КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 94
На 14 март 2011 г., сряда, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01014/6.03.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на доклад относно Предложение за решение на Европейския парламент и на Съвета относно сериозните трансгранични заплахи за здравето - т. 14 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-6/16.02.2012 г.
3. Разни.
На заседанието присъстваха: Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, Илия Пулов – директор на дирекция Международно оперативно сътрудничество; Милчо Енев – директор на Главна дирекция Охранителна полиция; Димитър Добрев – старши експерт в дирекция „Международни дейности и проекти” в Министерството на здравеопазването.
Заседанието беше открито и ръководено от Моника Панайотова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Добър ден. Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, така че можем да започнем днешното заседание.
Предлагам заседанието да премине при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01014/6.03.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на доклад относно Предложение за решение на Европейския парламент и на Съвета относно сериозните трансгранични заплахи за здравето - т. 14 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-6/16.02.2012 г.
3. Разни.
Колеги, от 15,25 часа ще продължим в същата зала съвместно с Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и с Комисията по външна политика и отбрана. Ще бъде проведена среща с делегация, водена от Маргерита Бунивер, председател на Комисията за контрол върху осъществяването на Споразумението от Шенген за наблюдение на дейността на ЕВРОПОЛ за контрол и надзор в областта на имиграцията към Италианския парламент.
Който е съгласен с така представения дневен ред, нека да гласува. Против и въздържали се няма. Дневният ред се приема единодушно.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-01014/6.03.2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка имаме голямо представителство от страна на Министерството на вътрешните работи:
Веселин Вучков – заместник-министър
Илия Пулов – директор на дирекция Международно оперативно Сътрудничество
Милчо Енев – директор на Главна дирекция Охранителна Полиция
Николай Нанков – началник отдел „Нормотворческа дейност” в Дирекция „Правно нормативна дейност”
Кристина Лазарова – главен юрисконсулт на Дирекция „Правно нормативна дейност”
Весела Рачева – главен юрисконсулт в Дирекция „Правно нормативна дейност”
Борислав Хлебаров – главен юрисконсулт в ДАФКОС.
Давам думата на господин Веселин Вучков, заместник-министър, да докладва законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми народни представители, уважаеми колеги! Представеният пред вас законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи съдържа три акцента. Съвсем накратко ще ги очертая.
Първият предвижда създаването на нова главна дирекция в Министерството на вътрешните работи чрез интегрирането на две от съществуващите структури, а именно новата Главна дирекция Национална полиция, която ще включи в себе си правомощията на досегашните две главни дирекции – Охранителна полиция и Криминална полиция.
Вторият акцент, който според мене представлява по-голям интерес, съобразно профила на комисията, пред която представяме нашия законопроект, е посветен на необходимостта българският Закон за Министерството на вътрешните работи да коригира онези свои текстове, които се отнасят до употребата на оръжие, физическа сила и помощни средства от страна на полицейски органи. Това е една много стара тема, която е обект на интерес от страна най-вече на Съвета на Европа, а за съжаление и на Съда по правата на човека в Страсбург, предвид на това, че българският Закон за Министерството на вътрешните работи позволява все още прекомерна употреба на оръжие, физическа сила и помощни средства.
Много на брой са делата срещу България, спечелени през последните вече 20 години, защото ние от месец май 1992 г. сме членки на Съвета на Европа, които акцентират непрекъснато, перманентно година след година на този проблем, забелязан от този най-висш юрисдикционен орган в целия свят с всепризната компетентност. Има средно по около две решения на година във връзка с отделни разпоредби от българския Закон за Министерството на вътрешните работи, основно в новия Закон за Министерството на вътрешните работи, който беше приет през 2005 г. Това са текстовете от чл. 72 до чл. 74а.
Ето защо след като направихме обширна дискусия в Министерството на вътрешните работи през месец май миналата година, след като създадохме една работна група, прецизирахме много внимателно текстовете, които предлагаме на вашето внимание и след това ще станат предмет на обсъждане и в пленарната зала.
В тази Междуведомствена работна група участваха, разбира се, експерти от МВР, най-вече от Главна дирекция Охранителна полиция. Но специално искам да подчертая значителния принос на представителите на Върховната касационна прокуратура, на омбудсмана и на неправителствения сектор, които също много трайно се ангажираха с намирането на най-прецизните текстове.
Общо взето този стандарт „абсолютна необходимост”, който се опитваме да въведем сега в българското законодателство, се съдържа в следните четири опорни пункта:
Първо, въвеждане на задължение за полицейските органи да вземат всички мерки за опазване на живота и здравето на лицата, срещу които са насочени физическата сила и помощните средства.
Второ, това може би е най-важното нововъведение – забрана за използване на животозастрашаваща сила за задържане или предотвратяване бягството на лице, извършващо или извършило ненасилствено деяние, освен ако лицето не представлява опасност за живота и здравето на другиго.
Трето, въвеждане на задължение да се преустанови употребата на оръжие незабавно след постигане на нейната законна цел.
Четвърто, разписване на правило за предварително планиране на полицейските операции и тяхното контролиране в хода на изпълнението им така, че всеки риск за човешкия живот и здраве да е минимален.
Това са четирите основни пункта в този стандарт „абсолютна необходимост”, който ще включим в променените текстове от чл. 72 до чл. 74а от Закона за Министерството на вътрешните работи.
Не е необходимо, разбира се, подробно да се спирам на много от критичните решения на съда в Страсбург. Ако е необходимо, в хода на дискусията или в пленарната зала мога по-подробно да се спра на този проблем. Разбира се, той сам по себе си не изчерпва голямата тема за полицейското насилие, но със сигурност трябва да се започне от това.
Третият акцент в предлагания законопроект е свързан с необходимостта да бъдат разширени до известна степен правомощията на една от дирекциите, която в момента е структура на Министерството на вътрешните работи – това е дирекция АФКОС. Всички знаем, това е контактната точка за работа с ОЛАФ - Европейската служба за борба с измамите. Тя преди години се е породила като институция, в началото с много малък състав от трима човека, като структура на Министерството на вътрешните работи, впоследствие е била към различни други ведомства, накрая беше в Министерския съвет. През лятото на 2009 г. ние отново я поехме в Министерството на вътрешните работи. Сега е необходимо, освен разписване на някои законови правомощия, да добавим основно едно ново правомощие, а именно да предвидим възможността българската дирекция АФКОС да провежда така наречените административни разследвания до голяма степен по подобие на правомощия, които има и самата ОЛАФ. Това беше поставено като искане след първата ни среща с новия шеф на ОЛАФ господин Кеслер. Той ни консултира чрез свои експерти при разработването на тези законови текстове, които са намерили съответно отражение в законопроекта и общо взето отношението на ОЛАФ към тази нова редакция на закона е положително.
Това е, което бих искал да кажа.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, заместник-министър Вучков. Колеги, заповядайте за въпроси, ако имате такива. Ако няма, аз искам да направя едно уточнение, преди да преминем към гласуване.
От предварително раздаденото ви становище на комисията ще отпаднат забележките, които сме направили в т. 1 и в т. 3 – относно понятията „абсолютна необходимост” и „ненасилствено деяние”, с оглед на това, че експертизата на нашата комисия касае по-скоро другата част – по отношение на АФКОС и сътрудничеството с ОЛАФ, по отношение на Шенгенската информационна система, а и с оглед на това, че няма директно транспониране. Съобразяваме се с международни правила.
Ако нямате въпроси, колеги, предлагам да преминем към гласуване на законопроект № 202-01-14/6.03.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, внесен от Министерския съвет. Който е съгласен, нека да гласува.
Гласували: за 10, против няма, въздържали се 2. Приема се.
Благодаря ви за вашето участие. Хубав следобед желая на вас.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ДОКЛАД ОТНОСНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА РЕШЕНИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА ОТНОСНО СЕРИОЗНИТЕ ТРАНСГРАНИЧНИ ЗАПЛАХИ ЗА ЗДРАВЕТО . Т. 14 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2011 Г.), № 202-00-6/16.02.2012 Г.
Докладчици по нея ще бъдат: От Министерството на здравеопазването
Радосвета Филипова - началник отдел „Надзор на заразните болести”
Димитър Добрев – старши експерт в дирекция „Международни дейности и проекти”.
Заповядайте да представите доклада.
ДИМИТЪР ДОБРЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа членове на комисията! Ние се запознахме със становището на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Нямаме допълнения към него. Рамковата позиция по проекта за решение относно трансграничните здравни заплахи изготвихме на основание чл. 10а от Постановление на Министерския съвет за координация на въпросите на Европейския съюз.
Поради специфичния характер на темата, Рамковата позиция е изготвена съвместно с работна група „Гражданска защита” към Министерството на вътрешните работи и е съгласувана с Министерството на околната среда и водите. Рамковата позиция е одобрена от така наречения Съвет по европейските въпроси към Министерския съвет на основание чл. 6, ал. 1 от Постановлението на Министерския съвет за координация по въпросите на Европейския съюз.
В Рамковата позиция посочваме, че подкрепяме проекта за решение, тъй като, ако решението бъде прието, ще се създаде рамка за държавите членки за тясно сътрудничество както между самите държави членки, така и със структурите на Европейския съюз и по-конкретно компетентните структури, които отговарят за такъв вид трансгранични здравни заплахи, като Комитета за здравна сигурност, като мрежата за епидемиологично наблюдение. Целта е да се обхванат абсолютно всички въпроси, които са свързани с наблюдението, ранното предупреждение, оценката и реакцията при сериозни трансгранични заплахи за здравето. Считаме, че по-добрата координация между държавите членки ще доведе до свеждането до минимум на отрицателните последици от възникването на такива извънредни ситуации.
В позицията сме включили кратка информация за ползата от това решение за страната ни, като предимствата са свързани най-вече с подобряване на планирането и капацитета на координацията при съобщаването на сериозни трансгранични заплахи за здравето.
При оценка на значението на този проект за решение сме включили информация и за предложения европейски механизъм за възлагане на обществени поръчки, който механизъм би могъл да бъде един ценен инструмент за гарантирано участие на страната ни при набавянето на необходимите медицински мерки.
Добре е да се има предвид, че участието в този механизъм е на доброволна основа и целта му е превантивно да може да бъдат доставени необходимите медицински мерки.
В Рамковата позиция сме направили и анализ доколко българската нормативна база съответства на разпоредбите на проекта за решение, като считаме, че към момента българската нормативна уредба съответства напълно на предложението за проект за решение.
Това е от наша страна. Ако имате въпроси, може да ги зададете. Благодаря.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря Ви, господин Добрев. Колеги, заповядайте, ако имате въпроси или забележки. Ако нямате, само искам да направя следното уточнение. В нашето становище и в становището на Комисията по здравеопазване сме се съобразили със следното. Там има една бележка по същество относно чл. 5 - идеята за възлагане на обществени поръчки при пандемии. Ние ще направим това и в становището, което ще е в рамките на политическия диалог с Европейската комисия. Тъй като срокът за субсидиарност е изтекъл на 7 март, така или иначе ние нямаме забележки нито по субсидиарност, нито по пропорционалност. Колеги, който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма. Приема се единодушно. С това нашата работа завърши. Закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Моника Панайотова