КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 102
На 27 юни 2012 г. г., сряда от 14,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-31/15.06.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад относно Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на директиви 2000/60/ЕО и 2008/105/ЕО по отношение на приоритетните вещества в областта на политиката на водите, и позиция на Република България – т. 22 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-21/12.04.2012 г., внесен от Министерския съвет.
3. Изслушване на актуална информация от представители на Министерството на финансите по оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК).
4. Разни.
На заседанието присъстваха: Ивелина Василева – заместник-министър на околната среда и водите, Елена Гюрова – държавен експерт в отдел „Равни възможности и антидискриминация” в дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи”, Моника Димитрова – директор на дирекция „ОПАК” и ръководител на УО на „ОПАК” в Министерството на финансите.
Заседанието беше открито и ръководено от Владимир Тошев – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Уважаеми колеги! Имаме необходимия кворум. Предлагам да започнем нашата работа.
Представям на вашето внимание проекта за дневен ред:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-31/15.06.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад относно Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на директиви 2000/60/ЕО и 2008/105/ЕО по отношение на приоритетните вещества в областта на политиката на водите, и позиция на Република България – т. 22 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-21/12.04.2012 г., внесен от Министерския съвет.
3. Изслушване на актуална информация от представители на Министерството на финансите по оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК).
4. Разни.
Има ли други предложения? – Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Дневният ред се приема единодушно.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-01-31/15.06.2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на труда и социалната политика
Емил Мирославов – директор на дирекция ”Трудово право, обществено осигуряване и услови на труд”
Веселин Илков – началник на отдел в дирекция „Европейски въпроси и международно сътрудничество”
Петя Малакова – главен експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”
Елена Гюрова – държавен експерт в отдел „Равни възможности и антидискриминация” в дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи”.
Давам думата на Елена Гюрова да представи законопроекта.
ЕЛЕНА ГЮРОВА: Благодаря, господин заместник-председател. Уважаеми господин заместник-председател, уважаеми народни представители! Ще ви представя накратко проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация. Той е изготвен от междуведомствена работна група с представителите на Министерството на труда и социалната политика, на Комисията за защита от дискриминация, на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз” в Администрацията на Министерския съвет, на Националния осигурителен институт, както и на Националната агенция по приходите.
Проектът на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация въвежда изискванията на директива № 2010/41/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7.07.2010 г. за прилагане на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството им на самостоятелно заети лица, и за отмяна на директива № 86-612.
Новата директива № 2010/41 определя рамка за прилагането в държавите членки на принципа на равното третиране на мъжете и жените, когато извършват дейности в качеството им на самостоятелно заети лица или допринасят за изпълнението на подобни дейности.
В проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация са предложени най-необходимите текстове, с които се създава допълнителна защита от дискриминация на лицата, попадащи в обхвата на директивата, както и позитивна мярка, с цел насърчаване на предприемачеството сред жените по смисъла на чл. 157, § 4 от Договора за функциониране на Европейския съюз, според който държавите членки могат да запазят или предприемат предвиждащи специфични придобивки за упражняването на дейност като самостоятелно заети лица от недостатъчно представения пол или за предотвратяване и компенсиране на неизгоди в професионалната кариера.
Също така, с цел уеднаквяване на определенията в Закона за защита от дискриминация и тези в директивата са предложени съответни допълнения в дефиницията на понятията „тормоз”, „сексуален тормоз” и изменение в дефиницията на понятието „подбуждане към дискриминация”.
Всъщност проектът на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация може да се разглежда като проект от две части. Това са промените, които са въведени в Закона за защита от дискриминация. Съществени от гледна точка на директивата са предложенията за изменение в Кодекса за социално осигуряване, които се въвеждат със Заключителните разпоредби на Закона за защита от дискриминация. Те уреждат правото на съпрузите, на самостоятелно заетите лица да се ползват от социална закрила и обезщетение за майчинство чрез включването им в кръга на осигурените лица по смисъла на Кодекса за социалното осигуряване.
Така с предлаганите промени се дава еднакъв достъп до съществуващата система за социално осигуряване на самостоятелно заетите лица и на техните съпрузи, когато със съгласието на самостоятелно заетите лица съпрузите участват в упражняваната от самостоятелно заетите лица трудова дейност.
С предложените промени на съпрузите на самостоятелно заетите лица, когато участват в упражняваната от тях дейност, се дава възможност да се осигуряват за своя сметка за инвалидност, поради общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство, ако не са осигурени на друго основание.
Съгласно чл. 16 на директивата, тя трябва да бъде транспонирана в националните законодателства на държавите членки до 5 август 2012 г. В проекта на закона е предложено влизането в сила на разпоредбите да стане до 1 август, което отговаря на изискването на директивата.
В заключение бих искала да ви кажа, че сме запознати със становището на вашата комисия и го подкрепяме. Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря Ви и аз, госпожо Гюрова. Някой от другите колеги има ли да добави нещо? – Няма.
Докладът беше подробен. Явно детайлизираме вече нашето законодателство в подробности.
Иска ли някой думата за въпроси и изказвания? – Не виждам.
Който е съгласен с предложения проект за становище относно законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, моля да гласува.
Гласували: за 8, против няма, въздържали се 2.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ДОКЛАД ОТНОСНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ДИРЕКТИВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ДИРЕКТИВИ 2000/60/ЕО И 2008/105/ЕО ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПРИОРИТЕТНИТЕ ВЕЩЕСТВА В ОБЛАСТТА НА ПОЛИТИКАТА НА ВОДИТЕ, И ПОЗИЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ – Т. 22 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2011 Г.), № 202-00-21/12.04.2012 Г., ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка на заседанието присъстват:
От Министерството на околната среда и водите
Ивелина Василева – заместник-министър
Асен Личев – директор на дирекция „Управление на водите”
Анета Иванова – държавен експерт в дирекция „Управление на водите”
Румяна Георгиева – държавен експерт в дирекция „Координация по въпросите на ЕС и международното сътрудничество”.
Госпожо заместник-министър, заповядайте да представите мнението относно този доклад.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председателстващ, за възможността да се представи гледната точка на Министерството на околната среда и водите.
Разбира се, запознахме се с доклада, който е изготвен от Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове относно предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на директиви № 60/2000 на Европейската общност и № 105/2008 на Европейската общност по отношение на приоритетните вещества в областта на политиката на водите. Благодарим за разбирането и за подкрепата на Рамковата позиция, изразена от българското правителство по повод досието, което в момента е на фаза разглеждане от работните групи към Съвета по околната среда преди първо четене. Вървят усилени дебати.
Знаете, че позицията на българското правителство е обвързана с поредица от резерви, които касаят предложенията за разширяване на обхвата на директивата със сключването на много приоритетни вещества, което съставлява по своя смисъл допълнително бреме върху държавите членки.
Също така считаме, че и самите критерии, които ще бъдат приложими за мониторинг и докладване на съдържанието на приоритетни вещества във водните обекти, ще създадат поредица от трудности за държавите.
Считаме, че в голяма част от случаите нито измервателната апаратура е налице, нито има дори акредитирани лаборатории в България, където могат да бъдат извършвани анализите, което, разбира се, ще доведе до излишно според нас бреме и в крайна сметка не би довело до преобладаващи ползи спрямо финансовото бреме, което държавата ще трябва да понесе за прилагането на подобни изменения в директивата.
В този смисъл във формат на предварително обсъждане беше предложено от наша страна въвеждането на нова точка в доклада, подготвен от комисията, а именно точка 3.4, която гласи, че като цяло разширяването на списъка на приоритетните вещества, промяната на статута на някои от веществата от приоритетни в приоритетно опасни, както и въвеждането на прекалено рестриктивни стандарти за някои от веществата ще доведе до допълнителна финансова тежест за индустрията и селското стопанство вследствие от задължението за прилагането на допълнителни мерки, целящи прогресивното намаляване на замърсяването с приоритетни вещества и прекратяване на емисиите, заустванията и загубите на приоритетно опасни вещества при техния източник.
Ако не възразявате, бихме предложили разширяването на доклада с тази точка.
Другият момент, който също смятам, че не е без значение, е обвързаността на предложенията за разширяване на директивата със съобразяване с изначално заложените в Рамковата директива за водите срокове, което отново е едно трудно постижимо за България изискване, имайки предвид наистина, че това е, бих казала, може би най-тежката директива в Европейското законодателство. Благодаря за вниманието.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо заместник-министър.
Колеги, предложението за изменението на тази директива от Годишната работна програма на Народното събрание е за миналата година. За съжаление ние я разглеждаме половин година след изтичането на 2011 г. по простата причина, че самото предложение от Европейската комисия дойде към края на месец януари. Разбира се, ние сме длъжни по правилата на нашия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание да имаме реакция, защото това е законодателен акт на Народното събрание.
Имам една молба към министерството за бъдеще, което може да го отчетете като критика към сегашната дейност. Ние можехме да ви помогнем малко по-експедитивно и по-твърдо, ако бяхме получили Рамковата позиция в границите на тези 8 седмици, в които можехме да реагираме по-адекватно и по-настоятелно. За съжаление този срок изтече на 28 март, а ние получихме вашата позиция в средата на април месец. Може би занапред ще можем да ви бъдем по-полезни, ако имаме по-рано позициите, за да можем да ви помагаме по-адекватно.
Колеги, аз благодаря отново на заместник-министър Василева за яснотата, която внесе поради това, че това е една специфична дейност. Считам, че успяхме да получим тази на обикновен език дадена информация. Става въпрос за разширяване на един списък от вещества, които може да натоварят нашата икономика.
Разбира се, аз ще подложа на гласуване допълнението на нашия доклад с тази нова точка. Но нашата комисия реагира една седмица след Комисията по околната среда и водите, където тези неща бяха приети единодушно с необходимите резерви, които изразява министерството сега и пред нас.
Докладът е раздаден предварително. Надяваме се, че веднага ще реагираме, ще го изпратим по линия на политическия диалог. Надяваме се да има някакъв ефект, макар че е пост фактум, тоест след изтичане на крайния срок.
Заявка за изказване даде госпожа Михайлова. Заповядайте, госпожо Михайлова.
ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председател. Колеги, госпожо заместник-министър! Аз искам всъщност да кажа, че Рамковата позиция на страната беше разгледана в Комисията по околната среда и водите, където ние единодушно подкрепихме резервите на българското правителство и позицията, която е по отношение на проекта за директива и за промени в директивата.
Уважаваме загрижеността за натоварване на българската икономика и невъзможността да се изпълнят сроковете по Рамковата директива за водите за България.
Същевременно искам да допълня нещо и да кажа, че да, пост фактум разглеждаме позицията. Но процесът за взимане на решение и изясняване на окончателните текстове и по предложението за директива е твърде динамичен и твърде сложен. И аз съм убедена, че министерството е имало основание да забави Рамковата си позиция, защото е била в резултат на преговори и разговори по проекта за директива.
Искам да кажа че – обръщам се към колегите – е много важно да подкрепим и допълнението, което ни се предлага, защото то конкретизира съдържанието на резервите на българската страна по отношение на една част от директивата.
Така че аз моля всички да подкрепят позицията на правителството.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Господин Агов, заповядайте.
АСЕН АГОВ: Режимът на приемането на тази директива е като другите, нали? С консенсус трябва да бъде приета, не може да бъде приета с висшегласие, в смисъл с тежестта на гласовете. Трябва консенсус да бъде постигнат.
Аз искам да попитам какъв е механизмът? Защото това е важното. Ако бъде приета, без да се съобщят нашите резерви, тогава можем да бъдем застрашени.
РУМЯНА ГЕОРГИЕВА: В момента директивата се разглежда пред органите на Съвета в работните групи по околна среда. Имаше заседания.
Приемането е обикновена законодателна процедура – от Съвета и Парламента.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: С други думи, с квалифицирано мнозинство ще бъде приета директивата.
Аз искам наистина да благодаря за подкрепата, която получихме от Комисията по околната среда и водите и от страна на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, защото действително изключително активни разговори и преговори се водят по тази тема. Болшинството от държавите изразяват резерви спрямо текста на предложените промени в директивите.
Текстът на Рамковата позиция е резултат от изключително дълъг и интензивен дебат. Рамковата позиция е приета от Министерския съвет през месец април. В рамките на един месец след това тя е внесена в парламента.
В този смисъл разбирам критиката, отправена от страна на председателстващия комисията. Но, както стана ясно, действително позициите по тази директива са доста крайни и постигането на някакво съгласие, на някакъв консенсус е доста трудна задача.
АСЕН АГОВ: Всичките тези обяснения даже подсилват съмненията ми, че ако се постигне квалифицирано мнозинство за приемането на директивата в онзи вид, срещу който ние възразяваме, България ще бъде заплашена от наказателни процедури. Не ли? Кажете ми, това е нещо, което е важно да се знае, за да се оформи гласът.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Заповядайте, госпожо Михайлова.
ИСКРА МИХАЙЛОВА: Позволявам си да взема думата, господин председател. Разбира се, и госпожа Василева може да отговори.
Веднага казвам, че наказателните процедури не са автоматично последствие от това, че биха били приети текстове, по които ние сме имали възражения или резерви. Отделен въпрос е кои текстове ще бъдат приети, ако те бъдат приети. Тогава страната може да прецени кое може да изпълни и кое не може да изпълни. Тогава, ако има неизпълними текстове, бихме могли да предполагаме наказателни процедури.
Госпожа Василева е права, че специално в този случай промените, които се предлагат, събуждат много сериозна реакция от повечето страни членки. Така че не се очаква квалифицирано мнозинство.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз Ви благодаря. Колеги, от това, което лично аз разбирам, предполагам, че и неспециалистите в нашата комисия разбраха, че има обструкции срещу основния текст на тези промени от много държави, което налага изводът, че тези неща, които ние атакуваме, са атакувани и от други държави, става въпрос за тези промени, които ние искаме. Защото това, доколкото аз го разбирам, ще доведе до налагане на модернизация на пречиствателни станции, каквито ние все още нямаме изградени в сегашните стандарти, които действат в Европейския съюз. Това, от една страна.
От друга страна, се искат анализи на водно живеещи същества, риби и т.н., които в България има ли ги? Аз не съм специалист, но вие може би сте направили проучвания има ли ги въобще като остатък от производствена дейност или основен актив на индустриална дейност.
От друга страна, ако бъде приета директивата в този й вид, както е предложена, правят ли се някакви анализи какво ще струва на българската икономика и на българската държава да бъдат въведени тези изисквания за проверка и контрол?
Заповядайте, госпожо заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Трудно биха могли да бъдат направени сериозни анализи поради факта, че, както упоменах и в изложението си, голяма част от критериите все още са неясни. Но тъй като се предлага в хода на тези дебати да се разшири списъкът на приоритетните вещества, които подлежат на мониторинг, и емисиите на които водни обекти, разбира се, трябва да бъдат ограничени, за което пречиствателните съоръжения трябва да бъдат обезпечени с необходимото допълнително оборудване, считаме, че в някои конкретни случаи с някои от приоритетните вещества самият анализ, както споменах, показва, че наличието на такива изобщо във водните обекти ще изисква пробовзимане, след това изпращане в акредитирани лаборатории в други държави. В някои случаи с такива акредитирани лаборатории разполагат една или две държави членки. Ще се изисква огромен обем разходи, което е непропорционално спрямо вредата върху околната среда при наличието на подобни вещества в много малки количества, дори количеството е трудно определимо.
В тази смисъл са и резервите на по-голямата част от държавите членки. Малко са тези, които подкрепят. Както и госпожа Михайлова спомена, трудно би могло да се стигне до квалифицирано мнозинство, имайки предвид позициите и на останалите държави членки по промяната на тези директиви.
Конкретно на Вашия въпрос – трудно би могло да се направи такъв детайлен анализ. Това, което можем да кажем, е, че и към настоящия момент изискванията, които са приложими по смисъла на съществуващото законодателство, са достатъчно тежки и обременяващи и допълнителното бреме не смятаме, че би могло да доведе до конкретни ползи, освен до щети за бюджета, тоест има необходимост от осигуряване на допълнителен финансов ресурс.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Василева. Заповядайте, госпожо Михайлова.
ИСКРА МИХАЙЛОВА: Аз моля за извинение. За трети и за последен път взимам думата. Само не искам колегите или гостите в залата да останат с впечатление, че сега действащото законодателство в Европейския съюз или действащото в България по отношение на прилагането на директивата за водите и тези вредни вещества не гарантира здравето и околната среда. Защото споменахте пречиствателните станции. Напротив, изискванията са достатъчно високи, пречиствателните станции, които се изграждат в България, отговарят на стандартите и на директивите в момента. Просто тук се въвеждат едни норми за вещества, които в повечето страни даже е малко вероятно да се появят. Но за тях се въвеждат норми, по които ние изразяваме резерви, че, тъй като те биха били в изключително ограничено количество в България, не е необходимо те да бъдат включени.
Така че моля да не се разбира, че ние в името на спестяване на бюджета се отказваме от пречистване на водите.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря за уточнението. Не се притеснявайте да взимате думата колкото е необходимо, за да изясним пред комисията всичко, което е важно за взимане на решение.
Колеги, ако няма други желаещи за изказване, моля, поради това, че ад хок беше предложено допълнение към нашия доклад, да гласуваме първо той да стане част от доклада и след това да гласуваме целия доклад.
Който е съгласен с това да създадем нова точка 3.4 и да преномерираме останалите точки в нашия доклад, моля да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно. Това ново предложение става част от доклада.
Сега подлагам на гласуване проекта за Доклад относно Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на директиви 2000/60/ЕО и 2008/105/ЕО по отношение на приоритетните вещества в областта на политиката на водите, и позиция на Република България – т. 22 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2011 г.), № 202-00-21/12.04.2012 г., внесен от Министерския съвет. Който е „за” доклада с гласуваното преди малко допълнение, моля да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Благодаря, госпожо заместник-министър. Уверявам Ви, че максимално бързо ще бъде изпратен по каналния ред, за да може да подпомогне позицията на Министерския съвет и Вашата лична позиция.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА АКТУАЛНА ИНФОРМАЦИЯ ОТ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ФИНАНСИТЕ ПО ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „АДМИНИСТРАТИВЕН КАПАЦИТЕТ” (ОПАК).
Наши гости по тази точка са:
От Министерството на финансите
Моника Димитрова – директор на дирекция „ОПАК” и ръководител на УО на „ОПАК”
Филип Крумов – началник на отдел в „ОПАК”.
Има думата госпожа Димитрова.
МОНИКА ДИМИТРОВА: Уважаеми господин председателстващ, дами и господа народни представители! Бих искала накратко да ви запозная с физическия и финансовия напредък по оперативната програма. Ще бъда максимално кратка, но съдържателна. Ако ми позволите, ще направя малко по-различен начин на представяне на тази информация, а именно в презентационен вид, за да може да са по-ясни цифрите и да бъде по-интригуващо и визуално добре представено.
Започваме първо с общия напредък на оперативната програма.
Към момента физическото изпълнение на програмата, съответно отворените процедури са 62. Имаме проектни предложения, които са постъпили до момента, именно 1763.
Приключилите проекти са повече от половината от общия брой проекти, които имаме в оперативната програма, като техният брой намалява с всеки изминал ден, като компенсираме определени закъснения от минали години.
Съществените цифри, разбира се, са на разплатените средства и на договорените. Разплатените към момента са около 32 процента, договорените са почти 70 процента.
Важно е тук да се отбележи, че от началото на годината управляващият орган е изготвил един доклад по сертификация на стойност 5,5 млн. лв. В момента в процес на проверка от Национален фонд е и вторият сертификат, който е в размер над 10 млн. лв. Можете сами да видите съответно на слайда и цифрата – малко над 10 млн. лв. Те се обработват в момента и се надявам в срока, който е по съответните процедури, този сертификат да бъде изпратен на Европейската комисия за възстановяване на средствата.
На следващия слайд виждате изпълнението на оперативната програма по съответни приоритетни оси в цифри. Конкретно на тях няма да се спирам. Само накратко ще кажа следното.
Отличник по договорени и разплатени средства е приоритетна ос 3, а именно въвеждането на електронните услуги.
На второ място е приоритетна ос 1, а именно добро управление. Тук са всички средства, които се фокусират за оптимизация на администрации и усъвършенстване на управлението на тези администрации.
На трето място, това е приоритетна ос 2, а именно квалификацията, обучението на кадри на ниво централна администрация и местно управление.
Разбира се, фокусът, който имаме към момента, това е договаряне на приоритетна ос 2. В тази връзка бяха приети и процедури на Комитета за наблюдение, които ще бъдат отворени през месец септември, а именно две процедури, които ще бъдат по 20 млн. лв. и те ще бъдат с фокус централна администрация и местно управление, като всяка администрация ще може да кандидатства сама по тези процедури.
На слайда виждате съответно изпълнението по Лотар. В тази връзка данните по Лотар бяха актуализирани след направени разговори с Европейската комисия, като беше изготвен и план за изпълнението на оперативната програма. Към момента изпълнението, съгласно Лотар, покрива изискванията и заложените цифри. Сами можете да го видите съответно на слайда.
На следващия слайд се вижда ясно, че към момента – 2012 г., няма риск от нарушаване на правилото N + 2 и N + 3, съответно автоматично освобождаване на ресурс.
Голямото предизвикателство, както и при всички оперативни програми, е 2013 г. В тази връзка беше създаден и този план за изпълнение. Ако го следваме, покриваме така посочените прогнози и за 2013 г. няма да имаме този риск. Но всичко е в ръцете ни сега и работим с много високи темпове, за да можем да покрием прогнозите които имаме към момента.
Към момента изпълнението върви съответно на 94 процента като договаряне и 99 процента като разплащане, съгласно прогнозите към настоящия момент.
На следващия слайд е даден напредъкът, който имаме в рамките от месец януари до момента. Имаме сключени 60 договора на стойност около 40 млн. лв. и съответно изплатени средства в размер на 13,3 млн. лв. Винаги трябва да има база за сравнение. Веднага даваме такава база.
В сравнение с 2011 г. цифрите са следните. Към момента имаме увеличаване два пъти повече, отколкото договорените средства за 2011 г. Това показват цифрите. Съответно имаме изплатени 3,5 пъти повече средства в сравнение с 2011 г.
Веднага мога да дам и цифри. Към момента имаме изплатени 11 млн. лв., докато изплатени средства за миналата година имаме 4 млн. лв. Цифрите за договорените средства съответно са подобни.
Много важен момент са договорите, които са в процес на изпълнение, тяхното затваряне. Защото през януари 2011 г. управляващият орган беше изправен пред огромно предизвикателство да компенсира закъсненията по отношение изпълнението на договори от 2009 – 2010 г. Към настоящия момент в процентово изражение 55 процента от договорите, които са в процес на изпълнение, са приключени.
Имаме съществен напредък по отношение на извършените окончателни плащания в сравнение с 2011 г. и предходни. Тоест окончателните плащания, които имаме към момента, се равняват на целия брой договори, които бяха приключени през 2011 г.
Две хиляди и дванадесета година е годината, в която следва да се обърне специално внимание по отношение на постигане на индикаторите по програмата. През 2011 г. беше извършена междинната оценка, която даде добри резултати към момента, а именно, че целите на програмата се покриват, както и целите в съответствие с процедурите, които са пуснати, и се дава една добра оценка.
На слайда може да видите и индикаторите, по които имаме позитивно отношение. Покриваме административните услуги, предоставени он лайн, администрации, които са въвели съответно системите за управление на качество, и фокуса по проекти за обучение на централно и местно ниво.
По отношение на процедурите, които трябваше да бъдат отворени, и годишната индикативна програма за 2010 и 2011 г. За 2010 г. процедурите, които бяха приключени като оценка, са 12. Имаме реални решения. Съответно процедурите за 2010 г. са на обща стойност 48 млн. лв.
За 2011 г. от 15-те процедури, които бяха заложени по годишната индикативна програма, са приключили 13 процедури, като по две от тях – по приоритет 1,3 имаме пет.
В момента се изясняват определени проекти, по които има съмнение за двойно финансиране, и се очаква приключването на тази оценка до края на месеца. Тоест и за 2011 г. до края на месеца ще имаме приключили процедури за оценка.
По следващия слайд. Имаме по годишната индикативна програма за 2012 г. към момента 13 процедури, които са заложени в размер на около 90 млн. лв. Към момента процедурите са отворени повече от половината. Но на последния Комитет за наблюдение, който беше в средата на месеца, бяха одобрени още две процедури, с което техният брой става 13. Те са по отношение договаряне на приоритетна ос 2, именно обучението и квалификацията на кадрите на централно и местно ниво.
Предстои да бъде отворена една много съществена процедура, която е с конкретен бенефициент Националното сдружение на общините в размер на 5 млн. лв. и двете процедури, за които споменах в началото, които ще бъдат отворени през месец септември. Предстои да бъдат пуснати съответно на писмена процедура за одобрение.
До края на 2012 г. оставащите процедури за отваряне са 7 в размер на 59 млн. лв.
В този период, през месец юни излязоха резултатите от междинната оценка, която беше направена на Националната стратегическа референтна рамка, като за оперативна програма „Административен капацитет” се отбелязва, че е най-балансираната програма по отношение на договорени и разплатени средства и все още държи първенството по отношение на разплатените средства.
Също така друг извод, който се извежда от това, е , че интересът на потенциалните бенефициенти към тази административна програма е доста висок. Също така имаме и добра оценка по отношение на средствата, които са вложени за електронното въвеждане на услугите, обученията и съответно модернизацията на администрацията като цяло.
За междинната оценка, която беше изготвена, вече споменах, така че можем да пропуснем следващия слайд.
Ключовите ни проекти са на следващите няколко слайда, но аз ще бъда много кратка.
Основният ни бенефициент, който осъществява основно електронното управление, е Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. С министерството имаме три ключови проекта. Единият е в размер на 18 млн. лв., вторият е в размер 12 млн. лв. и третият е в размер на 3 млн. лв.
Съответно по най-големия проект – за 18 млн. лв., беше извършена оценката на офертите. Имаме сключени договори по всичките пет обособени процедури. Тоест реалното изпълнение на дейностите стартира със съответните фирми изпълнители по съответните лотове.
По втория проект – за 12 млн. лв. В момента изпълнението на проекта е на етап оценка на оферти.
Съгласно Закона за обществените поръчки със заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията тази комисия трябва да приключи своята работа до края на месец юли. Имаме уверението, че това ще стане по-рано. Надявам се да имаме решение по-скоро, за да може да стартират и дейностите по този втори голям проект. Защото ресурсът, който се формира, а именно около 30 млн. лв., за нас е много важно да бъде усвоен и да има реални дейности по тези два проекта.
Другите ни ключови проекти с конкретен бенефициент са с фокус обучението и квалификацията на кадрите – това е Институтът за публична администрация. Имаме два проекта съответно с института в размер на 10 млн. лв. и 8 млн. лв. За съжаление към момента по първия проект все още тече оценка на оферти. Надявам се след поредното възлагане на обществената поръчка в скоро време да имаме и сключени договори.
По втория проект засега изпълнението върви по график, но е на етап подготовка на документацията за обществена поръчка.
Разбира се, имаме и няколко проекта, които са с фокус Администрацията на Министерския съвет. Те са в различни области. По повечето от тях имаме вече сключени договори. Предстои реалното изпълнение. Те са свързани със стажовете, мобилността на стажанти в администрацията. Отделно имаме фокус за оптимизация на администрацията и са с фокус Съвета по административна реформа като конкретни бенефициенти. Към момента изпълнението на проектите върви по график.
Съвсем накратко ще кажа за затрудненията, които среща програмата. Те са съответно затруднения, които се срещат при по-голямата част от оперативните програми, именно тежкият процес, който е свързан с изработване на документацията по обществени поръчки и възлагането на обществени поръчки в рамките на съответните проекти. Затова беше направена и тази реформа миналата година в управляващия орган, за да подпомогнем този процес с предварителна оценка на документациите за обществени поръчки и последващата, за да може да се минимизира съответно рискът за налагане на финансови корекции, което е другият ключов момент, с оглед усвояването и на оперативната програма.
Отделно от това подпомагаме нашите бенефициенти с обучение и различен тип помагала. Беше актуализиран и наръчникът на управляващия орган, отделно от това и ръководството към бенефициенти, за да можем да подпомогнем процеса.
По-голямата част от затрудненията, които срещаме, са в адекватността от страна на бенефициентите с липсата на достатъчно квалифициран капацитет за изпълнение на съответните проекти. Затова фокусът на всички усилия е в посока да подпомогнем този процес.
Беше създаден и план за изпълнение на оперативната програма, за да може да се оптимизират процесите и да се гарантира наистина навременно усвояване и покриване на изискванията за финансовото изпълнение на оперативната програма.
На следващия слайд показваме, че сме предприели съответните мерки за ускоряване на договарянето и верификацията, като нашата дейност се подпомага и от външен изпълнител, който да ни подпомогне обученията, за които вече споменах. И, разбира се, компенсирането на тези проекти, които са от по-късен период, по които има, разбира се, и сигнали за нередности, които се разглеждат от съответните колеги, като към момента от 60 нередности и сигнали за нередности са затворени 36, тоест в рамките на една година, което е успех по отношение на затварянето на много проекти, които трябваше да бъдат разгледани.
По следващия слайд ще говоря съвсем накратко. По отношение на следващия програмен период бих искала да отбележа, че в момента има сформирана работна група, съгласно решение на Министерския съвет № 328, в което се разглеждат различни идеи от членовете на работната група. Това е един проект, който ние сме си позволили да сложим в слайда, който цели надграждане на всички усилия, които до момента е положила оперативната програма, и най-вече постигнатите резултати по нея и съответно даване фокус на електронното управление.
Разбира се, бюджетът е примерен, той е в процес на дискусия. Това, което е важно и е съгласно новите регламенти, е комбинацията на различни фондове.
Това, което се обсъжда и на ниво работна група, е използването и на двата фонда. До момента с Европейския и социален фонд това, което би могло да се финансира в рамките на оперативната програма, е инвестиция в софтуер, като хардуерът реално следва да бъде 10 процента от бюджета на съответния проект, а тук фокусът и това, което в момента се води като дискусия, е да могат да бъдат финансирани както софтуерните решения за въвеждане на електронните услуги, така съответно и IТ инфраструктура да е възможна за закупуване, именно оборудването което следва успоредно да се купува при съответните софтуерни решения.
Разбира се, това е на предварителен етап. Водим разговори както с колегите от Съвета по електронно управление, така и с колегите от Съвета по административна реформа, с оглед изграждането на една обща позиция. До момента срещаме разбиране. Разбира се, да се говори за бюджет към момента всее още е много рано.
Тук правя само тази ремарка.
Последните два слайда са свързани с обученията, които провеждаме на ниво управляващ орган, и обученията, които правим, както и информираността и публичността, които даваме на нашите бенефициенти, за да може наистина процесът да върви паралелно и да може да се постигнат по-качествени проекти като изпълнение.
Важно е да се отбележи фактът, че няма текучество в управляващия орган. Тоест капацитетът на управляващия орган към момента е стабилен. Всичките 44 щатни бройки са попълнени. Работим пряко сили. Но лошата практика от преден период с висок процент на текучество беше предотвратена и приключихме поне с този момент, а именно имаме надграждане на капацитета и той се вижда в резултатите, които се постигат до момента.
Това беше накратко. Разбира се, на разположение съм за въпроси.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Димитрова. И Вашият доклад показва, че наистина оперативната програма добре се развива и добре върви.
Аз бих искал, колеги, преди да ви предоставя думата за вашите изказвания, да обърна внимание върху един факт, който според мене е важен, а именно, че от предишните отчети ние имахме няколко препоръки, които управляващият орган и лично госпожа Димитрова са отчели, примерно са отделили основното си внимание към нашата препоръка по засилване фокуса на програмата за реализация на административната реформа и електронното управление.
Общо взето ние слушахме доста отчети, повечето оперативни програми си представиха отчетите пред нашата комисия. По мое лично мнение съотношението договорени – разплатени средства по тази оперативна програма е като че ли най-балансирано и най-добро, което е показател, че програмата добре се развива. Разбира се, вие ще кажете своето мнение след малко.
Имахме една наша препоръка. Вие сте предпочели друг подход. Ние бяхме препоръчали да се пренасочат средства от проблемни проекти, казвам го съвсем условно, към процедури, които са в по-добра кондиция. Вие сте предпочели да не го правите. Може би ще ми отговорите какви са били мотивите.
Сега, колеги, имате думата за вашите мнения и въпроси. Заповядайте, господин Михалевски.
ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря. Аз искам, първо, да Ви благодаря за подробната презентация.
Действително ако погледнем числата, това е програмата с най-голямо изпълнение. Мисля, че това е третата или четвъртата по степен на договаряне програма и би следвало, както каза и колегата, всичко да изглежда наред.
Аз обаче имам няколко въпроса.
Първо, преди малко казахте, че през 2011 г. са усвоени 4 млн. лв. Не са 4 млн. лв., а са 5 млн. 102 хил. евро. Тоест и това не е толкова високо, около 2,82 процента за 2011 г. Действително за първите пет месеца на тази година имате увеличаване около 2,6 пъти средно месечно спрямо 2011 г.
Правят впечатление процентите, които се развиват в последните години – примерно през 2010 г. сме на 4,17 процента усвояване, през 2011 – на 2,82 процента и сега - за първите пет месеца са официалните данни, вие имате по-адекватни данни - това, което отчита Министерството на финансите на страницата си е 3,14 процента.
Какво показва това?
Първо, ние се движим с някакъв среден темп – от 0,6 – 0,62 процента на месец. Това дори, ако погледнем от началото на програмата, разпределено по месеци, макар че има спадове и възходи в отделните периоди, програмата стартира през първите 12 месеца много добре, постига 17 процента. През следващите 34 месеца имаме усвояване, закръглено на 14 процента. Сега вече сме някъде на 31-32 процента, както казахте.
Проблемът според мене е следният. Дотук сме договорили две трети от програмата – 68 процента. Тоест очакваното договаряне до 100 процента можем да очакваме, че чисто кумулативно ще ни донесе принос към месечното усвояване с 50 процента на тези 0,6 на сто средно месечно, което означава, че ще се приближим до 0,9 – 1 процент на месец. Дори простата сметка показва, че в останалите 43 месеца до края на срока за усвояване ние трябва да вдигнем този процент на 1,6 процента на месец.
Считате ли, че това е възможно? Още повече, че правилно отбелязахте, че имаме вече критични периоди, които идват. Благодарение на това, че отложиха срока и 2010 г. я вкараха в правилото N + 3 и разпределиха 2007 г,. малко го отложиха. Но примерно това буквално означава, че в следващите месеци до края на 2013 г. ние оттук нататък трябва да усвоим приблизително 40 млн. евро. Горе-долу прагът ви е 96, като махнем аванса.
Това означава, че, както гледам, че сега се движите със скорост 1,4 млн. евро за януари, 1,1 млн. евро за февруари, 600 хил. евро през март, 800 хил. евро за април, 1,7 млн. евро за май, това означава, че ние трябва да скочим твърдо над 2 млн. евро. Това възможно ли е според вас и какво трябва да се направи, за да го постигнем? Защото не зависи само от вас. Аз разбирам, че има бенефициенти, които трябва да си свършат работата, да проведат процедурите и прочие.
Досега някак си ние като държава имахме известен комфорт и в това преотдалечаване на критичните хоризонти, но вече влизаме наистина в „горещата” фаза и има риск да започнем да губим пари.
Вторият ми въпрос е: защо толкова време се бави възстановяването на средствата от Европейската комисия? За последните 20 месеца имате само две възстановявания в общ размер на 7,2 млн. евро. Вие споменахте, че изпращате сертификат и чакате. Но не може ли това да се ускори все пак, за да има по-голяма регулярност? Защото два пъти на 20 месеца според мене не е много наред. Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин Михалевски. Колеги, аз предлагам да акумулираме въпросите. Заповядайте, госпожо Михайлова.
ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председателстващ.
Първо, и аз искам да благодаря за подробната презентация, да ви поздравя за свършената работа и да задам един въпрос. Искам да благодаря и за това, че бяхте обърнали внимание на индикаторите. Да си знаем, че аз държа на тези индикатори. Радвам се, че им обърнахте внимание.
По принцип в логиката на програмата „Административен капацитет”, с оглед на целите, които си поставяме за следващия планов период – електронно правителство и електронно обслужване, е изключително важно дали програмата е в състояние да покрие и да изпълни целите си по отношение на цялата територия на страната. Имате ли готовност, разглеждате ли така нещата, че да представите как се покрива територията на страната с проекти, що се отнася до местната власт, областните администрации и съдебната власт по цялата територия на страната по шестте планови района? Тъй като една от задачите на програмата е да подсили административния капацитет и в шестте района за планиране на страната, а не само да се концентрира в определени точки, където естествено,че ще има ръст, където се концентрират средства.
Имате ли готовност за такава информация, удовлетворени ли сте вие от тази информация, ако имате такава? И има ли някакви проблеми там? Тъй като това би ни дало сигнал за това как ще се развива програмата през следващия период за планиране и дали тя би могла да отговори на тези ваши амбициозни намерения – да инвестирате над 1 млрд. в оперативна програма „Административен капацитет”, дори когато се включат вътре средствата за техническо оборудване. Защото когато посочвате инфраструктура, вие имате предвид техническо оборудване, а не сграден фонд и инфраструктура, в която функционират институциите.
Така че това ми е въпросът - за териториалното покритие и дали то удовлетворява управляващия орган.
Вторият ми въпрос е дали системата с конкретните бенефициенти според Вас би могла да бъде разширена в следващия период за планиране? Тъй като в самото начало Вие посочихте една много голяма сума – над 1700 кандидатствали проекта, от които около 380 договора. Нали така? Тоест имаме един доста висок процент от проекти, които са кандидатствали, но които обаче не са одобрени.
Дали по-сериозното използване на капацитета на конкретните бенефициенти няма да облекчи програмата от гледна точка на това отхвърляне на голямо количество проекти? Благодаря ви.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Михайлова. Госпожо Хубенова, заповядайте.
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз също искам да Ви поздравя за добре свършената работа. Защото всички, които са следили или са участвали в процеса на формиране на оперативна програма „Административен капацитет” знаят, че програмата беше в началото малко компрометирана поради факта, че беше закрито Министерството на държавната администрация. И все пак вие трябваше да успеете да преодолеете наистина тази разлика от няколко месеца, да не кажа година, в която беше изключително трудно за бенефициентите да разберат къде точно трябва да си пращат отчетите и какво трябва да се случва.
Говоря като бенефициенти, защото преди да стана народен представител съм била заместник-кмет на община Асеновград и ми е ясно колко трудности имаше. Да не говоря, че явно и вие имахте проблеми с административния капацитет на оценяващите и на управляващия орган. Защото доскоро получавах писма на електронната си поща като ръководител на проекта, какъвто не съм от четири години. Така че сте свършили много работа и аз ви поздравявам.
Моите въпроси са частично допълнение на въпросите на госпожа Михайлова.
Първият ми въпрос е свързан със съдебната система. Мисля, че на 8 май вие обявихте 7 млн. лв. за съдебната система. Срокът все още не е изтекъл, ако се не лъжа, той е 9 юли. Отчитате ли някакъв интерес? Фокусът на тази ос насочен ли е към това да бъдат минимизирани негативите и дефицитите, които Европейската комисия отправя към България в тази сфера, още повече, очаквайки един важен юлски доклад и един петгодишен период на механизма за сътрудничество и проверка? Това е първият ми въпрос.
Вторият ми въпрос е свързан с това, което ни представихте като презентация. От него и от част от публикациите в пресата става ясно, че имате друго виждане за нова оперативна програма или по-скоро за по-различна оперативна програма в новия програмен период. Вие говорите за по-широк обхват на програмата. Мисля, че и госпожа Михайлова каза, че трябва да има разширяване на бенефициентите и по-пълноценна територия на програмата, но говорите за по-ограничен фокус. Поне аз така съм разбрала.
Бихте ли ни казали в какво ще се изразяват разликите, ако имате, разбира се, вече идея, между настоящата оперативна програма „Административен капацитет” и новата ви проектна оперативна програма? Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, госпожо Хубенова. Аз не виждам други желаещи изказвания.
Бих искал аз за себе си и за отчета по програмата да доизясним някои неща, които Вие развихте достатъчно добре, има го и в предоставените документи.
Аз разбрах, че не стеснявате фокуса, но го концентрирате, тоест детайлизирате осите да бъдат с по-конкретна насоченост. Аз така го разбрах от документите и от Вашия доклад. Въпреки всичко знаем тенденцията и сериозните аргументи на Европейския съюз, че за следващия планов период няма да има увеличение на бюджета, то ще бъде незначително. Вие предлагате почти шест кратно увеличение по оперативната програма. Може ли да дадете малко повече подробности за това как стигнахте до тази цифра 1 млрд. и 105 млн. евро и как ще ги аргументираме и защитим пред даващите тези пари за следващите 6 години?
Второ. Господин Михалевски изключително подробно с цифри разви въпросите си. Аз бих искал да попитам: Вие лично опасявате ли се като директор на програмата и ръководител на управляващия орган, че можем да загубим средства по програмата, следейки важните индикатори – любима тема на госпожа Михайлова, и тяхното изпълнение? Това, разбира се, беше лека усмивка.
Така че Ви моля за отговор на тези въпроси, отговорите на които да допълнят Вашия доклад.
МОНИКА ДИМИТРОВА: Благодаря ви за въпросите. Започвам от самото начало.
Първо, по отношение ускоряване на верификацията, съответно разплащането на средствата и покриването на прогнозите, които са дадени спрямо правилото N + 2 и N + 3.
Точно в този контекст след разговори с Европейската комисия за това бяхме насърчени да се направи един детайлен план за изпълнението на програмата, по който да се отчитаме на всеки три месеца по отношение на верифицираните средства и съответно договорените. Затова казах, че съгласно плана до момента изпълнението върви почти на 100 процента. Видяхте, че имаме съответно 94 процента договорени и съответно 99 процента верифицирани. Разбира се, за тези проценти има и съответна обосновка защо така са се случили.
Огромно предизвикателство към нас към момента, затова и цифрите така бавничко се изкачват нагоре, както по отношение на договарянето, така и на разплащането, е именно този огромен брой проекти, които са от 2009 – 2010 г. и които малко или много бяха забавени след реформата, съответно трансформирането на управляващия орган от едно министерство в друго, текучеството на хората и липсата на ясна и конкретна визия към онзи момент по отношение на процедурите, които следва да бъдат отворени, както и ускоряването на процеса на верификация.
Към настоящия момент и с оглед на това закъснение имаме и доста голям процент на финансови корекции по тези проекти, което малко или много води и до намаляване на процента на усвояемост.
Разбира се, надявам се с новите проекти поне визията до момента и това, което е изпълнено след въвеждането на новата система за предварителен контрол на обществените поръчки…. Защото по-голямата част от финансовите корекции се нанасят по отношение на възложените обществени поръчки.
Другият болен въпрос беше гражданските договори по отношение изпълнението на отделните проекти, по които ние сме изключително взискателни към момента. Също така сме взискателни по отношение на схемите, които се спускат, и съответно методологията за разплащане.
Не е тайна, че програмата за 2011 г. беше в доста тежко положение по отношение на спряното финансиране от Европейската комисия. Тук реферирам вече към втория въпрос – защо е толкова малка стойността на възстановените средства от Европейската комисия.
Веднага, след като се справихме с одитния доклад на Европейската комисия, управляващият орган отговори на препоръките в този одитен доклад и ние започнахме да готвим и доклада за сертификация. Цялата тази реформа и преструктурирането на управляващия орган беше в контекста на това да се подобрят системите за управление и контрол.
Разбира се, имаме няколко доклада на национално ниво от одитни органи, в които се казва, че категорията е 2, тоест системите работят, няма опасност от неефективно разплащане на средства по програмата.
Към момента е подготвен и вторият сертификат. Третият, който готвим, ще бъде готов към месец септември. Искрено се надявам сумата, която днес споменах, а именно над 10 млн. лв., за следващия сертификат да бъде около 20 млн. лв. Тук казваме, че сме оптимисти, а в същото време сме реалисти по отношение на сумите, които следва да бъдат включени към този сертификат.
Имаме уверението и на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията - договорът е за 15 млн. лв., съответно за 16 млн. лв. след възложената обществена поръчка, - че реално изпълнение на дейностите ще имаме през юни и юли, съответно тогава те ще могат да ни предоставят за верификация също по-големи стойности.
Отделно от това имаме договори, които са сключени с Националния институт по правосъдие. Имаме амбицията този месец и другия месец да приключим с всички проекти, които са от по-ранен етап. Там са около 1 млн. лв., които са заключени в момента. Смятаме тях също да ги разплатим. Така че вървим по план и смятам, че тези прогнози, които сме заложили в плана си за изпълнение и съответно по Лотар, ще бъдат постигнати и че няма риск от загуба на средства към момента, ако се върви по този план и ако се следват прогнозите.
По отношение на заложените цели за следващия програмен период, защото общо взето въпросите гравитираха на тази плоскост, следва да се има предвид – аз го подчертах, - че има работна група, в която има представители от Съвета по административна реформа, от съдебната власт, също така от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, от Националното сдружение на общините, така че всяка една страна с натрупания опит в контекста на оперативната програма да даде своите идеи.
Успоредно с тази работна група тече и работата по работната група за изработване на стратегията за административна реформа до 2014 – 2020 г. Така че тези групи и съответно участниците в тях малко или много се препокриват. Онова, което е натрупано до момента като практика, като опит, като резултати, в някои отношения положителни, в други не дотам положителни, се взима предвид, с оглед разработването, разбира се, и на програмата за следващия програмен период. Една работна група е колективен орган и тя трябва да излезе с някакво предложение. Знаете, че работната група е под председателството на министър Томислав Дончев.
Да, в този контекст – какъв да бъде следващият фокус, по-скоро фокусът на програмата ще бъде да се надградят всички приоритетни оси, които имаме до момента. Но освен централната администрация, ще се даде един по-силен фокус на местно ниво, тоест с оглед на новата стратегия за реформа и съответно обособяването на по-големи райони на местно ниво. И фокусът ще бъде оперативната програма – както е и до момента – да бъде финансовият инструмент за изпълнението на тези политики. Но самите политики се формират в момента.
Смея да твърдя, че управляващият орган със съответните органи, които отговарят за политиките, вървят в синхрон и ще се вземат предвид всички индикатори, които са постигнати до момента, както и онези, които се опитваме да постигнем. Защото междинната оценка даде червен индикатор по отношение на ос 2, а именно обученията и квалификацията. А това де факто е административният капацитет, което е моментът, който ние трябва да защитим, както и резултатите, които да постигнем, за да можем да се преборим за такава програма и в следващия програмен период.
Затова, освен че се предоставиха на Института за публична администрация 18 млн. лв. за квалификация и 5 млн. лв. на Националното сдружение на общините, се дава и останалият ресурс, който е 40 млн. лв., за обучение на администрацията на централно и местно ниво.
Това е най-голямото предизвикателство. Но смятам, че моментът с тези големи процедури с по 20 млн. лв. е много важен, защото това са бързооборотни проекти. Ние даваме един минимален и максимален праг. Максималният праг за кандидатстване по тези проекти е 80 хил. лв., което означава, че може да се кандидатства само с покана, тоест да няма възлагане на обществена поръчка, да се губят още 6 – 8 месеца, а напротив, много бързо да се постигнат реалните резултати по отношение на тази ос, което е изключително важно за програмата към момента,за да може тя да постигне своя най-важен индикатор, а именно обучението и квалификацията на кадри.
По отношение на другия много важен приоритет, именно въвеждането на електронните услуги по ос 3, в момента и след извършване на IT експертизата на подприоритет 3,1, а именно електронните услуги, сега се разплащат абсолютно всички договори, които са по тази приоритетна ос, за да може излишъкът, който остана, да се даде наистина след съгласуване със Съвета по електронно управление на регионите, които наистина имат нужда, за да може да се покрие колкото е възможно повече по отношение на районите.
Благодаря ви. Ако имате допълнителни въпроси, които трябва да бъдат изяснени, аз съм на разположение.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря Ви. Колеги, има ли допълнителни въпроси? – Няма.
Аз Ви благодаря. Бяхте изчерпателни и убедителни за колегите. Желая ви приятен ден. С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Владимир Тошев)