Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
07/03/2012
    П Р О Т О К О Л

    № 93

    На 7 март 2012 г., сряда, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на доклад относно Предложение за решение на Европейския парламент и на Съвета относно Механизъм за гражданска защита на Съюза, т. 52 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-11/1.03.2012 г.
    2. Разни.

    На заседанието присъстваха: Асен Игнатов – заместник-директор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” при Министерството на вътрешните работи и Антоанета Бойчева – началник сектор „Международно сътрудничество, НАТО и ЕС” в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” при Министерството на вътрешните работи.
    Заседанието беше открито и ръководено от Моника Панайотова – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Уважаеми колеги, добър ден. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на доклад относно Предложение за решение на Европейския парламент и на Съвета относно Механизъм за гражданска защита на Съюза, т. 52 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-11/1.03.2012 г.
    2. Разни.
    Има ли други предложения? – Няма.
    Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува. Против и въздържали се няма. Дневният ред се приема.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ДОКЛАД ОТНОСНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА РЕШЕНИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА ОТНОСНО МЕХАНИЗЪМ ЗА ГРАЖДАНСКА ЗАЩИТА НА СЪЮЗА, Т. 52 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2011 Г.), № 202-00-11/1.03.2012 Г.
    Колеги, миналата година по време на представянето на приоритетите на Работната програма на Европейската комисия за 2011 г. от еврокомисар Кристалина Георгиева, ние заявихме желание да подкрепим законодателните инициативи от нейния ресор. Затова и в Годишната работна програма на Народното събрание за 2011 г. включихме темите за подновяване на законодателството за гражданска защита за реакция, подготвеност и предотвратяване на бедствия, както и темата за модернизиране на хуманитарната помощ.
    Използвам възможността да ви информирам за втората по рода си инициатива на Народното събрание – „Европейски разговори в парламента”, която ще се състои на 12 март и ще бъде посветена на темата „Европа на солидарността и егоизма”. Като специален гост е поканена еврокомисар Кристалина Георгиева. Затова намирам за изключително навременно да разгледаме предложението за решение, попадащо в нейния ресор, и да изразим позицията си в рамките на политическия диалог.
    Предложението за решение на Европейския парламент и на Съвета относно Механизъм за гражданска защита на Съюза е представено от Европейската комисия на 20 декември 2011 г. Срокът за оценка по субсидиарност изтича на 22.03.2012 г. Към този момент нито един национален парламент не е приел мотивирано становище за несъответствие на акта с принципа на субсидиарност.
    Предварително ви е раздаден проект на доклад на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, съдържащ положително становище по проектоакта.
    Сега ще дам думата на колегите от Министерството на вътрешните работи да представят същността на предложението, като се надявам всички да се обединим в подкрепа на тази инициатива, тъй като целта на предложението е да се доразвие и усъвършенства сега действащият механизъм за гражданска защита на Европейския съюз. Поставя се акцент върху превенцията и предварителната готовност за реакция, за да се минимизира рискът от неблагоприятните последици на природните или причинени от човека бедствия.
    И още един важен момент – предложеният Механизъм за гражданска защита подпомага, координира и допълва действията на държавите членки и по никакъв начин не ограничава правомощията им в тази област. Напротив, Механизмът за гражданска защита се задейства там, където държавата не може да се справи сама с възникващото бедствие, а всички сме свидетели на увеличаващата се честота и интензивност на природните и причинените от човека бедствия, които повече от всякога имат осезаем транснационален ефект.
    Давам думата на Асен Игнатов да представи доклада.
    АСЕН ИГНАТОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Механизмът за гражданска защита на Европейския съюз, създаден през 2001 г. с Решение на Съвета 2001/792/ЕО Евратом улеснява сътрудничеството между 31 европейски държави (27-те държави – членки на ЕС, Хърватия, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия) при различни бедствия и извънредни ситуации. Основната цел е осигуряване на по-добра координация на спасителните операции, провеждани от страните членки, оказване на помощ при поискване от страните участнички и улесняване реагирането в областта на гражданската защита при всякакви извънредни ситуации, природни и причинени от човека бедствия, терористични актове и технологични, радиологични и екологични аварии както в рамките на Съюза, така и извън него. При всичките тези бедствия може да се наложи съдействие за гражданска защита и друга спешна помощ, за да допълнят капацитета за реагиране на засегнатата държава.
    Сега ще Ви помоля да дадете думата на колегата Антоанета Бойчева.
    АНТОАНЕТА БОЙЧЕВА: С предложението за решение се цели подобряване на превенцията, готовността и реакцията на гражданската защита на отделните страни членки и на Европейския съюз чрез обединяване в един законодателен акт на двете сега действащи решения на Съвета в областта на гражданската защита – Решение 2007/779/ЕО, Евратом за създаване на общностен механизъм за гражданска защита и Решение 2007/162/ЕО, Евратов, за създаване на финансов инструмент в областта на гражданската защита. Финансовите разпоредби на проект на решение следва да се разглеждат в контекста на предложенията за финансовата перспектива за периода 2014 – 2020 г.
    Конкретните цели на предложението са:
    - постигане на високо ниво на защита срещу бедствия чрез предотвратяване или намаляване на техните въздействия и чрез насърчаване на културата на превенция;
    - повишаване степента на готовност на страните членки и на Европейския съюз за реагиране при бедствия и улесняването на бързи и ефикасни операции за спешно реагиране при големи бедствия или непосредствена заплаха от тях.
    Предложението за решение обхваща четирите основни елемента на политиката в областта на гражданската защита: превенция, готовност, реагиране и външно измерение, както и една глава за финансовите разпоредби.
    Въвежда се нова Глава ІІ относно превенцията, в която се уреждат превантивните действия от страна на Европейската комисия и ангажиментът на държавите членки да съобщят своите планове за управление на риска на Европейската комисия.
    По отношение на изграждането на готовност, Глава ІІІ от предложението за решение предвижда няколко нови моменти, по-съществените от които са:
    - създаване и управление на Център за спешно реагиране, чл. 7,б. „а”;
    - подобряване планирането на операциите за реагиране, чл. 10;
    - създаване на Европейски капацитет за спешно реагиране под формата на доброволно обединяване на средства за реагиране, предварително заделени от държавите членки (чл. 11);
    - отстраняване на недостатъците (чл. 12);
    - разширяване обхвата на обученията – изготвяне на програма и мрежа за обучение на персонал за гражданска защита, създаване на програма за обучение въз основа на придобитите поуки по време на интервенциите (чл. 13).
    В Глава ІV от предложението са включени и някои промени във връзка с реагирането:
    - временно предварително разполагане на капацитети при ситуации с повишен риск (чл. 15, § 2);
    - предложение за план за спешно реагиране и искане за използване на тези капацитети (чл. 15, § 3, буква „в”);
    - установяване на изискване към държавите членки да осигурят подкрепа от приемащата държава за постъпващата помощ (чл. 15, § 6).
    В чл. 16 от предложението се насърчава съгласуваността на международната дейност в областта на гражданската защита по отношение на операциите извън територията на Съюза.
    Глава V урежда финансовите разпоредби на гражданската защита. В проекта на Многогодишна финансова рамка на ЕС за периода 2014 – 2020 г. се предвиждат бюджетни задължения за политиката на ЕС в областта на гражданската защита в размер на 513 млн. евро в текущи цени, както следва: 276 млн. евро за операции в рамките на Съюза и 237 млн. евро за операции извън Съюза.
    В чл. 23 са уредени допустимите дейности, свързани с оборудване, транспортни ресурси и свързаната с това логистика. С предложението се изменят и опростяват условията за финансиране на разходите за транспортни ресурси и свързаната с това логистика. Увеличават се процентите на съфинансиране от страна на Европейския съюз – до 85 процента от общите допустими разходи, а при извънредни случаи – до 100 процента, при условие че са спазени определени критерии.
    Съгласно позицията, внесена от Министерския съвет, Република България подкрепя предложението за решение, тъй като счита, че с него ще се постигне по-бърза, по-ефикасна и по-ефективна реакция при природни и предизвикани от човека бедствия в рамките на Европейския съюз, а и извън него.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Благодаря, госпожо Бойчева.
    Колеги, имате ли въпроси? – Не виждам.
    Аз имам един въпрос към представителите на Министерството на вътрешните работи. Считате ли, че имате необходимата готовност да приложите на практика новите елементи от предложението за решение, например чл. 6 – за изготвяне на планове за управление на риска, които да бъдат представени на Европейската комисия в своя най-актуален вид най-късно до края на 2016 г.?
    АСЕН ИГНАТОВ: Да, предприемат се действия, като е създадена организация плановете за управление на риска да бъдат готови в изискуемите от ЕК срокове при пълна координация между ангажираните министерства, особено с акцент върху ефективното прилагане на Закона за водите.
    МОНИКА ПАНАЙОТОВА: Имате ли други въпроси? – Няма. Преминаваме към гласуване.
    Който е съгласен с предложеното становище на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, моля да гласува. Гласували: за 11, против и въздържали се няма. Приема се.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    (Моника Панайотова)
    Форма за търсене
    Ключова дума