Временна анкетна комисия за проучване на факти и обстоятелства относно случаи, изнесени през последните дни в общественото и медийното пространство, на полицейско насилие, както и на опити за оказване на влияние и политически натиск върху правоохранителни и правораздавателни органи
25/04/2012
ДОКЛАД
НА ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗАПРОУЧВАНЕ НА ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА ОТНОСНО СЛУЧАИ, ИЗНЕСЕНИ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ДНИ В МЕДИЙНОТО ПРОСТРАНСТВО, НА ПОЛИЦЕЙСКО НАСИЛИЕ, КАКТО И НА ОПИТИ ЗА ОКАЗВАНЕ НА ВЛИЯНИЕ И ПОЛИТИЧЕСКИ НАТИСК ВЪРХУ ПРАВООХРАНИТЕЛНИТЕ И ПРАВОРАЗДАВАТЕЛНИТЕ ОРГАНИ
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
________________________________________________________________
ДОКЛАД
НА ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗАПРОУЧВАНЕ НА ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА ОТНОСНО СЛУЧАИ, ИЗНЕСЕНИ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ДНИ В МЕДИЙНОТО ПРОСТРАНСТВО, НА ПОЛИЦЕЙСКО НАСИЛИЕ, КАКТО И НА ОПИТИ ЗА ОКАЗВАНЕ НА ВЛИЯНИЕ И ПОЛИТИЧЕСКИ НАТИСК ВЪРХУ ПРАВООХРАНИТЕЛНИТЕ И ПРАВОРАЗДАВАТЕЛНИТЕ ОРГАНИ
Народното събрание, на основание чл. 79, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 34 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание, на свое заседание от 1 февруари 2012год. прие решение за създаване на Временна анкетна комисия за проучване фактите и обстоятелствата относно случаи, изнесени през последните дни в медийното пространство, на полицейско насилие, както и на опити за оказване на влияние и политически натиск върху правоохранителните и правораздавателните органи, която в настоящия доклад се нарича „Комисията”.
В съответствие с приетото решение Комисията се състои от 13 народни представители на квотен принцип, от които 6 от Парламентарната група на ПП ГЕРБ, включително председател, 2 от Парламентарна група на Коалиция за България, 2 от Парламентарна група на „Движение за права и свободи”, 1 от Парламентарна група „Синята коалиция”, 1 от Парламентарна група на партия „Атака” и 1 независим народен представител. От парламентарните групи на КБ, ДПС, СК и Атака не бяха определени представители в Комисията. Съгласно Решението на Народното събрание срокът за дейността на Комисията бе определен на един месец.
След внесен проект за решение от членовете на Комисията за продължаване на срока за дейността й и поради необходимостта да бъдат изслушани допълнително лица, както и да бъдат получени изисканите документи, със свое Решение от 01.03.2012 год., Народното събрание удължи времето на работата й с два месеца. На свое заседание от 14 февруари 2012 г. Комисията прие Вътрешните правила за организация и дейността си.
В изпълнение на възложената работа за установяване на фактите и обстоятелствата относно случаи, изнесени в медийното и общественото пространство, на полицейско насилие, както и на опити за оказване на влияние и политически натиск върху правоохранителните и правораздавателните органи, в периода от 14 февруари до 10 април 2012г. Комисията проведе 14 /четиринадесет/ редовни заседания и едно заседание в сградата на Съдебната палата за запознаване с материали по наказателно дело, образувано по описа на Върховния касационен съд.
Съгласно разбирането, възприето и отразено във Вътрешните правила, половината от заседанията на комисията бяха открити, съответно изготвените стенографски протоколи за тях бяха без гриф за сигурност. Останалите заседания се проведоха при закрити врата поради настояването на лицата, които бяха изслушвани, да не говорят в присъствието на медии или поради обстоятелството, че на съответното заседание се представяше информация, която е класифицирана по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация или която представляваше следствена тайна, разкриването на която би попречило на хода на съответното досъдебно производство.
Предмет на изясняване на изнесените факти и обстоятелства в общественото и медийното пространство бяха 4 случая, условно наречени в доклада „Перник”, „Скравена”, „Мировяне” и „Бесоолу”.
В анкетната комисия постъпиха 10 жалби от лица, които бяха изпратени на компетентните органи на МВР за извършване на проверка и уведомяване на жалбоподателите.
I. За случая в гр. Перник бяха проведени 6 заседания, на които бяха поканени и изслушани следните лица:
От Окръжна прокуратура, гр. Перник - окръжния прокурор на гр.Перник - Пламен Найденов
От Министерство на Вътрешните работи:
1. Валентин Цоновски - началник на отдел в ГДБОП
2. Валентин Димитров- директор на ОДМВР- гр. Перник
3. Симеон Димитров , разузнавач в ГДБОП
4. Димитър Йорданов Ранков, разузнавач в ГДБОП
5. Евгени Цветков – началник отдел в ГДБОП
6. Жори Георгиев, държавен инспектор в дирекция „Инспекторат”
7. Румен Димитров от отдел „Дисциплина и дисциплинарна практика” към САД „Човешки ресурси”
8. доц. Неделчо Стойчев – Директор на Институт по психология на МВР
9. Емил Ангелов, ГДОП – МВР и Иван Димитров, ГДОП - МВР
Други лица, които бяха изслушани по този случай:
1. Валентина Георгиева Методиева от гр. Перник и Петя Викторова Димитрова от гр.Перник, които е трябвало да участват като поемни лица в процесуално - следствено действие по досъдебното производство за отвличането и убийството на Мирослава Николова
2. Симона Методиева – живяла на съпружески начала със Стойчо Стоев
3. Петър Стоев Георгиев – баща на Стойчо Стоев
4. Елеонора Николова – сестра на Мирослава Николова и Емилия Шумкова – майка на Мирослава Николова
5. Борислав Чолев, приятел на Елеонора Николова.
Във връзка със случая в гр. Перник, комисията изиска и получи следните документи:
1. Справка от Главния секретар на МВР Калин Георгиев за оперативно-издирвателната дейност на служители от МВР във връзка с отвличането и убийството на Мирослава Николова от гр.Перник
2. Справка от Директора на ГД „Охранителна Полиция” комисар Милчо Енев за извършена проверка по наблюдателно дело във връзка с издадени разрешения за огнестрелно оръжие на Стойчо Стоев и за извършена проверка от служители на сектор „КОС” на ГДОП-МВР на дейностите по контрол на общоопасните средства в ОДМВР гр. Перник
Членовете на комисията се запознаха и с документи от образуваните досъдебни производства от Окръжна прокуратура, гр. Перник във връзка с отвличането и убийството на Мирослава Николова, както и със самоубийството на Стойчо Стоев.
Фактическа обстановка:
На 7 ноември 2011г. около 22.30 ч. е получен сигнал от Елеонора Николова - сестра на Мирослава Николова, че тя е похитена и отвлечена. Непосредствено след този сигнал от дежурната част на ОДМВР, гр. Перник са предприети действия по уведомяване на окръжния прокурор, ГДБОП и Директора на областната дирекция. Направено е служебно съвещание в ОДМВР, гр. Перник за предприемане на мерки по разкриване на престъплението и запазване живота и здравето на отвлеченото лице. Образувано е досъдебно производство по чл. 142 от НК.
Същата вечер Елеонора Николова е получила обаждане и допълнителен SMS с указания за получаване на инструкции, по които да действат близките на Мирослава. В този SMS се съдържат данни относно писмо, оставено на картинг писта на територията на гр. Перник, в което също е имало информация за отвличането и инструкции, които трябва да бъдат спазени. Същото писмо е намерено от Борислав Чолев и негови приятели на посоченото място малко преди подаването на сигнала в ОДМВР за случая. В писмото са дадени указания, с които е настоявано за предаване на сумата от 250 хиляди евро като откуп. Извършен и оглед на мястото, където е открито писмото. На 8 ноември е проведен разговор с Елеонора Николова от Булфон апарат в центъра на гр. Перник, в който са отправени искания от похитителите и е даден срок до 11 ноември да бъдат изпълнени указанията, дадени в писмото. На 28 ноември е намерено писмо до Борислав Чолев с указания относно откупа и две карти за мобилен телефон, чрез които е трябвало да се осъществи контакт.
От предоставената информация става ясно, че е изготвен план за провеждане на оперативно-издирвателни мероприятия. Мирослава Николова е обявена за издирване, изготвени са искания за използване на специални разузнавателни средства по отношение на мобилните телефони на Елеонора Николова, Мирослава Николова, Борислав Чолев. На 8 сутринта по сигнал на Емилия Шумкова, майка на Мирослава, че са намерени вещи над спортната зала е проведен оглед на мястото, на което е отвлечена Мирослава. На 10 ноември са проверени 22 адреса за придобиване на данни, свързани с извършеното престъпление. На същата дата е изготвена и стратегия за водене на преговорите с лицата, отвлекли Мирослава Николова. На 11 ноември по разпореждане на главния прокурор е определен и наблюдаващ прокурор по образуваното досъдебно производство от Върховна касационна прокуратура.
В периода от 8 ноември – 21 ноември са проведени беседи с множество лица за снемане на обяснения с цел проверка за съпричастността им към извършеното престъпление. Назначени са експертизи в НИКК-МВР за изследване на следи върху веществени доказателства. Проверени са множество получени сигнали от лица във връзка с извършеното престъпление.
В първите дни са набелязани и около 40 лица от Пернишкия съдебен район, които са били замесени в отвличания на лица, в годините назад. Едно от набелязаните лица е Стойчо Стоев, който на 13 ноември е разпитан като свидетел. На 14 ноември е проведена нова оперативна беседа със Стоев с цел проверяване на алибито му. На 23 декември е проведен отново подробен разговор със Стойчо Стоев, след който е направен извод, че той може да е участвал в извършеното престъпление.
На 4 януари 2012г. е проведена среща с Елеонора Николова, на която тя споделя, че е срещнала Стойчо Стоев, разговаряла е с него за отвличането и неговото поведение е било изнервено, като той е заявил, че „най-невинният го е отнесъл”. На 11 януари 2012 г. е проведена беседа със Стоев, на която с негово съгласие му е извършено полифизиографско изследване, резултатите от които са показали, че той е извършител на отвличането. В проведения разговор лицето е направило самопризнания, в които посочва повода, мотивите, начина, извършителите на отвличането и впоследствие убийството на Мирослава Николова, както и къде се намира тялото. При тези самопризнания Стоев предоставя информация и за Марио Любенов като съучастник в извършеното деяние. Със съгласието на наблюдаващия прокурор от ВКП е взето решение да бъде проведен разговор, който да бъде записан с видео и звукозаписно устройство при спазване на изискванията на Закона за СРС. В този разговор Стоев предоставя подробна информация за подготовката и извършването на отвличането и убийството на Мирослава Николова, както и за действията които са предприели заедно с Марио Любенов след извършване на деянието.
След приключването на разговора със Стоев е извършено претърсване на района, в който той е посочил, че се намира тялото на Мирослава. На 12 януари сутринта е проведено оперативно съвещание в ОДМВР, гр. Перник, на която са присъствали наблюдаващия прокурор от ВКП, окръжния прокурор на Перник, директора на Областната дирекция и служители на МВР с цел утвърждаване на план за провеждане на действия по разследване, а именно претърсване и изземване от различни обекти и адреси на територията на гр. Перник. Единият от посочените обекти в плана е бил и апартамента на Стоев, където е трябвало да бъде осъществено претърсване и изземване на доказателства, свързващи го с извършването на престъплението.
В съответствие с предоставената информация и проведените изслушвания от анкетната комисия входната врата на апартамента е отключена от Стоев, след отварянето й е чут звук от аларма, който не е могъл да бъде деактивиран от него, чрез набиране на бутоните на техническото устройство разположено до входната врата, след което той е предложил да бъдат прекъснати кабели от захранваща кутия находяща се в коридора на апартамента. Тези действия са осъществени от Стоев и единият от служителите на ГДБОП, които са се намирали в коридора на апартамента. От проведените изслушвания на лицата се изясни, че електрозахранването в апартамента е било изключено заради неплатени сметки към доставчика на тази услуга. След извършването на тези действия Стоев е уведомил служителите на ГДБОП, че желае да отиде до тоалетна, влязъл е в едно от помещенията на апартамента, от което след няколко секунди е било чуто произвеждане на изстрел, довел до смъртта му. Предвид на създалата се ситуация са прекъснати действията по претърсване и изземване и е уведомен окръжния следствен отдел към Окръжна прокуратура, гр. Перник за необходимостта от извършване на оглед на местопрестъпление. В присъствието на лицата, които са се намирали там, по тяхно желание, на служителите на ГДБОП са били снети натривки за барутни остатъци, както и е била извършена проверка на служебното им оръжие. Образувано е досъдебно производство по описа на Окръжния следствен отдел към Окръжна прокуратура, гр. Перник.
В резултат на проведените изслушвания на лица бяха установени следните допълнителни обстоятелства:
При изслушването на Елеонора Николова и Емилия Шумкова бе предоставена информация за поведение на началника на териториалната структура на ГДБОП гр. Перник, Христо Златков, неотговарящо на изискванията за провеждане на оперативно - издирвателни мероприятия и изразяващо се в грубо отношение към семейството на отвлечената Мирослава Николова.
При изслушването на Симона Методиева и Борислав Чолев бе предоставена информация, че в апартамента е работила локална аларма, която е издавала звук при отваряне на входната врата на апартамента на Стоев и при прекъсване на електрозахранването. Същите лица заявиха, че по принцип Стойчо Стоев е носил личното си оръжие постоянно в себе си.
От справка, изготвена от Директора на ГДОП-МВР става ясно, че оръжието притежавано от Стоев е законно и разрешението му за ползване е издадено при спазване на нормативните изисквания. Същевременно от предоставената справка за извършена проверка на дейностите по контрол на общо опасните средства на районното управление на полицията към ОДМВР гр. Перник, става ясно, че от момента на издаването на разрешение за придобиване, носене и употреба на огнестрелно оръжие на Стойчо Стоев не е осъществяван контрол на място по отношение на съхранението на това оръжие. Едновременно с това следва да се отбележи, че не са спазени някои от процедурните изисквания във връзка със съгласувателната процедура за издаване на разрешенията. Поради това обстоятелство със заповед на директора на ОДМВР гр. Перник е образувана дисциплинарна проверка и е наложено дисциплинарно наказание на началника на районното полицейско управление, където е издадено разрешението на Стоев.
От информацията, предоставена на анкетната комисия от лица присъствали по време на подготовката за извършване на процесуално- следственото действие претърсване и изземване от апартамента на Стоев непосредствено преди самоубийството му и след него, както и от материали по образуваното наказателно производство не могат да се потвърдят изнесените в медийното пространство предположения, че Стойчо Стоев не се е прострелял сам.
Изводи:
1. От извършената дисциплинарна проверка на действията на служителите на ГДБОП и проведените изслушвания може да се направи извода, че е налице нарушение на правилата за конвоиране на Стоев. Необходимо е също така да се отбележи, че съгласно Инструкцията за организация и реда за осъществяване на конвойната дейност в МВР няма задължително изискване конвоирането на лица, заподозрени в извършването на подобно тежко престъпление, да се осъществява от служители на ГДБОП, макар че такава възможност съществува в инструкцията за лица, които са определени за конвоиращи със заповед;
2. От предоставената информация и проведените изслушвания може да се направи извода, че е налице неправилно оценяване на създалата се обстановка с оглед спазване на предварително утвърдения план за провеждане на процесуално-следствените действия, а именно претърсване и изземване на доказателства от апартамента на Стоев, въпреки обстоятелството, че между него и служителите от МВР, участвали в оперативно-издирвателните мероприятия са създадени отношение на доверие и е било абсолютно необходимо те да бъдат съхранени с оглед разкриването и наказването на това тежко престъпление. В проведеното изслушване на служителите от МВР този извод бе потвърден и от лицата, на които са били наложени съответните дисциплинарни наказания. В изявления пред Комисията те потвърдиха, че са допуснали сериозен пропуск в работата си и приемат наложените дисциплинарни наказания като справедливи;
3. От проведените изслушвания би могъл да се изведе извод за недостатъчно добра координация по първоначалните оперативно- издирвателни действия и действия по разследване между териториалната структура за борба с организираната престъпност, гр. Перник и Главната Дирекция „Борба с организираната престъпност”. Поради това е образувана дисциплинарна проверка на действията на ръководителя на сектора за борба с организираната престъпност, гр. Перник - Христо Златков, на когото също е наложено дисциплинарно наказание съгласно нормативните изисквания на Закона за МВР и подзаконовите актове по прилагането му;
4. На 12 януари със заповед на министъра на вътрешните работи е назначена проверка на действията на служителите на МВР в апартамента на Стоев, която е приключила с налагането на дисциплинарни наказания на трима служители от ГДБОП: на комисар Валентин Цоновски, началник отдел в ГДБОП е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца; на главен инспектор Йордан Монов, началник сектор в ГДБОП е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” и на инспектор Симеон Димитров държавен служител в ГДБОП е наложено дисциплинарно наказание „Недопускане до конкурс за израстване в категория или степен” за срок от 1 година.
Препоръки:
1. Да се осъществява по-ефективна координация и текущ контрол от преките полицейски ръководители при провеждане на оперативно-издирвателни мероприятия или действия по разследване, възложени от прокурор, следовател или разследващ полицай съгласно правилата на НПК;
2. Въпреки приемането през миналата година на промени в Инструкцията за организация и реда за осъществяване на конвойната дейност в МВР, е необходимо да се осъществява по-строг контрол на правилата за конвоиране на лица, заподозрени в извършването на подобни тежки престъпления, включително и по отношение на заповедите за определяне на служителите, които извършват тази дейност, с оглед недопускане на подобни пропуски в осъществяването на конвоирането, както и да се обсъди възможността за детайлизиране в заповедите за конвоиране на начините, по които трябва да се използват помощните средства;
3. В обсъждането и разглеждането на текущите изменения и допълнения на Законопроекта за оръжията, взривните вещества, боеприпасите и пиротехническите изделия да се постави на дискусия въпроса за необходимостта от постановяване на откази за издаване на разрешения за придобиване, носене, употреба и съхранение на огнестрелни оръжия на лица, които имат криминална регистрация за извършването на тежки престъпления;
4. Да се обсъди и необходимостта от прецизиране на действащата нормативна уредба в аспект при издадено или подновено разрешение за употреба на бойно оръжие за спортни цели, то да се използва само на лицензирани стрелбища.
II. Във връзка със случая в с. Скравена, комисията е изискала и е получила следните документи:
1. Справка за извършена проверка на действията на служителите от Районно управление на полицията – гр. Ботевград при Областна дирекция на МВР – София;
2. Информация от Върховна касационна прокуратура за образувано наказателно производство.
По случая в с. Скравена бяха проведени 2 заседания, на които бяха поканени и изслушани:
От Министерство на Вътрешните работи:
1. Николай Николов - Директор на ОДМВР-София
2. Христо Христов - Началник на РУП, гр. Ботевград
3. Елена Тонева - инспектор ‘Детска педагогическа стая’
4. Олег Лашев - разузнавач в сектор „Криминална полиция”
5. Неделчо Стойчев – Директор на института по Психология на МВР
Други лица - г-жа Ани Иванова и синът й Петер Иванов
Фактическа обстановка:
От предоставената информация и проведените изслушвания за извършените действия от страна на служителите на Министерство на вътрешните работи, се установиха следните факти и обстоятелства:
На 4 януари 2012 година е получен сигнал от Марийка Семкова от с. Скравена за нарисувани надписи и свастики върху фасадата на пощенската станция. При извършване на проверката на място е установено, че и на фасадите и оградите на 15 частни домове има нанесени надписи със спрей, различни цветове. На 5 януари 2012 г. се призовани за снемане на обяснения от тях лицата Здравко Гайдарски, Петер Иванов и Петър Николов. На 11 януари 2012 г. са проведени допълнителни оперативно-издирвателни мероприятия и са установени свидетелите Светослав Петров и Пламен Петров от гр. Ботевград, които в обясненията си заявяват, че Цветан Иванов, баща на Петер Иванов, е споделил пред тях, че синът му е направил рисунките в село Скравена, заедно с приятели от неговата компания. Също така е направена справка за Петер Иванов и е установено, че му е била наложена принудителна административна мярка „Забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и чужбина” за срок от две години по Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия. Същият ден са призовани за изясняване на фактическата обстановка във връзка със събраните факти и обстоятелства лицата Здравко Гайдарски и Петер Иванов. В обясненията на Гайдарски се описани подробно начина на извършването на деянието, след което той е бил освободен. За изясняване на обстоятелствата на 11 януари 2012г. се явява и лицето Петер Иванов, чиито обяснения също са снети, след което и той е бил освободен.
В Районното управление на полицията, гр. Ботевград, на 11 януари вечерта са подадени жалби от бащата на Петер Иванов – Цветан Иванов и майката на Здравко Гайдарски – Генка Гайдарска, че спрямо децата им е упражнена физическа сила от страна на служители на Районното управление в Ботевград. Във връзка с постъпилите жалби в Областна дирекция на МВР София е разпоредена обстоятелствена проверка. В хода на служебната проверка в първоначално снетите обяснения от четиримата служители, работили по случая, същите са заявили, че върху лицата не е упражнено психическо и физическо насилие. С цел изясняване на цялостната фактическа обстановка е изготвено искане до Института по психология на МВР за извършване на комплексно психологическо изследване на служителите, имащи отношение по случая.
На 3 февруари 2012 г. са получени резултатите от Института по психология на МВР, въз основа на които е направен извод, че служителят Пламен Иванов Николов е използвал неправомерно физическа сила спрямо Петер Иванов на 11 януари 2012г. При допълнително снето обяснение от инспектор Пламен Николов, той заявява,че е ударил шамари на Петер Иванов, тъй като се е държал арогантно. В обяснението се посочва, че други служители не са упражнявали насилие спрямо Петер Иванов.
При така изложената фактическа обстановка и предприетите мерки от страна на Министерство на вътрешните работи могат да се направят следните изводи:
1. Инспектор Пламен Николов, от Районно управление на полицията в гр. Ботевград се е държал грубо и е използвал неправомерно физическа сила срещу Петер Иванов, с което е извършил тежко дисциплинарно нарушение, за което се полага налагане на дисциплинарно наказание „уволнение”;
2. Главен инспектор Христо Христов, началник на Районно управление на полицията, гр. Ботевград не е осъществил достатъчен контрол над подчинените си служители при изпълнение на служебните им задължения, поради което му е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца;
3. Старши инспектор Цветолюб Хубенов, началник група „Криминална полиция” в Районно управление на полицията, гр. Ботевград не е осъществил достатъчен контрол над подчинените си служители при изпълнение на служебните си задължения, поради което му е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца;
4. От снетите обяснения и проведеното изслушване в анкетната комисия на Петер Иванов и Ани Иванова – майка на Петер Иванов става ясно, че те нямат претенции към служителите на полицията, но държат да получат извинение от инспектор Пламен Иванов за отношението му към тях;
5. На инспектор Пламен Николов от РУП-Ботевград на основание чл. 226, ал. 1, т. 6 от ЗМВР е наложено дисциплинарното наказание „уволнение” със заповед на министъра на вътрешните работи. Прекратяването на служебното правоотношение на служителя в районното управление е мотивирано с тежко нарушение на служебната дисциплина във връзка със случая на 11 януари – упражняване на физическо насилие над призован в РУП за извършване на проверка по преписка. Пламен Николов е излязъл в отпуск по болест и затова заповедта му е връчена на 6.3.2012 г.;
6. Срещу Пламен Николов е образувано и досъдебно производство по описа на Софийска окръжна прокуратура за това, че в качеството си на длъжностно лице е причинил лека телесна повреда.
Препоръки:
1. Да се въведе система за наблюдение и контрол на правилата за употреба на физическа сила, помощни средства или оръжие при спазване на стандарта „абсолютна необходимост”, който предстои да бъде въведен в Закона за МВР и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
2. Да се обсъди и въведе вторично психологическо изследване на служители, на които е наложено тежко дисциплинарно наказание за превишаване на правомощията при употреба на физическа сила, помощни средства или оръжие.
3. Да се обсъдят и въведат правила в подзаконовите нормативни актове на МВР за ротация на служители, на които е наложено тежко дисциплинарно наказание за превишаване на правомощията при употреба на физическа сила, помощни средства или оръжие.
III. По случая в с. Мировяне са проведени 2 заседания, комисията е изискала и са получени следните документи:
1. Справка от извършена проверка от Столична дирекция на вътрешните работи по получени данни за извършено дисциплинарно нарушение и установяване на неговия извършител при действия на СДВР, осъществени спрямо семейство Начкови на 21.1.2011 година;
2. Справка от Главния секретар на МВР по този случай;
3. Информация от Върховна касационна прокуратура за образувано наказателно производство;
4. Запис от предаването „Разследване”, излъчено в ефира на Нова телевизия на 12.02.2012 година.
Освен разгледаните документи, в анкетната комисия бяха поканени и изслушани:
1. Красимир Кръстев, изпълняващ длъжността Началник на Второ РПУ при СДВР към месец януари 2012 г.;
2. Борис Митов, началник сектор „Противодействие на икономическата престъпност” във Второ РПУ при СДВР;
3. Ивайло Спиридонов, заместник директор на СДВР;
4. Мариан Билалов, началник отдел „Противодействие на икономическата престъпност” в СДВР;
5. Ивелин Порязов, иниспектор в дирекция „Инспекторат”- МВР;
6. Янко Янколов – началник сектор „Кражби от жилища и офиси” към отдел „Противодействие на криминалната престъпност” в СДВР;
7. Анета Илиева, специалист в дирекция „Човешки ресурси” в СДВР;
8. Петър и Малина Начкови;
9. Васил Иванов, разследващ журналист от Нова телевизия и шест лица взели участие в предаването „Разследване”, излъчено в същата телевизия на 12.02.2012 година
Фактическа обстановка:
От представените документи и проведените изслушвания на посочените по-горе лица се установи следната фактическа обстановка:
В сектор „Противодействие на икономическата престъпност” при Второ РПУ на СДВР е получен сигнал за лица, живеещи в с. Мировяне, осъществяващи дейност по съхранение и разпространение на големи количества акцизни стоки без бандерол, с които са зареждани търговски обекти на територията на гр. София. За изясняване на получения сигнал в сектора е заведено оперативно дело и в резултат на работата по същото са получени данни, потвърждаващи първоначалната информация. Във връзка със случая е образувано досъдебно производство по описа на Второ РПУ при СДВР, а след получаване на информация, че лицата ще получат стока от чужд гражданин, който ще я достави на адреса, е планиран и изготвен план за провеждането на специализирана полицейска операция с ръководител, временно изпълняващия длъжността началник на Второ РПУ - СДВР Красимир Кръстев.
Направено е искане през месец януари 2012 година до Софийски районен съд, за извършване на претърсване и изземване в жилището на семейство Петър и Малина Начкови в с. Мировяне, като съдът е разрешил извършването на такива процесуални-следствени действия. Предвид обстоятелството, че достъпът до дома на семейство Начкови е силно затруднен, поради строително-архитектурните особености на сградата, както и поради получената предварителна информация, че влизането в жилищния обект става само с предварителна уговорка със семейство Начкови, е взето решение освен служителите от Второ РПУ- СДВР в операцията да участват и петима служители от специализираното полицейско отделение за задържане при СДВР. Преди непосредственото провеждане на операцията на 21 януари 2012 година, служител на Второ РПУ е уверил ръководителя на операцията – гл. инспектор Кръстев, че лице, находящо се в къщата ще осъществи среща с доставчик на акцизни стоки, както и че на адреса се съхранява голямо количество такива стоки.
С цел установяване на въпросните лица и влизане в дома за извършване на разрешените от съда процесуално-следствени действия е осъществено наблюдение върху дома на Петър Начков. В хода на операцията около 09.30 часа от жилището на сем. Начкови излиза автомобил, но поради лошите метеорологични условия не е могло да бъдат установени лицата намиращи се в него. След като автомобилът е напуснал гаража е взето решение задържането да се осъществи на друго подходящо място. По-късно около 10 часа, въпросният автомобил спира на бул. Рожен, пред търговски център „Илиянци”, като е установено, че в автомобила се намира Петър Начков, за когото се е предполагало, че държи на склад и разпространява акцизни стоки без бандерол. При така създалата се ситуация са започнали действия по задържането на лицата намиращи се в автомобила, като задържането е осъществено от служители на групата за Специализирани полицейски операции на Столичната дирекция на вътрешните работи, пред главния вход на търговския център при използване на физическа сила и помощни средства. Според полицейските служители участвали в задържането, повода за използването на физическа сила и помощни средства е било неизпълнението на полицейските разпореждания дадени към Петър и Малина Начкови при извеждането им от автомобила и грубото и неуважително отношение на същите към полицаите.
Според семейство Начкови, служителите на МВР осъществили задържането са се държали грубо спрямо тях и са употребили физическа сила без да имат повод за това, а на проведеното изслушване Петър Начков заяви, че след задържането е бил повален на земята и бит от полицаите между 5 и 10 минути, като в последствие е бил качен в автомобил и отведен пред дома му в с. Мировяне. В първоначалните си изявления пред медиите от страна на сем. Начкови се твърди, че задържането им е продължило от 10 до 15 минути. Нито заявеното пред медиите, нито твърденията на Петър Начков и съпругата му Малина Начкова при изслушването им в Комисията, могат да се потвърдят от предоставените записи от охранителни камери на търговски комплекс „Илиянци”.
Според записа времето от началото на полицейското задържане до тръгването на полицейския автомобил със задържаните е между 3 и 4 минути. При извършената от СДВР проверка по случая са установени и други 5 лица, намирали се около мястото на задържането, но информацията дадена от тях също не потвърждава твърденията за упражнено насилие от страна на полицейски служители. От отразеното в медицинското удостоверение издадено на Петър Начков за получени наранявания, също не може да се потвърдят данните за нанесен побой.
От изслушването в Комисията е установено, че след задържането, Петър Начков е откаран с полицейски автомобил, а Малина Начкова с личния им автомобил в къщата им в село Мировяне. Впоследствие Петър Начков е бил запознат с определението на Софийски районен съд за извършване на претърсване и изземване в жилището му, като същото е извършено в присъствието на поемни лица и със съдействието на Начков.
По време на извършване на процесуално-следствените действия спрямо Петър Начков не е било преустановено въздействието на помощните средства /белезници/, които са били свалени на по-късен етап при проверката в дома. В резултат на извършените процесуално-следствени действия са намерени и иззети 5 кутии цигари без бандерол и мобилен телефон. Извършен е и личен обиск на Петър Начков, за което е съставен съответния протокол.
От така установената фактическа обстановка в резултат на получените документи и изслушванията в анкетната комисия могат да се направят следните изводи:
1. Съществували са основателни данни за планиране и провеждане на специализирана полицейска операция от сектор „Противодействие на икономическата престъпност” при Второ РПУ- СДВР и извършване на процесуално-следствени действия по претърсване и изземване в дома на Петър Начков в с. Мировяне, с цел установяване на акцизни стоки без бандерол и задържане на лица, извършващи тяхното съхранение и разпространение. При проведеното изслушване в анкетната комисия от страна на лицата, участвали в предаването „Разследване”, бе заявено, че те многократно са се снабдявали с цигари без бандерол от Петър Начков.
2. От представената информация и осъществените изслушвания от временната анкетна комисия не може да се изведе ясен извод, че е налице превишаване на полицейски правомощия чрез прекомерна употреба на физическа сила и помощни средства от страна на полицейски служители спрямо Петър Начков при неговото задържане.
3. Предвид липсата на агресивни действия от страна на Петър Начков и Малина Начкова от момента на излизането им от дома им в с. Мировяне до задържането им пред търговски център „Илиянци”, може да се изведе извод, че действията на ръководителя на полицейската операция, гл. инспектор Красимир Кръстев по задържането на Петър и Малина Начкови от страна на групата за СПО на СДВР са несъобразени с конкретната обстановка, имайки предвид възможността същите лица да бъдат доведени в дома им за извършване на процесуално-следствени действия без да се използват служители от групата за специални полицейски операции. За тези действия на главен инспектор Кръстев е наложено дисциплинарно наказание.
4. При осъществяване на полицейската операция от страна на част от полицейските служители не са спазени правилата, заложени в разпоредбите на ЗМВР и подзаконовите актове относно преустановяване използването на помощни средства след постигане целта на приложената мярка.
5. След проведена дисциплинарна проверка със заповед на министъра на вътрешните работи са наложени следните дисциплинарни наказания: на директора на СДВР е наложено дисциплинарно наказание „Мъмрене” за срок от три месеца; на временно назначения на длъжността началник на 2-ро РУП-СДВР е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца, като е прекратена заповедта за временното му назначаване на длъжността началник на 2-ро РУП и е върнат на предишната си длъжност; на заместник-началника на 2-ро РУП е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца; на началника на сектор „Противодействие на икономическата престъпност” при 2-ро РУП е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 1 година; на началника на група в сектор „Противодействие на икономическата престъпност” при 2-ро РУП е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 1 година и на оперативния работник, водещ оперативното дело е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 1 година.
6. С постановление от 26.01.2012г. на Софийска районна прокуратура е образувано досъдебно производство за нанасяне на лека телесна повреда на Петър Начков.
Препоръки:
1. Комисията предлага на ръководството на МВР, служителите от групите за специализирани полицейски операции, извършващи задържане на лица, да бъдат оборудвани с индивидуални технически средства за видео- и звукозапис, които да документират действията, както на полицейските служители, така и на лицата, спрямо които тези действия са насочени;
2. Да се направи анализ на цялостната дейност по обучението на състава на МВР с полицейски правомощия относно прилагането на законовите и подзаконови разпоредби, регламентиращи използването и употребата на физическа сила, помощни средства и оръжие от полицейските служители, както и разработване на програма за запознаване и решаване на конкретни казуси свързани с тяхното прилагане;
3. Да продължат действията от компетентните органи на МВР по повод образуваната проверка по сигнал за изтичане на информация.
IV. По случая „Бесоолу” бяха проведени 3 заседания, на които бяха поканени и изслушани лица, също така и членовете на комисията посетиха Врховния касационен съд, където се запознаха с материали по дело № 253 от 2012 г. по описа на ВКС срещу лицето Иса Емин Бесоолу.
По този случай анкетната комисия е изискала и са получени следните документи:
1. Справка от Прокуроратурата на Република България по образувано досъдебно производство от 2009г., подготвена от наблюдаващ прокурор от Окръжна прокуратура – гр. Стара Загора.
2. Справка от Областната дирекция на МВР за образувани и водени досъдебни производства спрямо Иса Емин Бесоолу и свързани с него лица и фирми.
Лицата, които бяха изслушани, са директорът на ОДМВР - гр. Стара Загора, Алекси Алексиев и народният представител Михаил Миков в качеството му на бивш министър на вътрешните работи. По този случай Комисията отправи два пъти писмена покана към бившия директор на ОДМВР – Стара Загора Тончо Михайлов, но същият отказа да се яви и да отговори на въпросите на членовете на Комисията с мотив, че по някакъв начин може да му бъде навредено.
Фактическа обстановка:
В Областна дирекция на МВР-Стара Загора на 25.05.2009 е получена оперативна информация за извършване на престъпление по НК - пране на пари, извършено на Иса Бесоолу. Срещу това лице започва провеждане на оперативно-издирвателни мероприятия, при които е придобита информация за осъществявана дейност от него, свързана със създаване на организация за умишлено занижаване на цени на имоти, частна държавна собственост с цел закупуването им от свързани с него фирми. По-късно при разследването на образуваното наказателно производство по описа на Окръжния съд Стара Загора е назначена съдебна експертиза за оценка на недвижимите имоти, като резултатът от експертизата установява неправомерно занижаване на цената на тези имоти с 589 100лв. Освен това са установени и други схеми осъществявани от Бесоолу и свързани с него лица и фирми, изразяващи се в нерегламентирани занижавания в параметрите при изграждането на съоръжения и отчитането на разходи за материали, които не са били използвани въобще при извършване на строително-монтажни и ремонтни дейности, като по този начин фирмите, изграждащи обекти в община Павел баня по проекти, финансирани от Постоянната комисия за защита на населението от бедствия, аварии и катастрофи и Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, неправомерно са се облагодетелствали.
През 2009 г. е образувано и друго досъдебно производство за длъжностно присвояване и документни престъпления, което първоначално е било спряно, а в началото на тази година е възобновено и се чака внасянето му с обвинителен акт в съда.
В хода на извършеното разследване по едно от досъдебните производства Иса Бесоолу е привлечен като обвиняем за съучастие в длъжностно присвояване на сумата от 28 000лв. от касата на Община Павел Баня, както и за даване на подкуп на вещо лице. С присъда на Окръжния съд - Стара Загора Иса Бесоолу е осъден на една година условно с три години изпитателен срок, както и с глоба от 1000лв. Присъдата на окръжния съд е обжалвана пред Апелативния съд – гр. Пловдив, който е потвърдил присъдата. Същата е обжалвана от Апелативна прокуратура - гр. Пловдив и от Иса Бесоолу. Във Върховния касационен съд е образувано дело, по което се чака произнасяне.
В резултат на проведените действия срещу това лице е осуетен опит за нанасяне на щета на държавата в размер на 589 хил. лв. във връзка със закупуване на държавни имоти на занижени цени, както и щета за община Павел Баня в размер на 28 000лв. Също така е предотвратена корупционна сделка в размер на 10 000лв. Освен тези случаи срещу него и брат му е образувано досъдебно производство за извършване на незаконна сеч и превозване на дървесина с документи с невярно съдържание - престъпление по чл. 235, ал. 3, т. 3 от НК, което през месец януари 2009г. е спряно срещу неизвестен извършител от Районната прокуратура гр. Казанлък.
От постъпилата информация, проведените изслушвания и материалите от наказателното производство, приключило на две съдебни инстанции, могат да бъдат направени изводи, че е създадена практика за оказване на влияние от страна на Иса Бесоолу върху представители на държавни и общински органи и върху вещи лица с цел лично облагодетелстване, както и създаване и използване на корупционни схеми, ощетяващи държавата в особено големи размери.
Времето, през които са осъществявани тези действия от страна на Иса Бесоолу е до месец юли 2009 г., като на 7 август 2009г. на същия е повдигнато обвинение. Предвид тези обстоятелства изнесените в медийното пространство твърдения на бившия директор на ОДМВР- Стара Загора Тончо Михайлов за оказан политически натиск от страна на сегашното ръководство на Министерството на вътрешните работи във връзка с наказателното производство срещу Бесоолу, не са основателни, тъй като основната част от действията на полицейските органи и разследващите полицаи е осъществена при предишното ръководство на МВР с министър Михаил Миков.
По време на изслушването на народния представител Михаил Миков, в качеството му на бивш министър на вътрешните работи бе заявено от негова страна, че резултатите от проведените оперативно-издирвателни мероприятия не са били докладвани на тогавашното ръководство на МВР с министър Михаил Миков относно придобита информация, която касае лица, притежаващи качеството „кандидат за народен представител”, съответно не е упражнен контрол от това ръководство върху дейността на органите по образуваните досъдебни производства и това е довело до неспазване на принципа за неприкосновеност на регистрираните за участие в парламентарни избори кандидати.
Същевременно след запознаването с материалите по делото става ясно, че между Иса Бесоолу и представители на държавни и общински органи са създадени доверителни отношения, в резултат на които се е стигнало до извършване на действия за оказване на натиск върху началници на районни полицейски управления за освобождаване на лица, задържани за хулигански прояви по време на футболен мач, за предприемане на бързи действия относно регистрация на ловни огнестрелни оръжия, за спешна намеса и разрешаване на проблем във връзка със случай на задържан активист на политическа сила, заподозрян за купуване на гласове, като всички тези действия са извършени от въпросното лице по заръка и с благословията на „Шефа”, както става ясно от получената информация. Изключително тревожен е факта, че дори става дума и за действия относно намеса при избор на висш магистрат на окръжно ниво, за който също е налице информация за доверителни отношения с Иса Бесоолу, като отново се говори за „помощта на Шефа” при този избор.
Препоръки:
В резултата на проведените изслушвания и получената информация в анкетната комисия по отношение на този случай, може да се направи препоръка за осъществяване на по – добра координация, докладване на придобитата текуща информация от оперативно-издирвателната дейност и от действията по разследване и контрол от страна на ръководни полицейски служители на областно и общинско ниво върху дейността на ръководените от тях полицейски органи при провеждане на оперативно – издирвателни мероприятия срещу лица, регистрирани като кандидати за участие в съответния вид избори.
Също така е нобходимо да се обърне внимание, че при разглеждането на наказателното производство срещу това лице на двете съдебни инстанции, отново излизат наяве нелицеприятни явления като така наречените „местни зависимости”, при които се създават близки взаимоотношения между представители на държавни и общински органи на местно ниво, които се използват, както за лично облагодетелстване, така и за покровителство срещу предприемане на действия от страна на компетентните органи за извършени правонарушения. Затова компетентните органи при получаване на информация за извършване на подобни правонарушения трябва да предприемат целенасочени действия за установяване, разследване и наказване на такива деяния.
Обобщени препоръки
В процеса на работата си Временната анкетна комисия стигна до извода, че са необходими целенасочени действия за подобряване на дейността на служителите с полицейски правомощия с оглед недопускане на действия по превишаване на употребата на физическа сила, помощни средства или оръжия. В тази връзка е необходимо да бъдат отправени следните общи препоръки:
1. Да бъде направен цялостен анализ и преглед на действащата законова и подзаконова уредба, регламентираща осъществяването на полицейски правомощия с оглед безпроблемното въвеждане след приемането на промените в Закона за МВР на стандарта „Абсолютна необходимост” и изграждането на сериозна система на наблюдение и контрол, за да не бъдат допускани действия от страна на полицейски служители, които могат да бъдат определени като превишаване на полицейски правомощия.
2. Да се извърши анализ на цялостната дейност по обучението на служителите на МВР с полицейски правомощия относно прилагането на законовите и подзаконови разпоредби регламентиращи използването и употребата на физическа сила, помощни средства или оръжие, с цел разработване на програми за първоначално обучение в Академията на МВР и специализираните центрове към нея, както и на програми за практическо обучение на служителите без откъсване от работата им, най-вече в аспекта запознаване и решаване на конкретни казуси и задължително полагане на тестове най - малко веднъж в годината. Резултатите от проведената подготовка и издържаните тестове да се включват в кадровото досие на съответния служител и да се вземат под внимание при неговото кариерно израстване.
3. Да се обсъдят и въведат промени в подзаконовите нормативни актове на МВР за провеждането на вторично психологическо изследване на служители, на които е наложено тежко дисциплинарно наказание за превишаване на правомощията при употреба на физическа сила, помощни средства или оръжие, както и на правила за ротация на служители, на които са наложени такива тежки дисциплинарни наказания.
4. Да се анализира възможността и да се предприемат действия в съответствие с предоставения бюджет на МВР за закупуване на видео и звукозаписни технически устройства, с които да бъдат оборудвани служителите от групите за специализирани полицейски операции.
5. Да се засили координацията и упражняването на текущ контрол от преки ръководни полицейски служители върху осъществяването на оперативно-издирвателни действия и първоначални процесуално- следствени действия и действия по разследване, възложени на полицейски органи от прокурор, следовател или разследващ полицай съгласно разпоредбите на НПК.
6. Ръководството на МВР да продължи да бъде безкомпромисно към разследването и наказването на действия, при които има неправомерна употреба на сила, включително след приключване на дисциплинарните производства и при наличие на данни за извършено престъпление, материалите да бъдат изпращани на компетентната прокуратура.
Председател на Комисията:
/Красимир Ципов/
Членове на Комисията:
/Димитър Колев/
/Димитър Лазаров/
/Емил Радев/
/Пламен Нунев/
/Румен Иванов/
/Цветан Сичанов/