КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 48
На 17 ноември 2010 г., сряда, от 14,40 ч. се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-02-42/28.10.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между правителството на Република България, представлявано от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и правителството на Република Турция, представлявано от генералния секретар по въпросите на Европейския съюз, за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество България-Турция по Инструмента за предприсъединителна помощ – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на по законопроект № 002-02-44/2.11.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между министъра на регионалното развитие и благоустройството от името на правителството на Република България и министъра на местното самоуправление от името на правителството на Република Македония относно изпълнение на ИПП Програмата за трансгранично сътрудничество със CCI номер 2007 CB16IPO007- внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-01-97/22.10.2010 г. за изменение и допълнение на Наказателния кодекс - внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-01-100/9.11.2010 г. за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги - внесен от Министерския съвет.
В заседанието взеха участие: Кирил Гератлиев – главен директор на Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество”, Даниела Машева – заместник-министър на правосъдието, Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Заседанието беше открито и ръководено от Моника Панайотова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Уважаеми колеги и гости, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Преди да преминем към представяне и гласуване на дневния ред за днешното заседание, искам да ви кажа, че имаме удоволствието сред нас да бъдат гости на комисията - ученици и преподаватели, сред които е особено скъп за мен преподавател от 55-о столично общообразователно училище „Петко Каравелов” в град София, район „Студентски”. Предлагам да ги приветстваме с „Добре дошли”.
Преминаваме към представяне на дневния ред на днешното заседание. Той се състои от четири точки:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-02-42/28.10.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между правителството на Република България, представлявано от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и правителството на Република Турция, представлявано от генералния секретар по въпросите на Европейския съюз, за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество България-Турция по Инструмента за предприсъединителна помощ – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-02-44/2.11.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между министъра на регионалното развитие и благоустройството от името на правителството на Република България и министъра на местното самоуправление от името на правителството на Република Македония относно изпълнение на ИПП Програмата за трансгранично сътрудничество със CCI номер 2007 CB16IPO007- внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-01-97/22.10.2010 г. за изменение и допълнение на Наказателния кодекс - внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 002-01-100/9.11.2010 г. за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги - внесен от Министерския съвет.
Моля, колеги, тези от вас, които са съгласни с така представения дневен ред, да гласуват „за”. Против и въздържали се няма. Приема се единодушно.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 002-02-42/28.10.2010 Г. РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМА ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ МИНИСТЪРА НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО, И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА ТУРЦИЯ, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ ГЕНЕРАЛНИЯ СЕКРЕТАР ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА ТРАНСГРАНИЧНО СЪТРУДНИЧЕСТВО БЪЛГАРИЯ-ТУРЦИЯ ПО ИНСТРУМЕНТА ЗА ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНА ПОМОЩ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Участие както по първа, така и по втора точка днес ще вземе господин Кирил Гератлиев – главен директор на Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Преди да Ви дам думата за кратко представяне, господин Гератлиев, искам да кажа, че предварително Ви беше предоставено становището на комисията. Ако имате забележки по него, може да ги отразите в експозето си.
От наша страна, бих искала да приветствам направеното от екипа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, защото тези два меморандума, които предстои да разгледаме, всъщност бяха отбелязани в Междинния доклад на комисията с препоръката за ускоряване и достигане на етапа, на който сме в момента. Защото това е важен процес, който ще даде допълнителен тласък съответно за реализиране на програмите за трансгранично сътрудничество.
Заповядайте, господин Гератлиев, да вземете отношение по първата точка от дневния ред.
КИРИЛ ГЕРАТЛИЕВ: Благодаря Ви. Уважаеми госпожи и господа народни представители! Тук съм, за да представя необходимостта, която има, за ратификация на въпросния меморандум. Основното нещо в самия меморандум е регламентирането на задълженията и отговорностите на всички страни по изпълнението на тази програма.
Както беше споменато, управляващ орган по тази програма е дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Сертифициращ орган е дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите. Одитиращ орган е Изпълнителна агенция „Одит на средства от Европейския съюз”. И национален партниращ орган по въпросната програма е Генералният секретариат по въпросите на Европейския съюз в Анкара.
Аз ще дам съвсем малко фактология, след което, ако имате въпроси, съм готов да отговоря.
Програмата е одобрена в края на 2007 година. По принцип основното задължение по тези програми е меморандумите, както и съпътстващите оценки за съответствието да бъдат предоставени и съответно ратифицирани – в случая за меморандума, а оценката за съответствието да бъде представена в комисията една година след одобрение на въпросните програми.
Общият бюджет на програмата за периода 2007 – 2011 година е 21 млн. 748 хил. евро, от които от страна на Европейския съюз чрез инструмента за предприесъединителна помощ се предоставят 18 млн. 486 хил. евро и 3 млн. 262 хил. евро са всъщност национално съфинансиране на двете страни.
Меморандумът беше подписан на 11 октомври тази година.
Аз прегледах материалите, които са предоставени от ваша страна. Нямам абсолютно никакви забележки. Информацията е коректна и точна. Готов съм да отговоря на въпроси, ако имате такива.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Гератлиев. Колеги, заповядайте, ако имате въпроси по така представеното становище. – Не виждам желание за въпроси.
В такъв случай подлагам на гласуване становище по законопроект 002-02-42/28.10.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между правителството на Република България, представлявано от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и правителството на Република Турция, представлявано от генералния секретар по въпросите на Европейския съюз, за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество България-Турция по Инструмента за предприсъединителна помощ – внесен от Министерския съвет.
Гласували: „за” 12, против и въздържали се няма. Приема се единодушно.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 002-02-44/2.11.2010 Г. ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМА ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ МИНИСТЪРА НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО ОТ ИМЕТО НА ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЪРА НА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ ОТ ИМЕТО НА ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИПП ПРОГРАМАТА ЗА ТРАНСГРАНИЧНО СЪТРУДНИЧЕСТВО СЪС CCI НОМЕР 2007 CB16IPO007- ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Заповядайте, господин Гератлиев, да вземете отношение.
КИРИЛ ГЕРАТЛИЕВ: Благодаря. Общата информация, която представих по програмата за Турция, е валидна и тук. Няма да споменавам сертифициращия орган, както и одитиращия такъв. Разликата е в националния ни партниращ орган от македонска страна – това е Министерството на местното самоуправление в Скопие.
Общият бюджет на програмата за периода 2007 – 2011 година е 14 млн. 277 хил. евро. От страна на Европейския съюз се предоставят 12 млн. 136 хил. евро, като националното съфинансиране е ангажимент на двете страни. За нас то е в размер на 2 млн. 141 хил. евро.
Меморандумът беше подписан в края на месец август от наша страна.
Ако имате някакви въпроси по тази програма, съм готов да отговоря.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Гератлиев.
Колеги, имате думата за въпроси и становища. Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, уважаема госпожо председател! Здравейте на нашите гости.
Аз имам един кратък въпрос, който се отнася и за двата меморандума. Просто за протокола и за информация, тези 7,5 процента, които са съфинансиране и по двете програми, предполагам, че са заложени и са предвидени в бюджета, за да може ние да се включим успешно.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Заповядайте, господин Гератлиев.
КИРИЛ ГЕРАТЛИЕВ: Да, предвидени са в бюджета за тази година, както и в проектобюджета за следващата година. Ние имаме ангажимента всяка година в бюджетната процедура да залагаме съответната част, която касае плащанията за национално съфинансиране за българските партньори. Това се прави от нас и от дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Тоест ние финансови пречки няма да имаме, защото знаем какво ни предстои догодина за Шенген. Аз затова исках да уверите комисията, че няма да има пречки, понеже излиза някаква информация, която не е вярна.
КИРИЛ ГЕРАТЛИЕВ: Проблеми имаше в началото на календарната година, особено в първите четири-пет месеца не по трансграничните програми, финансирани от инструмента за предприсъединителна помощ, а по програми за вътрешни граници имаше липса на ресурс за национално съфинансиране. Но към настоящия момент този въпрос вече е решен.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви. Други колеги имат ли желание да вземат отношение? – Не виждам.
Тогава преминаваме към гласуване на становище по законопроект № 002-02-44/2.11.2010 г. за ратифициране на Меморандума за разбирателство между министъра на регионалното развитие и благоустройството от името на правителството на Република България и министъра на местното самоуправление от името на правителството на Република Македония относно изпълнение на ИПП Програмата за трансгранично сътрудничество със CCI номер 2007 CB16IPO007- внесен от Министерския съвет.
Който е съгласен, моля да гласува „за”. Гласували: „за” 13, „въздържал се” 1. Приема се.
Благодаря за Вашето участие, господин Гератлиев.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 002-01-97/22.10.2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНИЯ КОДЕКС - ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на правосъдието
Даниела Машева – заместник-министър
Надя Хрингова – главен експерт – отдел „Международно сътрудничество и правна помощ по наказателни дела”
Флориан Флоров – младши експерт – отдел „Международно сътрудничество и правна помощ по наказателни дела”
Юлия Меранзова – държавен експерт в дирекция „Съвет по законодателство”.
Заповядайте, госпожо Машева, да вземете отношение.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА МАШЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател. Уважаеми народни представители, така предложеният на вашето внимание законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс е във връзка с необходимостта да бъдат транспонирани три рамкови решения в областта на правосъдие и вътрешен ред и две директиви, касаещи защита на околната среда чрез наказателното право, както и, разбира се, предстоящите ангажименти на България за присъединяването й към Шенгенското пространство и отправените предложения от средите на практикуващите магистрати във връзка с правоприлагането.
На първо място, се съобразява така предложеният законопроект с Рамково решение 2008/657 на Съвета за вземане предвид присъдите, постановени от държавите-членки на Европейския съюз в хода на новообразувани наказателни производства. Срокът за въвеждане на това рамково решение е 15 август 2010 година. Рамковото решение изисква всяка държава членка в рамките на наказателно производство срещу едно лице да вземе под внимание всички предишни присъди, които са постановени в друга държава – член на Европейския съюз срещу същото лице за различни деяния, като тези присъди следва да имат същите правни последици, както ако те са постановени от националния съд на държавата членка, в която се води новообразуваното наказателно производство. Тоест няма да е необходимо да се следва досегашната процедура за изрично признаване на тези присъди. И за да се постигне тази цел, със законопроекта се предвижда допълнение на чл. 8 от Наказателния кодекс и съответстващото му допълнение в Наказателно-процесуалния кодекс.
Друга група предложения са свързани с Рамково решение 2008/919 на Съвета за изменение на Рамково решение 475 от 2002 година относно борбата срещу тероризма, което вече е транспонирано. А изменителното рамково решение следва да бъде въведено до 9 декември 2010 година.
Чрез тези предложения в законопроекта се разширява каталогът на деяния, съставляващи тероризъм, например чрез инкриминиране на обучението или набиране на лица за извършване на тероризъм и други подобни дейности.
Трета група предложения са свързани с Рамково решение 913 от 2008 година на Съвета относно борбата с определени форми и прояви на расизъм и ксенофобия посредством наказателно право. Това рамково решение следва да бъде въведено до 28 ноември 2010 година и изброява определени правонарушения, свързани с расизма и ксенофобията, които трябва съответно да бъдат инкриминирани.
Поради това че в българския Наказателен кодекс има и към момента самостоятелен раздел, „Престъпления против националното и расовото равенство”, се предлага изменение на наименованието на раздела и нова редакция на някои разпоредби, които са бланкетни и изискват попълване на съдържанието на част от признаците на състава им от съответните специални закони, извън Наказателния кодекс. Например изброяването на признаците за дискриминация или омраза е неизчерпателно, поради което следва да се попълни от изброяванията, които се съдържат в чл. 6, ал. 2 от Конституцията и съответно чл. 4, ал. 2 от Закона за защита от дискриминация.
Предложенията за изменение и допълнение с най-голям обем в законопроекта са свързани с въвеждането на директива 123/2009 година на Европейския парламент и на Съвета за изменение на директива 35 относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения, които следва да бъдат въведени до 16 ноември 2010 година, както и на директива 99/2008 година на Европейския парламент и на Съвета относно защита на околната среда чрез наказателно право.
Срокът за въвеждането на тези актове е 26 декември 2010 година.
Доколкото самата основна директива № 35 относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения вече е транспонирана и въведена, настоящият законопроект урежда само допълненията, които се изискват от изменителната директива.
В тази връзка се правят допълнения в чл. 352а, като се криминализира замърсяването или допускането на замърсяване на води по ал. 1 с вредни течни вещества в наливно състояние, определени в международното съглашение, в което участва България. Завишават се предвидените в текста наказания и се премахва сега съществуващата възможност по ал. 3 за налагане на глоба по административен ред.
Що се отнася до въвеждането на директива № 99 на Парламента и на Съвета относно защита на околната среда чрез наказателно право, следва да се отбележи, че в нейния чл. 3 се съдържа каталог от деяния, които държавите членки следва да предвидят в националното си законодателство като престъпление. Това е направено чрез създаване на нови състави на престъпления, например контрабанда на екземпляр от защитен вид от дивата флора или фауна или негова част или продукт, създаване на чл. 353е – наказуемост при нарушаване на установения ред относно производство, употреба, разпространяване, внос или износ през границата на страната на вещества, които нарушават озоновия слой, и други деяния, които следва да бъдат криминализирани в съответствие с изискванията на директивата.
Тъй като всички посочени актове на Европейския съюз изискват предвиждане на отговорност и за юридическите лица, когато съответното поведение е извършено от физическите лица, които са овластени да ги представляват и управляват, се предлага допълване на каталога от престъпления, предвидени в Закона за административните нарушения и наказания като основание за търсене на административнонаказателна отговорност на юридическите лица за престъпления, въвеждани с този законопроект.
Считаме, че по този начин ще отговорим на изискванията на Европейския съюз за отговорност на юридическите лица.
Както безспорно ви е направило впечатление, законопроектът съдържа и други разпоредби, които са свързани с предстоящото присъединяване на България към Шенгенското пространство. Чрез тях в българското законодателство се предвижда съответствие с регламент 562/2006 на Европейския парламент и на Съвета са създаване на Кодекс на Общността за режима на движение на лица през границите, тоест Кодекс на Шенгенските граници. В тази част предложенията бяха изготвени основно от експертите на Министерството на вътрешните работи и поради това законопроектът е внесен съвместно с МВР.
Доколкото тази материя е изцяло в тяхната компетентност, тук присъстват представители на Министерството на вътрешните работи и при евентуални въпроси биха могли да дадат необходимите разяснения. Благодаря.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, госпожо Машева.
От страна на Министерството на вътрешните работи присъстват:
Снежана Малеева – началник отдел в Дирещция „Европейски съюз и международно сътрудничество”
Ива Захариева – експерт в Дирекция „Европейски съюз и международно сътрудничество”
Кристина Лазарова – юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност”, Дирекция „Правно нормативна дейност”.
Преди да дам думата на колегите, искам да отбележа, че Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове е дала няколко предложения в частта, касаеща съответствията с правото на Шенген относно граничния контрол и специално пълното съответствие с регламента, който Вие споменахте, известен като Кодекса за шенгенската граница. И се надяваме, че между първо и второ четене ще бъдат изчистени.
Заповядайте, госпожо Машева. Искате да вземете отношение ли?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА МАШЕВА: Госпожо председател, извинявайте, че пропуснах да кажа нещо. Запознати сме с вашите бележки. Считаме с колегите от Министерството на вътрешните работи, че са абсолютно приемливи и ще Ви помолим между двете четения да бъдат коригирани текстовете.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Аз Ви благодаря.
Колеги, заповядайте да вземете отношение по законопроекта. Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо председател. Само един кратък въпрос по отношение Рамковото споразумение за присъдите от държавите членки. Каква е причината да закъсняваме с няколко месеца?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА МАШЕВА: Ще Ви обясня. Всъщност когато работихме законопроекта, това се случи през месец август, причината за това закъснение е, че, от една страна, Европейският съюз е заложил този срок. Но, от друга страна, в никоя държава членка още няма техническо обезпечаване, няма изградени информационни системи за обмен на данни между всички държави членки от Европейския съюз, така че да може тези данни да се получават не по сегашния ред на правна помощ, което би довело до задръстване на наказателните производства и до забавяне.
В момента в рамките на Европейския съюз се работи по създаване на програмата „Екрис”, която ще бъде унифицирана информационна система за обмен на тези данни.
Към настоящия момент по вече приключен проект България обменя такива данни и те се съдържат в нашия регистър в Министерството на правосъдието. Но това става само с пет държави.
В тази връзка решихме да въведем този текст, така че когато прокурор или магистрат изобщо има знания и да може да получи информация за осъждане на лицето в друга държава членка, като това осъждане да бъде взето предвид, без да се налага изрично признаване на присъдата.
Считаме, че ще предстоят още много промени в тази връзка, но след като бъде изградена, тоест след като технически бъде обезпечена възможността за обмен на тези данни.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, госпожо Машева. Господин Тошев, заповядайте.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря Ви за подробния отговор. Разбрах смисъла. Но контекстът ми беше такъв – има ли някаква връзка с евентуалното ни присъединяване към Шенген? Да не би да бъдем критикувани в тази област, че не сме си транспонирали техни директиви?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА МАШЕВА: Не, няма връзка с присъединяването ни към Шенген. Смятам, че няма да бъдем критикувани, защото се оказа, че и в другите държави все още не е транспонирано това рамково решение. Смятам, че го правим своевременно.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви. Други колеги? – Не виждам.
Тогава преминаваме към гласуване на становище по законопроект № 002-01-97/22.10.2010 г. за изменение и допълнение на Наказателния кодекс - внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Благодаря ви за участието.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 002-01-100/9.11.2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПОЩЕНСКИТЕ УСЛУГИ - ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Първан Русинов – заместник-министър
Андреана Атанасова – директор на Дирекция „Съобщения”.
Давам думата на господин Русинов да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЪРВАН РУСИНОВ: Уважаема госпожо председател, дами и господа народни представители! Този законопроект е насочен основно към уреждане на отношенията във връзка с необходимостта да бъде либерализиран пазарът на пощенските услуги, считано от 1 януари 2011 година в Република България. Този ангажимент за България произтича от Третата пощенска директива. Съгласно нея всички държави, които до 2008 година не са заявили дерогация, след този срок са задължени да либерализират пазара си към тази дата, а тези, които са заявили и са включени в приложение – списък към директивата, имат възможност да отложат това с още две години като максимум. Така че при всички случаи датата 1 януари 2011 година за нас е задължителна, за да не нарушим директивата.
В тази връзка това, което основно не беше уредено в закона, беше механизмът, по който основният пощенски оператор със задължение да предоставя универсалната услуга, ще бъде компенсиран за предоставянето й.
Тук е разписан механизмът, подобно на практиката в болшинството от европейските държави, която се наложи вече през последните години. Задължението за предоставяне на универсална услуга е възложено на „Български пощи” поради липса на друг пощенски оператор с алтернативна инфраструктура и е възложено за 15 години, с възможност да се анализира и преразглежда на всеки пет години при промяна на пазарните условия.
За това задължение, както е преобладаващата европейска практика, пощенският оператор ще бъде компенсиран от държавния бюджет, като това ще става на база на нова методика за разпределяне на разходите, която трябва да бъде одобрена от секторния регулатор – Комисията за регулиране на съобщенията, и да бъде приета от Министерския съвет методика за изчисляване на размера на нетните загуби, които трябва да бъдат компенсирани.
Това гарантира до голяма степен, че компенсациите ще бъдат адекватни и също така, че спазваме изискванията за предоставяне на държавна помощ, залегнали в препоръките на Европейската комисия.
Това са основните промени в закона. Разбира се, има и други елементи, които по някакъв начин са засегнати. Но за да не губя повече времето, при някакъв въпрос от страна на народните представители съм готов да отговоря.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Русинов. Колеги, заповядайте за въпроси или отношение по така представения законопроект.
Заповядайте, господин Орешарски.
ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ: Благодаря, госпожо председател. Аз имам следния въпрос: след либерализацията как ще бъдат структурирани пощите, какви промени ще настъпят в структурите на пощите и в частност колко малки пощенски станции ще бъдат закрити?
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Заповядайте, господин Русинов, за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЪРВАН РУСИНОВ: Към момента не може да се даде дефинитивен отговор на този въпрос, защото всеки случай на закриване на пощенска станция ще бъде разглеждан сам за себе си. По принцип, за да бъде закрита една пощенска станция, първо трябва да има осигурен алтернативен начин за осигуряване на универсалната пощенска услуга – пет работни дни в седмицата, до всички населени места, и т.н., каквито са нормативите за универсалната пощенска услуга. И преди да има осигурен такъв алтернативен начин и съответно за пощенските станции, попадащи в нормативите, определени от Комисията за регулиране на съобщенията, такова закриване не може да бъде направено. Затова дори и да има закриване, то ще бъде поетапно и ще бъде разглеждан всеки конкретен случай.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, господин Русинов. Заповядайте, господин Станислав Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо председател. Господин Русинов, понеже става въпрос за закриване на пощенски клонове, а „Български пощи” е оператор, който е задължен да извършва универсалната пощенска услуга от следващата година, аз считам, че може би Вие трябва да дадете разяснение дали ще ги закривате или просто ще реорганизирате своята дейност, чрез която ще продължите, ако не се лъжа, да извършвате тази услуга, но просто по нов начин. Не говорим за закриване и невъзможност за изпълнение на пощенската услуга. По-коректно е да се каже, че ще имате някакъв франчайзинг на дейността или нещо от сорта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЪРВАН РУСИНОВ: Нека да отговоря по следния начин. Съвсем коректно е това, което казвате. Както вече ви казах, за всеки случай ще се търси алтернатива. Закриване не означава, че там няма да бъде предоставяна пощенска услуга. Но за всеки конкретен случай ще бъде разглеждано основанието да има там възможност за пощенска услуга.
Става въпрос за стационарна пощенска станция, независимо дали е тя на франчайзинг или на „Български пощи”, или под каквато и да било форма. Или е възможно нуждите от осигуряване на универсална услуга да бъдат задоволени по различни други начини, с мобилни станции и т.н. за всяка пощенска станция, която ще се закрива. Преди това ще бъде уточнявана алтернативата, за да бъде осигурено предоставянето на универсалната пощенска услуга в пълния й обем. А вече начинът на работа зависи от анализа и решението за конкретното място.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, господин Русинов. Други колеги имат ли желание да вземат отношение? – Не виждам желание.
В такъв случай преминаваме към гласуване на становище по законопроект № 002-01-100/9.11.2010 г. за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, внесен от Министерския съвет.
Който е съгласен, нека да гласува „за”.
Гласували: „за”11, против няма, въздържали се 3.
Приема се.
С това всъщност изчерпахме дневния ред. Желая ви успешен ден.
Само, колеги, искам да уточня, че на 30 ноември ще се проведе заседание на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Заседанието ще се проведе от 11 часа в зала 134. Очакваме присъствие на посланици, на представители на парламента, на Европейската комисия в лицето на госпожа Зинаида Златанова. Темата, както и предния път обявих, ще бъде „Европейската гражданска инициатива”. Ще се радвам всички вие също да присъствате.
Заповядайте, госпожо Плугчиева.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Една дума в точка Разни.
Аз искам за информация на колегите, като очаквам отговор от госпожа председателя, да поставя два важни въпроса.
Единият е свързан с Оперативна програма „Транспорт”, която е една от най-проблемните оперативни програми. И е добре да знаем след разговорите, които министър-председателят проведе през месец август със Световната банка, какво стартира в крайна сметка – техническа помощ, която имаме и с която разполагаме, как ще се използва, какви експерти, по линия на Световната банка ли ще се ползват, по европейска линия ли. Изобщо как върви подготовката на големите инфраструктурни проекти. Сама по себе си тази тема заслужава едно специално заседание.
Другият ми въпрос, който отправих с молба да бъде разгледан на заседание на комисията, е да се направи отчет на 2010 година, но с молба да се сложат индикативните програми по отделните оперативни програми, които от едната страна да бъдат показани, с лотар прогнозите, които бяха направени през януари или февруари, и да видим къде се намираме в момента в края на периода – 2010 година.
Бързам да ви кажа, че като вземете официалните данни от DG риджиус, ще видите, че сме на 25-о място. За един месец или за тези 10 месеца сме се придвижили всъщност с едно място напред и Италия е останала след нас. Досега само Румъния беше след нас. Сега остава и Италия след нас – става въпрос за периода от септември досега.
Затова добре е да видим наистина какво показва сравнителната характеристика и за 2011 година. Преди да излезем във ваканция пред Нова година, е добре да се видят индикативните програми за 2011 година, с лотар прогнозите, за да знаем докъде сме стигнали и какво предстои през 2011 година. И това да бъде не само за отчет, а и за да може да се потърси ускоряване на процеса като такъв.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, госпожо Плугчиева. Аз и миналия път казах специално за изслушването по линия на Оперативна програма „Транспорт” и изразеното желание то да бъде проведено съвместно с Комисията по транспорта в парламента. Това ще бъде през месец декември, тъй като изчакваме финализиране на проекти и да имаме наистина по-ясна представа.
Относно второто Ви предложение, то също е взето под внимание. То е планирано за месец декември. Ще се проведе в присъствието на господин Дончев. Всичко е взето под внимание. Аз казах още миналия път, че през декември ще бъде проведено това заседание.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Аз не съм разбрала, че е предвидено за декември. Прекрасно.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря ви, колеги.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията. Хубав ден!
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Моника Панайотова)