Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
22/06/2011
    П Р О Т О К О Л

    № 71

    На 22 юни 2011 година от 14.30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 102-01-41/13.06.2011 г. за изменение и допълнение на Валутния закон – внесен от Министерския съвет.
    2. Изслушване на информация относно ефективността на системите за управление и контрол на европейските средства в страната с участието на председателя на Сметната палата и изпълнителния директор на ИА „Одит на средствата от Европейския съюз”.
    3. Разни.

    В заседанието взеха участие: Николай Алдимиров – заместник-директор на Агенция „Митници”, Нина Стоянова – главен юрист на Българска народна банка, проф. Валери Димитров – председател на Сметната палата, Добринка Михайлова - изпълнителен директор на ИА „Одит на средствата от Европейския съюз”.
    Заседанието беше открито и ръководено от Моника Панайотова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.

    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Уважаеми колеги, добър ден. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при предварително обявения дневен ред:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 102-01-41/13.06.2011 г. за изменение и допълнение на Валутния закон – внесен от Министерския съвет.
    2. Изслушване на информация относно ефективността на системите за управление и контрол на европейските средства в страната с участието на председателя на Сметната палата и изпълнителния директор на ИА „Одит на средствата от Европейския съюз”.
    3. Разни.

    Има ли други предложения по дневния ред? – Не виждам.
    Поставям на гласуване така предложения дневен ред.
    Против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към първа точка от днешния дневен ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 102-01-41/13.06.2011 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ВАЛУТНИЯ ЗАКОН – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    По тази точка имаме удоволствието да вземат участие:
    От Агенция „Митници”
    Николай Алдимиров – заместник-директор
    Калина Цанева – главен експерт в дирекция „Митническо разузнаване и разследване”
    От Министерството на финансите
    Момчил Русев – главен експерт в дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество”
    От Българската народна банка
    Нина Стоянова – главен юрист
    Лиляна Банчева – началник на отдел „Платежен баланс”.
    Заповядайте, господин Алдимиров, да представите законопроекта.
    НИКОЛАЙ АЛДИМИРОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа! Ще ви докладвам мотиви към проекта на Закона за изменение и допълнение на Валутния закон.
    Сега действащият Валутен закон е от 1999 година и относно контрола на парични средства той не е променян до този момент и не е уеднаквен с европейското законодателство. Единствената осъществена промяна, с оглед осигуряване на практическото прилагане на Регламент 1889/2005 на Европейския парламент и на Съвета от 26 октомври 2005 г. относно контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Общността, е промяната на Наредба № 10 на министъра на финансите от 16 декември 2003 година за износа и вноса на парични средства, благородни метали, скъпоценни камъни, изделия с и от тях за водене на митнически регистри по чл. 10а от Валутния закон.
    След присъединяването на Република България към Европейския съюз се премахна граничният митнически контрол на граничните контролно пропускателни пунктове със съседните държави членки. Остана неуреден въпросът как ще се извършва вътрешно общностен валутен контрол, което наложи нова правна уредба на валутния контрол.
    Необходимостта от правна регламентация на вътрешнообщностния валутен контрол произтича от възложените със Закона за мерките срещу изпирането на пари допълнителни функции на митническата администрация за нуждите на финансовия анализ по сравнителни операции и сделки. Митническите органи са задължени да предоставят информация относно износа и вноса на парични средства с наличност от местни и чуждестранни лица. Подобна практика има и в други държави членки, като например Германия, Франция и т.н.
    Промените, които са направени в проекта, са в синхрон с европейския регламент. Може да се посочат неща, които се включват вътре. Това са:
    - ясно разграничаване на контрола на парични средства и благородни метали и скъпоценни камъни между Република България и трети страни и контрол между Република България и държавите членки;
    - извършване на контрол при пренос на парични средства под прага на деклариранe и записване на информация при съмнение за незаконна дейност при пренасяне на парични средства под прага на деклариране;
    - обмен на информация между България и другите държави членки с трети страни и прецизиране на санкциите.
    Налице е необходимост от изменение и допълнение на Валутния закон и в частта, регламентираща статистиката на платежния баланс поради привеждане на нормативната уредба относно статистиката на външния сектор в съответствие с последните изменения на правните актове на Европейския съюз в тази сфера.
    За извършваните административни дейности по вноса и износа на необработени диаманти, тоест в потвърждаването и издаването на сертификат по сертификационната схема по така наречения Кимбърлийски процес и за физическата проверка на партидите с необработени диаманти е необходимо установяване чрез закон на държавна такса.
    Въвеждат се промени в легалните дефиниции и в Допълнителните разпоредби на Валутния закон, с оглед уеднаквяване на употребата им, възприета в европейските актове.
    Предложенията за промени са съгласувани с компетентните генерални дирекции на Европейската комисия. Законопроектът е съгласуван с Европейската централна банка, като е получено положително писмено становище. Европейската централна банка приветства предложените изменения на Валутния закон.
    Това е, което мога да кажа встъпително. Вие имате материалите. Ако има някаква необходимост от допълнителни уточнения и коментари, колежката от Агенция „Митници”, както и колегите от Българската народна банка могат да дадат повече подробности.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Алдимиров. Вие сте забелязали в нашето становище предложенията за прецизиране и преформулиране на текстове.
    По отношение само на § 23, което сме отбелязали в становището, предлагам да го отстраним, за да може той да е в компетенциите на Правната комисия, защото е свързано с изменение в Наказателния кодекс. Така че становището остава във вида, в който го имате, без частта за § 23. Нямате забележки по него.
    Заповядайте, Калина Цанева.
    КАЛИНА ЦАНЕВА: Повечето от предложените от ваша страна бележки сме ги възприели. Единствено имахме известни резерви по приемане на бележките, които бяхме направили във връзка с промяната на § 8 – става дума за чл. 11.
    Това, което мога да обясня защо по този начин сме го разделили, е следното. Целта ни беше, както в експозето господин Алдимиров обясни, да разделим двата вида контрол – вътрешен и външен контрол. И сме дали общата формулировка с чл. 11, като в чл. 11а сме разграничили вътрешния контрол. Изрично сме упоменали вътрешния контрол.
    Една от основните бележки на дирекциите от Европейската комисия беше специално да разграничим двата вида контрол. И ние специално сме подходили по този начин, разделяйки двата вида контрол, за да бъде ясно както на гражданите, така и на правоприлагащите органи, за което сме получили тяхното одобрение за разделянето.
    Другите бележки сме ги приели към този момент, като изключим § 23, който Вие току-що казахте, че остава за следващо заседание.
    НИНА СТОЯНОВА: Аз съм представител на Българската народна банка. Ние също приемаме бележките. По отношение на правомощията на БНБ това са всъщност две бележки.
    Едната от тях е по § 16, който обаче е препоръчано да се обмисли дали не трябва да отпадне. Но според нас той трябва да остане в тази редакция, в която е предложен, тъй като той извършва единствено препращане към чл. 6 от Регламент 2533/98, но не цитира текста на регламента, за да има някакво дублиране с актове, които имат директно действие.
    Смятаме, че за яснота на правните субекти тази препратка към регламента е необходима.
    Що се отнася до § 21, където има бележка по дефиницията на понятието „местно лице”, ние сме склонни да приемем, че тя може да се прецизира и да се подобри.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви за тези коментари, госпожо Стоянова.
    Колеги, имате ли въпроси към вносителите? – Не виждам такива.
    В такъв случай преминаваме към гласуване на законопроект № 102-01-41/13.06.2011 г. за изменение и допълнение на Валутния закон – внесен от Министерския съвет.
    Който е „за”, нека да гласува.
    Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно, с което изчерпихме тази точка. Благодаря ви за днешното участие и ви желая хубав ден.

    Преминаваме към втора точка от днешния дневен ред, която всъщност е точка с продължение от предишното заседание, което беше с лимитирано време:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ЕФЕКТИВНОСТТА НА СИСТЕМИТЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ СРЕДСТВА В СТРАНАТА С УЧАСТИЕТО НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА И ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА ИА „ОДИТ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ”.
    По тази точка днес присъстват:
    От Сметната палата
    Проф. Валери Димитров – председател
    Радослав Иванов – съветник
    Цветелина Бондаренко - съветник, парламентарен секретар.
    От страна на ИА „Одит на средствата от Европейския съюз”
    Добринка Михайлова – изпълнителен директор.
    Заповядайте, господин Димитров.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Представям ви обобщения доклад за резултатите от извършените до тук 18 одита за усвояване на средствата от Европейския съюз по всички оперативни програми и Програмата за развитие на селските райони.
    Искам да обърна внимание, че това е голямата част от одитната ни програма за 2010 година. Тази част от одитната програма също така се довършва през тази година. Но така или иначе 18 одита са достатъчно представителни като извадка, за да може да се направят определени заключения за управлението на средствата от Европейския съюз.
    Одитите обхващат различни програми, обхващат различни нива в йерархията по усвояване и управление на управляващ орган, междинно звено и конкретни бенефициенти.
    Преди всичко искам да направя една обобщена оценка на основата на емпиричния материал, съдържащ се в тези 18 одитни задачи. Може да се направят следните заключения.
    Има напредък по всички програми, но все още темповете са забавени и усвояването е слабо. Една от причините е, че са пропуснати първите години от програмния период на изграждането на системите.
    Положителните практики, които установи Сметната палата, са следните:
    - Предприети са действия за ускоряване на договарянето и изплащане на средствата;
    - Изградена е хармонизирана с европейското законодателство система на управление и изпълнение на оперативните програми;
    - За повечето обекти са въведени процедури за превенция, идентифициране и докладване на нередностите;
    - Предприети са действия за популяризиране на програмите и информиране на бенефициентите за условията за кандидатстване.
    Въпреки положените усилия, все още остават няколко основни проблеми. Един от тях е отново административният капацитет. Но сега проблемът е най-вече честата смяна на ръководните и изпълнителските кадри.
    Другите установени проблеми са липса на готовност на големи проекти и недостатъчен финансов ресурс при бенефициентите. Особено това е характерно за общините, които трудно подготвят и осъществяват проекти.
    Проблем е и непрекъснатата промяна в условията и изискванията за кандидатстване, което създава объркване у кандидат-бенефициентите.
    Не се извършват анализи за причините за забавяне на усвояването на средствата, както и за причините за незаинтересованост от страна на бенефициентите за кандидатстване по програмите. Такива анализи могат да подпомогнат подобряване на управлението и усвояването на евросредствата.
    Това е като обобщена оценка.
    Аз ще припомня само списъка на одитните задачи, тъй като аз съм ви изпратил този обобщен доклад, в който по всяка одитна задача са посочени положителните и негативните управленски практики, които сме установили по съответните програми.
    Одит на финансовото управление на Дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите за периода от 2009 година;
    Направили сме одит на разходите за контрол и одит на структурните фондове на Европейския съюз. Това е съвместна одитна задача, която сме извършили съвместно с още 14 върховни одитни институции в Европейския съюз.
    По оперативна програма „Регионално развитие”, финансирана от Европейския фонд за регионално развитие, е направен одит на оперативна програма „Регионално развитие” в частта Приоритетна ос 1 – устойчиво и интегрирано градско развитие на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за периода 1 януари 2007 – 30 юни 2010 година – един сравнително дълъг период от време.
    Следващ одит, също много значим, е одит на оперативна програма „Регионално развитие” в частта Приритетна ос 2 – регионална и местна достъпност, за периода 1 януари 2007 – 30 юни – 2010 година. Той е в Агенция „Пътна инфраструктура”. Отново става дума за средства от Европейския фонд за регионално развитие.
    Одит на проект „Рехабилитация на пътни отсечки в община Кърджали” за периода 1 януари 2008 – 31 декември 2009 година, за двегодишен период. Средствата са от Европейския фонд за регионално развитие.
    Следващият одит е одит на управлението на средства за ремонт на общински път в участъка разклон с. Присад – с. Зидарово, община Созопол, пак по оперативна програма „Регионално развитие”, Приоритетна ос 2 – регионална и местна достъпност. Средствата са от Европейския фонд за регионално развитие.
    Одит на проект „Ремонт, реконструкция и обновяване на целодневна детска градина „Здравец”, детска ясла в гр. Момчилград” по оперативна програма „Регионално развитие”.
    Одит на проект „Подкрепа на устойчиво интегрирано местно развитие чрез реконструкция на общински път в община Мездра”. Отново става дума за оперативна програма „Регионално развитие” от Европейския фонд за регионално развитие.
    Одит на проект „Ремонт, обновяване, мерки по енергийна ефективност и подобряване на достъпа на хора с увреждания в ОДЗ „Радост” – с. Гложене и училище „Св. Кирил и Методи”, с. Бутан, община Козлодуй”, отново по програма „Регионално развитие”.
    Одит на проект „Подобряване на образователната инфраструктура, подкрепа на устойчиво местно развитие на територията на община Берковица” за периода 1 януари 2008 – 30 юни 2010 година, отново по Европейския фонд за регионално развитие.
    По оперативна програма „Транспорт”, финансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд, е извършен одит на оперативна програма „Транспорт” в Приоритетна ос „Развитие на железопътната инфраструктура” с европейски и основно национални транспортни оси за периода 1 януари 2007 – 30 юни 2010 година. Одитът е в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и в Национална компания „Железопътна инфраструктура”.
    По оперативна програма „Околна среда”, финансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд, имаме одит на проект „Комплексно пречистване на водите на град Сопот” по оперативна програма „Околна среда” за периода 1 април 2008 – 30 ноември 2010 година”.
    По следващата оперативна програма „Административен капацитет”, финансирана от средства на Европейския социален фонд, имаме одит на проект „Повишаване на ефективността при използване на публични ресурси чрез засилване прозрачността на процедури по обжалване и възлагане на обществени поръчки и предоставяне на концесии”. По тази оператвна програма периодът е 1 юли 2008 – 31 декември 2009 година.
    По оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика”, отново по Европейския фонд за регионално развитие имаме „Одит на оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността” в частта Приоритетна ос 1 – „Развитие на икономика, базирана на знания и иновационни дейности”, пак за периода 1 януари 2007 – 30 юни 2010 година. Одитът е в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
    По оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, финансирана от средства на Европейския социален фонд, е извършен одит на схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в Агенцията по заетостта, така наречената „Квалификационни услуги и обучение за заети лица”, за периода 1 януари 2007 – 31 декември 2009 година;
    Одит на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Да направим училището привлекателно за млади хора” в Министерството на образованието, младежта и науката за периода 1 януари 2008 – 31 декември 2009 година в Министерството на образованието, младежта и науката. Тази програма също е финансирана от средства на Европейския социален фонд.
    По оперативна програма „Рибарство” – одит на управлението на оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” за периода 1 юли 2008 – 31 декември 2009 година в Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури.
    Във фонд „Земеделие” има един наистина сериозен одит, който за съжаление съдържа доста негативни констатации и изводи – това е одит на мярка 321 – „Основни услуги за икономиката и населението на селските райони по програма за развитие на селските райони” за периода 1 януари 2009 – 31 декември 2009 година в държавен фонд „Земеделие”.
    Това са одитите, на основата на които, госпожо председател, ние сме направили своите изводи и заключения, които представих пред вас.
    Към днешна дата все още не са приключили 8 одитни задачи, които са в процес на приключване. Аз смятам, че през есента ще имаме готовност да докладваме за тях.
    Като цяло съвсем накратко представих направените изводи. Част от докладите вече са на сайта на Сметната палата, другата част са издадени окончателно и ще се появят тези дни. Но като цяло може да се направи изводът, че въпреки напредъка все още имаме доста сериозни проблеми при усвояването на европейските средства, особено във фонд „Земеделие”.
    Това е, което исках да кажа.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Димитров. Госпожо Михайлова, ако имате нещо да добавите, заповядайте.
    ДОБРИНКА МИХАЙЛОВА: Добър ден на дамите и господата народни представители! Информацията, поискана от нас, е предоставена съвсем накратко. Следваме плана на агенцията, одобрен от Европейската комисия. В съответствие с регламентите извършваме нашите ангажименти по отношение на системните одити и одитните операции по отношение на всички оперативни програми.
    Приключихме и оценките за съответствие по трансграничното сътрудничество България и Сърбия в началото на тази година по една малка програма, която беше изостанала. Така че към настоящия момент всичките оценки за съответствие по отношение на оперативните програми са успешно финализирани за България. Вече остава единствено и само да бъдат усвоени правилно.
    По отношение на системните одити в края на годината сме стартирали 6 от тях в шест оперативни програми. Основният ни фокус - на база оценката на риска проверяваме процесите по селекция на проекти и процесите по управленска верификация.
    В процес на комуникиране резултатите са на ниво предварителни доклади. До края на месец юни в съответствие с изискванията на Европейската комисия ще бъдат финализирани тези доклади и ще бъдат изпратени на Европейската комисия.
    Установяват се слабости в системата за управление и контрол.
    Положителното, което бих искала да споделя, е, че се взимат много своевременни и адекватни корективни действия от страна на управляващите органи, с цел да бъдат подобрени системите, контролът да бъде фокусиран към рисковете и по този начин да не се стига до негативни оценки за системите за управление и контрол.
    На база на тези резултати ние сме планирали одитите на операции. Те стартираха през месец март тази година на база на извадка във всички оперативни програми, с изключение на оперативна програма „Човешки ресурси”. Ще одитираме 156 проекта. Проектите на място трябва да бъдат приключени до 30 юни. Мога да кажа, че вървят по график, така, както са планирани, след което предстои комуникирането на тези резултати за бенефициентите с управляващите.
    Всичко това се прави с цел към 31 декември на база на одиторската работа по отношение на системните одити и одити на операциите одитният орган да е в състояние да изготви годишен контролен доклад и годишно одиторско мнение по отношение на законосъобразното и правилно разходване на средствата от Европейския съюз за 2010 година и малко по-късно. Заверяваме финансовия отчет на държавата за нуждите на Европейската комисия.
    Това е, което имам да кажа за момента.
    По отношение на предприсъединителните програми имаме финализирани 18 проекта по ИСПА към момента. Предстои до края на годината да стартират и се надявам успешно да финализираме голяма част от одитите за приключване на проекти по програма ИСПА. По план те са 11 за тази година, така наречените winding-up declaration, с което да се финализират тези проекти по финансовите меморандуми по ИСПА.
    В момента и до два-три дни трябва да издадем, но вече сме готови с доклада. Комуникираме с управляващия орган по инструмента Шенген, тъй като 36-и е срокът, в който трябва да бъде представено окончателно докладът. И този доклад е финализиран и готов.
    Така че смятам, че всички ангажименти, които има одитният орган по изискванията на регламентите на Европейския съюз, се изпълняват в срок и с качество. Може би е хубаво да кажа, че Агенцията укрепи капацитета. Вече е запълнен съставът.
    Полагаме изключително големи усилия по отношение на правилното обучение на одиторите. Работим много върху това.
    Закупихме одитен софтуер с помощта на оперативна програма „Техническа помощ”, който в момента се интегрира и в близките дни трябва да стартира неговото използване, което ще улесни в голяма степен и ще уеднакви одиторския подход и работа от одиторите.
    Всички наши усилия – държа да кажа това – бяха забелязани от Европейската комисия. Всичките контролни доклади, всичките оценки за съответствие, които сме изготвили и представили, бяха приети без бележки от първи път. Определено гласуват доверие за работата ни. Мисля, че и управляващите органи, както и междинните звена и сертифициращите органи разбраха, че действаме безкомпромисно. Разбира се, наложи се да се направят някои финансови корекции в случаите, в които сме установили нередности, неточности, недопустими разходи или нарушение при прилагането на Закона за обществените поръчки. Тези финансови корекции са приети от управляващите органи и са наложени. Така че смятаме, че в пълна степен изпълняваме функцията ни да защитим интересите на Европейската общност.
    Това е в общи линии това, което мога да кажа. Благодаря за вниманието.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, госпожо Михайлова. Колеги, заповядайте за въпроси. Има ли такива?
    Аз бих искала да Ви попитам за конкретни ангажименти, които предстоят до края на годината от ваша страна. Заповядайте, господин Димитров.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Имаме още 8 неприключили одитни задачи, които предстои да бъдат завършени, както и нови одитни задачи, които са включени в одитната ни програма за 2011 година. Нека само да кажа какво предстои.
    От задачите ни за 2011 година сме предвидили пет . Това са:
    „Изпълнение на схемата за предоставяне на безвъзмездна помощ за по-добро бъдеще за децата.” Одитът ще бъде извършен в Агенцията за социално подпомагане.
    „Изпълнение на оперативна програма „Регионално развитие”, Приоритетна ос 3 – „Устойчиво развитие на туризма”. Одитът е за периода 1 януари 2008 – 30 септември 2011 година. Този одит ще бъде извършен в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    „Администриране на нередности по оперативни програми с финансиране от структурните и Кохезионния фондове на Европейския съюз”. Ще се проведе в няколко министерства. Периодът е 1 януари 2010 – 30 юни 2011 година.
    Следващата одитна задача е „Мониторинг на оперативни програми, съфинансирани от структурните и Кохезионния фонд” за периода 1 юли 2008 – 30 юни 2011” в Министерския съвет.
    „Изпълнение на схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, квалификационни услуги и обучение на заети лица”. Одитът е за периода 1 юни 2008 – 30 юни 2011 година в Агенцията по заетостта.
    Това е предвидено в рамките на одитната ни програма за 2011 година. Нека да поясня. Одитните задачи изглеждат малко на брой. Това е поради обстоятелството, че одитната ни програма за 2010 година беше много амбициозна, тя включваше над 30 одитни задачи. В момента ние имаме още 8 одитни задачи, които довършваме от миналогодишната одитна програма. И тези 5 задачи тази година ги започваме. Това е поради известния факт, че беше приет нов Закон за Сметната палата и се наложи административно преструктуриране и реорганизация на Сметната палата. По тази причина на одиторите така или иначе тази година предстои явяване на изпит по стандартите на Световната организация на сметните палати, международните одиторски стандарти и те са в ситуация на подготовка. Така че обяснимо е, че тази година имаме по-намалена одитна програма.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, господин Димитров. Заповядайте, госпожо Михайлова.
    ДОБРИНКА МИХАЙЛОВА: В т. 5 на нашата информация съвсем накратко съм представила предстоящите ни ангажименти. В общи линии има малко монотонна и циклична дейност. Задължително за всяка финансова година извършваме системен одит във всяка една оперативна програма и одит на операциите. На базата на извадка ни попадат десетки проекти, които ние за съвсем кратък период от време проверяваме.
    В тази връзка с т. 5, както сме отбелязали, през второто полугодие на 2011 година предстои да бъдат извършени системни одити по осемте оперативни програми, за които сме одитен орган отново, като този път на база на оценката, която сме направили предварително, ще се фокусираме върху ключово изискване седем – завеждането на нередностите и как те се отчитат. Предвид на това, че вече са установени такива, искаме да видим как работят процедурите и системите в управляващите органи, доколко се записват и се водят правилно книгите на длъжниците.
    Планираме отново системен одит в сертифициращия орган и проследяване на препоръки – това са хоризонтални одити – по този за сертифициращия орган и ИСУН.
    По програмите за трансгранично сътрудничество България – Сърбия и България – Турция трябва на всяка цена да направим системни одити, за да можем да извлечем годишно одиторско мнение. За съжаление програмите са все още на етап издигане на проекти. Малко е бавен този процес. Ние нямаме какво ново да одитираме, но се надяваме и управляващите органи, съвместно с държавите – участнички в тези програми, да ускорят процеса на договаряне.
    Предстои ни одитна операция в оперативна програма „Човешки ресурси”. Както споменах, такъв не е направен през първата половина на тази година за 2010 година поради липсата на сертификат, издаден през 2010 година.
    По отношение на програма ИСПА има 14 – преди малко споменах 11, очевидно съм направила техническа грешка – проекта, които предстои да бъдат финализирани. Очакваме издаването на финална декларация от управляващия орган, потвърдена от разплащателния орган - Национален фонд, след което ние да направим одит за приключване на тези финансови меморандуми, които са значими и големи одити.
    Предстои ни одит „Несъответствието и системен одит по българо-швейцарската програма за сътрудничество”. Хубавото тук е, че самите регулации и регламенти в съответствие с меморандума с Швейцария не са толкова обемни и тежки. Не мисля, че това ще отнеме много одиторски ресурс.
    Имаме още „Проследяване на изпълненията на дадените ни препоръки по отношение на инструмента Шенген”, системен одит във фонд „Връщане” и одит по механизма Европейско икономическо пространство.
    Всичките тези ангажименти, включително финализиране на операциите, трябва да бъдат приключени. През месец декември усилията ни винаги са насочени към обобщаването на тази информация по всяка оперативна програма и изготвяне в съответствие с изискванията на комисията на годишния контролен доклад по всяка една оперативна програма и одиторско мнение.
    Това са накратко нашите ангажименти. Доста интензивна и натоварена програма. Надявам се, че правилно сме планирали ресурса и че ще се справим добре.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Може би, госпожо Панайотова, да добавя само няколко неща. Защото от тези одитни задачи, които предстои да довършим в близките месеци, през есента наистина е добре да се видят също така резултатите от тези одити. Има няколко основни, на които искам да обърна внимание. Те са все още в период на довършване.
    Това е одит на оперативна програма „Околна среда” по приоритетна ос 1 „Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води” и ос 2 – „Подобряване и развитие на инфраструктурата за третиране на отпадъците”.
    По-нататък – одит на оперативна програма „Административен капацитет”, одит на оперативна програма „Техническа помощ”, одит на мярка 121 – „Модернизиране на земеделските стопанства по Програмата за развитие на селските райони” и одит на оперативна програма „Транспорт” по приоритетна ос „Развитие на пътната инфраструктура по трансевропейските и основните национални транспортни оси”.
    Мисля, че това са пет сериозни одитни задачи, които ще допринесат за по-пълно изясняване на картината на управлението на европейските средства, така че народните представители наистина ще имат възможността да оценят какво се случва в тези периоди.

    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Димитров.
    Колеги, ако няма въпроси, да приключваме днешния дневен ред.
    Аз искам да ви споделя две неща. Едното е, че на 12 юли (вторник) от 13 часа ще направим заседанието на Съвета по обществени консултации, така че се надявам повече народни представители да присъстват, защото това е идеята на Съвета. А обикновено сме във формат аз и неправителствинят сектор, което не е добър знак.
    По отношение на посещението на КПП „Капитан Андреево” (във връзка с приемането ни в Шенген) организацията се поема от Комисията по външна политика и отбрана. Ние от наша страна трябва да заявим колко от нас имат желание да пътуват. Трябва да видим дали има достатъчно желаещи от страна на двете комисии, за да осъществим това посещение.
    С това нашата работа завърши. Хубав следобед.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ:


    (Моника Панайотова)
    Форма за търсене
    Ключова дума