Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи
03/04/2012
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Временна анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи


    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 03.04.2012 г. се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    2. Обсъждане и вземане на решение за изискване на документи и информацията от институциите във връзка с предмета на дейност на комисията.
    3. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Временна анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи


    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 03.04.2012 г. се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    2. Обсъждане и вземане на решение за изискване на документи и информацията от институциите във връзка с предмета на дейност на комисията.
    3. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Галина Милева – Георгиева.

    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Уважаеми дами и господа народни представители, добър ден на всички!
    Имаме необходимия кворум за провеждане на редовно заседание на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    Откривам първото редовно заседание на временната комисия.
    Преди да започнем искам да кажа, че нямам конфликт на интереси, моята професия не работи с Националната здравноосигурителна каса и с лекарствени продукти.
    Предлагам днешното първо заседание на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи да протече при следния дневен ред:
    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    2. Обсъждане и вземане на решение за изискване на документи и информацията от институциите във връзка с предмета на дейност на комисията.
    3. Разни.
    Има ли други предложения за изменение или допълнение на дневния ред? Няма.
    Предлагам да гласуваме така предложения дневен ред.
    Моля, гласувайте.
    “За” – 10, “против” и “въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    2. Обсъждане и вземане на решение за изискване на документи и информацията от институциите във връзка с предмета на дейност на комисията.
    3. Разни.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    Предполагам, че всички разполагат с вътрешните правила. Предлагам да не ги четем. Ако имате някакви бележки или някакви предложения, можете да ги изложите.
    Не виждам такива.
    Моля, гласувайте така предложените Вътрешни правила за работата на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи.
    „За” – 12, „против” и „въздържали се” – няма.
    Вътрешните правила за работата на Временната анкетна комисия за проучване на причините, довели до повишаване цените на определени групи лекарствени продукти, заплащани със средства от бюджета на НЗОК и/или републиканския бюджет, и предлагане на възможни мерки за намаляване на публичните разходи, се приемат.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    Обсъждане и вземане на решение за изискване на документи и информацията от институциите във връзка с предмета на дейност на комисията.
    Доктор Дариткова има предложение. Заповядайте, доктор Дариткова.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз имам предложение по т. 2.
    МАЯ МАНОЛОВА: И аз имам предложение по т. 2. Тук съм си нахвърлила евентуалната информация, която да изискаме, а после ще систематизираме всичко, което ще се предложи.
    Предлагам да поискаме информация от Националната здравноосигурителна каса за всички лекарства, на които са променени цените след 1 януари 2010 г. и до настоящия момент.
    Предлагам да искаме информация за цените на всички лекарства, които са прехвърлени от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса, в следните пунктове:
    - какви са им били цените, по които са плащани от Министерството на здравеопазването;
    - по какви цени са плащани от болниците при децентрализацията;
    - по какви цени са плащани след прехвърлянето им в Националната здравноосигурителна каса.
    Предлагам да изискаме информация от Националната здравноосигурителна каса и от Министерството на здравеопазването в сравнителен план за това колко пари са изразходвани за лекарства от Министерството на здравеопазването, болниците и Националната здравноосигурителна каса през 2010 г. и колко пари са изразходвани от Националната здравноосигурителна каса, Министерството на здравеопазването и болниците през 2011 г. като общи суми. Информацията да включва данни колко пациенти са получили тези лекарства, за какви заболявания, какви суми са изплатени за лечение на различните заболявания.
    Освен това да поискаме информация за кореспонденцията, която касае цените на лекарствата, която са си разменяли Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса във връзка с причините за забавянето на наредбите, които регламентират тези въпроси, и за стесняването на техния обхват плюс протоколите и решенията на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса, които в периода 2010 – 2011 г. и до настоящия момент по отношение на обсъждане темата за лекарствата.
    Също така да се изискат всички решения на Комисията по цени и реимбурсиране за 2010 и 2011 г., съответно за двете предхождащи я комисии – по Позитивния лекарствен списък и по цените, които са се занимавали с определяне цени на лекарствата.
    Също така, ако е възможно, да получим и данни за движението на членовете и членския състав на тези три комисии. Всъщност те са били две до създаването на една обща комисия.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз бих искала първо тук да стигнем до едно общо решение около какво се концентрираме – основните сведения за драстично повишени цени на лекарства са тези, които са се плащали от търгове в Министерството на здравеопазването, преминали са към търгове от болниците, част от тях веднага са се включили като лекарства, плащани от Националната здравноосигурителна каса – таблетните форми – а тази година вече е прехвърлена и останалата част от лекарствата, които са се получавали от пациентите чрез търгове.
    Мисля, че това ще трябва да бъде обект на нашето изследване, защото цялата преписка от ИАЛ за ценообразуване мисля, че твърде много ще разшири нашата дейност. Мисълта ми е да стесним тези граници на разследването на комисията, ако сте съгласни, защото най-драстичните повишения касаят именно тези медикаменти.
    В този смисъл освен това, което се изброи в детайли от госпожа Манолова, аз бих предложила да изискаме цялата административна преписка и методологията, по която Министерството на здравеопазването е дало възможност на болниците да правят търгове за лекарства, защото е много важно какви са указанията, дадени в тази методика....
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: ...и дали те са спазени.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Освен изискванията за глобалните разходи за лекарства през 2010 и 2011 г., след това да се потърси каква е била методиката и административната преписка, която е довела до прехвърлянето на тези лекарства към Националната здравноосигурителна каса и отново цялата методология и административна преписка за това защо наредбата, която е давала възможност на Националната здравноосигурителна каса да договаря намалени цени, се е забавила почти осем месеца, които касаят промените в чл. 45, ал. 9 и ал. 10, влезли в сила от 1 октомври 2011 г. и са се забавили значително.
    МАЯ МАНОЛОВА: Вие презюмирате, че ние знаем къде е проблемът. След като, така или иначе, е създадена тази временна комисия, нека да проверим дали това, което предполагаме, че знаем, е така.
    Всъщност аз именно поради тази причина искам да започнем с информацията за всички лекарства, на които са променени цените, които се плащат от Националната здравноосигурителна каса, от Министерството на здравеопазването или от болниците.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Принципно на всички лекарства се променят цените. Разбирате ли, че това нищо няма да ни даде.
    МАЯ МАНОЛОВА: Да видим кои са драстичните случаи. Това ще бъде първата информация.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Само за драстичните случаи ли искаме информация или за всички лекарства?
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Ние как ще установим кои са драстичните случаи, ако не видим всички?
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Да видим тези лекарства, за които цените са увеличени повече от 100 процента.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Ние не можем преди това да знаем кои са увеличени така, освен ако не поискаме информация за всички увеличения.
    НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми колеги, аз смятам, че това, което предложи доктор Дариткова, тоест, да се види какво е движението и съдържанието на административната преписка, на нещата, които са довели до това състояние на нещата, не изключва това, което в конкретиката предлага госпожа Мая Манолова. И тя се концентрира, доколкото успях и това да разбера, върху нещата, които са плащани с публични средства.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да, да. Ние само за тях говорим.
    НИГЯР САХЛИМ: Никой няма намерение да прави преглед на цените, които, разбира се, че се променят, а има и такива, които са паднали с по 1 – 2 стотинки.
    Става въпрос за всички 5 000 лекарства, които са в Позитивния лекарствен списък.
    Обаче не мисля, че комисията може да мине без това, ако наистина иска да свърши реално някаква работа, а не да следим само кой какви писма е пращал и защо се е забавила наредбата.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Госпожо председател, аз си мисля, че наистина има резон в това да проверим въобще какви са цените на лекарствените продукти, заплащани с публични средства, защото това наистина ще даде картина и само така наистина ще видим кои са драстично увеличени. Ние това драстично увеличение не можем да го търсим поименно. Сигурно всеки от нас знае за някакви поименни медикаменти, които са увеличени драстично, но дайте да видим цялата картина.
    Ако наистина целта на нашата комисия е да гоним намаляване цените на лекарствата, заплащани с публични средства, трябва да имаме тази информация. Иначе защо се събираме? Ако само ще се събираме, за да кажем: да, ето тези са медикаментите, които са увеличени, няма да се постигне целта.
    Общата идея е да постигнем намаляване на тези цени на лекарствените продукти.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Целта е да излезем с предложение за предприемане на мерки.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да, да, което накрая да доведе до постигане на тази цел. Но отнякъде се тръгва. Аз съм далеч от мисълта, че ние можем да заповядаме на някого да направи нещо, но трябва да направим реален анализ.
    Аз даже бих стигнала до там да ви предложа по групи социалнозначими заболявания да установим цените на лекарствата за пет години назад. Това би било един добър анализ, независимо от това, че може да не го свършим в момента и в рамките на тази комисия, но аз наистина имам едно такова предложение, което според мен, разсъждавайки и търговски, ако щете, реших, че това е един начин да се постигне общо намаляване на тези цени, заплащани с публични средства.
    По петте групи социалнозначими заболявания да се види кои са лекарствата, които са най-търсени за съответните заболявания в съответната група, и да се набележат мерки най-търсените и най-купуваните лекарства да бъдат, даже ако трябва, с фиксирани цени.
    Не казвайте, че не може да стане. Първата работа на повечето от нас е да кажем, че едно нещо не може да стане, преди да кажем, ако стане, дали това няма да доведе до положителен ефект.
    Аз си мисля, че работата на тази комисия трябва да е малко по-всеобхватна, отколкото по-скоро съвсем конкретна, за да може наистина да се предложат такива мерки. Иначе ще има само една констатация, работата ни ще има констативен характер.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Нека да прочетем заглавието на нашата временна комисия. Каква е целта? Целта е комисията да проучи причините, довели до повишаване на определени групи лекарства. Това трябва да съблюдаваме и да предложим мерки за намаляване на разходите.
    МАЯ МАНОЛОВА: Нали тези определени групи ще ги установим, ако проверим цените на всички лекарства, на които са вдигнати цените.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Нека да говорим за Позитивния лекарствен списък.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Доктор Адемов, имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, нека да се опитам да помогна, защото всички горе-долу говорим едно и също нещо, обаче не можем да се концентрираме.
    Мисля, че наредбата помага точно в тази посока, защото там има приложения за лекарства, които се плащат от Националната здравноосигурителна каса, от болниците и т.н.
    Нека да погледнем тези приложения и да видим кое приложение каква група лекарствени продукти включва и да изберем това приложение, това приложение, това приложение. Те всъщност са четири приложения.
    В тези приложения са групирани лекарствените продукти - тези, които се плащат от касата, тези, които се плащат от болниците и т.н.
    Ако приемем един такъв подход, той включва и всички позиции на лекарствения списък.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Смятате, доктор Адемов, че в приложенията са изброени всички позиции на Позитивния лекарствен списък?
    ХАСАН АДЕМОВ: С публични средства не могат да се плащат други лекарствени продукти, които ги няма в приложенията.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да, ясно е. Съгласна съм.
    МАЯ МАНОЛОВА: Ако искате по приложения, може и така да бъде. Не възразявам.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако е по социалнозначими групи, информацията изисква допълнителна обработка и в един момент ще изпуснем нещата.
    Вие искате да получим информация за промяната в цените на всички лекарства по Приложения 1, 2, 3 по закон?
    ХАСАН АДЕМОВ: Трябва да видим как са кръстени точно, за да можем точно да ги кажем. Има някои, които мисля, че не влизат там. Примерно тези за СПИН и други подобни са в отделна група.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Понеже ние много пъти обсъждахме така наречената тема за драстичните повишения, фактите, които имаме от касата, касаят основно прехвърлените от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса медикаменти.
    Затова аз бях с идеята да се концентрираме около тази процедура, защото затова, за което е сезирана прокуратурата от Министерството на здравеопазването, е именно тази процедура на прехвърляне на лекарствени препарати. Само те са претърпели в пъти увеличение на цените и то поради факта, че механизмът на плащане на търг е по най-ниската цена, а механизмът за включване в позитивна листа е пределна цена.
    МАЯ МАНОЛОВА: Добре, какво пречи да видим общата картина и оттам ще стане ясно. Така или иначе, има проблем с цените на лекарствата. Той не е от вчера. Да направим една обща картина и ще направим изводите.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Мисля, че ще се разводни много работата и много време ще отнеме. Този месец, който са предложили за работа на комисията, мисля, че няма да ни стигне.
    МАЯ МАНОЛОВА: И министърът на здравеопазването, и шефът на Националната здравноосигурителна каса заявяваха, че я имат тази информация. Просто трябва да ни я изпратят. През цялото време и единият, и другият твърдяха: да, имаме всичко. Какъв е проблемът да ни я изпратят?!? Ще седнем да го гледаме още на другото заседание.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: За кой министър и шеф на касата говорите?
    МАЯ МАНОЛОВА: За предишните.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Тях ги няма. Не сме ги питали.
    МАЯ МАНОЛОВА: Те го казваха публично и на заседание на комисията. Министър Константинов ми извади таблета, за да ми обяснява кое къде го пише.
    ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Добре, госпожо Манолова, защо да искаме информация за толкова много лекарства, като някои са качени с 1 ст., с 5 ст.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Тогава трябва да заложим и какъв ще е принципът и какво разбираме под „драстично увеличение”? Какво приемаме под „драстично увеличение”?
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Например 100 процента увеличение.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Не, искам да кажа, че и 20 процента не е малко увеличение.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Има някои лекарства, които са увеличени много повече.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: И 20 процента не е малко. До 20 процента някак да го приемем, но оттам нататък....
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Колеги, ясно е записано каква е комисията и ние трябва да съберем информация според мен за онези групи лекарства, на които се повишиха драстично цените. За мен драстично повишение е над 10 процента, да кажем.
    Ако искаме да направим един обзор на всички медикаменти, които са включени в Позитивния лекарствен списък с всичките му приложения, това са над 1500 позиции. Там ще видите, че цените на едните падат, на другите са покачват в съответствие с това как се променя референтната цена в Европа. Да, ще имаме обща представа. Може би това да ни даде представа, да ни кажат какви са били цените 2010 г., 2011 г. 2012 г. Това могат да го направят – колко медикамента са били като количество в Позитивния лекарствен списък през 2010, 2011 и 2012 г. и ще видим как вървят цените – едни надолу, други нагоре.
    Това може да стане. Но според мен трябва да насочим вниманието си на тези медикаменти, които драстично повишиха цените си, някои с 500 процента. Това са онези медикаменти, които от търговете минаха към Националната здравноосигурителна каса. Въпросът е защо минаха към Националната здравноосигурителна каса. Първо този въпрос трябва да се изясни, защото има един член в Закона за здравето – чл. 82 – който изброява кои са групите заболявания, кои са в онези направления, които се поемат от бюджета на държавата извън задължителното обществено осигуряване.
    На базата на този чл. 82 има издадена една Наредба № 34. Там е написано кои са заболяванията и на които лечението се плаща от бюджета.
    Въпросът е, след като има закон и наредба – тук са онко медикаментите, за хемодиализата, за психиатрията и други, които трябва да се плащат от бюджета. Да видим защо минаха към касата.
    Нали не е променен законът? Този член – чл. 82 – си остава. Тук няма спор. Но, ако са го променили, защо са го променили, какво се е целяло.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: По-добър достъп!
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Ние имаме Позитивен лекарствен списък с максималната цена.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Ето там е проблемът, да!
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Оттам да тръгнем. По-добрият достъп е хубавата част, но защо не го направихме паралелно с наредбите и с другите неща.
    Това са няколко групи: общи заболявания, хемодиализа, психиатрите, кръвните фактори и т.н. Не са чак толкова много.
    Вземете всички онези позиции, по които са правени търговете от 2010 г. Те са, да кажем, 100 – 200 и ги сравнете с цените, които са по касата, когато са правени търговете. Ще видите защо се получава така.
    Цената, която се достигаше в Министерството на здравеопазването, не беше референтна и никой не я показваше на Запад. Там не се интересуваха, можеха да дават каквито си искат цени и да плащат, защото е пазар. Но, като мине в касата и като мине в Позитивния лекарствен списък, той е на пределна цена. Цената, нашата, българската цена вече е референтна за Европа. Те при прехвърлянето към касата минаха към плащания и достигнаха и даваха такива цени при проведените търгове, които са максимално пределните в Позитивния лекарствен списък. Това се получи.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Заповядайте, доктор Адемов. Имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Имам един въпрос на въпросите, който няма отговор.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Няма по принцип или сега?
    ХАСАН АДЕМОВ: Този въпрос е дали този законов текст, който казва, че касата плаща на пределни цени лекарствата от Позитивния лекарствен списък. Само че пределната цена е много различна от цената на .... Вярно е, че лечебните заведения не могат да купуват от производител, има директива. Трябва да има посредник.
    Защо касата плаща по пределни цени на лекарствени продукти от Позитивния лекарствен списък? За мен това е много важен въпрос. Не може ли да плаща, примерно, на цена на производител, на цена на търговец на едро дори....
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Адемов, Вие сте от началото, от дебата от 2007 г. Вие досега не сте ли намерил отговор на този въпрос.
    ХАСАН АДЕМОВ: Не, не. Този текст е от 2010 г.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Как ще е от 2010 г.?!? Касата плаща по един и същи принцип.
    ХАСАН АДЕМОВ: Не, не плаща по един и същи принцип.
    МАЯ МАНОЛОВА: Аз ви предлагам следното.Нека съберем информация. Така или иначе, някои имат мнение, някои имат информация за това точно кога, къде, какво се е случило и къде е тънката част на системата.
    Затова предлагам да я съберем информацията, да се върне тази информация, още повече, че имаме уверенията, че с нея разполагат и касата, и Министерството на здравеопазването.
    Нека да съберем всичко, което можем да съберем, който има време и желания да го прочете и после да формираме заедно изводи и предложения.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Трябва може би да обобщим предложенията.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Да, и аз това щях да кажа. Да обобщим предложенията, да ги формулираме и да ги гласуваме.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Дотук има две групи предложения – едната е само за тези, които са прехвърлени от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса, а другата е, за да видим целия Позитивен списък в рамките на три години – 2010, 2011 и до настоящия момент.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: И то можем да видим само тези, които наистина имат повишение на цените над 10 процента.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Ние ще видим всички, за да имаме някаква обща представа за тях, а оттам нататък ще ги преценяваме.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Ние трябва да се съобразим и с количеството, което е ползвано, защото нещата са свързани.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Госпожа Манолова това го конкретизира в своите предложения.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Когато се правеха търговете в Министерството на здравеопазването, тогава то имаше ограничен бюджет. А това, което влезе в касата, по закон тя плаща всичко, което се изпише. Там няма да имаш ограничения. Така че това е другият въпрос – за прехвърлените лекарства. Достъпът е разширен, но предвиден ли е всъщност ресурсът, който ще е необходим?
    МАЯ МАНОЛОВА: Да, защото може увеличението за пациента да е с 10 процента, а цената да е със 100 процента.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Това ще го видим. Това лесно може да се провери.
    АНАТОЛИЙ ЙОРДАНОВ: Аз искам да допълня още нещо. Стана въпрос за информацията, която искаме да получим. Да вземе и кореспонденцията от двете страни, за да се засече. Иначе няма да има ефект.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Предлагам да обобщим. Да искаме цялата административна преписка. Да поискаме информация за Позитивния лекарствен списък и движенията на цените плюс административната преписка, която касае търговете – прехвърлянето към болниците и оттам към Националната здравноосигурителна каса и методологията и административната преписка, касаеща наредбите или забавянето й.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Ако е имало стара методика преди това, също и нея, за да видим разликата между двете.
    ХАСАН АДЕМОВ: Има още един въпрос тук. По отношение на лекарствените продукти в Позитивния лекарствен списък, техните производители или вносители са задължени веднъж в годината да обявяват цена. Понеже не е задължително, обикновено те не я обявяват. Да видим за колко от лекарствените продукти са обявени цените. Това е административна процедура.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Проблемът е, че някои даже обявяват, но не са реферирани. Това е друг проблем, защото ИАЛ няма достатъчно административен капацитет да следи тези неща.
    ХАСАН АДЕМОВ: Колко от тях са реферирани и колко не са и каква част от тези, които не са реферирани, влизат в предмета на дейността на нашата комисия. Защото точно тези, които не са реферирани, са с по-високи цени.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако не са съобщили, че има промяна в цените? Как да го проверим, как да го установим?
    ХАСАН АДЕМОВ: Те са задължени по закон веднъж в годината да го правят.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако не са го направили, ние как ще разберем? На които са направени можем да разберем.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Ще установим тези, на които са направени. Само тях можем да установим.
    ВАНЬО ШАРКОВ: За тези, които не го направят, комисията служебно го прави. Има ли такива? Тогава става ясно кои не са го направили.
    ХАСАН АДЕМОВ: Единият вариант е да не са успели, защото нямат капацитет. Другият вариант е да няма понижение на цената на лекарствата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ние това не можем да го предвидим.
    ХАСАН АДЕМОВ: И третият вариант е да нямат интерес от това да ги сравняват с чужбина.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ние как ще направим тази класификация?
    ХАСАН АДЕМОВ: Трябва да го разберем по някакъв начин.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Аз имам един въпрос. Задължително ли е страните-референти да са от Европейския съюз?
    МАЯ МАНОЛОВА: По отношение на лекарствата, които бяха прехвърлени, в информацията, която ще получим, да има такава относно това на каква цена е плащано от Министерството на здравеопазването съответното лекарство, на каква цена от болниците при търговете и на каква цена са плащани след това от Националната здравноосигурителна каса.
    А също така, може би да ни изпратят не целите си протоколи, но примерно да има информация колко пъти Надзорният съвет на Националната здравноосигурителна каса се е занимавал с цените на лекарствата, защото те постоянно твърдяха, че не знаят, че не са информирани, че не са взимали решения.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Надзорният съвет се е занимавал с наредбата. Там трябва да изискаме стенограмите, за да видим как се е обсъждала наредбата и защо е закъсняла.
    ХАСАН АДЕМОВ: Това, което го изприказвахме всички тук, можем ли да го обобщим, да го подредим, да се уточним, защото иначе или ще изпуснем много, или искаме да разширим предмета на дейност на комисията, или....
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Да ги конкретизираме, защото явно всички предложения ще влязат.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Първо, да поискаме информация за движенията на цените на лекарствените препарати, включени в Позитивния лекарствен списък, за периода 2010 – 2011 г. в сравнителен порядък. До 31.12.2011 г.
    В Позитивния лекарствен списък са тези лекарства, които се плащат от касата. В отделни приложения са тези, които са плащани от Министерството на здравеопазването. Но ние първо искаме да видим какво се случва в Позитивния лекарствен списък в касата.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Плюс приложението, което е за Министерския съвет.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Сега нали го систематизираме. Първо искаме да видим какво се случва в касата. След това, на второ място искаме разликите в медикаментите, които са били изплащани от Министерството на здравеопазването, след това са преминали към касата. Това е следващото, което ще искаме.
    МАЯ МАНОЛОВА: Първо от Министерството на здравеопазването, после от болниците и след това са преминали към касата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, това е второто, което искаме като ценова информация.
    ХАСАН АДЕМОВ: Всичко това е в различните приложения.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Едното е в Приложение 1, другото – в Приложение 2 и т.н.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Тоест, по приложенията.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Това ще го детайлизираме.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Като казваме заплащане от болниците, трябва да имаме предвид, че различните болници са плащали различно.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Искаме цялата информация по болници – какви цени са постигнати на търговете от болниците и в какви обеми.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Но болниците са много?!?
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Министерството на здравеопазването е длъжно да има информацията. Не всички са купували, не всички работят онкология.
    И третото, което ще изискваме, е административната преписка и методологията, по която Министерството на здравеопазването е прехвърлило медикаментите за плащане от търгове в самото министерство към търгове, заплащани от болниците и към заплащане от Националната здравноосигурителна каса.
    МАЯ МАНОЛОВА: Аз ви предлагам това да е по-широко – да искаме кореспонденцията между двете институции по тема „цени на лекарства”.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Административна преписка и методология – това не го ли покрива?
    МАЯ МАНОЛОВА: Да го искаме, защото единият твърдеше, че не е знаел, а другият, че ....
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Министерството на здравеопазването има изработена методология за провеждане на търговете в болниците. Има такъв документ. Това имам предвид.
    МАЯ МАНОЛОВА: Да, нека да го има. Но освен това да искаме и кореспонденцията между Националната здравноосигурителна каса и Министерството на здравеопазването.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Нали под „административна преписка” влиза точно това.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Това влиза точно в „административна преписка”. Но, ако трябва, да го детайлизираме отделно.
    МАЯ МАНОЛОВА: Административните преписки са по различни теми. Тук може да има и друга информация по отношение цени на лекарства, извън прехвърлянето.
    АНАТОЛИЙ ЙОРДАНОВ: Целта на госпожа Манолова е да не се пропусне някоя информация.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Всички разбираме това.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Четвъртото, което предлагаме. Нас като законодатели много ни притеснява защо не се е реализирала тази точка от закона за Закона за здравното осигуряване – чл. 45, ал. 9 и 10 за това допълнително договаряне, защото е било ясно, че ще има промени в цените на лекарствата. Искаме стенограмите и отново административна преписка, да го наречем, и кореспонденцията между Националната здравноосигурителна каса и Министерството на здравеопазването, касаещи изработването на Наредба № 10, която отразява чл. 45, ал. 9 и 10.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Да разберем защо се е забавила толкова време – от порядъка на осем месеца.
    МАЯ МАНОЛОВА: Също и да разберем кога Надзорният съвет е разглеждал темата „цени на лекарства”.
    ХАСАН АДЕМОВ: Нали знаете, че по закон Надзорният съвет предлага на министъра на здравеопазването.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Още февруари 2010 г., тоест, своевременно са предложили за обсъждане в Надзорния съвет, но се е получило някакво забавяне. Точно тези стенограми ще ни дадат отговор на този въпрос.
    Тоест, стигнахме до четири групи информации.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Аз мога да ги кажа като четири групи.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Изискайте резултатите от последния търг на Министерството на здравеопазването.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Това нали влезе във второто, което поискахме като информация – цените за търговете?
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: И още нещо – колко пациенти са били лекувани със закупените лекарства.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ние искаме цени и обеми – нали така записахме?
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Не само обем, а и брой пациенти, за да видим как е паднало съотношението.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Добре, това ще го детайлизираме в първа и втора група от информациите. Там ще
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Колеги, съгласни ли сте с тези четири позиции?
    НИГЯР САХЛИМ: Да започнем с това.
    ПРЕДС. ГАЛИНА ГЕОРГИЕВА: Моля, гласувайте така предложената информация, която ще изискаме.
    „За” – 13, „против” и „въздържали се” – няма.
    Предложението се приема.
    Благодаря ви.

    Преминаваме към последната точка от дневния ред:
    „Разни”.
    ХАСАН АДЕМОВ: Струва ми се, че отпадна тази идея да видим кои са реферирани, кои не са. Трудно ли е и това да се добави?
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Мисля, че това ще разводни работата ни.
    ХАСАН АДЕМОВ: Това ще ни даде информацията, че по различни причини някои лекарства не са реферирани. Да видим дали точно тези, чиито цени се увеличиха многократно, не са били реферираните.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз знам, че има фирми, които са обявили по-ниска цена, обаче още не им е променена цената от комисията. Тоест, тя ги бави. Ние не можем да си направи нужните изводи от тази информация.
    ХАСАН АДЕМОВ: Какъв е моят въпрос? Ако комисията е забавила - дали поради липса на капацитет, дали поради липса на желание – обявяването на административни цени при положение, че е хванала тези, които не са си реферирали за съответната година, а точно цените на тези препарати са нараснали по няколко пъти. Тогава какво става?
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Нека да получим първоначалната информация и после ще видим и това евентуално.
    Комисията бави преписки още от 2008 г. Как да ни даде тази информация, като те не са успели някои от преписките от 2008 г. да видят.
    МАЯ МАНОЛОВА: Ние как ще направим предложения за промени в работата на тази комисия, ако нямаме цялата тази информация?
    ХАСАН АДЕМОВ: Ако направим предложение, примерно, да реферират цените на шест месеца, каквато е идеята и на министъра, тогава откъде ще го вземат този капацитет? За шест месеца как ще ги реферират.
    МАЯ МАНОЛОВА: Дайте да поискаме някаква информация за работата на тази комисия, за да можем да направим предложения.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да видим дали работят ефективно, защото те може и да не работят ефективно и това също да е част от причините за забавянето.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Аз ви предлагам като за начало да тръгнем с това, което уточнихме, а вече оттук нататък на следващите заседания ще преценяваме какво още да искаме.
    МАЯ МАНОЛОВА: Въпросът тук ще е към Комисията по цени и реимбурсиране, а не да товарим пак Националната здравноосигурителна каса и Министерството на здравеопазването.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако се върнем пак към предмета на комисията, мисля, че това малко излиза извън него.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Не, не за предмета, а да преценим вършат ли работа и каква работа вършат, какъв е обемът на работа.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ясно е, че комисията няма административен капацитет. Аз мисля, че никой няма съмнения по този въпрос. Новата комисия работи от два месеца.
    МАЯ МАНОЛОВА: Да ни кажат колко бързо са се променяли цените на лекарствата, примерно какъв е времевият срок за разглеждане на една преписка. Това ще е интересно.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако си спомняте, те ни отговориха в комисията, когато изслушахме министъра, че имат забавени преписки.
    ХАСАН АДЕМОВ: За колко време ще ни дадат тази информация?
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Нека да проверим...
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Нека да видим въобще ще ни дадат ли тази информация.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Те ще ни я дадат, но кога, за да преценим кога да свикаме следващото заседание. По другите точки знам, че са готови, но специално информацията по първа точка – за разликата в цените – не знам колко време ще отнеме на касата.
    Може би ще се наложи да удължим времето на комисията.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Нашата комисия е със срок на действие един месец, но това не може да се случи за един месец.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Ще трябва да бъде удължен срокът поне до два месеца.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Според мен такава информация няма да ни върши работа. Ние знаем, че нямат капацитет, че не може своевременно да коригира цените.
    ХАСАН АДЕМОВ: Аз твърдя, че комисията умишлено укрива някои от нещата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: А как ще го докажем?
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Нашата цел не е да доказваме, че това го вършат умишлено или не, но да видим какво правят.
    ХАСАН АДЕМОВ: Защо на някои от препаратите има административни цени, а на други – няма. Избирателно ли е това или не е? За мен тази информация е важна, а виждам, че за Вас – не е толкова важна.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Защото тук се концентрираме към драстично повишение на определени групи лекарства.
    Това, от което тръгна скандалът – наречен от вас – беше именно драстичните увеличения на прехвърлените медикаменти. Всичко друго се движи в някакви рамки.
    МАЯ МАНОЛОВА: Откъде знаете това? Примерно аз не съм сигурна в това. Много нормално е и тук е ясно какви са проблемите – в децентрализацията на търговете, в прехвърлянето на цените и в реферирането. Това беше един въпрос, на който никой не знае отговора. Шефът на касата каза, че тези процеси ще бъдат прозрачни и разбираеми.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Но тези процеси не са променени.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Ако трябва, Сметната палата да провери как работи тази комисия.
    ХАСАН АДЕМОВ: Аз знам едно писмо, в което заместник-министър Гергана Павлова няколко пъти предлага на министъра да укрепят, да го кажа така, административния капацитет на комисията.
    НИГЯР САХЛИМ: Вие това го казахте в Комисията по здравеопазването като аргумент за някакви проблеми.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Официално да ги запитаме за това, което каза доктор Адемов. Да ни отговорят и оттам нататък тръгваме.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Да кажат за колко медикамента са направили рефериране.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да, на колко от тях има референции.
    МАЯ МАНОЛОВА: Да дадат информация на колко лекарствени продукта са извършени промени в референтните цени и по чие предложение...
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: .... на база на промяна на референтните цени в Европа.
    МАЯ МАНОЛОВА: Едната възможност е по предложение на фирмите, а другата – служебно.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Да питаме на колко лекарствени продукта има промяна в референтните цени за периода 1 януари 2010 г. до 31 декември 2011 г.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Да видим и колко са реферирани. Да отговорят колко са реферирани.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Трябва да намерим едни специалисти, да прегледат всички медикамента и да видим дали са били референтни и в какви срокове.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Колеги, в т. „Разни” искам да направя предложение всички парламентарни групи да си помислят за точно такива специалисти към комисията.
    ХАСАН АДЕМОВ: Искате ли да ви припомня нещо, което може и да не сте го гледали по един от сутрешните блокове на телевизията. Тогава една от журналистките направи интервю с човек от Министерството на здравеопазването на Гърция. Той имаше цялата информация. Той каза: аз я имам тази информация и мога да помогна. Там ставаше въпрос за цените на всички лекарства в Европейския съюз.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, пак се разводнихме. Дайте предложения какво ще искаме. Сега говорим и мислим за експерти към комисията. Дайте да търсим експерти.
    МАЯ МАНОЛОВА: На колко експерти имаме право?
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Имаме право на четири експерта.
    Аз не искам сега веднага да ги кажете.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да направим едно извънредно събиране, за да уточним експертите.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: Смятам през другата седмица, дори в някоя почивка да се съберем специално за експертите, за да ги уточним.
    НИГЯР САХЛИМ: Много малко са специалистите в този смисъл.
    ПРЕДС. ГАЛИНА МИЛЕВА – ГЕОРГИЕВА: По принцип има много малко специалисти, които пък и да нямат конфликт на интереси.
    Колеги, това е за сега.
    Имате ли някакви въпроси? Не виждам.
    Благодаря на всички участници в днешното заседание.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
    (Закрито в 15,45 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Галина Георгиева)


    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума