КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 12
На 4 ноември 2009 година се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Дневен ред:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-02-12/26.10.2009 г. за ратифициране на Решение № 3/2006 на Съвета за асоцииране на Европейски съюз – България от 29 декември 2006 г. за изменение на член 3 от Допълнителния протокол към Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните държави членки, от една страна, и Република България,у от друга страна, относно удължаване на срока, предвиден в чл. 9(4) на Протокол 2 към Европейското споразумение, внесен от Министерски съвет.
2. Изслушване на председателя на Сметната палата – проф. Валери Димитров, по:
• Доклад за резултатите от извършената проверка за изпълнението на препоръките по Одитен Доклад № 0100000108 за извършен одит на системите за прилагане на Националния стратегически план за развитие на селските райони и Националния стратегически план за рибарство и аквакултури за периода от 01.01.2006 г. до 30.06.2008 г.
• Доклад за резултатите от проверка за изпълнението на препоръките по одитен доклад № 0000000208 за извършен одит на системите за управление на Структурите и Кохезионния фонд (СКФ) на Европейския съюз (ЕС) за периода от 01.01.2006 г. до 30.06.2008 г.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-27/19.10.2009 г. за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2010 г., внесен от Министерски съвет.
4. Разни.
Към протокола се прилага списък на гостите и на присъствалите народни представители на заседанието.
Председател Светлин Танчев: Колеги, добър ден на всички. Предлагам да преминем към същността на днешното заседание. Имаме три основни точки, които трябва да разгледаме днес и точка Разни, в която ще разискваме това, което и на миналото заседание засегнахме - за проблемите на общините относно 5-те процента, с които трябва да си осигуряват самостоятелно участие за европейските проекти.
Като нямате други предложения по дневния ред, да започнем с точка първа.
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-02-12/26.10.2009 г. за ратифициране на Решение № 3/2006 на Съвета за асоцииране на Европейски съюз – България от 29 декември 2006 г. за изменение на член 3 от Допълнителния протокол към Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните държави членки, от една страна, и Република България,у от друга страна, относно удължаване на срока, предвиден в чл. 9(4) на Протокол 2 към Европейското споразумение, внесен от Министерски съвет.
Тук са представители на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Госпожа Силвана Любенова, директор на дирекция „Европейска интеграция” и Бончо Бончев, началник отдел „Обща координация по въпросите на Европейския съюз” в дирекция „Европейска интеграция”.
Госпожо Любенова, имате думата да ни запознаете със законопроекта и да ни кажете, приемате ли, имате ли бележки по проектостановището на Комисията, което сме представили на вашето внимание.
Силвана Любенова: Благодаря, господин председател. Уважаеми госпожи и господа народни представители.
На Вашето внимание е представен законопроект за ратифициране на Решение № 3 от 2006 година на Съвета за асоцииране Европейски съюз – България, за изменение на чл. 3 на допълнителния протокол към Европейското споразумение, с която промяна се цели да се конкретизират задълженията на България във връзка с изпълнението на Националната програма за преструктуриране на стоманодобивната индустрия и по-конкретно, индивидуалния план за жизнеспособност на „Кремиковци”.
Това изменение се наложи поради фактът, че след подписването на Договора за присъединяване на България към Европейския съюз, от страна на Кремиковци беше поискано удължаване на срока за преструктуриране, което беше одобрено от правителството, съгласувано с Европейската комисия. И новият срок за преструктуриране излизаше извън рамките на предприсъединителния период от една страна и от друга страна, този факт не беше отразен в Договора за присъединяване. Така, че Европейската комисия предложи този вариант на промяна в договорните ни отношения, за да се осигури последващия контрол и мониторинг на изпълнение на тези задължения и да се фиксират задълженията на България в тази връзка.
Това е, най-общо казано, целта на това изменение. Мисля, че в проекта на становище, който е подготвен от Комисията, са отразени съвсем коректно целите и идеята на законопроекта и на решението, с което се предлага за ратификация този проект. Ако има някакви конкретни въпроси, готова съм да отговоря. Благодаря Ви.
Председател Светлин Танчев: Благодаря Ви и аз, госпожо Любенова.
Колеги, имате ли въпроси по тази точка и към госпожа Любенова. Не виждам. Предлагам да го поставим на гласуване. Който е „за”, моля да гласува. Въздържали се и против? Няма. Приема се единодушно. Благодаря Ви колеги. Госпожо Любенова, благодаря ви за вниманието, което ни отделихте. Желая ви приятен ден.
Преминаваме към точка две.
2.Изслушване на председателя на Сметната палата – проф. Валери Димитров, по:
• Доклад за резултатите от извършената проверка за изпълнението на препоръките по Одитен Доклад № 0100000108 за извършен одит на системите за прилагане на Националния стратегически план за развитие на селските райони и Националния стратегически план за рибарство и аквакултури за периода от 01.01.2006 г. до 30.06.2008 г.§
• Доклад за резултатите от проверка за изпълнението на препоръките по одитен доклад № 0000000208 за извършен одит на системите за управление на Структурите и Кохезионния фонд (СКФ) на Европейския съюз (ЕС) за периода от 01.01.2006 г. до 30.06.2008 г.
Господин Димитров, преди да ви дам думата искам първо да ви благодаря за представянето на резултатите от проверките за изпълнение на проектите от извършените одити на системите за управление. И искам да използвам възможността да ви информирам, че днес получихме и доклада на Сметната палата за резултатите от извършения одит на дейността по набиране на проектни предложения. Оценка и избор на проекти за финансиране на управителния орган по Оперативна програма Регионално развитие в МРРБ за периода от 1.10.2007 до 31.12.2008 г. Той ще бъде разпространен на членовете на нашата Комисия и ще отправим покана до Вас, на някое от следващите ни заседания да ни представите основните моменти на този доклад. И също така ще използвам възможността да Ви напомня, че се разбрахме на предното заседание от 1 октомври 2009 година, че ще очакваме с интерес да ни запознаете и с одитната си програма за 2010 година, по отношение управлението на европейските средства след финализирането й. Заповядайте, господин Димитров.
Валери Димитров: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители. Нека да започна с това, което господин Танчев поиска като информация. В момента обсъждаме одитната си програма за 2010 година. Просто имаме, разбира се като приоритет, одитирането на европейските средства, но за сега не можем да ви представим нещо окончателно, завършено. В най-скоро време аз ще уведомя комисията за това, за одитната ни програма. По закон, тя действително се приема доста късно – 2 месеца след приемането на Закона за държавния бюджет, но ние ще бъдем готови много по-рано. Това е инструктивен срок, така че надявам се в най-скоро време да ви запозная с тази програма, в частта, която ви интересува.
И сега, по основната тема – доклади за резултатите от извършена проверка на изпълнението на препоръките по одитен доклад за извършен одит на системите за прилагане на Националния стратегически план за развитие на селските райони и на националния стратегически план за рибарство и аквакултури, за периода от 1 януари 2006 до 30 юни 2008 година.
Искам само да посоча, че тук до мен са двама от членовете на Колегията – госпожа Симеонова и господин Апостолов, които ръководеха тези одити и както и представители на Сметната палата, това са ръководители на одитните екипи, които извършваха одитите, така че те са готови да дават детайлно отговорите на поставени въпроси от господа народните представители. Разбира се, те осъществиха и проверката за изпълнението на дадените препоръки.
И така, нека да започна с двата национални стратегически плана, с одитите на системите за прилагане на двата национални стратегически плана. Проверката е извършена през септември и началото на октомври от екип в състав Кирилка Нишева, Мая Милойкова, Павлина Михайлова и Милена Такева. Резултатите от извършената проверка са следните:
По препоръката към заместник-министър председателя да инициира създаване на подходящ механизъм за упражняване на действията по координация и наблюдение на изпълнението на Програмата за развитие на селските райони и Оперативна програма за развитие на сектор рибарство и за гарантиране на достоверността на информацията, предоставена на управляващия орган на програмите. Като цяло, без да възпроизвеждам целия доклад, искам да кажа, че препоръката е в процес на изпълнение.
По втората препоръка, към министъра на земеделието и храните да разпореди актуализация и утвърждаване на вътрешните правила на дирекция развитие на селските региони и одобряване на правилника за работа на отдел Прилагане на мерките за развитие на селските райони” в държавен фонд „Земеделие”, тази препоръка също е в процес на изпълнение. След месец март е налице необходимост от извършване на множество на брой промени в нормативната уредба по прилагане на мерките, които трябва да бъдат отразени в Правилника за работа на съответният отдел. Това налага и известно отлагане във времето, съобразно процеса на внасяне на промени в Нормативната уредба.
По следваща препоръка към министъра на земеделието и храните да разпореди извършване на анализ и оценка на ефективността на дейността на дирекция „Наблюдение и координация на разплащателната агенция”, с оглед осигуряване достатъчен административен капацитет. Препоръката е изпълнена, като в изпълнение на препоръката е извършен анализ и промяна на Устройствения правилник на министерството, щатните бройки са увеличени от 7 на 20 души, съответно са заети 19.
По следващата препоръка, пак към министъра на земеделието и храните, да инициира внасяне на необходимите изменения в състава и обхвата на правомощията от правилата за работа на Комитета за наблюдение, необходимите промени се извършват от министъра на земеделието и храните и като цяло може да се отчете, че препоръката е изпълнена.
По следваща препоръка, пак към министъра на земеделието и храните, да инициира съвместни действия с всички институции, отговорни за уреждане на проблемите, свързани със собствеността на местата за рибарски пристанища и за разтоварване на лова. Предприети са определени действия, включително иницииране промени в нормативната уредба. Препоръката е в процес на изпълнение, до приключване на процеса на регистрация на рибарските пристанища. Тогава ще може да бъде окончателно изпълнена.
По следващата препоръка към министъра на земеделието и храните, да разпореди предприемане на необходимите действия за изграждане на връзките между информационните системи за управление и контрол на органите, отговарящи за двата стратегически плана, към периода на извършване на проверката, връзките между информационните системи за управление и контрол на органите, отговарящи за прилагане на двата стратегически плана - не са изградени, не са предоставени доказателства за определени действия, с конкретен срок и отговорности. Все пак, препоръката е в процес на изпълнение. Изготвено е техническо задание за възлагане и провеждане на обществена поръчка, но очевидно това отнема доста време. Искам да посоча, че този пункт е много ключов, изграждането на тези информационни системи, защото това съществено намалява риска при управлението на проектите. Наличието на такива информационни системи за управление и контрол.
Председател Светлин Танчев: Това е нещо, което в Европа го има, господин Димитров.
Валери Димитров: Да, разбира се.. И по следващата препоръка, пак към министъра на земеделието и храните, да инициира чрез изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” определянето на писмен ред по осъществяване на предварителен текущ и последващ контрол, по изпълнение от делегиран фонд „Земеделие” на дирекция „Национален фонд функции по сертифициране на разходите”, има специално споразумение от май 2009 година за делегиране на функции по сертифициране на дирекция „Национален фонд” в Министерство на финансите. Това споразумение, това делегиране е прекратено, поради което препоръката е загубила актуалност.
По следващата препоръка към изпълнителния директор на Изпълнителна дирекция за рибарство и аквакултури да предприеме мерки за съкращаване на сроковете по изготвяне на наредби за избраните приоритетни мерки и предаването им за обнародване. Създадена е работна група за подготовка на нормативната уредба. Обнародвани са определен брой подзаконови нормативни актове, като цяло препоръката е в процес на изпълнение, не е довършена просто.
По следващата препоръка към изпълнителния директор на Изпълнителната агенция за рибарство и аквакултури, съкратено ИАРА, да утвърди правилник за работа на дирекция „Европейски фонд за рибарство” и процедурни наръчници на отделите и да разпореди запознаването на служителите с тях. Препоръката е изпълнена.
Следващата препоръка, да разпореди актуализирането на утвърдения през 2006 г. етичен кодекс за връзка с функциите на управляващия орган по плана за развитие на селските райони. Към периода на извършване на проверката, етичния кодекс не е актуализиран и препоръката не е изпълнена.
Председател Светлин Танчев: А дали се работи по нея или не се знае?
Валери Димитров: Не можем да кажем. Към момента на проверката не е изпълнена. По препоръката, пак към изпълнителния директор на ИАРА, да разпореди изготвяне на анализ и оценка на рисковете за изпълнение на оперативния план, произтичащ от числеността на назначения персонал на централно и регионално равнище, препоръката е изпълнена.
Следващата препоръка, пак към изпълнителния директор на ИАРА, да разпореди предприемането на действия за своевременно изпълнение на дейностите по комуникационния план - и тук препоръката също може да се отчете като изпълнена.
И последната препоръка към изпълнителния директор на ИАРА да проследи внедряването на всички модули на програмния продукт за управление и контрол на проектите. Тук препоръката също е в процес на изпълнение и проследяване на внедряването продължава. Очевидно е, че това ще бъде довършено в периода на изпълнение на препоръката. Това също отнема време, но така или иначе започнато е изпълнението на препоръките.
Искам да кажа в заключение, че от общо дадени 13 препоръки са изпълнени 5, в процес на изпълнение са 6 и 2 препоръки не са изпълнени. Като едната е поради отпаднала необходимост, не е изпълнена тази за етичния кодекс. В програмата за 2010 година ще предвидим съответни по-конкретни одитни задачи, разбира се, така ще проверим, така да се каже, довършеното изпълнение на препоръките, дали те окончателно са изпълнени, специално тези, които изискват по-продължителен период от време за тяхното изпълнение. Това е по Доклада за двата национални стратегически плана за развитие на селските райони и за рибарството и аквакултурите.
Председател Светлин Танчев: Предлагам, колеги, преди да минем към другия доклад, да зададем нашите въпроси към г-н Димитров.
Заповядайте, госпожо Плугчиева.
Меглена Плугчиева: Аз имам въпрос. Може би трябваше представители на Министерството да бъдат днес тук на обсъждането и съответно поради това, че ги няма, да попитам господин Димитров предвижда ли се, сигурно се предвижда, и кога обсъждане на тези резултати от проверката на Сметната палата, обсъждане с ръководството на агенция ИАРА и на ръководството на Министерството на земеделието и храните?
Валери Димитров: Госпожо Плугчиева, нашата одитна процедура приключва с това ние да отчетем кое от нашите препоръки е изпълнено. Разбира се, в следващи одити ние пак ще настояваме за изпълнение на нашите препоръки. Ръководството на съответното министерство, на Изпълнителната агенция, са запознати, поставен е срок, срокът е изтекъл за изпълнение на препоръките, просто трябва да се настоява за тяхното окончателно изпълнение. Това е, което мога да кажа. Разбира се, когато става дума за неизпълнение на препоръките от съответна институция или орган на изпълнителната власт, ние уведомяваме Министерския съвет. При неизпълнението, разбира се, уведомяваме и Парламента. Така е по нашия закон.
Председател Светлин Танчев: Благодарим ви господин Димитров. Други въпроси или коментари? Няма. Добре, да минем към резултата от одита на Структурните и Кохезионния фондове. Заповядайте, господин Димитров.
Валери Димитров: Да, съвсем накратко резултатите от извършената проверка. Тъй като препоръките са адресирани до различни по степен адресати, от изпълнителната власт, с ранг, като започнем от заместник-министър председател, тогава това беше госпожа Плугчиева, министъра на финансите, министъра на икономиката и енергетиката, министъра на транспорта и т.н., по отделните оперативни програми, сега ще кажа, какви са резултатите от извършената проверка.
Първо, искам да обърна внимание на това, че със структурните промени в изпълнителната власт отпадна фигурата на заместник-министър председател, отговарящ специално за европейските средства и на министъра на държавната администрация и административната реформа. По тази причина препоръките към тези звена от изпълнителната власт са загубили своята актуалност. Тук в доклада информацията е към към момента на извършване на тази проверка през юни.
Същевременно ще кажа, че към останалите органи на изпълнителната власт, като започнем от министъра на финансите и другите министри, препоръките си запазват своята актуалност и подлежат на изпълнение.
Какви са резултатите от проверката ?
Коректно е да започнем с препоръките към заместник-министър председателя, независимо, че той е отпаднал, но тази информация е важна и госпожа Плугчиева присъства на това заседание.
Тук има няколко препоръки. По първа препоръка - да се предприемат необходими действия за разработване и приемане на програма, с мерки за ускорено усвояване на средствата по Структурните и по Кохезионния фонд. Като цяло са предприети ред действия за ускорено усвояване на средствата от Европейския съюз. Но нашите екипи са констатирали, че няма представена на проверяващия екип писмена програма с мерки за усвояване на средствата по Структурните и Кохезионния фонд.
Следващата препоръка. Да се инициира, съвместно с централното координационно звено и министрите, извършването на промени в актове на Министерски съвет, във връзка с изпълнение на възложените по чл. 2 на постановление № 104 от 2008 година, функции на заместник-министър председателя, отговарящ за организацията и координацията по управление на европейските средства. Тук са инициирани промени в актовете на Министерския съвет, но тъй като има отпаднало нормативно основание, смятаме тази препоръка за не толкова актуална.
По препоръка номер три - тя е за издаване на методически указания до управляващите органи на оперативните програми относно координацията и докладването при управлението на средствата от Структурните и Кохизионния фонд на Европейския съюз. Не са издадени методически указания до управляващите органи на оперативните програми, с мотив, че се изчаква одобрение от Европейската комисия на извършваната от одитния орган оценка на съответствието на системите за управление и контрол по оперативните програми. Казвам одитния орган, имам предвид тогавашната дирекция „Одит на европейските средтва”, която сега е Агенция за одит на европейските средства към Министерство на финансите.
Следваща препоръка, да се инициира, в рамките на правомощията на вицепремиера, подготовка на писмени процедури или правила за взаимодействие между отделните оперативни програми за осигуряване на достъп до централна база данни, която да съдържа сведения за кандидатите и участниците, изключени от участие в тръжни процедури. Целта е била да се намали рискът, свързан с участие от такива участници, изключени от участие в тръжни процедури. Такава централна база данни, която да съдържа сведения за кандидати, изключени от участие в тръжни процедури е подложена на обсъждане, но засега одитния екип констатира, че не са предприети конкретни действия по изграждането на такава база данни.
По отношение на министъра на държаната администрация и административната реформа. Първа препоръка, да предприеме действия за своевременно въвеждане и актуализация на пълния обем на регламентиран с ПМС 6/2007 година информация на единния информационен портал и на официалната Интернет страница на оперативната програма. Препоръката не е приета от одитирания обект, т.е. отказано е нейното изпълнение. По втората препоръка, да предприеме необходимите действия за приемане на процедури, които да гарантират поддържането на отделна аналитична счетоводна отчетност от страна на бенефициентите и изпълнителите на проектите, препоръката е отхвърлена, не е приета от одитирания обект и казват, че няма да бъде изпълнена.
По следващата препоръка - да предприеме необходимите действия за осигуряване на своевременна актуализация и прецизиране на вътрешните правила, наръчници, указания, функционални характеристики и други в съответствие с извършените промени в нормативната уредба. Тези промени са отразени в системите за финансово управление и контрол на ОПАК програмата и наръчника за изпълнение на програмата, одобрени са от ръководителя на управляващия орган, но не е въведен писмен ред, осигуряващ своевременна актуализация и прецизиране на вътрешните правила.
По препоръка четири - да предприеме необходимите действия за осигуряване спазване на принципа разделение на отговорностите на ръководителя на управляващия орган и председателя на Комитета за наблюдение. Препоръката отново не е приета от министъра на държавната администрация и административната реформа.
Препоръките към министрите, като централни органи на изпълнителната власт:
Към министъра на финансите е отправена препоръка да предприеме необходимите действия за своевременно въвеждане и актуализация на пълния обем на регламентираната с ПМС 6/2007 година информация на Единния информационен портал и официалната Интернет страница на оперативната програма. Тази препоръка е изпълнена частично.
По препоръка номер две, да предприеме необходимите действия за приемане на процедури, които да гарантират поддържането на отделна аналитична, счетоводна отчетност от страна на бенефициентите и изпълнителите на проектите по Оперативната програма „Техническа помощ”. Препоръката е изпълнена.
Препоръка номер три - да предприеме необходимите действия за осигуряване на своевременна актуализация и прецизиране на вътрешните правила. В съответствие с извършените промени в нормативната уредба, препоръката е изпълнена.
По препоръка номер четири - да предприеме мерки за въвеждане на система, осигуряваща пълна и достоверна информация за проведените обучения на служителите, с цел разработване на ефективни програми за целенасочено и адекватно обучение на персонала. Препоръката е изпълнена.
Следваща, пета препоръка - да предприеме мерки и упражни контрол за ускоряване на разработването и въвеждането на пълната функционалност на информационната система за управление и наблюдение (ИСУН) във връзка с другата система САБ, което е ключов момент, с оглед доброто управление на проектите. Тук, отчитаме, че препоръката е в процес на изпълнение, окончателното й изпълнение ще изисква време. Мога да кажа, че това, което е установено е, че е приет финален, технически доклад по специален договор между Министерство на финансите и Информационно обслужване АД относно развитието на тази информационна система към този проект. В доклада подробно са описани конкретните действия, резултати и продукти по десет дейности, включително инсталираната версия на модул Интерфейс между ИСУН и САБ, в реалната система на Министерството на финансите. Предстои допълнително разширение на функционалността на отделните модули и тяхното тестване. Предвид важността на тази препоръка, ние ще продължим да следим нейното окончателно изпълнение.
По следваща препоръка шест - да разпореди извършването на анализ и предприеме мерки за укрепване на административния капацитет на одитния орган, с цел осигуряване на адекватен на потребностите административен капацитет за по-ефективно и ефикасно изпълнение на функциите на одитния орган. Тук отчитаме, че препоръката е изпълнена, тъй като са предприети сериозни действия за укрепване на професионалния капацитет на тази, сега вече Одитна агенция, преди дирекция.
По препоръка седем - oа разпореди детайлното разработване на наръчника за одит на средства от Европейския съюз относно одита на системата, одита на операциите и документирането, с оглед постигане на по-добра ефективност в работата на одитния орган. И тук отчитаме, че препоръката е изпълнена.
Следващата препоръка - да инициира създаване на правила, регулиращи взаимоотношенията на одитния орган с централното координационно звено, сертифициращия орган, управляващите органи по оперативни програми и междинните звена. Установяваме, че тази препоръка е изпълнена, тъй като е приет специален нормативен акт за уреждане на тези отношения.
По препоръка номер девет - да възложи на дирекция „Национален фонд” разработването на детайлни процедури за отчитане и мониторинг на дейностите на организацията, на която е възложено изпълнението на проверки на място от името на сертифициращия орган. И тук отчитаме, че препоръката е изпълнена, като е изработена специална методология за извършване на проверки на място.
И по препоръка номер десет - предприемане на действия за извършване на анализ и организиране на допълнително обучение на служителите по САБ и ИСУН, с оглед осигуряване на достатъчно административен капацитет по оперативните програми и междинните звена. Проведени са такива обучения. И съответно отчитаме, че препоръката е изпълнена.
Към министъра на икономиката и енергетиката:
По първа препоръка - да предприеме необходими действия за своевременно въвеждане и актуализация на пълния обем, регламентиран в ПМС 6/2007 година информация на единния информационен портал и официалната Интернет страница на оперативната програма. Препоръката е частично изпълнена. Към момента на извършване на проверката не е публикуван процедурния наръчник.
Следваща препоръка - да предприеме действия при приемане на процедури, които да гарантират поддържане на отделна аналитична счетоводна отчетност от страна на бенефициентите и изпълнителите на проектите. И тук отчитаме, че има частично изпълнение на препоръката, тъй като все още няма достатъчно гаранции за поддържане на отделна аналитична счетоводна отчетност, въпреки промяната във вътрешните правила.
Следваща препоръка - действие по осигуряване на своевременна актуализация и прецизиране на вътрешните правила в управляващия орган и междинното звено в съответствие с извършените промени в нормативната уредба. И тук отчитаме частично изпълнение на препоръката. Част от правилата са променени. Става дума за процедурните наръчници за управляващия орган и междинните звена, но и тук няма окончателно изпълнение на препоръката.
Следваща препоръка - предприемане на действия за въвеждане на система, осигуряваща пълна и достоверна информация за проведени обучения на служителите. И тук имаме частично изпълнение на препоръката.
Към министъра на транспорта:
Първа препоръка - въвеждане на актуализация на пълен по обем информация на единния информационен портал и официалната Интернет страница. Препоръката е изпълнена.
Предприемане на действия за процедури, които гарантират отделна аналитична, счетоводна отчетност. Имаме и тук изпълнение.
Предприемане на действия за своевременна актуализация и прецизиране на вътрешните правила. Препоръката е изпълнена частично.
Мерки за осигуряване на пълна и достоверна информация за проведените обучения на служителите. Тук има частично изпълнение.
Към министъра на регионалното развитие и благоустройството:
Информацията за единния информационен портал и Интернет страницата - препоръката не е изпълнена.
Втората препоръка - за действия, които да гарантират поддържането на отделна аналитична счетоводна отчетност. Тази препоръка е изпълнена.
Препоръката за действия по актуализация и прецизиране на вътрешните правила е изпълнена.
Въвеждането на система за достоверна и пълна информация за проведеното обучение на служителите е изпълнена.
И предприемане на действия за спазване на принципа на разделение на отговорностите на ръководителя на управляващия орган и председателя на Комитета за наблюдение - препоръката е изпълнена.
Към министъра на околната среда и водите:
Първата препоръка относно отделната аналитична счетоводна отчетност, тези процедури, които да гарантират въвеждането на такава отчетност. И тук имаме частично изпълнение на тази препоръка.
След това е дадена препоръка за актуализиране на вътрешните правила. Препоръката е изпълнена.
Към министъра на труда и социалната политика:
Въвеждането на информация за единния информационен портал и официалната Интернет страница. Препоръката е изпълнена частично.
Предприемане на действия за гарантиране на отделна аналитична счетоводна отчетност. И тук има частично изпълнение.
Следваща препоръка - за промяна във вътрешните правила. И тук има частично изпълнение.
Система за достоверна информация за проведени обучения на служителите. И тук има частично изпълнение.
Изпълнена е препоръката за разделение на отговорностите между ръководителя на управляващия орган и председателя на Комитета за наблюдение.
Това е резултатът от проверката за изпълнение на препоръките, като цяло. Като заключение мога да кажа, че от общо 38 препоръки, адресирани до различни централни органи на изпълнителната власт, са изпълнени 16. Частично са изпълнени 12. Не е изпълнена една. И в процес на изпълнение е една препоръка. Не е оценено изпълнението на 8 препоръки, поради структурни реформи, отпаднало нормативно основание. Повтарям, това се отнася за заместник-министъра председателя, отговорен за европейските средства и за министъра на държавната администрация и административната реформа.
Това е накратко, господин Танчев.
Председател Светлин Танчев: Благодаря Ви, господин Димитров. Донякъде, някои от тези забележки ние сме ги видели. Искам да ви попитам, от досегашните ни срещи с европейските представители на комисията и отделните министерства, най-основната и тревожна препоръка, която ни даваха, нали е ИСУН системата. Това е най-основното. Вие имате ли информация, защото Министерството на финансите не ни дадоха конкретен отговор на каква степен на завършеност е това нещо. Вие бихте ли могли да ни кажете примерно в скала от едно до десет, къде се намираме?
Валери Димитров: Може би госпожа Олга Димитрова, която е ръководителка на одитния екип, може да даде по-конкретна информация за състоянието.
Председател Светлин Танчев: С няколко думи, ако може да ни запознаете. Заповядайте.
Олга Димитрова: Благодаря. Изграждането на ИСУН е един доста продължителен процес и ние сме го отчели това нещо. В течение на одита установихме сериозни проблеми при изграждане на тази информационна система, в резултат на което има прекратяване на договор с един изпълнител, сключване на нови договори и в последствие се оказва, че в много кратки срокове втората фирма, с която е сключен договора, трябва да направи цялата система и да направи и връзката със счетоводния софтуер.
Положени са доста усилия в този период за изпълнение на задачата и към момента на проверката вече е приет финалния технически доклад по договора между Министерство на финансите и Информационно обслужване АД, фирмата, с която е сключен договора за предоставяне на тази услуга. В този доклад са описани всички конкретни действия и резултати, които са постигнати по всичките 10 модула на информационната система. Важният успех е, че е постигната връзката интерфейс между ИСУС и САБ, но предстои допълнително разширение на функционалността на няколко от модулите, а също така има някои модули, които са давали дефекти и от този процес в момента течеше, така че по тази причина ние сме оценили тази препоръка като изпълнена, т.е., че е в процес на изпълнение.
Председател Светлин Танчев: На изпълнение, да. Колеги, нали от Министерство на финансите точно това казаха, че в момента този интерфейс между САБ и ИСУН е чисто извършване на въвеждането на тези данни. Затова исках да видя и вашата реалистична оценка докъде са стигнали и до кога може да очакваме, че това нещо ще се случи?
Олга Димитров: Не можем да ви отговорим на този въпрос.
Председател Светлин Танчев: Благодаря Ви. Госпожо Плугчиева, имате думата.
Меглена Плугчиева: Благодаря, господин председател. Аз ще си позволя преди да коментирам направените бележки от Сметната палата към бившия вицепремиер, да кажа две думи за ИСУН-а, за изясняване. Да припомня, че преди месец август 2008 година има проведена ... За да бъдат нещата точно позиционирани във времето ... имаше проведени и провалили се процедури за избор на фирма, която да изгради ИСУН. Месец август 2008 година се проведе съответната тръжна процедура, беше избрана фирма, изпълнителка, която по договор до края на календарната 2009 година трябва да извърши цялостното изграждане на ИСУН.
Коректно беше казано от представителката на Сметната палата, че в тези съвсем съкратени срокове, защото предния период, на практика е изтървано време и в рамките на тази една календарна година, трябваше и трябва да се извърши този огромен обем работа, като към 30 юни 2009 година, съответно беше факт функционалността на системата, но има за довършване. Именно тази връзка, за която вие говорите, че в момента се извършва ръчно, до края на тази календарна година трябва да бъде приключена връзката на ИСУН и на САБ. Така, че това е по договор официално и това, което е, пак повтарям към 30 юни, като изпълнение и включване в пълна функционалност на ИСУН.
Сега, ще си позволя съвсем кратък коментар по казаното от господин Димитров. Трябва да направим, ние говорихме и преди това с него, едно уточнение, че докладът, който се представя, съответно проверката, която е правена от одиторите, е правена след приключване на работата и дейността на поста вицепремиер и за съжаление, останалия екип, експертен, не е предоставил пълната и достатъчна информация по препоръките, които са дадени от Сметната палата и поради това те отразяват известно неизпълнение, което е било към определен етап. И трябва да кажа съвсем конкретно за какво става дума.
По отношение на така наречената препоръка за осигуряване на централна база данни и осигуряване на информацията между отделните оперативни програми, при наличие на некоректни бенефициенти, трябва да кажа, че това е т.нар. система Ърли Уорнинг Систем, която е въведена и действа между оперативните програми и нещо повече, връзката между оперативните програми и съответно Програмата за развитие на селските райони. Тази система е с указанията на Националния ръководител. И тази информация ще трябва просто да се вземе допълнително така, че това е една от препоръките.
Коректно беше представено по отношение на очакването за оценката на съответствие и затова там не можем да говорим за неизпълнение. Просто знаете, че когато се прави оценка на съответствие на системите, трябва да не се предприемат никакви промени, защото тогава ще бъдат оценени като несъответствие и това поставя под въпрос положителната оценка на съответствие.
И последната препоръка, която искам да коментирам, е свързана със съответно указанията към оперативните програми за координацията между тях. Трябва да кажа, че това се съдържа в докладите и резултатите са дадени в протоколите от работа на Съвета на управление по еврофондовете. Съставът на тези съвети се състои от съответно управляващите органи, по всички оперативни програми. Към оперативните програми по Структурните и Кохизионния фондове се включваха и участваха като членове и съответно ръководството на Програмата за развитие на селските райони и на Агенция рибарство. Така, че цялата координация между всички управляващи органи, плюс тези две програми, се осъществява със заседанията на този съвет и със съответно докладите и протоколите от заседанията на Съвета, дават пълната картина за начина, по който са вземани решенията, осъществявана координацията и съответно е проследяван след това и прилаган контрол за изпълнението им.
Освен това, трябва да добавя още, че тези правила за взаимодействия, които Сметната палата препоръча, са залегнали и вътре в промененото постановление 39, където са разписани изцяло механизмите за координация между оперативните програми. Смятам, че тази допълнителна информация, която давам е важна, за да бъде и към Сметната палата и второ, за да остане към архива, поради фактът, че администрацията, след структурните промени, които настъпиха, не е предоставила тази допълнителна информация на Сметната палата. Благодаря Ви.
Председател Светлин Танчев: Заповядайте, господин Радев.
Емил Радев: Професор Димитров, във Вашия доклад констатирате един незаконосъобразен отказ на министъра на държавната администрация да изпълни две от вашите препоръки, които касаят точно прозрачността, общественото достояние на усвояването на еврофондовете. За този напълно незаконосъобразен отказ, сезирали ли сте надлежно Министерски съвет и парламента? И има ли предприети мерки в тази насока?
Валери Димитров: За доклада за изпълнението на препоръките сме уведомили Министерския съвет и съответно Народното събрание. Според нашия закон това е вече, така да се каже, краят на процедурата. Затова би трябвало Министерският съвет и парламента да вземат мерки за изпълнението на тези препоръки. Това е, което ние правим, ние уведомяваме за неизпълнение на препоръките най-вече парламента, с оглед той вече да упражни правото си на парламентарен контрол. Разбира се, това са ни правомощията по закон. Ако все имаше такова министерство и министърът беше тук, той би трябвало да даде отговор на това, но просто такова министерство вече няма.
Меглена Плугчиева: Накратко така, както аз дадох допълнителната информация, че са изпълнени препоръките, си позволявам да предложа да се отправи от Комисията питане към госпожа Юлиана Николова или да поканим госпожа Николова, за да се види дали тези препоръки са изпълнени или са вменени и на кого са вменени след това за изпълнение.
Емил Радев: В случая имаше отказ, не неизпълнение на препоръките, имаше пряк отказ от страна на министъра да ги изпълни тези препоръки и това беше констатирано от доклада. Това е по-особения случай.
Валери Димитров: Да и сега тук има едно уточнение обаче, че все пак Оперативна програма „Административен капацитет” преминава към Министерство на финансите. Следователно, препоръката в този смисъл е актуална към министъра на финансите, така че ние ще настояваме тя вече да бъде изпълнена, в това отношение, доколкото Министерство на финансите е правоприемник на тази програма. В този смисъл тя е актуална.
Председател Светлин Танчев: Благодаря Ви, господин Димитров. Това са неща, които и ние ще ги следим и за в бъдеще, защото мисля, че тепърва има да се сертифицират тези разходи от Европейската комисия, които са направени по Оперативна програма „Административен капацитет”, така че на по-късен етап може би ще търсим причини и начини да се занимаваме с този въпрос.
Колеги, имате ли други въпроси или коментари? Няма. Благодаря Ви, господин Димитров за обстойното представяне на двата доклада. Пожелавам ви приятен ден и ще се виждаме пак.
Валери Димитров: Благодаря Ви много, господин председател. Лично мое впечатление е, че по време на целия одит и след това при проверката за изпълнение на препоръките, мога да кажа, че г-жа Плугчиева свърши огромна работа по изпълнението им, като предприе редица мерки. Така, че по никакъв начин не искаме да адресираме към нея някаква претенция за неизпълнение на препоръките, защото за този период от време, в който тя беше вицепремиер, действително бяха предприети много навременни мерки за координация и обмен на информация и подобряване на управлението на програмите.
Меглена Плугчиева: Само да благодаря за тези думи и ще се постарая наистина администрацията да предостави допълнителната информация, а и се радвам, че това напълно се препотвърждава и от доклада на Еврокомисията, от 16-ти, като оценка за работата в последната година. Мерси.
Председател Светлин Танчев: Колеги, преминаваме към точка три.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-27/19.10.2009 г. за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2010 г., внесен от Министерски съвет.
Тук при нас е госпожа Диана Атанасова, представител на Министерство на земеделието и храните, която ще ни каже приемат ли направените бележки в проекта на сатновище по законопроекта..
Диана Атанасова: Уважаеми господин председател. Уважаеми дами и господа. Ние се запознахме с предварителното становище на Комисията и приемаме направените бележки, на този етап те отразяват това, което не е довършено по Регламента. Ако трябва да представя накратко законопроекта?
Председател Светлин Танчев: Ами, принципно не е нужно. Да разбираме, че приемате направените бележки. Колеги, ако нямате някакви въпроси относно тази точка, предлагам да гласуваме. Който е за? Против и въздържали се? Няма. Благодаря Ви.
Диана Атанасова: Благодаря ви и аз и приятна работа.
Председател Светлин Танчев: Колеги, преминаваме към точка четири. Пак сме малко в умален състав, макар че тази точка е доста важна. Господин Михалевски е разпратил един материал до всички нас. Имахте ли възможност да го погледнете този материал? Господин Михалевски, бихте ли ни запознали накратко с основните точки в материала?
Димчо Михалевски: Благодаря, господин Танчев. Уважаеми колеги. Разбира се, материалът е и кратък, и не толкова кратък, но той ще ви бъде полезен при обсъждането на бюджета, която започваме от другата седмица и даже от тази седмица по някои комисии. Той има за цел да представи накратко как са се движили общинските финанси през последните години, защото е важно да знаем тенденцията, постигнатите стандарти при тях, какви са били основните източници на финансиране на общинските разходи, къде сме в момента и какви са възможностите за следващата година? И най-вече, основният акцент в последните страници, капацитетът на общините да усвояват средствата от европейските фондове, защото ще припомня само, че над 4 млрд. евро, близо 8 млрд. лева са предназначени пряко като бенефициент за българските общини.
Положението с финансите е такова, че най-важният източник, който захранваше, дори бих казал, силно дебалансирано през последните 2 – 3 години, а именно данъка прехвърляне на собственост, в монета практически е сринат. Това, разбира се, се отразява изключително сериозно върху общините. Най-тревожното, което в момента се случва, е че размерът на посочените задължения е от над 74 млн., в края на миналата година, достига над близо 130 в средата на годината и очакванията са да стигне до 300 млн., поне в края на настоящата година.
Какви са вариантите за следващата година? Тук има четири варианта. Този материал го готвих в края на по-миналата седмица. Той не е актуален от гледна точка на това, че вторият вариант, който е записан, че собствените приходи, както са планирани от Министерство на финансите, ще предоставят с буфер 10 %. Видяхме го, че представения проект е на 100 %, т.е. буфер няма да има и затова и самата таблица, която е отразена по-надолу на страница трета, главните цифри са в ред три и вертикално 2010 година, където са държавните трансфери, в т. 4 – 2.5 млрд. и собствените приходи на общините – 1.7 млрд.
Тук трябва да направя един кратък коментар. С много специалисти коментирахме, истината е, че този 1 702 000 000, който е заложен и в проекта за бюджет, е нереалистичен и това го знаят и колегите от Министерство на финансите. Вдигнат е доста, някъде с около 300 – 320 млн. за да може да се балансира бюджета на общините. Затова, сме си позволили да направим една малко по-реалистична прогноза, в отбелязания със сиво 3 индекс 1 1.4 млрд.
Това, като цяло иска да покаже, ако слезем в края на последния ред, на 8 и 8.3. в графата 2010 година, че реално българските общини в следващата година ще бъдат подложени на много сериозен натиск по отношение на приходната част и това ще даде рефлекс реално върху разходната и то при положение, че са постигнати обем от публични услуги и стандарта за обслужване и финансиране на тези услуги, което е трудно да се върнат назад. Разбира се, не е невъзможно, но това ще носи изключителни негативи на общинските съвети, на кметовете и затова, трябва да сме наясно в каква ситуация те ще функционират и ги натоварваме драстично да увеличат обема на усвояваните средства от европейските фондове.
Какви са основните проблеми в момента? На страница 4 и на страница 5 са отбелязани какви са били инструментите, които са били заложени в бюджет 2009 и проекта на бюджет 2010, подпомагайки българските общини. Минавам ги съвсем накратко. § 18, който съществува и в двата бюджета, само че в настоящият бюджет за 2010 година е § 17, казва, че привлечените средства от финансовите инструменти, подпомагащи финансирането няма да се отчитат за онзи 25-процентен праг по Закона за общинския дълг. Това си остава, там проблеми няма.
Проблемът е в другите посоки. § 35 от настоящия бюджет за 2009 година предвиждаше едно финансиране директно чрез корекции по общинските бюджети на ДДС за проекти САПАРД, като имаше идея това да се прехвърли и по Програмата за развитие на селските райони. Това в момента, в настоящия бюджет липсва като проект и това е сериозен проблем. § 52 предвиждаше националното съфинансиране, което по Структурните фондове и Кохизионния фонд на Европейския съюз до края на 2009 година да бъде изцяло ангажимент на републиканския бюджет. От новата 2010 година и на базата на 3-годишната фискална рамка, която беше приета в началото на септември се предвижда стъпаловидно нарастващ ангажимент по общините по осигуряване на това съфинансиране – 5 % за догодина, 8 за 2011, 10 за 2012 и вероятно 10 за 2013.
И последното нещо, което в момента липсва в новия бюджет, е компесаторния механизъм, който беше въведен за настоящата година, а именно след една много прецизна оценка на възможностите, и като абсолютен размер на местните приходи на общините, и като видове групи и общини, как могат те да покриват лихвите и таксите от ФЛАГ, защото основно ФЛАГ е механизмът, който подпомага общините, както за подготовката на проекти, така и на мостовото финансиране, така и за овърдрафта по ДДС финансирането, така и за възможното дългосрочно финансиране в компонента от ползи разходи, който възниква при общините. При по-тежките проекти, се създаде един механизъм, който беше изключително полезен и получи адмирациите от българските общини и заработи много добре, е компенсацията. Сега няма да мога да цитирам точно цифрите, мисля, че някъде са записани, но на 90 общини покриваме на 100 % лихвите и таксите, това са най-слабите български общини, на около 130 -140 на 50 % и на около 40 общини не се покрива нищо, защото това са най-силните и най-мощните български общини.
Проблемът в това разминаване в двата ангажимента, от една страна махаме лихвеният компесаторен механизъм и от друга страна ги натоварваме с 5 % кофинансиране за следващата година и то, умишлено акцентирах в началото, при една стагнираща обстановка за българските общини. Намалени приходи, т.е. увеличени просрочени разплащания, създава се сериозен риск, основният бенефициент, на който ние разчитаме, да не бъде в кондиция и да не може да изпълни задачата и ролята, която му възлагаме.
Между другото, ще спомена тук, че в проекта за бюджет 3.8 млрд. лева са всичките капиталови разходи на държавата, от които 2.4 млрд. точната цифра 2 376 млн. е от европейски средства, т.е. образно казано, ако ние разчитаме като държава, само на европейските средства и спънем и вържем краката на основния си бенефициент, няма как да очакваме да изпълним основната си функция. От тази гледна точка, знаете, че в строителството ударът е много сериозен, частните инвестиции са практически замрели, т.е. остават само държавните и европейските фондове. Затова, в 6 и 7 страница съм се постарал да дам една картина, която е изключително полезна, какво очакваме от българските общини и как това влияе на бюджетите им?
Разбира се, прогнозата е заложена на 100 % усвояване на европейските фондове, което е доста оптимистична прогноза, но нека да работим с нея. Около 6-8 млрд. от тези 8 млрд. остават да бъдат договорени до края на 2013. Дал съм един условен график, абсолютно условен – 2010 около 1.9 млрд. да бъдат договорени, подчертавам, не да бъдат изпълнени. 2010 – 1.5 млрд. малък спад, защото това е годината на местните избори и безспорно ще има спад, вие ще се уверите и сами. И 2012 и 2013 година, по равно, по 1.7 млрд. При това положение, при заложената от средносрочната фискална рамка прогноза за увеличаващо се съфинансиране и вече материализирано в проекта за закона за държавния бюджет, виждате, че ангажимента на българските общини, съответно 95 млн. 2010, 120 млн. – 2011 и по 170 млн. 2012 и 2013 година формират един сериозен ресурс от 555 млн. до края на 2013 година.
Тук има една оценка, която според мен, по-скоро финансистите трябва да помислят, защо се е получило така? Средносрочната фискална рамка, нарастването на брутния вътрешен продукт по номинална стойност и по реален растеж, значително е по-малък от ангажиментът, с който ние започваме да товарим българските общини да осигуряват източници на собствено финансиране. Значи, на нас нарастването на брутния продукт в абсолютна стойност 2011 към 2010 е 7.2 %, номинално е 3.8, това е заложено във фискалната рамка и съответно следващата година 2012 към 2011 е пак 7.2, номинално 4.8, като в същия момент караме българските общини да увеличат с 60 % своето съфинансиране 2011 към 2010 и с 25 % 2012 към 2011-та година.
При това положение и последният аргумент е, че тези ангажименти не са невъзможни, те могат да ги изпълнят, но ние трябва да си даваме сметка, че налагането на един такъв или как да кажа, напасването на един такъв финансов ангажимент в общинските местни приходи означава те да изместят някакви други публични услуги, които е коректно, когато им го възлагаме, поне да дадем решение, да отнемем някоя услуга в тежест на държавата да дойде, или пък да преотстъпим някой друг източник, който да финансира, защото последният разчет, който виждате е, че тази тежест, която разчитаме, за следващата година означава 7 % от местните приходи, 8 % през 2011, 11 % през 2012 и 10 % през 2013 година. Т.е. проблемът, който бихме създали, ако не просто само им вменим това задължение и чакаме да видим, какво ще се случи, бъдете сигурни, поне моето мнение е такова, че ще има негативен резулта. Много е сериозно и трябва да го обсъдим в рамките на следващите 2, 3, 4, 5 седмици докато тече обсъжданията по закона, защото наистина абдикацията от този проблем, най-малкото се разминава с единствената възможност да влеем някакви свежи пари в българската икономика.
С това завърших, господин председател. Надявам се да съм бил полезен. Между другото, тази другата таблица, която ви дадох, не знам дали господин Танчев я има, аз ще дам моята, може да видите, че българските общини, това е 2007 година, но тя е горе-долу реалистична, защото 2010 година ще бъдем на нивото на 2007-ма, около 169 български общини имат приходи под 1 млн. местни и само около 100-ина общини – 95 са над 1 млн., т.е. огромната част, двете трети от българските общини са в една зона, която те няма просто откъде да изкарат тези 5 % като физически пари. И просто ние ще им прехвърлим проблема и после ще се чудим защо не усвояват средствата. Благодаря, завърших.
Председател Светлин Танчев: Благодаря Ви, господин Михалевски за обстойния анализ, който сте направил. Аз осъзнавам магнитута на това нещо, което вие ни представихте. Мисля, че и колегите разбират за какво става въпрос. Заповядайте, господин Микев.
Валентин Микев: Колеги, не считате ли, че евентуално преструктурирането на тези общини, поне на най-малките няма да даде глътка въздух и възможност те да бъдат дръпнати от по-голяма община, която е с определен капацитет?
Ще ви дам един пример - има една община в Кюстендилския район, община Трекляно с 620 жители. Всички са пенсионери, нищо не се случва, държи се една администрация, която запива в 11 часа и завършва кой докъдето може. Ако погледнете държавната субсидия в тази община, тя е една от най-големите в страната, на човек. И си мисля, че това е някакъв омагьосан кръг, ако трябва да продължава по този начин. Сигурно има възможност да се потърси решение, административно да се осигури това, което е необходимо на общината, в по-малък размер, защото нито има млади хора, нито има нещо. Мисля, че едно преструктуриране в този случай би дало възможност на такива общини.
Димчо Михалевски: Вижте, аз ще ви кажа, тази дискусия сме я въртели много и между другото, преди 2 години имаше един много сериозен доклад. Тогава основният извод беше, че в рамките на настоящата фискална рамка 2007-2013 голяма част от българските общини ще се убедят, сами ще се убедят, че те не могат да изпълняват проекти, именно поради тази причина и по този еволюционен път ще се стигне до нормалното решение, което вече ще бъде политическо. Значи, няма как в момента и бъдете сигурни, че който се опита да го направи, взривът ще бъде тотален.
Между другото, имайте предвид, че тук не е само да се постави проблемът, какво е решението. Най-малкото, към което трябва да се стремим е да възстановим компесаторния механизъм. Най-малкото, защото това касае между другото не повече от 20 млн. на годишна база. Това може пък да даде възможност общините да вземат дългосрочен кредит от ФЛАГ да си финансират онези 5 %, като примерно поемем някакъв ангажимент от тях, в едни малко по-добър фискален период 2011-2012 чрез някакви субсидии, на слабите да им го компенсираме. Но, ако нищо не направим, положението ще стане трагично.
Председател Светлин Танчев: Благодаря. Заповядайте, госпожо Плугчиева.
Меглена Плгчиева: Благодаря, господин председател. Първо, аз искам да изкажа специална благодарност на господин Михалевски за този изключително прецизен и много важен анализ.
Второ, наистина в режима на национално отговорно мислене и дискусия, която смятам, че сме въвели тук в тази комисия, предлагам не само ние тук в този тесен състав да го обсъждаме, а смятам, че е редно да направим една работна среща, с участието на нашата комисия, да поканим представителите на Министерство на финансите и на Сдружението на общините и да се намери, на базата на тази изключително точна информация и прогноза да се направят конкретни стъпки и действия.
Всички си даваме сметка, че 100 % не може да бъдат удовлетворени очакванията на общините. Но най-малкото, всички ние сме длъжни да направим усилието и да дадем максималната възможност общините, които са основен бенефициент по европейските програми и ползват средства, да могат наистина да реализират своето участие като бенефициенти. Има механизми. ФЛАГ, който задействахме, има това, което Димчо Михалевски предлага, с компенсационния механизъм и т.н. Въпрос на дискусия и на оперативни действия, които трябва да бъдат обсъдени. Ако останат нещата само така да си ги кажем... Ситуацията е тежка и трябва да се намери максималното работещо решение в случая, не само за 2010, но и стъпаловидно за следващите години.
Моето конкретно предложение е в най-скоро време, ако трябва извънредно заседание да се направи, да се потърси чисто прагматично решение по ситуацията, заедно с Министерство на финансите и със Сдружението на общините. Ако нещата останат в зала, бързам да кажа, че решение няма да се намери и ще се ползва за политически нападки в двете посоки, а от това всички ще загубим.
Председател Светлин Танчев: Заповядайте, господин Михалевски.
Димчо Михалевски: Наистина аз подкрепям това предложение, то е сигурно крачка към намиране на вярното решение и си мисля, че един от проблемите на държавата ни, лично мнение изразявам, това е краткосрочния поглед напред. Може би нещата тук в тази справка са стигнали това, че от години, бих казал и от десетки години не се е погледнало напред. Имах възможност през миналата година да посетя Тампере, гостувах на кмета на Тампере. Там беше направена една презентация за развитие на страната в поглед до 2035 година, с направени обстойни проеучвания на всички показатели на обществено-икономическия живот, развитието на 3-годишен етап и общо взето не е нужно много време човек да стои да погледне, за 2 часа да се запознае и да види, че наистина това е една изключително прагматична система и политика на държавата. Благодаря.
Меглена Плугчиева: Една реплика. Значи, не мога да се съглася, че камо ли не сега, за пръв път се хвърля светлина върху тази проблематика. Това е свързано със съответните анализи, разчети, прогнози, както и Димчо Михалевски го показва. Освен това, финансовата криза и икономическа криза, която сега се задълбочава все повече, дава своето отражение върху приходната част на националния бюджет, на общинските бюджети и т.н. Така, че не приемам упрека, че не е правено или толкова години нищо не е направено и сега, тепърва ще се обсъждат и ще се търсят решения. В това отношение не мога да се съглася.
Председател Светлин Танчев: Нека не тръгваме в тази дискусия, защото тази полемика не е за тук. Принципно, тук трябва да търсим креативни решения и да мислим малко, както казват, извън кутията. Наистина, аз съм отворен да направим и извънредно заседание. Предлагам един такъв график. Другата седмица да гледаме бюджета, да мислим в тази посока и между първо и второ четене ще помислим заедно с Министерство на финансите какво да направим.
Ясно е, че в момента пари няма. Няма откъде да ги вземем. Може би, най-компромисният вариант е с някакво обещание да използват те някакви кредити и за в бъдеще да отложим този ангажимент на държавата или нещо подобно. Заповядай, господин Иванов.
Емил Иванов: Само в подкрепа на колегите искам да кажа, че това освен на Министерството на финансите и на Сдружението на общините, това ще бъде най-важното решение, което трябва да вземем – съфинансирането на проектите. Иначе те няма да вървят. Просто това трябва да го разберат всички колеги. Без да помогнем на общините, нищо не става. Това ще ни е най-важното решение.
Председател Светлин Танчев: Не, ние тук се обединяваме около това, че от гледна точка да спестим някой лев от една страна, можем да нанесем огромни щети за много повече пари, от друга страна. И затова въпросът е изключително сложен. И затова ние трябва да вървим към такава дискусия. Аз не мисля, че това е въпрос на партийни гледни точки и т.н. Заповядайте, госпожо Плугчиева.
Меглена Плугчиева: Едно изречение само в допълнение. Разговорите, които преди съм водила в бившето си качество, с Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестицоионна банка, искам да ви кажа, че и двете банки са готови да предложат различни модели и възможности за предлагане на кредити на общините при благоприятни условия в средносрочен план. Така че механизми, начини за излизане от ситуацията има и е въпрос на анализ, на дискусия с Министерството на финансите и с Националното сдружение на общините. А и ако щете да се водят разговори и с тези две банки, които са именно такъв лост и инструмент на Европейския съюз, който се ползва точно в такива случаи и подпомага, особено общините.
Има възможности и затова трябва да се възползваме, за да не блокираме финансовия ресурс, който идва от Европа и който могат общините ефективно да го използват, чрез известното подпомагане и при атрактивни условия от страна на И Би Ар Ди и на Европейската инвестиционна банка.
Председател Светлин Танчев: Да, аз предлагам един такъв график да си направим. След бюджета да обсъдим на едно заседание въпроса с Министерство на финанситеь да алармираме и тях и вече, като имаме някакви договорености и всички гледаме в една посока, да направим и една среща с представители на съответните банки.
Ако до тогава, всеки от нас предложи нещо ново, още по-добре. Отворени сме към всякакви предложения. Така, че шмоми теми за мислене. Благодаря Ви и аз, господин Михалевски за обстойния анализ и желая на всички приятна вечер. Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ:
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ