвсем накратко. Първо, по отношение на въпроса, който постави господин Върбанов. Добре е за следващия комитет по наблюдение, който е през м. декември, да се подготви един ясен анализ и да се каже на какъв етап на изпълнение е програмата и съответно там, където може, да бъдат пренасочени средствата, които стоят по отделните оси, там, където е интересът на земеделските стопани и на общините и където ресурсът се изчерпва. Но това трябва сега да се направи.
    И второ, вземайки повод от думите на колегата, госпожа Илиева е наясно, че няма защо да се чака прокуратурата да се произнесе за всеки сигнал за административно нарушение. Тази работа трябва да я свърши администрацията на фонда. И второ, как ще бъдат морално обезщетени тези, които неправомерно са записани в списък на длъжници? Как ще бъдат извадени оттам, кога ще бъдат извадени? Защото, от една страна, това са фирми, на които им се срива доброто име, второ са загубили изключително много време и пари, защото болшинството са взели кредити от банки и т.н. Така че създайте една специална група, която да се занимава само с тези случаи и трябва да има постоянна връзка с бизнеса и със земеделските стопани, за да може час по-скоро да се обработят тези случаи и наистина да им се възстанови доброто име. А там, където има нарушения, естествено има начин да бъдат подадени в Агенцията за държавни вземания, където има престъпление – в прокуратурата.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Благодаря, госпожо Плугчиева. Ние вече сме създали тази работна група, която обаче работи със специализираното звено в прокуратурата, тъй като тук основанието за вписване на тези случаи е образуване на досъдебно производство. Всички проекти в оригинал са иззети от звеното като доказателствен материал, което малко затрудни административните проверки, но вече там в рамките на сътрудничеството с прокурорите е създадена организация нашите експерти да извършат всички административни проверки. Но изискването на регламента за докладване на нередности, където като основание се посочва тази първа писмена оценка, която всъщност е досъдебното производство, Агенция САПАРД би следвало в рамките на този тримесечен срок да изчака решението на прокуратурата. А едновременно с това текат и административните проверки.
    В същото време вписването на тези проекти в списъка не означава автоматично стартиране на процедура по събиране на изплатените субсидии.
    Що се касае за името на тези фирми, аз не знам как и по какъв начин те са попаднали в медии или където и да било в общественото пространство, това се е случило в миналото, но Книгата на длъжниците е акредитиран документ, с който Агенция САПАРД работи, и там са над 200 длъжници за най-различни административни нарушения, неизпълнение на бизнес план и всъщност всички процедури и административни проверки се прилагат по тези случаи. Когато са готови съответните резултати, технически случаят се приключва и дългът се отписва.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, други въпроси има ли?
    Заповядайте и моля да се представите за протокола.
    СВЕТЛА ЧАМОВА, ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА АСОЦИАЦИЯ НА МЕСОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ: Искам да поздравя България, не говоря минало, сегашно или бъдещо ръководство, за това, че са възстановени парите. В последно време стигнах до извода, че живея в чужда страна, а не в нашата собствена. Преди малко казахте, че са вписани фирмите за това, че нещо са направили. Аз пък казвам, че 98 фирми са вписани ей така! Четиридесет и пет от проектите в тях са викани само като свидетели, защото са купували от една и съща фирма. Много лесно се хвърли кал върху най-добрите фирми. Условието на САПАРД е да се повдигне капацитетът на българските производители и те да могат да произвеждат качествена, безопасна храна, за да може и негово величество потребителят в Европа, когато капне нашето кебапче, да не умре. Такава беше идеята. В момента всички добри фирми, някои от които имат прекрасно оборудване, продължавам да твърдя, най-доброто, защото наистина са нови и добри, всички тези добри български фирми, които формират бюджета на тази държава, а тази държава сте всички вие, които получавате заплати от нея, защото не сте частен бизнес, и всички тези фирми бяха омаскарени. Но питам, добре, за десет вече е гарантирано, че не са виновни. Много ви моля, изкарайте ги веднага като списък в пространството. Те стоят като фирми, които са лоши фирми. Лесно беше всички да бъдат омаскарени и да бъдат вкарани в списъци и цяла България да знае, че една фирма си е купила някакъв клипс от някаква много лош представител на германска фирма.
    Аз не искам да се срамувам и да излезе, че в България всички са мошеници. Много се извинявам, обаче и в Европа се знае, че около 5 до 10% от проектите са проблемни. Защо след като в нашия бранш имат проблем 2-3% от проектите, излезе, че целият бранш месари и мръсна дума? Искам да ви кажа, че това просто е недопустимо.
    И много ви моля, фондът веднага, на минутата да излезе и да каже: започна ваденето на фирмите, направена е проверка и тази, тази и тази фирма вече не е в списъка на лошите. Извадете ги автоматично, това е абсолютно във вашите правомощия.
    Искам също така да ви кажа, че лично аз в продължение на три години съм председател на Комисията по мониторинг на Програма САПАРД и като председател на комисията при нас не е пристигнал нито един сигнал по Мярка 1.2.1. И изведнъж по тази мярка се изкарват 98 фирми! Как може те да се изкарват, след като не е пристигнал в органа, който орган е по закон, сигнал. Търсим проблеми в наредбите. Има, разбира се, няма закон, няма наредба, в която да няма проблем. Но това не е най-важно.
    Искам да се чувствам в България българка, аз не искам да ме сочат с пръст, където и да отида, че аз съм крадла, че съм мошеничка. Нашите предприятия са сто пъти по-добри, нашите продукти с нищо не са по-лоши. Ние нямаме нито едно хранително отравяне. Питайте във всяка една европейска страна по колко хиляди случаи и милиони има отровени хора от храни. И изведнъж, ще ми идват поляци и не знам какво, които в момента минават на проверки, държат се надменно с фирмите, търсят под вола теле. Защо? Защото фирмите са добри. Защото ние изкупихме оборудването на Европа, дадохме всички пари там, а сега трябва да дадем и пари за някакви лихви за нещо, за което даже не знаем какво е.
    Много моля, изключително спешно да се вадят фирмите, които нямат проблем, които са чисти. Убедена съм, че има някакъв процент от фирмите, които имат проблем, но тези, които са чисти, недейте да се петним! Благодаря за вниманието.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Аз също Ви благодаря.
    Това, което искам да заявя, е, че Агенция САПАРД вписва длъжниците по обективни критерии в Книга на длъжници. Също така настоящото ръководство няма отношение по изкарването на черни списъци и фирми в публичното пространство. Това, което настоящото ръководство създаде като организация, беше изпълнение на съответното изискване на Регламент за докладване на нередности. Не знам след като ние като институция получим информацията от съответния компетентен орган, ние ще ви информираме. И пак казвам, това не е черен списък, това е Книга на длъжниците. И ние нямаме отношение по това, което е в момента в общественото пространство. Аз съм преустановила практиката на изкарване на фирми в медии и черни списъци, тъй като най-малкото това е некоректно и Вие сама установихте ефекта от това върху Вашата фирма.
    Пак ви казвам, това е акредитиран документ, с който Агенция САПАРД работи и трябва да попълва коректно съгласно изискванията на регламентите и съгласно изискванията пак на тези регламенти да процедира тези длъжници. Не можем да изкарваме фирми в медиите, всяка фирма ще бъде уведомена от Агенция САПАРД за това, че всъщност тя не е и сега уведомена, че трябва да възстановява дълг. Защото това е един административен процес, уведомени са единствено тези, които от компетентния орган конкретни документи са представени. А това как един или друг документ попада в медиите, не е в нашите правомощия в момента.
    ТОНКА ТРАЙКОВА: Приветствам решението да не се размахват каквито и да са списъци, черни или бели, в публичното пространство.
    Конкретният ми въпрос е следният. Първо, смятам, че е много важно за всички бенефициенти да разберат дали новото ръководство на фонда има политическа воля да се защитят стопанските субекти и да не се вкарват така лесно в процедури, които могат да доведат до тяхната несъстоятелност или лишаването им от оборотни средства.
    В тази връзка господин министърът спомена, че към някои от фирмите са предприети обезпечителни мерки. Искаме да разберем при липсата все още на общовалидни критерии, по които да става това, възникват съмнения за избирателност, за това, че не се прилага един и същи стандарт. В този смисъл работната група, която е направена в Държавен фонд „Земеделие”, ще подхожда ли наистина конкретно към конкретните случаи и ще даде ли възможност на съответните бенефициенти при наличие на съмнения да представят доказателства, които евентуално ги оневиняват? Защото, доколкото разбрах, агенцията е тази, която ще взима окончателните решения за това кой има вина и кой няма вина.
    КАЛИНА ИЛИЕВА: Ръководството на Държавен фонд „Земеделие”, респективно Агенция САПАРД не изпълнява политическа воля. Ние спазваме единствено и това ще въведа като практика, съответните валидни регламенти по програмата. Работната група обработва тези проекти извънредно предвид високите обществени очаквания конкретно за тези случаи. И когато става въпрос за административни проверки, разбира се бенефициентите ще бъдат информирани за допълнителни данни, които са нужни. Когато става въпрос за външен сигнал от прокуратурата за образувано досъдебно производство, ние в момента сме изпратили на звеното да ни бъдат представени материалите, което те всъщност нямат задължение да правят в качеството си на компетентен орган, там има и следствена тайна и т.н., но въпреки това в рамките на доброто сътрудничество те ни предоставят материалите, за да може възможно най-бързо да вземем ние отношение. В случая ние имахме с една конкретна фирма случай, в който прокуратурата ясно ни изпраща писмо с конкретни документи с невярно съдържание. В същото време, действайки вътре чрез вътрешни експерти, се представят други документи и други обяснения. Вие сама разбирате, че в тези случаи за нас тежест ще имат материалите, които са ни представени от съответния компетентен орган, независимо от това че решението се взима от Агенция САПАРД. В миналото има случаи, когато Отделът за борба с измамите и противодействие на корупцията е служил като инструмент на изпълнителния директор точно за този подход, за който Вие говорите, чрез него да проверява работата на компетентния орган, в случая на прокуратурата. Това няма как да се случи, тази практика е преустановена. Но когато става въпрос за административни нарушения, всеки от съответните бенефициенти ще получи писмо до фирмата си и т.н., без това да минава през медиите.
    ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
    Колеги, има ли други въпроси? Няма.
    Благодаря на ръководството на Фонд „Земеделие”, на министъра, на заместник-министъра, на всички участници. Приятна вечер!

    (Закрито в 18,30 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    Десислава Танева


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    Светлин Танчев


    Стенограф:
    Стойка Белова
    Форма за търсене
    Ключова дума