КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 85
На 20 декември 2011 година се проведе извънредно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Изслушване на информация от представители на Министерството на вътрешните работи относно приключване по инструмента „Шенген” и резултатите от окончателния доклад за изпълнението му, предоставен на Европейската комисия на 30 юни 2011 година.
На заседанието присъства Димитър Георгиев – заместник-министър на вътрешните работи, и Димитър Черкезов, директор на Дирекция „Международни проекти” в МВР, Иванина Белева – директор на Дирекция „Централно звено за финансиране и договаряне” – Министерство на финансите.
Заседанието беше открито и ръководено от Моника Панайотова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Уважаеми колеги, имаме наличния кворум на днешното извънредно заседание, което ще се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Изслушване на информация от представители на Министерството на вътрешните работи относно приключване по инструмента „Шенген” и резултатите от окончателния доклад за изпълнението му, предоставен на Европейската комисия на 30 юни 2011 година.
Колеги, който е съгласен с така представения дневен ред, нека да гласува. Против и въздържали се няма. Приема се единодушно.
От страна на Министерството на вътрешните работи днес присъстват: Димитър Георгиев – заместник-министър, и Димитър Черкезов, директор на Дирекция „Международни проекти”.
От страна на Министерството на финансите присъства:
Иванина Белева – директор на Дирекция „Централно звено за финансиране и договаряне”
Сега ще дам думата на господин Димитър Георгиев да докладва по темата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: Добър ден на всички. Уважаеми дами и господа народни представители! Бих искал да ви запозная с най-важните акценти, които са свързани с инструмента „Шенген”. Вие сте запознати – на предходната комисия стана въпрос – с някои от тях в рамките на Секретариата на Комитета за управление, нововъведение и контрол, където е Дирекция „Международни проекти” на Министерството на вътрешните работи и междинното звено – това е търгуващият орган в рамките на Министерството на финансите. Бяха верифицирани в рамките на тази година 128 млн. 418 хил. 589 евро, като разходвани средства по инструмента „Шенген”.
След извършване на проверка от Дирекция „Национален фонд” при Министерството на финансите, който е сертифициращ орган, бяха съответно признати 99,50 процента от тези разходи, като бяха попълнени необходимите документи и изпратени на Европейската комисия, с оглед провеждане на последваща проверка за верифициране на разходите. Такава беше направена в периода 29 август – 16 септември 2011 година, като в рамките на проверката бяха проверени произволно договори в размер на 55-69 процента от тези, които са сключени по време на усвояването на средствата по инструмента ”Шенген”. Ние очакваме официално да видим какъв е резултатът от проверката, като България има възможност да даде свое становище по предварителния доклад в рамките на два месеца след получаване на тази информация.
Така че това е, което заслужава внимание към момента по отношение на инструмента „Шенген”. Благодаря за вниманието.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, министър Георгиев. Колеги, заповядайте за въпроси, ако имате такива. Госпожо Плугчиева, заповядайте.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Благодаря, госпожо председател. Господин Георгиев, да разбирам ли, че само финансова справка ни представяте днес или зад тези допълнителни суми, които ми се струва, че докладвате, би трябвало да се крие допълнително свършена някаква работа или някои изпълнения? Това е единият ми въпроси.
Вторият ми въпрос е следният. Кажете в крайна сметка как изглежда прогнозата за следващата година. На този съвет на 9 декември стана ясно, че не сме във фокуса на вниманието и че съображенията на Холандия остават, резервите остават в сила. Какво правите като министерство по същество и има ли нещо, което допълнително трябва да се изпълни като ангажименти? Или остава само чисто политическата работа, която трябва да се свърши от страна на българското правителство?
И последният ми въпрос е: как изглежда наистина пътната карта? Прогнозата през март месец ли трябва да я очакваме на следващия съвет, решението ще бъде ли съответно постъпателно – първо, влизане в Шенген на въздушните ни граници и след това постепенно на сухоземните или ще чакаме едно цялостно комплексно решение? И дали през март или през юли месец? Как изглеждат нещата?
Смятам, че това са важните въпроси, на които трябва да получим отговор.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, госпожо Плугчиева. Заповядайте, господин Георгиев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: Госпожо Плугчиева, във връзка с Вашите въпроси мога да предоставя следната информация.
По отношение на допълнителното изпълнение, това, което споменах като ангажименти и изпълнение за усвояване на средствата по Шенген, то е приключило. Паралелно се изпълняват допълнителни дейности, които са свързани с доусъвършенстване на техническата ни готовност и надграждане на тази техническа готовност, ако мога така да се изразя, тъй като с изпълнението на ангажимента по усвояване на средствата в инструмента „Шенген” по Националната индикативна програма техническата готовност на България е факт. Това, което правим в момента, е именно изграждане на два контактни центъра, които ще бъдат:
От една страна - тристранен контактен център за оперативно митническо и полицейско сътрудничество на Капитан Андреево, в което ще работят представители на турската страна, на българската страна и на гръцката страна. Този център се финансира и струва около 380 хил. лв. допълнително осигурени средства.
Същият подобен център, но двустранен, ще бъде изграден в Калотина, който ще бъде между България и Сърбия.
Продължава изграждането на хангари за съхранение на летателни средства. Но това са неща, които ще надградят нашата техническа готовност. Това е информацията по първия Ви въпрос.
По отношение на това какво става с инструмента „Шенген”. Вие знаете, че той приключи през 2010 година като инструмент. Негов приемник можем да кажем, че е Фондът за външни граници, където ние и в момента имаме планирани дейности и работим, за да изпълняваме планираната и предварително подготвена програма по самите проекти, които са в него, където са около 4,8 млн. лв., които са вече контрактувани в рамките на фонда „Външни граници” като финансови средства.
А що се отнася до следващия програмен период, в рамките на съвета „Правосъдие и вътрешни работи”, който беше проведен този месец, стана въпрос за това, че от 6 млрд. лв. средствата, които ще бъдат предложени за усвояване по шестте програми, ще бъдат редуцирани в рамките на две програми, с оглед по-ефективно използване, и ще бъдат увеличени на 10 млрд. 800 млн., което е близо 11 млрд. лв. средства, които биха могли да се усвояват от нас. И ние изцяло сме се концентрирали върху това да направим едно по-ефективно програмно представяне на нашите проекти, за да можем да усвоим възможно най-голям обем от тези средства, които са усвоени като допълнителни възможности, като фондовете са „Убежище - емиграции” и „Вътрешна сигурност”. Това са двата фонда, по които ще бъдат планирани средствата за следващото финансиране на следващия програмен период от Европейската комисия.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Не чух отговор на въпроса по пътната карта. Какво да очакваме за март или юли – решение на Европейския съюз, и дали ще бъде постепенно или ще бъде цялостно?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: По отношение на пътната карта - тази информация е важна да се знае - ние сме технически готови. Ние можем да бъдем присъединени в рамките на всички граници едновременно. Но предвид на ситуацията, която е свързана с наличието на доста сериозен емиграционен натиск от страна на нашата южна съседка Гърция, разглеждам много положително варианта за присъединяване в рамките на двустепенен подход - първо, присъединяване чрез въздушни и морски граници и на второстепенен етап – присъединяване на сухопътните граници.
Абсолютно правилно отбелязахте, че в момента резерви има само Холандия. Това, което е важно да се знае и можем да го кажем съвсем открито, е, че тези резерви са изцяло вътрешнополитически за Холандия, тъй като там Партията на свободата, която се ръководи от нейния лидер Герт Вилдерс, е фактически основният стопер, за да се формира тази позиция. Тя изцяло е свързана с това, че се искат гаранции и се обвързват и допълнителни политики, не само това, което е свързано с наличието на необходимо изпълнение на критерии от страна на всички държави за присъединение към Шенген, а включително се обвързват с политика, която е свързана и с механизма за сътрудничество и оценка, където са корупцията и организираната престъпност.
Тази позиция на Холандия е изключително на нашето внимание. Ние не сме спрели да работим конструктивно, защото считаме, че единственият път, по който бихме могли да направим промяна на тази позиция, е именно конструктивен диалог, диалог, който да бъде с европейска насоченост и който да позволи да се вземе европейско решение, с оглед гарантиране сигурността на европейското пространство и в случая на Шенгенското пространство.
Така че това, което можем да кажем като пътна карта, е, че вероятно в началото на следващата година при следващите разглеждания на въпроса в рамките на Съвета за правосъдие и вътрешни работи ще може да се намери една по-конструктивна позиция от страна на Холандия, която да бъде изградена и с наша помощ, с помощ на нашата отвореност и възможности, за да демонстрираме нашата готовност и това, че въпросите и процесите, които са в България, са наистина необратими и те не бива да имат притеснение от това дали може да се коментира, че тук има корупция, че границите не са добре опазвани и т.н.
Единият от механизмите, който използваме в случая, това е сътрудничеството с ФРОНТЕКС, тъй като и в момента на територията на българо-турската граница и на територията на гръцко-турската граница се провежда операция „Посейдон”. Шест държави участват в тази операция. Една от тези държави е Холандия. Това е именно начинът, по който можем да убедим нашите партньори за това, че сме изградили една добра система за опазване на външните граници на Европейския съюз и Шенгенското пространство.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Госпожо председател, само една реплика. Господин Георгиев, благодаря за отговора, но ме провокирахте с това, че са решени въпросите и ще убедите Холандската страна, че са решени въпросите с корупцията. Преди по-малко от месец „Трансперънси интернешънъл” ни постави на първо място по корупция в ранг листата на 27 страни членки. Добре е да се помисли по този въпрос и без да влизаме сега в диалог, да намерите начин да се приложат реални действия и реални резултати, за да може да убедите и нашите партньори.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: Само едно допълнение да дам за корупцията. Това, което сме направили ние, не е направено в нито една друга държава на Европейския съюз по отношение на независим подход, който игнорира човешкия фактор при опазване на външните граници. А това е именно принципът на ротация, който имаме ние на граничните контролно пропускателни пунктове. В рамките на този принцип на ротация и софтуерно решение чрез компютърна система се прави разпределянето на работното време на всеки един служител, който е на смяна, като никой не знае къде ще работи. Той получава на монитора на работното си място информация на кое следващо работно място трябва да отиде. И така се извършва този принцип на ротация. При това положение е много трудно да се правят каквито и да са корупционни схеми. Така че един от тези фактори е това нещо, което има антикорупционна превантивна мярка.
Другото нещо е, че в рамките на оценките, които имахме, и на сътрудничеството с ФРОНТЕКС или мониторинга, който направихме на граничните контролно пропускателни пунктове, не сме имали случаи на корупция, които да бъдат сериозен обект на внимание. Ние изцяло считаме, че ще бъде направена една обективна преценка от нашите партньори.
За цялостната корупция, която Вие казахте, това е може би чувство на българските граждани и по това чувство трябва наистина да се работи. Защото това е нещо, което определено не е добре за всички нас. Благодаря за вниманието.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Заповядайте, господин Минчев.
КРАСИМИР МИНЧЕВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми колеги! Господин Георгиев, за времето от 2010 до март 2011 година вие усвоихте, започвайки от нула, 100 процента от фондовете, които ви бяха предоставени за изграждане на Шенгенската система. Казвате сега, че след като вече доложихте през месец март вашата техническа готовност, вие продължавате да надграждате. Дадохте пример с центровете в Турция и в Сърбия. Интересува ме тези средства, които се отделят за надграждането вече на системата, европейски средства ли са или са средства на държавата?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: Това е национално финансиране. Всички ние знаем, че като се постигне един стандарт и ниво, което отговаря на критериите за присъединяване към Шенгенското пространство, то не бива да се допуска тези критерии да бъдат намалявани. Напротив, те трябва да бъдат надграждани.
В тази връзка има и един каталог, който е свързан с прилагане на най-добрите практики. Именно този каталог е и наше ръководство, което ние използваме и се опитваме да надграждаме с практически приложими мерки, които да дадат една много добра възможност за по-ефективно прилагане на компенсаторните мерки по Шенген. Какво имам предвид? Защо се правят тези центрове?
Ние в момента имаме техническа възможност, която наблюдава нашата граница с Турция. Имаме добро взаимодействие. Но бързината на това взаимодействие ще е в пъти по-ефективна и голяма, ако имаме работещи в рамките на една стая представители на граничните служби – на турската страна, на българската страна, на гръцката страна и съответно митнически офицери. Затова се работи в тази посока.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Георгиев. Заповядайте, господин Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Уважаеми господин Георгиев, аз ще бъда съвсем кратък, защото това, което исках да кажа, беше по преди това дискутираната тема за Холандия. Скоро се натъкна на едно интервю, в което от Датската страна се споменаваше, че те са вече напълно убедени в това, че в България нещата са наред, подкрепят българското правителство, както те, така и цяла Европа. И между другото изказаха недоумение защо от Холандия все още се запъват по този въпрос.
Така че наистина сте абсолютно прав. Мисля, че у нас не трябва да остава това убеждение, че корупцията е проблем. Наистина имало е такъв проблем преди. Но към момента наистина остава едно негативно чувство, което си е чисто наше, българско. Но по принцип мисля, че нещата в тази насока са разрешени и мисля, че съвсем скоро и Холандската страна ще приеме, както и Датската страна, правотата на нашите думи.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Иванов. Това беше по-скоро коментар. Колеги, ако имате въпроси? – Няма.
Господин Георгиев, благодаря Ви за Вашето участие и ви желая хубави Коледни празници.
Колеги, аз искам да благодаря на всички за изминалата година. Тя беше не лека, имаше интензивни заседания. Благодаря ви за прекрасната работа, която имахме. Пожелавам ви хубави Коледни празници.
Ще дам думата и на заместник-председателите също да отправят своите хубави пожелания за празниците. Заповядайте, госпожо Плугчиева.
МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател. Аз се възползвам само от възможността наистина да пожелая на всички здраве, прекрасни, светли Коледни и новогодишни празници. Нека да се постараем следващата година да я направим по-добра, по-успешна, осезаемо по-добра за българските граждани. Смятам, че това е наш дълг на народни представители и че зависи от общите ни усилия. Благодаря.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Естествено за Нова година аз бих искал да отправя най-искрени пожелания за много здраве, щастие и благоденствие на всички колеги, на всички присъстващи, на всички в нашата прекрасна страна България.
Като човек, който изповядва друга религия, бих искал за Коледа - това е един от хубавите християнски празници – наистина да ви пожелая весела Коледа, от все сърце да ви пожелая много здраве, много щастие на всички вас, на всички, които живеят в България. Вие ще празнувате и ние с вас. Така че нека да има празнична атмосфера и следващата година да бъде успешна и за Шенген, и за всичко друго, което ни предстои, България да се развива в най-добрата посока и с най-добри реализации. Желая ви всичко най-добро.
МОНИКА ПАНАЙТОВА: Благодаря Ви, господин Чакъров. Господин Георгиев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ: Аз също благодаря, госпожо председател. Искам да използвам възможността да благодаря на всички членове на комисията за това, че вие в рамките на участията, които съм имал в комисията, сте били винаги конструктивни. Дори и да е имало критики, ние приемаме тези критики като нещо положително, защото това е един коректив, който би могъл да ни помогне да работим по-добре.
Бих искал да благодаря за консолидирането и за подкрепата на всички членове на комисията по този изключително важен въпрос за България – за Шенген, и да пожелая, от своя страна, на всички колеги, с които сме работили, на членовете на комисията хубави коледни и новогодишни празници, да бъдете все така здрави и пълни с енергия за работа и догодина комисията да има още по-ползотворна работа.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, господин Георгиев. Заповядайте, господин Тошев.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо председател. Колеги, аз искам също да ви благодаря за действително добрата работа, която вършим в нашата комисия. Защото имам поглед върху работата и на някои други колеги. Искам да ви кажа, че ние действително работим конструктивно, макар и много напрегнато.
Благодаря на нашия председател, защото ни подготвя добре за тези заседания, заедно с техническите сътрудници – да са живи и здрави.
В личен аспект искам да ви пожелая това, което сами си пожелаете, от мене двойно да ви се връща. А който каквото мисли, на него двойно да му се връща. Така че да сме живи и здрави.
Весели празници, късмет и здраве на вас и на семействата, също на колегите от министерството и на техническите сътрудници.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви за това, господин Тошев.
Благодаря изключително много на експертите към комисията. Хубави празници на всички! Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Моника Панайотова)