КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 96
На 11 април 2012 г. г., сряда, от 14,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на актуална информация от представители на Министерството на околната среда и водите за напредъка на Оперативна програма „Околна среда”:
- постигнат физически и финансов напредък по отделните приоритетни оси на програмата;
- предприети мерки за ускоряване на реализацията на инвестиционните проекти по ПО 1 и ПО 2 на Оперативна програма „Околна среда” - в сектор „Води” и сектор „Отпадъци
- постигнат ефект от цялостната реализация на Програмата до момента;
- обобщена оценка за резултатите и постигнатия ефект от цялостната реализация на Програма ИСПА/Кохезионен фонд (регламент 1164/94).
2. Разни.
На заседанието присъстваха: Ивелина Василева – заместник-министър на околната среда и водите, Малина Крумова – директор на дирекция „Кохезионна политика за околната среда”.
Заседанието беше открито и ръководено от Владимир Тошев – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Уважаеми колеги и колежки, уважаема госпожо заместник-министър, уважаеми гости! Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
По предварително обявения дневен ред имаме три точки:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 254-01-52, внесен от Ивайло Георгиев Тошев и група народни представители на 4.04.2012 г.
2. Изслушване на актуална информация от представители на Министерството на околната среда и водите за напредъка на Оперативна програма „Околна среда”:
- постигнат физически и финансов напредък по отделните приоритетни оси на програмата;
- предприети мерки за ускоряване на реализацията на инвестиционните проекти по ПО 1 и ПО 2 на Оперативна програма „Околна среда” - в сектор „Води” и сектор „Отпадъци
- постигнат ефект от цялостната реализация на Програмата до момента;
- обобщена оценка за резултатите и постигнатия ефект от цялостната реализация на Програма ИСПА/Кохезионен фонд (регламент 1164/94).
3. Разни.
Поради факта, че Законът за пряко участие на гражданите от държавната власт и местното самоуправление беше гледан днес в залата и на практика нашето становище вече не е необходимо на Народното събрание, аз предлагам тази точка да отпадне от дневния ред.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред и направеното предложение, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА АКТУАЛНА ИНФОРМАЦИЯ ОТ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ ЗА НАПРЕДЪКА НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА”:
- ПОСТИГНАТ ФИЗИЧЕСКИ И ФИНАНСОВ НАПРЕДЪК ПО ОТДЕЛНИТЕ ПРИОРИТЕТНИ ОСИ НА ПРОГРАМАТА;
- ПРЕДПРИЕТИ МЕРКИ ЗА УСКОРЯВАНЕ НА РЕАЛИЗАЦИЯТА НА ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ ПО ПО 1 И ПО 2 НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА” - В СЕКТОР „ВОДИ” И СЕКТОР „ОТПАДЪЦИ”;
-ПОСТИГНАТ ЕФЕКТ ОТ ЦЯЛОСТНАТА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПРОГРАМАТА ДО МОМЕНТА;
- ОБОБЩЕНА ОЦЕНКА ЗА РЕЗУЛТАТИТЕ И ПОСТИГНАТИЯ ЕФЕКТ ОТ ЦЯЛОСТНАТА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПРОГРАМА ИСПА/КОХЕЗИОНЕН ФОНД (РЕГЛАМЕНТ 1164/94).
По тази точка на заседанието присъстват:
От Министерството на околната среда и водите
Ивелина Василева – заместник-министър
Малина Крумова – директор на дирекция „Кохезионна политика за околна среда”
Яна Георгиева – началник отдел „Мониторинг” към дирекция „Фондове на Европейския съюз за околна среда”.
Давам думата на заместник-министър Василева да представи актуалната информация.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за възможността за пореден път да докладвам пред вас напредъка по оперативна програма „Околна среда”. Ще се постарая да бъда максимално кратка и информацията, която ще представя на вашето внимание, да бъде синтезирана.
Към настоящия момент договорените средства по програмата възлизат на 2 млрд. 300 млн. лв., което съставлява над 65 процента от бюджета на програмата.
Изплатените средства са в размер на 417 млн. лв., което съставлява 11,75 процента от бюджета.
Какъв е напредък за първото тримесечие на тази година. Бяха сключени нови договори – 45 договора на обща стойност 537 млн. лв. Бяха извършени плащания към бенефициентите в размер на 30 млн. лв. Успешно бяха затворени 18 проекта с усвоени близо 40 млн. лв.
Към настоящия момент в изпълнение по Приоритетна ос 1 – „Води” имаме 101 договора или заповеди на министъра на околната среда и водите на стойност близо 1 млрд. 910 млн. лв.
Успешно приключили са 74 договора, 69 от които за техническа помощ и 5 договора за изграждане на инфраструктурни обекти.
В оценка са 72 проектни предложения, подадени от общини, на чиято територия се намират агломерации над 10 хил. еквивалент жители. Общата индикативна стойност на тези проекти възлиза на 2 млрд. 700 млн. лв.
Освен това в оценка са и трите нови големи проекти по оперативна програма „Околна среда”. Те са изпратени към Европейската комисия. Това са проектите за интегрираните водни цикли на Добрич, Пловдив и Асеновград.
Предстои в съвсем скоро време да бъде обявена и процедурата, където конкретен бенефициент са басейновите дирекции за разработване на планове за управление на риска от наводнения с индикативен бюджет 20,5 млн. лв.
В сектора „Отпадъци” в изпълнение са 12 договора, 7 от които по техническа помощ и пет договора за изграждане на регионални системи за управление на отпадъците.
В оценка са 14 проектни предложения на обща стойност 375,5 млн. лв. В оценка е и втората фаза на проекта за системата за управление на отпадъците на територията на Столична община за изграждане на МБТ съоръжението на стойност 200 млн. лв.
Успешно изпълнени и затворени са 21 договора по тази приоритетна ос.
По Приоритетна ос 3 „Биоразнообразие” в изпълнение са 52 договора или заповеди към конкретни бенефициенти за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност над 80 млн. лв. В оценка са 18 проекта по процедурата за изпълнение на дейности за устройство и управление на национални паркове и резервати и 11 проекта по процедурата за изпълнение на дейности за устройство и управление на природни паркове.
Успешно изпълнен и затворен е един проект по тази приоритетна ос – това е проектът за опазване на лешоядите в Източните Родопи.
Какви са постигнатите резултати и физическите индикатори към този момент по оперативна програма „Околна среда”.
Пуснати в експлоатация и въведени в съответствие с българското законодателство са 15 инвестиционни обекти, разположени на територията на 12 общини, като във физическо изражение постигнатият напредък е следният:
Изградени са почти 115 км канализационна мрежа, изградена или реконструирана такава;
Имаме почти 45 км изградена и реконструирана водопроводна мрежа, като населението, което е присъединено към мрежите за събиране и пречистване на отпадъчни води, в резултат от изпълнените проекти по програмата е над 173 хил. еквивалент жители, това са над 173 хил. новоприсъединени абонати;
Изградени са три пречиствателни станции, четири канално помпени станции, седем колектора и три тласкателя.
По отношение на мерките, които са предприети във връзка с реформата в сектора „Води” и прилагането на новото законодателство в сектора „ Отпадъци”, бяха осигурени средства от оперативната програма, за да се подпомогне по-бързото имплементиране на новостите на дейностите по мерките, които целят постигането на яснота в сектора „Води” и съответно постигнатите на заложените в европейското законодателство цели в сектора „Отпадъци”.
Знаете, че беше обявена процедура, по която конкретен бенефициент е Министерството на регионалното развитие и благоустройството, за стратегическо планиране и укрепване на капацитета на структурите, които са ангажирани в процеса на реформиране на ВиК сектора.
Бенефициентът – Министерството на регионалното развитие и благоустройството, подаде своето проектно предложение и в момента то е в оценка.
По отношение на сектора „Отпадъци” се осигуряват средства за техническа помощ с цел въвеждане в националното законодателство на изискванията на Рамковата директива за отпадъци и отмяна на определени директиви. Този проект е в процес на изпълнение.
По отношение на напредъка в реализацията на инвестиционните проекти в сектора „Води”. Знаете, че обявихме още една процедура за по-малките агломерации - между 200 и 10 000 еквивалент жители. Към крайния срок, който беше указан на общините, в рамките на който трябваше да бъдат представени прединвестиционните проучвания за първоначален преглед от управляващия орган, бяха подадени 197 прединвестиционни проучвания от 145 общини.
Беше извършен обстоен преглед на представените прединвестиционни проучвания, беше изискана информация от бенефициентите за статуса на готовност на проектите. Знаете, че основна цел на тази покана и на тази процедура е да се финансират проекти, които са във висока степен на готовност
Предвид на констатациите, пропуските и неточностите в голяма част от подадените прединвестиционни проучвания, както и необходимостта от отделяне на повече време от страна на общините за предварителна подготовка по отношение на процедурите, свързани със Закона за устройство на територията и Закона за опазване на околната среда, както и Закона за водите, а и предвид факта, че ресурсът, който е заделен за тази покана, именно 300 млн. лв., е недостатъчен, за да покрие всичките тези проекти, бяха селектирани на база на указаните критерии 72 прединвестиционни проучвания, подадени от общините, които продължават напред в процеса на предварителна селекция, преди да подадат своите проектни предложения.
По отношение на въпросите, които получихме от страна на комисията за статуса на големите проекти, които се изпълняват по оперативната програма, в доклада, представен на вниманието на членовете на комисията чрез председателя сме представили тотална информация за големите водни цикли на Враца и Габрово, а също така и за първата фаза на проекта за управление на столичните отпадъци.
В сектора „Отпадъци” проектът за изграждане на регионална система Ботевград е почти във финалната си фаза на изпълнение, степен на изграденост и физически напредък почти 80 процента.
На 23 февруари община Бургас като водеща община за регион Бургас обяви процедурата за избор на изпълнител на строителството на регионалните съоръжения, а в общините Перник и Видин предстои да стартират тръжните процедури за избор на изпълнител на строителството.
Какво предстои в сектор „Отпадъци”.
Знаете, четири бяха регионите, които забавиха своята подготовка. Един от тях се разпадна и сформира два нови региона – визирам Кочериново. При разпадането на региона се оформиха две нови регионални сдружения, съответно Дупница и Благоевград. В този смисъл Пазарджик, Провадия, Благоевград, Дупница и Своге все още нямат готовност, така че да получат покана, за да представят своите проектни предложения. Но ние сме в постоянен контакт и в оперативен порядък подпомагаме общините при подготовката на техните проектни предложения, като, разбира се, целта на всички ни е да се възползват от шанса да получат безвъзмездно финансиране за изграждане на своите регионални системи.
Освен това във връзка с възможността да се използват всички икономии и резерви по Приоритетна ос 2, знаете, че на заседанието на Комитета за наблюдение на програмата в края на миналата година беше взето решение да бъдат допустими и дейности, които са свързани със закриване и рекултивация на общински депа за отпадъци, както и дейности, свързани с надграждане и доизграждане на регионални системи, извън 23-те, които изначално бяха включени в механизма за управление на отпадъците. Това решение беше взето – отново подчертавам – с идеята в максимална степен и ефективно да бъдат оползотворени и усвоени средствата, които са налични по тази приоритетна ос.
По отношение на междинната оценка, за което регулярно докладваме на комисията, обществената поръчка беше обявена през месец август. Подадени са 7 оферти. Оценката на офертите приключи.
Проведено е заседание на Комисията за оценка за отваряне на ценовите оферти на 9 април т.г. След изтичане на 10-дневния срок за обжалване комисията ще излезе с решение за избор на изпълнител на поръчката.
Междувременно управляващият орган предприе действия, за да извърши вътрешна оценка на програмата, като основната цел е да бъде направен преглед на всички аспекти на изпълнението на оперативна програма „Околна среда” във връзка с постигане на целите на програмата, както и във връзка с програмирането за следващия програмен период, с цел да бъдат формулирани и представени препоръки за следващия програмен период.
Тази вътрешна оценка протича посредством провеждане на интервюта с ключови експерти от междинното звено и управляващия орган и попълването на въпросниците, които изпратихме до всички бенефициенти. Те съдържат въпроси и изискване за предоставяне на мнения по процесите на подготовка, кандидатстване и изпълнение на проектите по оперативната програма. Събраната информация се обработва и анализира. Резултатът от вътрешната оценка ще бъде наличен до 25 април, с изготвен от управляващия орган предварителен доклад с препоръки.
Какъв е статусът спрямо прогнозираните финансови потоци, съгласно системата ЛОТАР през 2012 г.
При залагането на прогнозите се предвижда през тази година да бъдат договорени 2 млрд. 358 млн. лв. и при изпълнение на прогнозата целият наличен ресурс по оперативната програма ще бъде договорен.
По отношение на верификацията се предвижда да бъдат верифицирани разходи за над 245 млн. лв., с което общата стойност с натрупване от началото на програмния период ще достигне 13,63 процента от бюджета на оперативна програма „Околна среда” или 480 млн. лв.
По отношение на сертификацията се предвижда да бъдат сертифицирани разходи за над 225 млн. лв., с което общата стойност с натрупване от началото на програмния период ще достигне 392 млн. лв. или 11,15 процента от бюджета на програмата.
В таблицата на сайта на вашето внимание е представено изпълнението в проценти за първото тримесечие на тази година, изпълнение спрямо прогнозираните индикатори.
Какви са предприетите от страна на управляващия орган мерки в подкрепа на бенефициентите. Многократно сме коментирали за това, че проектите, изпълнявани по оперативна програма „Околна среда”, са доста тежки, трудни, комплексни и изискват непрекъснато съдействие и подкрепа да бъде осигурявана на нашите бенефициенти. За тази цел на среща в Министерския съвет в присъствието на премиера, министрите на околната среда и водите, на управление на еврофондовете, на земеделието и храните, на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта, информационните технологии и съобщенията беше решено всички институции, които имат отношение към процеса на съгласуване на административни процедури, било то свързани с отчуждаване, с промяна на предназначение на терени, със съгласуване на работни проекти да бъдат приоритетно разглеждани от компетентните институции. Всички процедури, които касаят изграждане на ВиК мрежи, пречиствателни станции и депа за отпадъци са осъзнати стратегически инвестиции. В този смисъл те получават подкрепата на правителството, както казах, с ускорено разглеждане.
Освен това Министерството на околната среда и водите сформира мобилни групи от експерти, съставени от инженери, финансисти и юристи, които да подпомагат общините при началната фаза на изпълнение на проектите, тъй като нашите анализи показват, че в най-голям процент от случаите забавяния по изпълнение на проектите се получават във фазата на стартиране на проектните дейности, тоест общините се затрудняват да сформират своите екипи, да подготвят тръжните досиета, да възложат дейностите. В този смисъл това, което допълнително оказваме като подкрепа и съдействие, освен регулярните срещи и консултации, е и на място помощ на общините.
Знаете, че с влизането в сила на последните промени в Закона за обществените поръчки беше унифициран подходът по осъществяване на предварителен контрол. В този смисъл Агенцията за обществени поръчки осъществява предварителен контрол върху тръжните процедури по проектите, изпълнявани по оперативна програма „Околна среда”.
Ние сме убедени, че с компетенциите на Агенцията за обществени поръчки и ролята й на орган, чиито указания и методически насоки ще имат задължителен характер, ще се доведе до намаляване на допусканите грешки и ограничаване на случаите, в които се налагат финансови корекции.
Независимо от това в обученията, които осигуряваме на бенефициентите, специален акцент винаги се слага върху добри и лоши практики при провеждане на обществени поръчки, върху опита, върху указания как да се съблюдават принципите, духа и разпоредбите на Закона за обществените поръчки, така че да се осигури в максимална степен превенция по отношение на евентуално налагане на финансови корекции поради неспазване и незаконосъобразно провеждане на процедурите.
Няколко думи относно програмирането. Вече започнахме работа и в тази посока.
Идентифицираните области в сектор „Околна среда”, които ще бъдат заложени в новия програмен период, са от секторен характер. Отново сериозно внимание ще обърнем на необходимостта от осигуряване на финансов ресурс за изграждане на инфраструктура за питейни отпадъчни води и изпълнение на мерки, които са заложени в плановете за управление на риска от наводнения.
Ще бъдат заделени средства или по-скоро ще настояваме за заделянето на средства за възстановяване и за опазване на биологичното разнообразие във връзка с ангажиментите на държавата ни по изпълнение на законодателството в тази му част.
Също така ще сложим специален акцент върху поддържането и подобряването на състоянието на системите и предлаганите от тях услуги чрез изграждане на така наречената „зелена инфраструктура”.
В сектора „Отпадъци” отново имаме идея да бъде заложен финансов ресурс, но акцентът да бъде насочен вече към надграждащи дейности, предвид факта, че през този програмен период ще бъде изградена базисната инфраструктура. Това, което искаме да подпомогнем, е повишаване на процента на повторно използване и рециклиране на отпадъци.
Тук възнамеряваме да въведем финансовия инженеринг като механизъм за привличане и на частен капитал в надграждане на съществуващите системи.
По отношение на хоризонталния характер на елементите, които са свързани с опазването на околната среда, и в регламентите изрично е указано, и наш ангажимент ще бъде залагането на хоризонтално ниво във всички останали оперативни програми, които предвиждат изграждането на инфраструктурни обекти, принципите за ефективно използване на ресурсите и адаптация и борба с измененията на климата, разбира се, и опазването на околната среда.
Това, както споменах, е изрично изискване на регламентите. В този смисъл стартира процесът на разработването на насоки за интегрирането на политиката по околната среда в регионалната политика.
Сформирахме вътрешноведомствена работна група. Тя ще извърши преглед на наличните документи и ще предложи концепция за интегрирането на политиката по околна среда, след което разработката ще бъде представена на вниманието и ще бъде допълнена, надградена, усъвършенствана с предложения от членовете на междуведомствена работна група, която ще има задачата да разработи конкретни мерки, които са свързани с околната среда и следва да бъдат включени в другите оперативни програми, и да разработи ясни, конкретни и измерими „зелени критерии” и индикатори за прилагане на хоризонталната политика, които впоследствие да могат да бъдат проследявани.
Предвижда се насоките да бъдат приети от СКОСЕС и от министъра по управлението на средствата от Европейския съюз и да бъдат използвани в разработката на всички оперативни програми за следващия програмен период.
Относно необходимостта от докладване за статуса на програма ИСПА не знам до каква степен да влизам в детайли. Много пъти сме коментирали. Съвсем набързо ще кажа. Знаете, че министерството управлява най-голям финансов ресурс и най-голям брой финансови меморандуми по тази предприсъединителна програма – 22 на брой, от които 3 за техническа помощ и 19 за инфраструктура.
Финансовият резултат към момента е: общо усвояване 81 процента. От общия ресурс в размер на 487 млн. евро досега са платени 436 млн. евро.
Държа да отбележа, че за осем от финансовите меморандуми получихме удължение с една година на срока за допустимост от страна на Европейската комисия. В този смисъл плащанията по тези от тях, които все още не са приключили, продължават да покачват процента на усвояемост. В този смисъл окончателното докладване и точните цифри ще могат да бъдат представени на вашето внимание след изтичането на 18 месеца след срока на допустимост по всички финансови меморандуми.
Физическите индикатори – това са 15 изградени пречиствателни станции, които обслужват 16 населени места. Осигурени са услуги на повече от 3 млн. еквивалент жители с капацитет на пречистване повече от 950 куб. м. вода на ден.
На тази карта са указани градовете, които са оборудвани с модерни съоръжения за пречистване на отпадъчните води с финансиране по програма ИСПА. Изградени са над 180 км канализационна мрежа, над 240 км водопроводна мрежа, пречиствателни станции за питейни води в Мала църква и в Пасарел и две големи помпени станции – в Нови Искър и кв. „Аспарухово” – Варна.
В сектора „Отпадъци” са изградени пет регионални депа за отпадъци, които обслужват 29 общини в регионите Монтана, Русе, Севлиево, Силистра и Созопол. Обслужват се повече от 560 хил. жители.
На картата са указани регионите, които са получили финансиране, за да изградят своите регионални системи за управление на отпадъците.
На следващия слайд са представени приключилите проекти по линия на техническата помощ, осигурена по програма ИСПА. В сектора „Води” са изготвени 16 проекта за кандидатстване по линия на оперативната програма, като общата индикативна стойност на инвестиционните проекти, които са изготвени с тази техническа помощ, надвишава 960 млн. лв.
По линия на техническата помощ са подготвени проектните предложения за 7 региона в сектор „Отпадъци”. Общата индикативна стойност на тези инвестиционни проекти е 231 млн. лв.
С няколко думи, съвсем синтезирано ще кажа на какво ни научи програма ИСПА
По отношение на цялостното управление на проектите. Знаете, че това беше програма, която за първи път насочи средства и усилия в изграждането на общинска инфраструктура, екологична инфраструктура. Принципът на управление на програмата беше силно централизиран. В този смисъл това, което беше важно като научен урок, е, че трудно бяха идентифицирани като техни проектите, имам предвид от общините. Проектите бяха управлявани от министерството, бяха възлагани от министерството. Общините не ги припознаваха като свои. Трудно се получи това припознаване и въвличане на всички заинтересовани страни.
По отношение на програмирането. В началото на програмата трудно стартира финансовото планиране и програмиране на годишна база. Впоследствие беше възприето многогодишно програмиране, което, бих казала, улесни изпълнението на програмата.
По отношение на подготовката на инвестиционните проекти заключенията и констатациите от програма ИСПА са, че може би най-ключов и важен момент от подготовката на проекти от такъв мащаб, обхват и насоченост е изготвянето на обстойни, детайлни, коректни, качествени предпроектни проучвания и, разбира се, една реалистична оценка на капацитета на системата за изпълнение. Това, бих казала, е важен научен урок при изпълнението на мерките, които ще бъдат заложени в генералните планове.
По отношение на реализацията на конкретните инвестиции. Това, което беше идентифицирано по програма ИСПА, е необходимостта от полагането на повече усилия върху формирането на умения по управление не само на проекти, а и по управление на договори и по-конкретно договори, които следват стандартите на международните изисквания на ФИДИК, специфични познания и умения, които е необходимо да бъдат доизграждани.
Знаете, че предвид сериозното забавяне на програмата ние предприехме много сериозни действия в посока анализиране на риска, идентифицирането на високо рисковите проекти и таргитирането на конкретни мерки по отношение на елиминирането на този риск или поне намаляването на степента на риска.
В този смисъл другият научен урок е необходимостта от създаването на една адекватна система за управление на риска, която да е подплатена с възможностите за текущ анализ и слагането на конкретни мерки за ускоряване на изпълнението.
По отношение на финансовото управление ИСПА е пример за това как могат да бъдат допълвани безвъзмездни средства по линия на Европейския съюз, национално съфинансиране и допълнително национално финансиране, осигурено от националния бюджет, за да бъдат постигнати целите на проектите, нещо, което може да бъде прилагано и при изпълнението на оперативните програми.
С това приключвам своето представяне на напредъка. Благодаря ви за вниманието. Надявам се, че не съм ви отегчила много.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо заместник-министър. В никакъв случай не сте ни отегчили. Благодаря за стегнатия информационен доклад.
Искам да Ви благодаря и да създадем традиция оттук нататък да продължавате така предварително да ни захранвате с информация, която ще чуем от Вас, за да могат все пак народните представители да се подготвят за изслушването.
Аз искам да кажа няколко думи, преди да помоля колегите за техните въпроси.
Прекрасно е това, че по една от ако не най-тежката, то по една от най-тежките оперативни програми вие бележите стабилен ръст на договорените средства и донякъде и на разплатените такива. Защото по своя обем като финансови средства оперативна програма „Околна среда” заедно с оперативна програма „Транспорт” е най-мащабната за България. Но по отношение на договорите и на приоритетните оси тя наистина е най-тежката за изпълнение в този програмен период.
По отношение на нашите досегашни разговори в комисията, аз имам удоволствието да Ви благодаря, че чухте нашите препоръки. И благодарение може би и на тях има едно ускорено изпълнение на инвестиционните проекти в двете най-тежки оси – това са „Води” и „Отпадъци”.
Също така ние сме народни представители, които непрекъснато са сред хората. Не бих искал да ги наричам нито еквивалент жители, нито бенефициенти, защото това са живи хора, които ползват достиженията по оперативна програма „Околна среда”. И администрацията, и самите хора са изключително доволни за вашите усилия за намаляване на административната тежест, особено за бенефициентите, което особено за по-малките общини за включването им в програмата по отношение на „Води” под 10 хил. еквивалент жители е изключително важно. Там административният капацитет е доста ограничен, като няма някакви големи възможности за подобряването му. Вашите мобилни групи от експерти, които помагат на местната администрация, са изключително важни. Благодаря ви за това, че ги стартирахте и те вече действат на терен.
Нещо, което също е важно, е информационната страна на програмата. Много добра, много достъпна и графически лесна е вашата страница за намиране на информация и най-важното, тя е подробна, пълна и конкретна.
За да не взимам втори път думата, бих искал след Вашата изчерпателна информация да конкретизирате какво наложи или какво налага забавянето на избора на изпълнител за междинната оценка? Толкова дълго време – от август миналата година е обявена поръчката и все още не е избран изпълнителят.
На следващо място, бих Ви помолил за повече подробности защо по Приоритетна ос 2 – „Отпадъци” засега около 50 процента от средствата са договорени и около 8 процента са разплатени. Какви са причините за това? Защото все пак това е една сфера, в която ще бъдат приложени санкции и то не след дълго време от институциите на Европейския съюз.
И на последно място, ако е възможно сега, макар и в рамков вид, да ни запознаете какви са вашите намерения за инвестиции в секторите „Води” и „Отпадъци” през следващия програмен период, тоест какъв финансов пакет ще се гони да бъде договорен за бъдещата оперативна програма „Околна среда” с европейските институции.
Благодаря. Колеги, аз предлагам да зададете и вашите въпроси към министър Василева, за да може тя да отговори на всички, които имат такива. Имате думата.
Заповядайте, госпожо Крумова.
КАЛИНА КРУМОВА: Благодаря, господин Тошев. Благодаря много за човешки представената информация. Защото обикновено когато се говори за средства от европейските фондове, много често трябва преводач или трябва да си много навътре в материята.
Преди малко господин Тошев каза една дума, която специално за моя избирателен регион – Сливенски, е много емблематична, що се отнася до сферата „Околна среда и води”. Това е един въпрос, който аз смятам за пореден път да отнеса и към министър Караджова, защото наистина е важен.
Специално град Сливен аз го давам като пример, защото там хората се шегуват, че има само две годишни времена и те са прашно и кално. Говорим за един небезизвестен проект за водния сектор – водния цикъл Сливен, който беше преустановен.
Когато става дума за такива проекти, аз давам този за пример, но със сигурност той не е единствен. Какво се случва със санкциите? Какви са санкциите? Какво се случва със самите проекти, какво се случва с изпълнителите? И по-нататък как продължава целият процес?
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Крумова. Госпожа Хубенова, заповядайте.
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз също искам да Ви благодаря за
изчерпателната информация, която получихме. Наистина много земно и разбираемо беше представена.
Моят въпрос е свързан с процедурите по обществени поръчки, които за съжаление са сериозен препъни камък в голяма част от наистина тежките за изпълнение проекти в оперативна програма „Околна среда”.
Примери има много. Вие вчера се върнахте от Сопот, който е част от региона, в който аз съм народен представител – Пловдив област. Там впечатлението, което е създадено у колегите, които са присъствали, както и у гражданите на Сопот, е, че няма превантивен контрол през 2007 – 2008 г. при стартирането на проекта, при тръжните процедури, което наистина е довело до сериозни санкции от около 5 млн. лв., които обаче са непосилни за една община от този тип.
В този смисъл, освен мобилните групи, което е нещо много добро, имате ли други идеи за превантивен контрол при изработването на тръжната документация, при стартирането на проектите през целия проектен цикъл, за да гарантираме на общините все пак минимализиране на санкциите след това?
И вторият ми въпрос е следният. Доколкото разбрах от Вашата презентация, ще има надхвърляне на средствата за програмите до 10 хил. еквивалент жители. Това ще помогне ли да бъде изпълнена прогнозата на ЛОТАР за цялостно използване на средствата по оперативната програма „Околна среда” до 2012 година?
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Хубенова. Няма засега други въпроси. Заповядайте, госпожо заместник-министър, да отговорите на тези въпроси.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Започвам по реда на задаваните въпроси.
По въпроса за избора за изпълнител на междинната оценка. Както беше представено и в презентацията, и в доклада, да, процедурата е обявена през месец август, след което следва период на набиране на офертни предложения, както и сформиране на комисия за оценка на офертите.
Работата, както споменах, де факто приключи с финалния етап, а именно отваряне на ценовите оферти. Тоест след периода на обжалване ще бъде избран изпълнител.
Действително имаше забавяне. Това се дължи на факта, че оценката на оферти, които се подават по проекти, финансирани по техническа помощ на оперативна програма „Околна среда”, се осъществява от междинното звено към програмата. Това е същото звено, което е ангажирано в оценката на самите проектни предложения.
В този смисъл, предвид на големия брой проектни предложения, които, знаете, бяха оценявани от средата на миналата година досега и продължават да бъдат оценявани, може би това в известна степен е довело до забавяне. Но така или иначе вече сме на финала и се надявам, че в скоро време ще имаме избран изпълнител, без, разбира се, да отчитаме и препъни камъка, който често се явява пред нас, а именно обжалването. Но ще видим как ще се развият нещата.
Както споменах, ние, от своя страна, подготвяйки се за програмирането, стартирахме своя вътрешна оценка, за да имаме реална представа за постигнатите цели по програмата към този момент, за да имаме реална база, въз основата на която да подготвим програмирането за следващия програмен период.
Вторият Ви въпрос касае сектор „Отпадъци”, където процентът на договорираните средства не съответства на процента на усвоените средства – 8 процента усвояемост към този момент. Да, действително сме коментирали нееднократно, че проектите в сектор „Отпадъци” са може би още по-трудни от тези в сектора „Води”, защото те изискват обединяването на общините на регионален принцип, сдружаването им, постигането на съгласие относно всички етапи на изпълнението. Доста мащабни са и в този смисъл по-трудно се завърта колелото по възлагането на дейност от страна на общините към изпълнителите.
Мерките, които сме предприели, отново са свързани с осигуряването на подкрепа и помощ чрез мобилните групи на място в междинното звено и в управляващия орган с консултации, а също така и възможността, която предоставихме на общините, дори тези проекти, които са в оценка, но имат потвърден технически обхват, да могат да подпишат предварителни договори с нас, за да могат да стартират реалното изпълнение. Смятаме, че това би могло да доведе до ускоряване на усвояемостта.
Иначе по отношение на договорирането очакваме, че в много скоро време голяма част от тези 14 проектни предложения, които са в оценка, ще излязат от оценка и ще имаме договориране на повече средства. Но въпреки това знаете, че самата програма позволява общините, още преди подписването на договора за безвъзмездно финансиране, да могат да възлагат дейности и да изпълняват такива, като впоследствие да им бъдат възстановени разходите, направени по тях. И за да им дадем още повече сигурност, ние им дадохме шанса да пристъпят към подписването на предварителни договори, с което всъщност ние им казваме: има резервиран бюджет за вас, не се притеснявайте, подготвяйте се, стартирайте дейностите и се мобилизирайте, за да ги изпълнявате по-бързо.
За следващият програмен период всъщност разчетите, които сме направили за старта на преговорния процес по отношение на финансовия ресурс, който бихме желали да бъде заделен в сектора „Околна среда”, възлизат на над 3 млрд. 600 млн. евро, като за сектора „Води” имаме желание да удвоим ресурса, с който разполагаме през този програмен период. Там знаете, че нуждите са много големи. В този смисъл нашите предвиждания са да бъдат заложени 2 млрд. 500 хил. евро в сектора „Води”, за да може изцяло да се постигне съответствие с изискванията на нашето законодателство.
По-малка част са за секторите „Отпадъци” и „Биоразнообразие”. Както споменах, в сектора „Отпадъци” ние ще разчитаме на разработването на инструменти за финансов инженеринг. Искаме да привлечем вниманието и на частния сектор, който по принцип има интерес към сектора, и да обединим публичен и частен ресурс, за да се надградят системите.
В нашите предвиждания сме заложили необходимостта от осигуряването на 600 млн., за биоразнообразие 200 млн. и около 300 млн. за хоризонтални мерки, свързани с осигуряване на техническа помощ и разработване на стратегически документи.
По въпроса за санкциите, който беше зададен от госпожа Крумова, конкретно за проекта в Сливен. Аз вече имам чувството, че вече бих могла с часове да говоря за този проект, защото за жалост фактите и обстоятелствата около него са толкова много и толкова болезнени, че наистина причиняват безкрайно много неудобства на гражданите.
Мисля, че и на вниманието на членовете на комисията сме докладвали какво се случва по този проект. Драматично се развиха събитията във връзка с факта, че дейностите по него, осигурени по линия на програма ИСПА, правомощията по него бяха делегирани на кмета на общината, който пристъпи към подписване на договор с изпълнител, след което прекрати този договор, пристъпи към подписването на рамкови споразумения със становище на Европейската комисия, че са незаконосъобразни. Направиха се доста разследвания на много контролни органи и в крайна сметка се стигна до прекратяване на финансирането по линия на Европейския съюз за частта ИСПА, прекратяването на рамковите споразумения, прекратяването на договора за безвъзмездно финансиране по оперативна програма „Околна среда”, който също беше подписан през 2009 г.
Осъзнавайки това, че наистина имаме ангажимент към тези граждани и не можем да оставим нещата по този начин, ние помагаме на общината и в изпълнението на тези дейности посредством формулирането на нов проект по оперативна програма „Околна среда”, който да обхване компонентите, които бяха заложени в ИСПА, и компонентите, които бяха заложени в оперативна програма „Околна среда”. Тоест общината вече е изготвила своето проектно предложение, входирала го е за оценка при нас във фаза „Оценка” в категорията над 10 хил. еквивалент жители.
Междувременно с кмета миналата седмица имахме разговори и той ни увери, че има готовност да подготви тръжните документи, така че максимално бързо да възложи изпълнението на дейностите. Горещо се надявам, че още тази година наистина ще могат да бъдат извършени дейностите, така че да се елиминира рискът за здравето и неудобствата, които се причиняват на гражданите.
Така или иначе сагата продължава с поредни комуникации с Европейската комисия, със съдебни процедури, които се водят между общината и изпълнителя. Ние сме в течение на това. Но това, на което се надяваме, че този проект е научил общините, е, че трябва да се съобразяват с правилата и принципите на доброто финансово управление.
КАЛИНА КРУМОВА: Извинявайте, че Ви прекъсвам. Преди да отговорите на следващия въпрос, имам два конкретни въпроса.
Предполагам, че има някакви санкции за всички тези злоупотреби, неизпълнение на проект, вече започнати и т.н., и т.н. Кой реално ще ги плати?
На второ място. Дай Боже, аз силно се надявам на това, което Вие казахте, тоест тепърва да се случи нова употреба на европейско финансиране. Имайте предвид, че в момента трябваше да бъде сменена водопреносната система на Сливен – вие знаете за това. В момента тя не е сменена, но улиците са разкопани, част от тях, които могат да бъдат закопани, се закопават отново. Тази водопреносна система, която е почти разградена, остава по същия начин. И до момента, до който по някакъв начин се оползотворят следващите европари, аз наистина нямам представа какво ще се случи там.
Госпожа министър Караджова беше казала по време на парламентарния контрол, когато дискутирахме с нея, че това е единствената община, където министерството е делегирало правата за работа по проекта на общината. Искрено се надявам министерството да си е взело поука и оттук нататък нещо хубаво да се случи. Защото Вие казахте, наистина този проект е един много лош урок за останалите - „Не правете така”.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Заповядайте, госпожо Василева, за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, така е. Специално проектът по ИСПА е единственият прецедент, при който има делегиране на правомощия от страна на министерството към общината. По принцип финансовият меморандум по ИСПА включва модернизация и разширение на пречиствателната станция, което е осъществено като контрол и изпълнение от страна на министерството. Това е един от 15-те обекта, които са завършени и въведени в експлоатация. Така безпроблемно приключи изпълнението на тази част от проекта. С другата част обаче – за ВиК мрежата, която беше делегирана на общината, всички знаем какво се случи.
По принцип финансовият меморандум изтече, комисията отказа да го удължи. Допустимостта на разходите беше до края на 2010 г. В този смисъл частта ИСПА вече е затворена.
В момента се подготвят финални доклади по финансовите меморандуми, които ще бъдат представени на комисията. Тук вече в частта, която касае санкциите, зависи от комисията дали и доколко ще санкционира държавата за това, че този компонент не е изпълнен.
Защитавайки интересите на държавата, ние сме направили съответната обосновка и сме защитили позицията, че ангажиментите ще бъдат изпълнени, залагайки проекта, който ще бъде изпълнен по оперативна програма „Околна среда”, имам предвид, че ще бъде изградена и реконструирана водопроводната и канализационната мрежа.
В този смисъл индикаторите, целите ще бъдат постигнати, независимо че с друг финансов ресурс.
Така че се надявам да няма финансови корекции от страна на Европейската комисия за неизпълнение на целите на финансовия меморандум. Но не мога да гарантирам, защото е твърде вероятно да има някаква финансова корекция по тази линия.
Иначе що се отнася до плащания по този проект, реални плащания не са извършвани. Има извършено авансово плащане към изпълнителя, за което той е представил банкова гаранция, която министерството е в правото си да усвои поради факта, че няма сертифицирани междинни плащания по проекта.
Тоест във финансово изражение така стоят нещата. Просто чакаме комисията да се произнесе по окончателния доклад по финансовия меморандум и съответно да се прецени дали да бъдат наложени някакви финансови корекции за неизпълнение на тази част.
Друго не знам какво към настоящия момент да коментирам. Надяваме се наистина, че общината ще пристъпи бързо към реализиране на един добър, качествен проект, научила всички горчиви уроци от този.
По отношение на въпроса, който касаеше тръжните процедури и конкретно казуса Сопот.
Вие споменахте, че не е осъществен предварителен контрол при провеждане на тръжната процедура. Действително е така и причината за това е, че общината е възложила дейностите, преди да има подписан договор с Министерството на околната среда и водите. Тоест възлагането или по-скоро обявяването на тръжната процедура се е случило в края на 2008 г. През месец ноември същата общината е обявила тръжната си процедура. Договор с министерството за безвъзмездна финансова помощ е сключен през месец януари 2009 г. Тоест по смисъла на наредбата за предварителен контрол, по смисъла на договора за безвъзмездно финансиране хипотезата „предварителен контрол” изобщо не е била на дневен ред.
Осъзнавайки този риск, кметът е обявил тръжната процедура.
Ако в общия смисъл третираме или тълкуваме това определение „превантивен или предварителен контрол”, смятам, че напълно сте права като казвате, че в началото на програмата не е имало достатъчно усилия и мерки, които да са полагани в посока превенция.
Какво имам предвид. Към този момент нито общините имаха достатъчно опит при разработването на тръжни процедури, при провеждането им, при възлагането на дейности от всякакъв характер, не само по инфраструктурни проекти, нито, ако щете, управляващите органи са давали насоки, указания, обучения не са предоставяли на общините, нито контролните органи са имали достатъчно натрупан опит и практика. И точно затова голяма част от финансовите корекции, които са наложени по нашата оперативна програма, са наложени за договори, които са сключвани в края на 2008 и началото на 2009 г.
Вчера помолих колегите да направят един анализ. Деветдесет и пет процента от финансовите корекции, които са наложени по оперативна програма „Околна среда”, са наложени върху договори, сключвани в края на 2008 г., както и в началото на 2009 г.
Специално случаят Сопот е станал ноторен, защото финансовата корекция е в такъв размер, че е почти равна на годишния бюджет на общината, тоест поставя общината в доста тежко състояние. Бих казала, че това не е единственият случай на наложена финансова корекция.
Това, което ние посъветвахме кмета при вчерашната ни визита и не само, а по време на многократните разговори, които сме имали с него, е, разбира се, да изгражда такъв капацитет в звеното за управление на проекти, че да не позволява да се случват подобни грешки. Той в момента е входирал ново проектно предложение по оперативната програма. Тоест надяваме се ,когато стартира втория си проект, да избегне подобни грешки и, разбира се, да търси възможности да осигури оборотни средства, така че да не се оказва в тежката позиция, в която всъщност се оказа – да бъде подложен на двоен натиск: от една страна, необходимостта от осигуряването на средства, за да разплаща към изпълнителите си, от друга страна, наложената финансова корекция. Тоест той вече е осъден от изпълнителите си за това, че не е плащал към тях, а междувременно и ние, и министър Дончев сме му предлагали няколко възможни варианта, за да осигури оборотни средства и грубо казано, проектът да не зацикля.
Така че всичко е въпрос и на добро финансово управление, и на контрол. Да, не са приятни за никого подобни случаи, включително и за нас е болезнено да налагаме финансови корекции на бенефициентите. Но пък, от друга страна, ако не работи системата за контрол, знаете, че това би се отразило на програмата като цяло и на България.
Грижата за общините я има. Има и разработен механизъм с предложение към Министерството на финансите за осигуряването на един компенсаторен фонд, който да подпомогне по-слабите общини, така че да не ги обезкръвим, да не ги обезсърчим, да не ги поставяме във финансов колапс.
Междувременно и фондът ФЛАК е инструмент, който служи за подкрепа на общините. И други възможности съществуват. Просто ръководството на общините трябва да осъзнае това, че изпълнявайки такъв проект, трябва да имат разумно отношение и към правилното планиране на финансовите потоци.
И последният въпрос, който ми зададохте, беше за финансовия ресурс и това, че ще наддоговорим. Всъщност това е целта на упражнението наддоговаряне – да постигнем максимална усвояемост. Ние искаме да използваме икономиите, там, където има наложени финансови корекции, или пък икономии при търгуване. Или ако някоя община се откаже от проекта или не може да го подготви навреме, да имаме възможности да допълваме, да запълваме тези луфтове и, разбира се, гоним по-висок процент усвояемост. Това е целта на свръхдоговарянето по оперативната програма.
Мисля, че с това успях да отговоря на поставените въпроси.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо заместник-министър, за изчерпателните отговори. Още веднъж благодаря за доклада, който изнесохте пред нас.
Колеги, мисля, че с това изчерпихме дневния ред. Пожелавам на всички весели и светли Великденски празници. Бъдете живи и здрави!
Закривам заседанието на комисията.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Владимир Тошев)