Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
15/01/2013 първо гласуване
Междинен доклад на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002г. до края на месец март 2012г. за периода на дейност на комисията до 15 януари 2013г.
Междинният доклад е приет на заседание на Комисията, което бе проведено на 15.01.2013г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ВРЕМЕННА ПАРЛАМЕНТАРНА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА НА ВСИЧКИ ДАННИ, ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА ЗА РЕШЕНИЯ И ДЕЙСТВИЯ ПО ПРОЕКТА АЕЦ "Белене" ОТ 2002 г. ДО КРАЯ НА МЕСЕЦ МАРТ 2012 г.
ПРОЕКТ!
МЕЖДИНЕН ДОКЛАД
Народното събрание на Република България, на свое заседание от 3 октомври 2012 г., приe решение за създаване на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ „Белене“ от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
Задължение на комисията е да разкрие всички обстоятелства и факти по договарянето, документалното оформление, административното изпълнение, осигуряването на финансирането на проекта и привличането на стратегически инвеститор по проекта АЕЦ „БЕЛЕНЕ”.
Изключително високия обществен интерес по изграждането на най-големия енергиен проект в Република България в най-новата й история, обуславя нуждата от запознаване с отделните решения по проекта и действията на длъжностните лица, които са били отговорни за вземането на решения по проекта и техните изпълнения. В тази връзка и с оглед значимостта на разглежданата тема, както и с цел повишаване на публичността и възможността на българските граждани да се запознаят в детайли с работата на комисията и представените факти и обстоятелства се взе решение Българската национална телевизия и Българското национално радио да излъчват пряко заседанията на комисията.
До този момент Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ „Белене“ от 2002 г. до края на месец март 2012 г. проведе единадесет заседания на които се разгледаха около половината от постъпилите документи. Бяха анализирани основните решения и действия по проекта АЕЦ „Белене”, както по отношение спазването на действащите към дадения момент нормативни изисквания, така и на изискванията за целесъобразност и ефективно управление на средствата на едно публично дружество собственост на държавата.
В отговор на изпратените запитвания от комисията и в поставения срок се получиха осем писма със съответните приложения и документи с общ обем около 10 000 страници, свързани с проекта.
Сред получените документи особен интерес предизвика разглеждането на предоставените от Агенцията за държавната финансова инспекция доклади с редица констатирани нарушения във връзка с осъществяването на проекта АЕЦ „Белене“: Доклад № ФИ5СФ – 0049/28.09.2009г., Доклад № ФИ5СФ – 0050/30.07.2010г., Доклад № ФИ5СФ – 0065/12.10.2011г., Доклад № ДИ1СФ – 0014/11.04.2012г.
На заседанието на комисията проведено на 30 октомври 2012 г. Теменужка Петкова, директор на Агенцията за държавна финансова инспекция запозна присъстващите народни представители и гости с основните констатации в предоставените доклади, съставени при извършване на финансови инспекции на Националната електрическа компания, Българския енергиен холдинг и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
При извършената проверка за законосъобразност в областта на обществените поръчки, по отношение на проведената през 2005 г. обществена поръчка, свързана с избора на изпълнител за проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на блокове 1 и 2 на АЕЦ “Белене”, както и сключеното споразумение, и всички допълнения към него, се направиха няколко основни констатации.
На първо място, в обявената процедура по договаряне с обявление, в нарушение на разпоредбите на действащия към онзи момент Закон за обществените поръчки не са договорени всички основни параметри на договора за инженеринг, доставка и строителство – предмет на проведената процедура по обществена поръчка. Неизяснените въпроси са свързани основно с плащането за ключови събития, с графиците за плащане и с определянето на формулата за ескалация. Посочените параметри остават недоговорени и при подписването на Споразумението от 29 ноември 2006 г. От него ясно се вижда, че към момента на подписването му преговорите между страните не са приключили и посочените по-горе основни параметри на договора подлежат на доуточняване. В споразумението се поставя допълнително и 12 - месечен срок в който да се приключат преговорите по окончателния договор за инженеринг доставка и строителство на АЕЦ „Белене“ .
На второ място, съветът на директорите на Националната електрическа компания единодушно взема решение с протокол № 42 от 30 октомври 2006 г., с което упълномощава главния изпълнителен директор и изпълнителния директор да сключат договор за инженеринг, доставка и строителство на АЕЦ „Белене” с класирания на първо място Атомстройекспорт за сумата от 3 млрд. 997 млн. 260 хиляди евро. В доклада на агенцията се установява, че по смисъла на Закона за обществените поръчки и взетото решение на съвета на директорите на Националната електрическа компания няма подписан договор за инженеринг, доставка и строителство на АЕЦ „Белене”, а на 29 ноември 2006 г. се подписва споразумение по силата на което страните се задължават да продължат преговорите по някои недоговорени до този момент условия, сред които е формулата за ескалация на цената, която е следвало да се договори между страните до 31 май 2007 г. на базата на ЕВРОСТАТ и което да направи крайната цена на проекта определяема. Дори и след изтичане на посочените срокове, няма договорена формула за ескалация и цената остава неопределяема. Със споразумението се възлагат предварително част от дейностите по проекта на стойност 193 189 000 евро, което е грубо нарушение на Закона за обществените поръчки. Изплатени са и суми при подписването на споразумението.
По повод посоченото н. п. Иван Иванов изрази съгласие с констатациите за извършените нарушения и заяви, че поемането на това задължение и изплащането по споразумението на средства за предварителни дейности, без да е сключен окончателен договор, са нарушение на процедурата по Закона за обществените поръчки. Народният представител Марио Тагарински зададе уточняващи въпроси за формулата за ескалация, дали тя е била заложена при определяне на изискванията за обществената поръчка и дали е окончателно договорена. В отговор г-жа Петкова изтъкна, че тази формула е била заложена в обществената поръчка и не е окончателно договорена. В последващи заседания народният представител Петър Димитров посочи, че ако са били финално договорени всички клаузи на договора при подписване на споразумението, то привличането на стратегически инвеститор би било силно затруднено и ангажимента би се поел изцяло от НЕК, както и че това е еволюционен проект, което предполага постоянното му развитие. В отговор представителите на Агенцията за държавна финансова инспекция изразиха становище, че ядрените съоръжения не попадат в изключенията на закона, като посочиха и конкретна аргументация за това. Народният представител Иван Иванов изрази съгласие с представените от АДФИ констатации, а Станислав Иванов подкрепи становището, че без договор за инженеринг, доставка и строителство са възлагани отделни части от поръчката в нарушение на закона и проведената процедура.
На следващо място, клауза от споразумението предвижда възможност възложителят във всеки един момент да прекрати преговорите с Атомстройекспорт и да пристъпи към преговори с втория в класирането, което е още един сериозен порок в областта на обществените поръчки. Законът позволява това да се случи единствено и само при отказ на класирания на първо място изпълнител да подпише договора за обществена поръчка. На заседанието от 10 януари 2013 г. се посочи и конкретния текст от споразумението, който предоставя на НЕК тази възможност.
Сериозен акцент в споменатия по-горе доклад се поставя върху подписването на допълнение № 3 към споразумението от 2006 г. през м. юни 2008 г., с което НЕК възлага на Атомстройекспорт да извърши дейности по разрушаване и демонтиране на съществуващите сгради и конструкции намиращи се на територията на АЕЦ “Белене”, които не могат да се интегрират в проекта.
Категорично е установено, че въпреки наличието на всички необходими предпоставки за провеждането на обществена поръчка за дейностите по допълнение № 3 към Споразумението, в нарушение на закона такава не е проведена, а главният изпълнителен директор и изпълнителният директор са подписали договор с Атомстройекспорт. Народните представители Румен Овчаров и Петър Димитров попитаха от кого се поема риска от некачествено изпълнение и закъснение в графиците при провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител за дейностите по разрушаването, ако освен Атомстройекспорт друг извърши това. Те допълниха, че само главния изпълнител може да направи оценка на подлежащите на премахване сгради и конструкции. В отговор на поставените въпроси, г-жа Петкова заяви, че законът императивно посочва определени предпоставки за провеждането на такава процедура, които в случая са налице. Господата Любомир Велков и Мадрик Папазян представиха становище, че достъпът до площадката е ограничен по силата на сключеното през 2006 г. споразумение, и че в него е предвидено тези дейности да се извършат от и под контрола на Атомстройекспорт, но цената им се определя и заплаща поотделно. Народният представител Диан Червенкондев изрази становище, че с тази клауза цената на договора се увеличава и излиза извън предоставения мандат за действия от съвета на директорите на НЕК съгласно решение на съвета на директорите, прието с протокол № 42 от 30 октомври 2006 г. Със сумата на допълнение № 3, се надхвърля одобрената цена от 3 997 260 000 евро със 109 004 179 евро. Народният представител Иван Иванов изрази становище, че преговори по цената на допълнението не са провеждани и, че предложената цена е била приета, без да се направи опит за нейното намаляване.
Друг от представените доклади обобщава резултатите от финансова инспекция, която е извършена в НЕК със задача да провери как са отчетени приходите от продажбата на оборудването, което няма да бъде интегрирано в проекта АЕЦ “Белене”.
В споразумение от 29 ноември 2006 г. страните са се договорили, че оборудването, което няма да бъде интегрирано в проекта АЕЦ “Белене” ще бъде изкупено от Атомстройекспорт и, че това изкупуване ще бъде обект на отделни преговори. При провеждане на подобни преговори Правилника за реда за упражняване правата на собственост на държавата в капитала на търговските дружества с държавно участие в капитала императивно задължава началната цена на преговорите да бъде определена в оценка на лицензиран оценител. В доклада се констатира, че оценка от лицензиран оценител не е получена. Налична е само оценка от архитект – инженера Уорли Парсънс, която определя пазарната цена на оборудването в размер на 295 млн.евро, като отчита и фактора, че то е произведено преди и съхранявано в рамките на 20 години. За определяне на цената на оборудването консултантът е посочил, че е използвал информация от: собствената си база данни, в резултат на натрупан опит; от оферти за различни подобни системи и инсталации; от цени на реализирани подобни сделки (вкл. АЕЦ“Козлодуй“). Определените по този начин цени са съпоставени с цените по първоначални договори за доставка на оборудване за АЕЦ „Белене“ (1984-1990) и с „техните балансови стойности, разработени от лицензиран оценител по машини и инсталации през 2004 г.“ Не се установяват никакви доказателства, които да потвърждават провеждането на преговори между страните и не е обоснована по никакъв начин по-късно посочената в договора цена за оборудването от 205 млн. евро, с 90 млн. евро по-ниска от определената от архитект инженера по проекта.
Като следващо сериозно нарушение се констатира, че изпълнителните директори на Националната електрическа компания са подписали рамков договор за продажба на неподлежащото на интеграция оборудване на 28 ноември 2007 г. с Атомстройекспорт, както и Допълнение № 1 към него от 12 декември 2007 г., без да са имали изискваното към този момент законово разрешение от принципала – министъра на енергетиката. В подписания на 28 ноември 2007 г. рамков договор ясно е посочена датата на подписването му, а допълнение № 1 към него безспорно потвърждава датата на договора – 28 ноември 2007 г. Разрешение от принципала за подписването се получава едва на 13 декември 2007 г. с протокол РД – 21 – 531/13.12.2007 г. на министъра на икономиката и енергетиката, прието по предложение на съвета на директорите на НЕК ЕАД, с взето решение по т. 1 от протокол № 43 / 04.12.2007г. – и двете категорично след подписване на рамковия договор.
На трето място в доклада се констатира неспазване на решение на съвета на директорите на Националната електрическа компания по т. 1 от протокол № 43 / 04.12.2007 г. и на решение на принципала по протокол РД – 21 – 531/13.12.2007 г. с които се определя намаляване на цената на оборудването с документираните разходи по обследване, ремонт и други разходи както и на т. 2 от същия протокол, с което се задължава сделката да се извърши при пълна защита на интересите на дружеството. До момента на приключване на проверката изплатените суми за разходи не са били документирани и доказани, а продажната цена е намалена необосновано със суми в размер на близо 77 млн. евро., определени в нарушение на поставените предварително изисквания с подписването на всяко отделно допълнение. В последствие и в хода на проверката, в официално писмо от Атомстройекспорт се казва, че тези суми не са окончателни и могат да се предявят допълнителни документи за извършени от АСЕ разходи, които съгласно подписаното рамково споразумение са изцяло за сметка на НЕК. Разходооправдателни документи от АСЕ не са представени въпреки отправеното изрично искане за това. В Националната електрическа компания са отчетени общо приходи от продажба на оборудване са в размер на 87 612 525 евро, а прихванатите разходи по договорените дейности са в размер на 77 172 475 евро. От тях: за услуги по митническо освобождаване на оборудването и пускането му в свободно обръщение на територията на Руската Федерация – общо 14 945 786 евро.; за транспортно застраховане - общо 329 745 евро; товарене, транспортиране на оборудването и техническа документация до получателя им и разтоварване – общо 11 767 468 евро; изследване на оборудването и провеждане на ремонтно-възстановителните работи на територията на Руската Федерация – общо 50 129 521 евро.
Друго основно задължение на АСЕ в подписаното рамково споразумение е да изкупи, изнесе и заплати цялото оборудване от площадка „Белене”, което няма да бъде интегрирано в проекта съгласно изготвен опис от съвместен оценъчен комитет. Към момента на проверката оборудване на стойност 40 215 000 евро не е изнесено от площадката на централата и не е заплатено от купувача, което е в противоречие с поетото задължение.
В дискусията н. п. Диан Червенкондев, Иван Иванов, Станислав Иванов изразиха съгласие с посочените констатации от АДФИ.
Народният представител Диан Червенкондев отхвърли тезата на г-н Папазян и заявените позиции на г-н Овчаров и г-н Петър Димитров, че освен на АСЕ е нямало на кого да бъде продадено това оборудване.
Председателят на комисията Диан Червенкондев представи на вниманието на комисията официално писмо – искане от АЕЦ „Козлодуй” за участие в процеса на договаряне за оборудването със заявено желание за закупуването за нуждите на АЕЦ „Козолодуй“ на основни компоненти, които няма да бъдат интегрирани в АЕЦ „Белене”. Искането на българската електроцентрала е заявено преди сключването на рамковия договор с АСЕ. В отговор г-н Папазян заяви, че вече е било договорено то да бъде продадено на Атомстройекспорт. На въпроса на народния представител Станислав Иванов защо не е поискано разрешение за продажба преди подписването на договора и след като оценъчния комитет е приключил работата си се отговори, че тогава договорът е бил парафиран, а е подписан на по-късна дата. Народният представител Петър Димитров попита за колко е закупено продаденото оборудване, а н. п. Румен Овчаров изтъкна аргументи за разликата в началните цени при преговорите, като посочи че първоначално руската страна е предложила сума от 60 милиона евро срещу исканите от българската - 295 милиона. Народният представител Диан Червенкондев изтъкна, че въпреки изричната договореност между страните, част от оборудването все още не е взето и платено от руската страна. Господин Станислав Иванов попита, дали оборудването е било оценено по отделни позиции или в цялост. В отговор г - жа Петкова потвърди, че отделни цени на оборудването не са договорени при подписване на рамковия договор за продажбата му.
След 9 септември 2011 г. са предприети действия от новото ръководство на Националната електрическа компания, с които се оспорва размера на недокументираните разходи и се пристъпва към принудително изпълнение на неизпълнените задължения от страна на Атомстройекспорт.
В останалите два доклада се представят констатации за нецелево разходване на част от целево предоставените от бюджета на Република България 300 млн. лева за покриване на вноската в уставния капитал и предстоящите увеличения на капитала на съвместно дружество между НЕК ЕАД и РВЕ Пауър – избран за стратегически инвеститор, което да реализира проекта АЕЦ “Белене“. Твърденията на бившите главен изпълнителен директор и изпълнителния директор на НЕК, изпълняващи длъжността по време на предоставянето на посочените 300 млн. лева, че с изплащането на такава сума на Атомстройекспорт е изпълнена целта за която са предоставени противоречи на докладна записка от г-н Л. Велков до Министъра на икономиката и енергетика с № 04-07-404/08.12.2008 г. В нея се казва, че “Относно плащанията по подписаното Допълнение 5, НЕК предвиждаше покриването им да бъде осигурено съвместно от НЕК и РВЕ чрез съвместни вноски от всеки по 150 000 000 евро в новорегистрираното дружество Енергийна Компания Белене. Такава нова, юридически самостоятелна проектна компания за осъществяване на проекта АЕЦ „Белене” не е създадена”.
В дискусията по посочената констатация взе участие н. п. Петър Димитров, който изрази становище, че предоставената сума е преведена в цялост на Атомстройекспорт, с което е изпълнено и предназначението на отпуснатите средства. Народният представител Иван Иванов изрази съгласие с представените нарушения и с факта, че сумите не са изразходвани по предназначение. Народният представител Диан Червенкондев допълни, че от предоставените средства не е следвало да се изплащат текущи задължения на компанията и, че сумите са изразходвани без да е създадено съвместно дружество, което потвърждава констатираните нарушения.
На следващите заседания на комисията бяха поканени Любомир Велков и Мадрик Папазян за участие в дискусията и предоставяне на възможност да представят своята позиция по направените констатации и извършените от тях действия, в качеството им на бивши представляващи Националната електрическа компания. Гости на заседанията бяха и настоящите представляващи Националната електрическа компания, Българския енергиен холдинг и др.
Относно направената констатация, че в нарушение на закона не са договорени всички основни параметри в Споразумението бившите ръководители на НЕК изразиха тяхно собствено тълкуване на разпоредбите на Закона за задълженията и договорите, във връзка със Закона за обществените поръчки, като застъпиха тезата, че целта на поръчката е да се постигне съглашение между страните и в този смисъл е изпълнен Закона за задълженията и договорите. Бившите ръководители на НЕК представиха също своето виждане, че основните клаузи на Споразумението са окончателно договорени, които тези не бяха приети с консенсус от народните представители, членове на комисията, тъй като не бяха представени ясни доказателства в подкрепа на изразените становища. Нещо повече, при разглеждането на Споразумението от 29 ноември 2006г. членовете на комисията констатираха редица основни задължения в него, които подлежат на допълнително доуточняване по силата на самото споразумение. При разглеждане на споразумението се потвърди и констатацията, че то предоставя възможност преговорите да бъдат прекратени и да се пристъпи към проговори с класирания на второ място участник.
Относно подписването на Допълнение 3 от 10.06.2008 г. и констатираното нарушение на Закона за обществени поръчки с непровеждането на процедура по него, бившите ръководители на НЕК представиха аргументи, че Националната електрическа компания не би следвало да провежда такава, с оглед графиците, качеството и сложността на изпълнение на предвидените дейности по разрушаване. Това твърдение не получи аргументирано обяснение и не бе прието с консенсус от народните представители, тъй като не се представиха аргументи, доказващи спазването на изискванията на закона.
Във връзка с подписването на Рамковия договор за продажба на наличното и неподлежащо на интеграция оборудване и необосноваността на цената, бившите ръководители на НЕК дадоха обяснението, че това е така, защото по тяхна информация няма лицензиран оценител в България, който да предостави подобна оценка. Въпросните лица, обаче не представиха доказателства, че са направили какъвто и да е опит за търсене на лицензирани оценители на националния и на международния пазар на консултантските услуги, с оглед зашита на националните интереси. Като допълнителен аргумент относно констатациите за получените суми от страна на купувача, договорената цена и оправдаващ разликата между нея и оценката на архитект – инженера, бившите ръководители на НЕК цитираха балансовата стойност на това оборудване, като драстично по-ниска от реално получените суми. Това също не бе прието за причина, обосноваваща цената посочена в сключения рамков договор за продажба на оборудването. Като допълнително обяснение на констатацията, че изпълнителните директори са подписали Рамков договор от 28 ноември 2007 без да са имали разрешение от принципала се изрази становище, че подписите са фактически положени след 13 декември 2007 г., когато е получено разрешението. Това твърдение не беше потвърдено при прегледа на подписаните документи и не бе доказано обективно. При разглеждане на посочения документ, не бяха открити факти в подкрепа на това обяснение, тъй като подписаното на 12 декември 2007г. Допълнение 1 към посочения договор също предхожда официалното разрешение на принципала, дадено на 13 декември 2007г. и изрично потвърждава датата на сключване на рамковото споразумение за продажба на наличното и неподлежащо на интеграция оборудване от 28 ноември 2007 г.
Отделно бяха изразени и становища, че едно ядрено съоръжение не е стандартна доставка на стоки и услуги, а е уникален проект за определена площадка, което до момента няма аналог в страната, което прави рамките на Закона за обществени поръчки тесни и, че договорите са сключени по ФИДИК което води до разминаванията със закона.
Многократното споменаване на отношенията между НЕК ЕАД и стратегическия инвеститор по проекта РВЕ Пауър в заседания на комисията и значимостта на събитията по избора, преговорите, съвместните действия и отказа от страна на инвеститора за участие фокусираха интереса на членовете на комисията върху разглеждане и обсъждане на получените документи, отразяващи отношенията на НЕК и инвеститора. На закрито заседание, проведено на 10 януари 2013 г. бяха разгледани постъпилите документи, отразяващи развитието на отношенията между РВЕ и НЕК.
При разглеждане на процедурата по избор на стратегически инвеститор и избора на РВЕ за такъв, интерес за членовете на комисията породи протокола на Съвета на директорите на НЕК с № 31 от 29 септември 2008 г. и доклада към него. В края на доклада се представят в сравнителна таблица основните изисквания на кандидатите за партньори по проекта, като се представя и оценка на предложенията им. Още тук е отразено изискването на РВЕ всяко действие по проекта да се извършва съвместно от страните от датата на влизане в сила на споразумение между тях. Като друго изискване РВЕ заявява, че не приема удължаване на работите по предварителното споразумение за ИДС като възможна опция, в случай че не се достигне до финансово приключване преди завършване на работите по предварително споразумение за ИДС. В последствие на 8 декември 2008г. в докладна записка от Любомир Велков до Петър Димитров с вх. № 04-07-404/08.12.2008 г. главният изпълнителен директор на НЕК информира министър Димитров за развитието на отношенията с РВЕ и постигнатите договорености. Като основен момент се очертават изискването от стратегическия партньор, да има изрична клауза в бъдещото споразумение между тях, която му предоставя възможност да излезе от проекта във всеки един момент до финансовото му приключване. Изискването за подобна клауза обосновава с неприемане на условията договорени за Допълнение 5, което въпреки несъгласието и поставените условия от РВЕ е подписано на 5 ноември 2008 г. към Споразумението от 29 ноември 2006 г., както и поради факта, че иска окончателното инвестиционно решение да се вземе след уточняване на всички клаузи и подписването на договора за инженеринг, доставка и строителство на АЕЦ „Белене“ и окончателното структуриране на финансирането на проекта. Допълнително поставено условие е и че при учредяване на съвместно дружество РВЕ ще покрие само акционерния си капитал в размер до 10 млн. евро. В следствие на така поставените условия се коментира, че всички плащания по проекта следва да се поемат от НЕК, в разрез с предварителните предвиждания разходите да се поделят по 150 млн. евро от НЕК и РВЕ, като делът на НЕК е следвало да се обезпечи чрез увеличаване на капитала във връзка с решението на Министерски съвет.
В комисията се отбеляза факта, че въпреки изразеното още в преговорния процес несъгласие от РВЕ да не се предприемат действия по удължаване на сроковете и работите по Споразумението от 29 ноември 2006г. още преди 29.09.2008 г. На 5 ноември 2008 г. е подписано Допълнение 5 за поръчка на оборудване с дълъг срок на изработка, което обуславя и несъгласието с договореностите в него от страна на РВЕ. Поетите от НЕК ангажименти по споразумение 5, в разрез на договорените условия с РВЕ е за сумата от 230 575 411 евро, в плащането на които немския концерн категорично отказва да участва.
На 19 декември 2008г. е подписано споразумение за създаване на съвместно дружество между РВЕ Пауър и НЕК ЕАД. Още в първоначалната процедура за избор на стратегически инвеститор от 2008 г. и при подписването на самото споразумение са предвидени редица събития и срокове при неспазването на които се позволява на стратегическия инвеститор да прекрати изцяло, без неустойки и допълнителни ангажименти участието си в проекта АЕЦ „Белене”. Предвижда се възможност за изход, ако до 31 юли 2009 г. не се осигури структуриране на финансирането на проекта и ако договора за инженеринг, доставка и строителство с Атомстройекспорт за проекта АЕЦ „Белене” не се подпише до 30 септември 2009 г. , както и редица други.
В развитие на отношенията с писмо от 25 март 2009 г. от РВЕ до НЕК с вх. № 99-00-225/25.03.2009г. се изразяват притеснения от страна на стратегическия инвеститор за липсата на съвместен фокус към успеха на проекта, което вече е довело до закъснения при решаването на ключови въпроси, включително и по финансовото структуриране на проекта. РВЕ подчертава, че частта на НЕК ще бъде около 5 милиарда евро, като настоява в най-кратки срокове НЕК да покаже готовност да осигури своя дял от финансирането. Същевременно има и много малък напредък по поставените задачи във връзка с подписването на договора за инженеринг, доставка и строителство с Атомстройекспорт. Като допълнение се изразява становище, че се водят преговори с Атомстройекспорт, без участието на стратегическия инвеститор, което е нарушение по споразумението между Националната електрическа компания и РВЕ. В следващо свое писмо от 23 март 2009 г. РВЕ се противопоставя категорично на подписването на Допълнения 6 и 7.
На по-късен етап с писмо, изпратено на 8 юли 2009г., вх. № 99-00-453/14.07.2009г. в НЕК, РВЕ излага становище, че обхвата на работата и бюджета по проекта за 2009/2010 трябва да бъде по-малък от 212 млн. евро. Със същото писмо РВЕ информира, че съгласно договора ще даде гратисен период на НЕК за постигане на общ финансов подход до 30 септември 2009 г., тъй като на 31 юли 2009 г. изтича срока за постигане на това условие по договора и това се явява предпоставка за излизане на РВЕ от проекта. Изключително важно е до тази дата да се влезе в тристранни преговори с АСЕ във връзка с ключови за финализирането на ИДС договора в следните аспекти: разпределение на риска, окончателно договаряне на формулата за ескалация, времеви графици, както и условия и графици на плащанията.
На 13 юли 2009 г. в свое писмо с вх. № в НЕК 99-00-458/15.07.2009 г. РВЕ информира, че подходът за съвместно финансиране, предвиден в споразумението с НЕК не може да бъде изпълнен при текущата финансова ситуация, ограниченото банково финансиране, възможността за привличане на не повече от 5 млрд. евро външно финансиране за проекта, което зависи от външни кредити от Франция и Германия, зависещи от потвърждаване на споразуменията за подизпълнение с Атомстройекспорт, както и предоставяне на гаранции за сумите по кредитите и гаранции за завършване на проекта.
Ясно се изтъква, че общият обем на разходите по проекта ще бъдат над 10 милиарда евро, а делът на НЕК за 51 % дял от общата компания ще бъде около 5.4 милиарда евро, от които компанията следва да финансира със собствени средства не по-малко от 2.8 млрд. евро. Тук РВЕ официално предоставя на НЕК гратисен период за изпълнение на задължението за финансово приключване на проекта до 30 септември 2009 г. и предупреждава, че при непостигане на посочените условия РВЕ ще упражни правото си на предизвестие за излизане от проекта АЕЦ „БЕЛЕНЕ”. Във връзка с посоченото поставя и условия към НЕК да представи доказателства за възможността си да финансира дела си и график за осигуряване на необходимите средства.
На 27 октомври 2009 г. с писмо, връчено чрез нотариус Акт номер 65, том VIII, регистърен номер 11782 след изтичане на предоставения от РВЕ срок дружеството прекратява договора за съвместно сътрудничество от 19 декември 2008 г. Като основание се посочва неизпълнение на Съществено условие № 2 (постигане на споразумение за съвместен подход за финансиране на проекта ) и № 6 (Неподписване на договор за инженеринг, доставка и строителство с АСЕ), които представляват сьбития за напускане съгласно чл. 7 от Договора за съвместно сътрудничество.
На същото заседание на комисията от 10 януари 2013 г. г-жа Петкова посочи конкретни текстове от подписаните межди НЕК и Атомстройекспорт документи, ясно доказващи констатираните основни нарушения в докладите.
По предложение на народния представител Иван Иванов и след проведено гласуване със седем гласа „За“, един глас „Против“ и без „Въздържали се “ се взе решение комисията да представи на Народното събрание на Република България междинен доклад за дейността си във връзка с предстоящия на 27 януари 2013 г. национален референдум.
С оглед възложената задача комисията, с осем гласа „За“, три „Против“ и без „Въздържали се“ реши:
1. Приема междинен доклад за дейността на комисията до 15 януари 2013 г. с приложения проект за решение;
2. Възлага на председателя на комисията да внесе приетия междинен доклад по т.1 с приложения проект за решение в Народното събрание на Република България:
Проект!
РЕШЕНИЕ
за приемане на междинен доклад на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г. за периода на дейност на комисията до 15 януари 2013 г.
Народното събрание на основание чл. 79, ал. 1 и чл. 86 от Конституцията на Република България и чл. 34 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
РЕШИ:
Приема междинен доклад за дейността на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г. до 15 януари 2013 г.
Решението е прието от 41-ото Народно събрание на .............. 2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ
/ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА/