Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
18/10/2012

    На 18 октомври 2012 г. /четвъртък/ от 16.05 часа в зала „Запад” на Народното събрание се проведе първо редовно заседание на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
    Заседанието бе открито в 16.00 часа и беше ръководено от господин Диан Червенкондев – председател на комисията.

    ДНЕВЕН РЕД:
    1.Приемане на правила на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
    2.Разни.
    * * *
    /Начало – 16.00 часа./
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Уважаеми колеги, имаме налице кворум и имаме възможност да открия първото заседание на Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
    Като първо заседание, предлагам то да протече в следния дневен ред: като точка първа е необходимо да приемем нашите вътрешни правила за работа на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.; като точка втора „Разни”, в която да видим какви ще бъдат нашите основни насоки на работа и най-вече кога ще се събираме, какви заседания да текат. Така че, предлагам на гласуване така предложения от мен дневен ред, ако няма други коментари от страна на членове на комисията.
    Не виждам.
    Моля, който е за предложения от мен дневен ред, да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Дневният ред се приема единодушно.
    На първото заседание на комисията наши гости са: Евгения Харитонова – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, Катерина Костадинова – началник отдел „Сигурност в атомната енергетика”, Михаил Андонов от „Българския енергиен холдинг” (БЕХ), Крум Анастасов – директор на „Националната електрическа компания”, Теменужка Петкова от Агенцията за държавна финансова инспекция. На първото заседание ще присъстват тези наши гости. В последващите заседания ще имаме доста съвместна работа с тях.
    Както знаете всички, с Решение на Народното събрание от 3 октомври 2012 г. се взе решение за тази комисия. Тази комисия има изключително отговорна работа, с която ние сме длъжни пред обществото да покажем какво де факто се е случвало, как се е случило, как се е процедирало от 2002 г. до края на март 2012 г.
    В тази връзка и с тази сериозна отговорна задача на комисията, като точка 5 на решението на Народното събрание е взето, че заседанията на Временната парламентарна анкетна комисия ще се излъчват пряко по Българската национална телевизия и Българското национално радио. Затова и медийният интерес е изключително висок. Затова, надявам се, ние да бъдем изключително полезни на обществото, особено в неговото мотивирано решение впоследствие при предстоящия референдум за или против ядрената енергетика или чрез създаването на нова ядрена електроцентрала.
    Комисията е съставена от 13 членове от всички парламентарни групи, включително и един независим представител. Аз лично се радвам, че членове на комисията са изключително уважаеми колеги, които са в дълбочината на проблематиката още от 2006 г., които са били и биха помогнали в работата на комисията в оперативен план, когато коментираме и анкетираме длъжностни лица да ни помагат с тяхното становище или коректна и бърза информация какво се е случило, по какъв начин, какви са били истинските мотиви. Такива са и господин Овчаров, господин Димитров, господин Аталай – все хора, които са запознати с това, което се е случило в българската енергетика през този период по проекта АЕЦ „Белене”.
    Предлагам да преминем към точка първа от дневния ред.
    ПО ТОЧКА ПЪРВА
    Приемане на правила на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.

    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: С представения от мен проект, който считам за коректно да бъде гласуван член по член или, ако не възразявате, анблок. Но считам, че е коректно, ако няма други предложения, да разгледаме детайлно член по член.
    „Вътрешни правила за работа на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
    Глава първа
    Общи положения
    Чл. 1. Настоящите правила уреждат реда на работата на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г., създадена с Решение на 41-ото народно събрание от 3 октомври 2012 г., наричана по-долу за краткост „Комисията”.”
    Да гласуваме чл. 1.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Единодушно се приема.
    „Чл. 2. Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на страната, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и неговите решения, както и настоящите правила.”
    Моля, който е за, да гласува за чл. 2.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Приема се.
    „Чл. 3. Комисията изпълнява функциите, възложени от Народното събрание с Решение за нейното създаване.”
    Моля, който е за, да гласува
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Приема се.
    „Чл. 4. Комисията се представлява от председателя и в негово отсъствие – от упълномощен от него заместник-председател на Комисията.”
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Единодушно се приема.
    „Чл. 5. Дейността на Комисията се подпомага от нещатни експертни и технически сътрудници. Председателят на Комисията сключва гражданските договори с тях и ръководи работата им.”
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Приема се.
    „Чл. 6. Членовете на Комисията, сътрудниците, експертите и другите лица, които участват в работата и са длъжни да спазват изискванията на Закона за защита на класифицираната информация, както и изискванията, свързани с опазването на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.”
    Моля да гласуваме чл. 6.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    „Чл. 7. При изпълнение на своите правомощия Комисията се ръководи от принципа за прозрачност, като оповестява публично въпросите, свързани с нейната дейност до степента, предвидена в настоящи правила и действащото законодателство.”
    Моля, който е съгласен с чл. 7, да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.
    Приема се.
    Раздел втори
    Заседания на Комисията
    „Чл. 8. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания. Редовните заседания се провеждат веднъж седмично в определен постоянен ден и час.
    (2) По изключение Комисията може да реши следващото редовно заседание да се проведе в друг ден или час.
    (3) Извънредни заседания се провеждат при необходимост от неотложно разглеждане на въпроси, свързани с дейността на Комисията и по решение на председателя на Комисията.”
    Тъй като член 8 е изключително важен, тъй като ние сме зависими и от директното предаване на Българската национална телевизия и Българското национално радио, е необходимо наистина да определим един постоянен ден и час за нашата работа. Естествено, ако това не е достатъчно веднъж седмично да провеждаме необходимите изслушвания и коментари по конкретните теми, ще се наложи и аз считам, че най-вероятно работата на Комисията ще трябва да бъде минимум два пъти седмично, след като получим необходимата документация, необходимите документи, след като се запознаем с тях и направим необходимата организация за изслушване на конкретни експерти, длъжностни лица, Нашето време е изключително ограничено. По първоначално решение на Народното събрание Комисията е със срок на действие два месеца.
    Предлагам като първо заседание – днес това е четвъртък, в 16 часа – предлагам редовните заседания на Комисията да се провеждат във вторник от 14 часа, ако колегите не възразяват.
    Заповядайте, господин Димитров.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин председател, възразявам, тъй като вторник е ден за работа на парламентарните групи. Тогава заседават ръководствата на парламентарните групи и самите парламентарни групи. Тези заседания вървят вторник следобед, така че трябва да решим кого ще жертваме. Но това е нормалната практика на Българския парламент. Тя не е измислена от нашата парламентарна група. Знаете, че вторник не е почивен ден; това е ден за работа на парламентарните групи, тоест, не можем да бъдем и в регионите.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Димитров, далеч съм от мисълта и зная, че нашата практика не е вторник – почивен ден. Наистина, имаме работа с парламентарните групи. Въпросът е, че все пак можем, както и днес не е почивен ден, имаме работа и в други комисии, парламентарна дейност, така че да видим кой час от нашия работен ден, дори и във вторник, е подходящ за всички да проведем нашето редовно заседание. Очаквам предложения – било то преди обяд във вторник.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Вторник преди обяд.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Нека да чуем и останалите мнения. Заповядайте, господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря, господин председател. Тъй като наистина дните вторници са много ангажирани от гледна точка на заседания на парламентарните групи, би било добре заседанията да се провеждат или от 10 часа във вторник сутринта, или в 17 часа във вторник следобед, за да може всеки да си присъства на заседания на групите, защото и там се взимат сериозни решения. Ако евентуално вторник 10 часа е късно, примерно, от 7.30, от 8 часа. Но денят четвъртък не е удобен и вторниците следобед според мен също не са удобни.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Аталай, както и по-голямата част от колегите тук, които виждам, са също членове на Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм, на Правната комисия, на Комисията по бюджет и финанси. Сряда също имаме наши заседания. Нашата комисия – Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм също е натоварена.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз предложих вторник от 10 часа или вторник от 17 часа. Отбележете предложението и оттам нататък е много лесно да се решат нещата. ако 50 + 1 от комисията не приемат това решение, разбира се, няма да влезе в изпълнение.
    Благодаря Ви.
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми господин председател,
    Уважаеми колеги,
    Уважаеми зрители и радиослушатели,
    Ние от партия „Атака” възразяваме във вторник да се провеждат заседанията. Мисля, че по-разумен подход може да се търси в дните в сряда или четвъртък непосредствено след пленарното заседание, тоест от 14 часа или от 14.10 часа. Повечето комисии започват от 15 часа и мисля, че за по един час време - достатъчно ще досадим на зрителите и на слушателите - ще гледаме да си свършим работата. Аргументът ми срещу вторник е, че нашата парламентарна група, а и повечето парламентарни групи заседават тогава. Някак си не може да отсъстваме от едното място, за да бъдем на другото място. Надявам се да потърсим някакъв такъв компромис в рамките на сряда или четвъртък. Предлагам ви непосредствено след пленарното заседание да се търси такава възможност със закъснение за следващите комисии, но има възможност за участие. От 14 часа тук в тази зала не се изискват никакви усилия да се събираме.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Лаков. Господин Иванов?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми колеги,
    господин председател, благодаря.
    Искам да кажа, че, първо, взимайки реплика от думите на господин Димитров, вторник е работен ден – и понеделник е работен ден, защото ние се срещаме с нашите избиратели в тези два дни, така че наистина, изхождайки от това, че тези два дни са определени по принцип в нашата работа по правилник се срещаме с нашите избиратели, считам, че във вторник преди заседанието на групите наистина, според мен това, което предложи господин Червенкондев, е най-удобното време за провеждане на нашите заседания на тази комисия, защото след това буквално от 15 - 16 часа започват заседанията и на парламентарните групи. Затова наистина времето преди това, според мен, пак казвам, е най-доброто, за да се уплътни максимално и работата ни по региони, където се срещаме с нашите избиратели, и работата в тази комисия, за да имаме след това време да заседаваме и в нашите групи.
    Благодаря Ви.
    Така че, предложението за вторник от 14 часа считам, че е най-удачното.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин председател, заседанието на нашата парламентарна група започва от 12.30 – 13.00 часа. Вие, ГЕРБ, не ставате ли сутрин рано, аз не можах да разбера, защото уточнявам, че „Атака” не искат. Предложих ви и вторник сутринта. Не вярвам в 8 часа да сте при избирателите. Аз няма да се обърна към другарите зрители и радиослушатели, защото в момента работим комисията и не работим заради камерите. Ако камерите ще ни пречат, дайте да уточним извън залата за какво се събираме и тогава да ги предложим. Но не може парламентарната група да започва заседание в 12.30 – 13.00 часа, защото ГЕРБ почват от 16 часа, и ние да имаме заседание от 14.00 часа. Така че, господин председател, да отбележите моето предложение.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Аталай.
    Господин Тагарински?
    МАРИО ТАГАРИНСКИ: Аз имам едно компромисно предложение. Предлагам, нека всички да преценят, тъй като наистина повечето колеги са от Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм - ние заседаваме в сряда от 14 часа. Ако нашата комисия заседаваме – тази, която в момента заседаваме, от 16.30 часа, мисля че няма да има никакъв проблем. Има достатъчно време. По това време, горе-долу свършваме работа нормално Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм и по този начин ще се избегне явно конфликтният вторник.
    В понеделник наистина се пътува. Има колеги, които пътуват от Варна. Не е удобен ден. Вторник се придвижват до София. Наистина, има заседания на парламентарни групи. Затова моето предложение е продиктувано от това, да търсим някакъв компромис.
    Благодаря.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Една реплика на предложението. Намерението за работа на Постоянната комисия за контрол върху ДКЕВР, в която участват немалка част от тук присъстващите, е за 16 часа в сряда точно със същите аргументи, след Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм, да можем да направим заседанието.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Овчаров, заповядайте!
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин председател, аз бих предложил – общо взето се оформиха предложенията, очевидно е, че ще трябва да се жертва по някакъв начин вторникът. Въпросът е кога ще бъде тая жертва – дали ще бъде преди обяд или следобед. Предлагам да го подлагаме на гласуване това и да видим кое е решението, защото много бързо ще доскучаем на зрителите с тая много съдържателна дискусия днес.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Господин председател, предложението заседанието на Комисията да се провежда в сряда след пленарното заседание не е изгодно, защото лимитира времето на работа на комисията. Освен това, аз не съм съгласен да се съобразяваме единствено с Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм, защото тук има членове на други комисии, включително на Комисията по бюджет и финанси, която ще бъде изключително натоварена през следващите няколко месеца до края на годината. Така че, аз смятам, че вторникът е най-изгоден, сутрин или следобед. Даже бих предложил вариант да започнем от 9 часа във вторник сутринта. Това е един редовен работен ден, както всеки ден от седмицата пленарните заседания започват от 9 часа, за да има време Комисията да работи ефективно до края на срока.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Заповядайте, господин Димитров!
    ДОБРОСЛАВ ДИМИТРОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми колеги и гости,
    Ако сме се изказали всички по темата кога заседава комисията, аз също смятам, че вторник е най-удачният ден и оттам нататък дали ще е преди обяд или следобед, трябва да се вземе предвид факта, че много от колегите пътуват от доста по-далече, а не всички сме от София. Това означава, че ако комисията заседава в 9 часа, тези колеги най-вероятно трябва да станат в 4 часа сутринта, за да дойдат навреме. Така че предлагам все пак да го погледнем и от тази гледна точка. Смятам, че следобедът вашата група заседава от 12.30 часа. Мисля, че час и половина би трябвало, надявам се, да ви стигне да обхванете всички теми, които са ви необходими.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председателю. Аз изслушах мненията на всички колеги и правя предложение в крайна сметка, като имаме предвид, че не може часът и денят да бъдат еднакво удовлетворителни за всички, мисля, че болшинството от колегите приемат във вторник от 14 часа да се проведе редовно заседание и това да бъде ежеседмично. Колегите от ДПС, които започват в 12.30 часа, при всички положения в този интервал от два месеца ще излагат своите позиции в рамките на първия час и половина и в 14 часа могат да присъстват на заседанието, защото по-голямата част от депутатите, които идват от провинцията, често пъти във вторник сутринта дават пресконференции по своите избирателни райони и други пътуват от далечни разстояния.
    Заедно с това, господин председателю, като имам предвид, че ще имаме много голяма по обем работа, аз искам да предложа още отсега да имаме и резервен час и ден от седмицата и това да бъде четвъртък от 16 часа, както сега сме се събрали. Очевидно в сряда от 16 часа е невъзможно заради другата комисия, която е също така със специални функции. Правя предложение: Редовни заседания: вторник от 14 часа и резервиран час и ден за извънредни заседания – четвъртък 16 часа.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Иванов, за конструктивното предложение.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин председател, ще се опитам да Ви обясня точно и ясно. Няма как да игнорирате една политическа сила да не вземе участие в работата на тази комисия. Благодаря за съветите, които ми дадохте, господин Иван Иванов, как и по какъв начин да взема отношение в моята парламентарна група, но няма как да се съгласим от 14 часа да се случи това, защото ГЕРБ и Синята коалиция си провеждат заседанието от 16 часа. Добре, нека от 17 часа да направим тогава заседанието във вторник. Вие ли сте от 17 часа? Тогава, колеги, защо не искате да ставате по-рано? Станете рано, елате в 9 часа да си проведем заседанията така, да не почнем още от първия ден. Искам да ви заявя още от днес, че Движението за права и свободи ще се чувства игнорирано и няма да може да вземе участие в работата на тази комисия. Това преценявате вие.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Аталай, напротив, парламентарната комисия е създадена с представители от всички парламентарни комисии, напротив, защото уважаваме мнението и представителството в тая комисия на всички. Затова нека да не поставяме още от първото заседание въпроси за конфронтация или съответно незачитане на мнението или нежелание някой да участва. Виждате, че достатъчно конструктивно обсъждаме всички часове. Така или иначе, трябва да намерим разумния компромис, както и колегите казаха. Мисля, че за 14 часа има възможност да направите, ако и колегите от БСП не възразяват.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: От 9 до 12 часа нито една парламентарна група няма заседание. Вие защо не искате от 9 до 12 часа да се включите в заседание? Освен че ще ви се развали сънят, нищо друго нямате през това време. И ние идваме от провинцията.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Имаме колеги, които са и в София, и повечето сме тук. Така че това не е коректно, господин Имамов, така да го коментирате. В тая връзка ще направя най-демократичното, което може да бъде – да се представи абсолютно всяко едно предложение на гласуване и оттам насетне ще стане ясно.
    Заповядайте, господин Иванов!
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин председател. Във вторник в 9 часа обикновено са сутрешните блокове, които още не са приключили. Това означава, че трябва да влезем в програмата на сутрешните блокове, така че нека да гледаме и това, че колегите по това време имат излъчвания, които не е хубаво да бъдат прекъсвани. Това са блокове, които вървят от години, те са ежедневни предавания и няма смисъл да се намесваме чак толкова в програмата на телевизиите.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Колеги, поставям на гласуване направените предложения. Поставям като първо предложение или както е прието, отзад напред да гласуваме предложенията – предложението на господин Имамов във вторник от 9 часа да се провеждат постоянните заседания на парламентарната комисия. който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 2, против 2, въздържали се 7.
    Предложението на господин Имамов не се приема.
    Господин Тагарински?
    МАРИО ТАГАРИНСКИ: Господин председателю, тук беше изтъкнат аргумент от колегата Димитров, че Комисията за контрол на ДКЕВР ще заседава този ден, но те все още не са се събрали. Има едно правило – първият по време е първи по право. Така че ако ние решим, че ще заседаваме в сряда от 16.30 часа, ние ще заседаваме. Така са правилата и в парламента. Така че, този аргумент не го приемам. Но все пак оттеглям предложението си заради общия консенсус.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Тагарински.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Иванов за 14 часа.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз предлагам от 10 часа да бъде, още един час да може да почивате.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Добре, подлагам първо предложението на господин Аталай за вторник от 10 часа. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 3, против няма, въздържали се 8.
    Не се приема, господин Аталай.
    Господин Лаков. Вашето предложение за какво беше?
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: От партия „Атака” нямаме никакъв проблем да участваме, когато кажете. Оттеглям предложението си. Подкрепям това, което предлага господин Иванов. Може и от 6.30 да се събираме сутринта, ако искате, никакъв проблем няма. Ние сме готови да участваме винаги.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви. Господин Иванов направи предложение за редовно заседание във вторник от 14 часа и резервирано заседание четвъртък от 16 часа. Подлагам на гласуване предложението на господин Иванов така, както е за двете.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Защо за двете? Да ги разделим.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Такова е предложението, господин Димитров.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Това е резервен вариант, това не е редовно заседание.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Така беше направено предложението.
    ИВАН ИВАНОВ: За да знаем кога се събираме, а не всеки път да търсим дата и час…
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Колеги, така или иначе ние ще имаме необходимост от резервен ден и от резервен час. Моето очакване, примерно, е за следващата седмица заседанието, което смятам да насроча, ще бъде също от 16 часа в четвъртък, тъй като документите, които ще бъдат поискани днес от комисията до конкретните институции и длъжностни лица, ще имат 7-дневен срок за получаване, а 7-дневният срок ще изтече в четвъртък и аз искам следващия четвъртък да ви предоставя всичко, което ще бъде получено в комисията и по-следващия вторник вече да започнем нашата работа по същество.
    Така че подлагам на гласуване предложението на господин Иванов с редовен час и ден от седмицата вторник от 14 часа и резервен ден и час за извънредни заседания четвъртък от 16 часа. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 7, против 3, въздържали се 1.
    Предложението се приема. Така че, в нашето заседание и в нашите решения оттук насетне ще имаме редовен ден вторник от 14 часа и резервен ден за заседания четвъртък от 16 часа в зала „Запад”, така че съответно медиите, които имат интерес и съответно БНТ и БНР ще бъдат длъжни да предават нашите заседания.
    Подлагам на гласуване чл. 8. Който е за редовните и извънредни заседания, моля да гласува.
    Гласуване: за – 8, против 2, въздържали се 1.
    Чл. 8 се приема.
    „Чл. 9 (1) Заседанията се свикват от председателя на Комисията по искане на не по-малко от една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
    (2) Съобщенията за свикване на заседание се обявяват писмено на определените за това места в Народното събрание, изпращат се на членовете на комисията, на електронните им адреси и се обявява на интернет страницата на Народното събрание.
    (2) В съобщението се указва денят, часът, мястото и проектът за дневния ред на заседанието.
    (3) Проектът за дневен ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-малко едни ден преди тяхното провеждане, а на извънредните заседания – едновременно с насрочването им.
    (4) Дневният ред на заседанията се прилага от председателя на Комисията, която го приема с обикновено мнозинство от присъстващите нейни членове.”
    Има ли някакви изказвания, мнения по чл. 9? Не виждам.
    Заповядайте, господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря, господин председателю. Аз ще се спра на чл. 9, ал. 3 – проекта за дневен ред за редовните заседания на комисията се обявява най-малко един ден преди тяхното провеждане, а на извънредните заседания едновременно с насрочването им е неприемливо за нас и предлагам проектът за дневния ред за следващото заседание да бъде обсъден от предишното заседание. Ако искаме да сме подготвени, колеги, не може дневен ред да вземем един ден преди да заседаваме и да сме полезни абсолютно нито за нас, нито за обществото. Затова би трябвало поне една седмица предварително, както е необходимо, да сме получили всички онези документи и материали, с които ще се запознаем, защото съм убеден, че материалите няма да са толкова малко и ще са обемисти. Поне да имаме една седмица време. Също така и националната телевизия, и националното радио да имат една седмица възможност да обявят на обществото с какво ще се занимава тази комисия. Това е предложението ми.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря, господин Аталай.
    Господин Иванов, заповядайте!
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин председател. Не мога да приема изказаното мнение от господин Аталай по причина, че първо, то влиза в противоречие с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, където се изисква 24 часа преди едно заседание то да бъде насрочено; второ, относно материалите няма никакво съмнение, че те ще бъдат предоставени на членовете на комисията в момента на тяхното постъпване в деловодството на комисията; на трето място, самите съобщения, дори ако някой заяви, че в понеделник не е в Народното събрание, освен на хартиен носител, както това е записано в ал. 2, се изпращат на членовете на комисията на електронните им адреси и се обявяват на интернет страницата на Народното събрание. Всеки може да бъде информиран, да се информира за заседанието на комисията.
    Всички постоянни комисии заседават в този порядък – 24 часа преди заседанието се обявява дневният ред и това не им пречи да работят в интерес на обществото и на Народното събрание, както Вие казахте.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Съгласен съм с господин Иванов. Това е Правилникът на 41-ото народно събрание. Освен това, колеги, като цяло в дневния ред на този комисия ние имаме, общо взето, една точка. тази точка е какво се е случило на централата „Белене”, как се е правел този проект, така че дневният ред сравнително ще бъде ясен, хората, които ще участват, ще бъдат различни, но въпросите ще бъдат така или иначе в една посока, каква е истината за АЕЦ „Белене”, какво е ставало, какви са разходите по нея, кой ги е правил, какви с икономическите и законовите предпоставки за тях?
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Дуплика на моя въпрос. Колеги, това, че редовните комисии заседават така, но те не се предават по националната телевизия и националното радио и идеята на тази комисия беше в пълна прозрачност да обясним на обществото за какво става въпрос. Аз не знам Комисията по икономическата политика, енергетиката и туризма онлайн да се предава по националното радио и телевизия.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря, господин Аталай. По-голяма прозрачност от толкова медии и открити заседания – здраве му кажи!
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Аз искам да ви обясня какво пречи на прозрачността. Нашата комисия заседава във вторник. В понеделник заседание на Народното събрание няма. Презумпцията, която залагаме тук, е, че в понеделник председателят на комисията свиква комисията, праща ни дневния ред по имейлите и ние във вторник идваме на заседание. Ако има материали за четене и ако трябва да дойдат колегите от провинцията – свикани по повеля на председателя, те пристигат във вторник в 12 часа или в 13 часа и в 14 часа сядат абсолютно неподготвени на заседание на комисия, която се предава пряко по телевизията. Така че има логика в това. Казвам го не за да противореча на това, което предлагате. Но може да се направи.
    Правя предложението не за да противореча на това, че може да се свиква и предишния ден, но има логика и в това, което казва господин Аталай. В случаите, в които дневният ред може да бъде уточнен на предишното заседание и когато е известно, че материалите ще бъдат готови в еди кой си момент, защо това да не става ясно на предишното заседание, а да залагаме възможност само в последния момент да ни се сложи дневният ред по неща, по които ще ни трябва време да ги подготвим. Тоест, за случаи, материали или въпроси, по които материалите са изискани, известно е кога ще бъдат предоставени, то тези точки да си влизат в дневния ред от предишната седмица и когато народните представители да знаят кога, къде, в колко часа са налични материалите, да се организират, за да могат да ги видят. Това, според мен, само ще улесни работата.
    В екстрените случаи, когато се налага свикване на комисията по въпрос, който не е могъл да се уточни предишната седмица или на предишното заседание, тогава да си остане тази ваша възможност да свикате това заседание, но да оставим другата възможност. Много по-логично е, ако искаме наистина да свършим работа.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря, господин Овчаров.
    Господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин Овчаров, и с Вас, и с господин Рамадан Аталай сме членове на Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм. Вие знаете много добре, че материалите, които постъпват в комисията, се изпращат на всеки един от нас на имейл адресите, което означава, че няма да ги получите във вторник на обяд, а ще ги получите предварително. Изискването, което се предявява, съгласно основния ни документ, Правилника за работата на Народното събрание, изисква тези материали да постъпват 24 часа преди заседанието. Това е изискването. Искам да кажа нещо в повече: ако се приеме предложението като норма в нашите вътрешни правила всяко заседание с дневния ред да бъде твърдо заявявано от предишното заседание, това реално ще саботира работата на комисията. Аз не виждам как в два месеца ще може това да се свърши цялата тази работа, тъй като често пъти в зависимост от това, които материали ще постъпят фактически до края на седмицата, председателят в понеделник ще обявява дневния ред. Той не може да обяви дневния ред, ако тези материали не постъпят и това ще провали самото заседание на комисията. Затова настоявам да се приеме текста на чл. 9, който е наистина рутинен текст и по него заседават всичките комисии както постоянни, така и временни.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Овчаров, наистина, нека да се съобразяваме с трайната парламентарна практика и тези текстове, които са залегнали в нашите вътрешни правила, са част от нашия правилник. Както каза и господин Иванов, срокът 24 часа е абсолютно задължителен като минимален срок, но това което ще се случва и всички вие ще бъдете свидетели на нашата работа, че ще бъде изключително открита и прозрачна – всеки един документ, който постъпи в деловодството на комисията, веднага ще ви бъде изпращан по електронна поща.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Това не го пише тук.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Разбира се, че го пише.
    ИВАН ИВАНОВ: Пише го, в ал. 2.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Какво пише? Съобщението за свикване. Къде пише за материалите? Ще ми пращате съобщение, това не е материалите.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Ще се оплачете пред медиите и ще видите, че не съм ви пратил съответно материалите.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Чрез медиите ще си получаваме материалите? Това вече не е сериозно.
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми господин председател,
    Уважаеми колеги,
    Имам едно редакционно предложение, в чл. 9, ал. 2 (или в ал. 3 – нека да преценим всички заедно) да се добави просто едно изречение, че материалите за заседанието се изпращат не по-късно от съобщението му за свикването му. Мисля, че това решава проблема. Може и едновременно, със свикването на съобщението. Двадесет и четири часа – то е ясно, че има време за подготовка. Правя това предложение, за да влезе в правилника и да няма основание, че не сме запознати с материалите. Знам, че някои от тях са обемисти, но 24 часа са достатъчен срок, тоест, заедно със свикването на заседание да се изпращат и материалите и това да залегне в правилника. Това е предложението ми.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви. Като предложение ще го подложа на гласуване.
    Господин Димитров?
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Иванов, трябва да се четат материалите докрай. Чл. 20, ал. 2: „Постъпилите в Комисията или изработени от експертите материали се предоставят на членовете на Комисията на заседанието, на което ще се разглеждат.” Много се извинявам! Така че цялата тая пледоария за 24 часа просто не е искрена, ако това се приеме. Но ви връщам пак към народните представители, които не са от София. Всички нормални контакти с хората се правят в понеделник вечерта. В понеделник вечерта – и трябва да се пътува във вторник сутринта. Вие като ми пратите някъде материалите, аз къде и как ще се запозная с тях? Какъв е проблемът да ги пратите в петък примерно, когато пратите и дневния ред? Какъв е проблемът? В събота и неделя някой ще работи по тях ли? Така че, от тая гледна точка, нека да не е в деня на заседанието но най-малкото в петък ние трябва да имаме материалите.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Димитров. Ще подложа на гласуване направеното предложение на господин Лаков, което подкрепям. Така че, бихте ли го представили?
    ИВАН ИВАНОВ: Мога ли да го редактирам – по-леко? Може ли, господин председател? Последното изречение, господин председателю, на ал. 2 да бъде следното:
    „В съобщението се указват денят, часът, мястото, проектът за дневен ред на заседанието и материалите за него.”
    В самото съобщение се прилагат всичките материали.
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: Към съобщението се добавят и материалите за дневния ред. А може би ако трябва, да сложим „и в електронен вид”.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Ако са постъпили в електронен вид. Така че, нека да не го уточняваме. Допълнителна техническа работа е, господин Тагарински. Ако държите, ще го подложа на гласуване. Ще бъдат доста по обем материали, много по-лесно е да бъдат копирани, отколкото… и сканирани. Подлагам на гласуване предложението на господин Лаков. Бихте ли го повторили още веднъж?
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: Просто след изречението, с което свършва ал. 2, се добавя: „Материалите за заседанието се изпращат не по-късно от съобщението за свикването му.” Това е най-кратко, едно ново изречение се добавя в ал. 2.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Лаков.
    Допълваме ново изречение накрая към ал. 2: „Материалите за заседанието се изпащат заедно със съобщението.”
    Моля да гласуваме направената редакционна промяна на ал. 2 на чл. 9. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 9, против няма, въздържали се 4.
    Предложението се приема.
    Нека да гласуваме и чл. 9 с направената редакция по предложение на господин Лаков. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 9, против няма, въздържали се 3.
    Приемаме чл. 9.
    „Чл. 10 (1) Комисията заседава, когато присъстват не по-малко от половината от членовете й.
    (2) При провеждане на заседание членовете на Комисията се подписват в присъствен списък.”
    Предложения не виждам. Който е за, моля да гласуваме за чл. 10.
    Гласуване: за – 9, против 1, въздържали се няма.
    Аз предлагам да освободим колегите да си вършат работата. Не виждам какво правят тук и защо им губим времето. Просто ми се струва, че и в „НЕК”, и в министерството, и в инспекцията сигурно имат друга работа, освен да слушат тук нашите „високосъдържателни” препирни.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Овчаров, на тези колеги може да зададем някакви въпроси, които в даден момент – по принцип, може и в точка „Разни” да има. Нека да изчакаме. Голяма загриженост в момента се оказва. Ако искате по-бързо да работим, да прочетем предложените правила по глави и да гласуваме ан блок? Правя процедурно предложение. Има ли някой против тази процедура, да гласуваме правилника ни по глави?
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: …
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Разбира се. Добре.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 13, против няма, въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Моля, колеги, ако имате предложения по глава втора „Заседания на комисията” (вече сме приели до чл. 10) от членове 11, 12, 13, 14, 15 и 16, моля да изразите вашето мнение.
    Заповядайте, господин Димитров!
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Чл. 11, ал. 2: „По решение на Комисията по изключение се провежда закрито заседание…” и т.н. Не може комисията да отмени решение на парламента. Така че не виждам как с наше решение ще отменим, когато искаме да закрием едно заседание, ще трябва да го внасяме в пленарна зала и да искаме разрешение заседанието да е закрито.
    ИВАН ИВАНОВ: Не разбрах.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Не може Комисията да отмени решение на Народното събрание. То е решило как да се провежда заседанието. Ако искаме закрито заседание, трябва да го поискаме в пленарна зала, пленарна зала да гласува, че заседанието е закрито и тогава да е закрито. Но не може нашата комисия да отмени решение на парламента, че са открити и се предават по националното радио и телевизия.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Димитров. Съгласно Правилника за организацията и дейността на 41-ото народно събрание, когато на заседание на комисия или на парламента се разглеждат документи или информация с класифицирана информация, по смисъла на Закона за класифицираната информация, се приема решение да се спазва и законът на страната, и заседанията да бъдат закрити. Така че, нека да видим първо какви документи ще получим от конкретните институции и тогава ще преценим и ще гласуваме на наше решение конкретните заседания, тъй като ето, в момента ние не нарушаваме правилника за организацията и дейността на Народното събрание, който е водещ на база всички вътрешни правила. Така че аз не виждам противоречие между решението на Народното събрание и Правилника за неговата дейност.
    Други предложения?
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Извинявайте, господин председател, но по този въпрос и за тази комисия има изрично решение на Народното събрание, изрично! Тук не важи общият текст в правилника, в който в случаите комисията или не знам кой решава. Тук има изрично решение на Народното събрание, което е решило.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Именно, изрично решение е.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Помислете как ще го направите.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Иванов!
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председателю. Аз все повече считам, че господин Овчаров наистина иска да губи времето на хората, които са дошли от външни институции тук, защото, господин Овчаров, както и Вие, господин Димитров, ако сте чели внимателно Правилника на Народното събрание, там изрично е записан текст, че заседанията както в пленарна зала, така и в комисиите са открити, но когато се разглежда класифицирана информация на едно заседание, независимо дали е в пленарната зала на Народното събрание или на заседание на комисията, съответно заседанията са закрити и това е по Закона за класифицираната информация. Аз не мога да разбера ние наистина такова елементарно съображение не го ли отчитаме.
    Естествено, че няма текст в нашето решение, в който е записано „Всички заседания на комисията са открити.” Казано е, че заседанията се предават по националното радио и националната телевизия, но когато попаднем в хипотезата, че разглеждаме класифицирана информация, заседанието се закрива с решение на самата комисия.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Предлагам ви, колеги, в чл. 2, който всички ние гласувахме – моля да го прочетем – пише:
    „Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на страната, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и неговите решения, както и настоящите Правила.” Така че си има водещи закони и си има приоритети.
    Господин Димитров?
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Иванов, тъй като все пак поне минимално сте се записали към опозицията, предлагам да се събудите: Тук пише „класифицирана информация или които представляват следствена тайна”. Кой ще определи, че е следствена тайна? Или когато на управляващите не е изгодно, ще закриваме заседанието, когато става въпрос за отрязаното ухо на бившия шеф на АЕЦ „Козлодуй”, тогава ще закриваме заседанието, а когато става въпрос за нещо друго, тогава ще е открито?! Все пак разберете за какво става въпрос. Парламентът е решил, че заседанията са открити и се предават изключително, само на тази комисия, по телевизията и радиото. И ние сега с наше решение, когато на управляващото мнозинство на му е изгодно, ще закриваме заседанията, а когато е изгодно, тогава ще е открито заседанието? Или трябва да е еднакъв принципът, или отиваме в пленарна зала.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Тагарински.
    МАРИО ТАГАРИНСКИ: Ще помоля да спрем тия спекулации. Тук сме все възрасти хора, народни представители и би трябвало да знаем елементарни неща. За следствена тайна има легална дефиниция. Има си органи в нашата държава, които определят кое е следствена тайна, и не ние! Има си органи, които определят кое е класифицирана информация. Много моля да престанем с тези спекулации. Елементарни манипулации извършвате в момента. Все пак не сме се събрали тук да правим политическа пропаганда, а да свършим определена работа, възложена ни от парламента. Но дори и парламентът не може да наруши закона с решение. Така че е ясно това и няма какво да го дискутираме. Моля да минем към гласуване.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря Ви, господин Тагарински. Приемам Вашето предложение. Предлагам да гласуване ан блок глава втора „Заседания на Комисията”. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 9, против няма, въздържали се 3.
    Глава втора с членове от 8 до 16 включително е приета.
    Глава Трета „Организация на работата на Комисията”, чл. 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 и 24. Колеги, моля да се запознаете. Господин Иванов, заповядайте!
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, в резултат на дискусията, която приехме досега, правя предложение чл. 20, ал. 2 да бъде променен и да гласи така:
    „Постъпилите в Комисията или изработените от експерти материали се предоставят на членовете на Комисията не по-късно от 24 часа преди заседанието, на което ще се разглеждат.”
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря, господин Иванов. Други предложения? Не виждам.
    Подлагам на гласуване направеното от господин Иванов предложение за редакция на чл. 20, ал. 2:
    „Постъпилите в Комисията или изработени от експерти се предоставят на членовете на Комисията не по-късно от 24 часа от датата и часа преди заседанието, на което ще се разглеждат.”
    Колеги, моля да гласуваме така направеното предложение от господин Иванов. Който е за?
    Гласуване: за – 10, против няма, въздържали се 2.
    Направената редакция на чл. 20 се приема.
    Ако няма други промени и предложения? Господин Овчаров, заповядайте!
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Чл. 21, ал. 2 „При редовно заседание на Комисията поканите се отправят не по-късно от 48 часа преди началото на заседанието.”
    Дневния ред го определяме 24 часа педи началото на заседанието най-малко, а поканите – 48 часа?
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Това са поканите за изслушване на лицата, които ще участват?
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Да, но нали ние ще изслушваме лица по въпроси, които сме определили, че са в дневния ред? Просто има несъответствие – за едните е 24 часа, за другото е 48 часа. Или едното трябва да го направим 24 часа и него, или другото трябва да направим 48 часа.
    ИВАН ИВАНОВ: И двете да бъдат 24 часа.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Двадесет и четири часа. Добре.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Овчаров за редакционна промяна на чл. 21, ал. 2:
    „При редовно заседание на Комисията поканите се отправят не по-късно от 24 часа преди началото на заседанието.”
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 10, против няма, въздържали се няма.
    Предложението е прието.
    Други предложения за промени в раздел Трети? Не виждам.
    Колеги, подлагам на гласуване глава Трета „Организация на работата на Комисията” с приетите вече редакционни промени. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се 1.
    Глава трета се приема.
    „Заключителни разпоредби
    § 1. Тези вътрешни правила се приемат на основание чл. 23, във връзка с чл. 34, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    § 2. Предложения за промени в настоящите вътрешни правила се отправят писмено до председателя на Комисията и се приемат чрез гласуване с обикновено мнозинство от членовете й.
    § 3. По въпроси, неуредени с настоящите вътрешни правила, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.”
    Колеги, редакционни или други предложения за промяна? Не виждам.
    Моля да гласуваме заключителните разпоредби, § 1, 2 и 3 от настоящите вътрешни правила за работа на комисията. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 13, против няма, въздържали се няма.
    Единодушно се приема.
    Благодаря ви.
    Преминахме точка първа и приехме Вътрешни правила на работата на Временната комисия. Колеги, уточнихме кога ще заседаваме.

    ПО ТОЧКА ВТОРА
    „Разни”
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Бих искал да направя анонс, една историческа равносметка какво се е случвало с АЕЦ „Белене” и как ще премине нашата работа оттук насетне, като ще акцентирам върху няколко основни моменти, които в политическото и обществено пространство разбудиха доста коментари. Имаше различни тези и те наистина трябва да бъдат разяснени пред обществото.
    Решението на Народното събрание е да разгледаме дейността, всички факти и обстоятелства от 2002 г. до края на март 2012 г., да видим какво се е случвало на площадката и въобще с проекта АЕЦ „Белене”. Хронологично 2002 г. е взето решение на Министерски съвет за възобновяване на проекта АЕЦ „Белене”. Логично е когато започваме да изследваме конкретен процес и конкретен резултат, ние да изследваме какво е било началото. Затова в документите и информацията, която бих поискал (ще ви кажа каква информация до кои органи ще изпатим писма) е много интересно и считам, че за обществото ще бъде интересно какво е било състоянието на площадката през 2002 г. по време на решението на 20.12 от Министерския съвет, да разберем Българската национална електрическа компания какви пари дотогава е била вложила и какво е било реалното положение на проекта АЕЦ „Белене”. Оттам насетне ние ще видим каква е била завършеността на проекта, инфраструктурата, ще видим какви са били тогава, имало ли е икономически анализи за цената на бъдещата централа, какви са или анализите за търсене на електроенергия, каква би била проектната цена на подаваната от новата централа електроенергия.
    През 2004 г. е взето принципно решение на Министерския съвет за изграждане на АЕЦ „Белене”, като също най-вероятно тогава ще имаме различни икономически и технически анализи, доклади пред Министерския съвет, пред Електрическата компания, ще имаме информация от тогавашните консултанти и длъжностни лица, какво би струвало и ще преценим какви са били действията оттук насетне на длъжностните лица. Ще ги поканим на заседание на Комисията, те ще ни разкажат по-подробно. Ще им зададем въпроса необходимо ли е било изграждане на нова централа, необходимо ли е било само дострояване на вече започнатата централа, тъй като в множество дебати в парламента и в обществото се коментираше и едната, и другата теза. Нека да видим пред обществото кое е било по-важно, защо тръгваме да правим нова централа при напълно завършена или в голяма степен готовност, дали е било така на съществуващата централа?
    Като пета точка или акцент в нашата работа считам да прегледаме през 2005 г. процедурата по Закона за обществените поръчки. Тогава се взема решение, тоест още септември 2004 г. е открита процедура по ЗОП за избор на архитект, инженер и финансов консултант на проекта, като на 7 януари 2005 г. е подписан договор с консултанти за сериозни суми. Необходимо е да разберем дали са спазени необходимите процедури и съответно имало ли е от необходимите компетентни органи взети решения за подписване на тези договори? През 2005 г. е подписан също договор между „НЕК” и други консултанти – Парсънс И енд Си България. Ще видим дали са спазени всички правила, процедури, каква е била цената, защото в общественото пространство и в политическото пространство има много спекулации. Имаме цени от 3 милиарда или 4 милиарда евро – до 10 милиарда евро. Нека да видим съответно какви са били реално подписаните суми, какви са били ескалациите – също има различни твърдения. И нека в момента работата на тази комисия покаже пред обществото все пак каква е истината, има ли договори за подписване, подписани ли са договори, в изпълнение на всички законови процедури ли са спазени тези подписи и решения. Много е важно пред обществото да намерим анализ и документи, информация каква е била цената и условията за изкупуване на старото оборудване, което в един даден момент се взима решение да бъде продадено. Тъй като и това беше изключително сериозна тема на дебати в парламента, в общественото пространство, нека да видим каква е била оценката на това оборудване и какъв е бил договорът за изкупуване, какви са били условията и това, което се твърди в обществото, че е продаден кон за кокошка, дали е вярно. Това ще стане ясно пред обществото.
    Имаме друг основен акцент, който също беше обект на дебати – цена на дейности по демонтиране на оборудването, което няма да влезе в употреба на новата ядрена централа. Това е за сума от 109 004 179 евро. Ще обсъдим с длъжностни лица, с експерти, с доклади имало ли е процедура по Закона за обществените поръчки, какви са били оценките на оборудването. Интересен е и въпросът кои са били фирмите подизпълнители на тази процес.
    Друга интересна тема, която трябва да бъде разискана в тази комисия, според мен, е кои са били стратегическите ни партньори. Много интересни изказвания имаше за нашия съинвеститор – това е RWE, кой го е бил изгонил, има ли някакви такива неща. Ще поискаме информация от Националната електрическа компания, от Министерски съвет, Българския енергиен холдинг. Така че считам, че на всички тези въпроси нашата комисия трябва да покаже пред обществото истинските отговори.
    Стигаме до прословутото Допълнение № 5, което задължава Националната електрическа компания за плащането на оборудване с дълъг цикъл на производство, да видим там дали са спазени всички процедури на Националната електрическа компания, длъжностните лица, които са били тогава. Стигаме до допълнителните арбитражи, които в момента са се появили в различни европейски столици и анализа на HSBC.
    Това, което ще поискам от компетентните органи. Сега ще ви прочета пред вас – още днес ще бъдат разписани писмата и ако някъде нещо пропускам или съответно вие предложите допълнителни искания за информация, ще бъдат поискани от името на Комисията, а именно:
    Ще поискам информация от Министерски съвет относно: доклади до Министерския съвет, свързани с проекта АЕЦ „Белене”, решения на Министерския съвет, свързани с проекта АЕЦ „Белене”, стенограми от заседания на Министерския съвет, свързани с проекта АЕЦ „Белене”; от Министерство на икономиката, енергетиката: доклади, експертни становища, обосновки до министъра, свързани с проекта АЕЦ „Белене”, естествено, за периода 2002-2012 г., месец март. Доклади на министъра, свързани с проекта АЕЦ „Белене”, предложения за решения на Министерски съвет, свързани с проекта АЕЦ „Белене”; от „Българския енергиен холдинг”: протоколи и решения на Борда на директорите на БЕХ, свързани с избора на изпълнител на проекта АЕЦ „Белене”, за избор на стратегическия инвеститор, за подписване на споразумението от 29.11.2006 г., както и на всички договори и споразумения между БЕХ и „Атомстройекспорт” и на допълненията към тях, стенограми от заседания на Борда на директорите и доклади към тези заседания. От Националната електрическа компания” исканията са най-много.
    Всички подписани споразумения, договори между „НЕК” и „Атомстройекспорт” и допълненията към тях във връзка с проекта АЕЦ „Белене”, кореспонденция между „НЕК” и „Атомстройекспорт” в хода на преговорите по тръжната процедура за проекта АЕЦ „Белене”, доклад от тръжната комисия за избор на изпълнител на проекта АЕЦ „Белене”, кореспонденции и протоколи от срещи между „НЕК” и „Атомстройекспорт”, свързани с преговорите и подписването на споразумения от 29.11.2006 г., протоколи на Борда на директорите на „НЕК” за подписване на всички договори и споразумения с „Атомстройекспорт” и на допълненията към тях, стенограми от заседания на Борда на директорите и докладите към тези заседания, протоколи от преговори между „НЕК” и „Атомстройекспорт”, свързани с подписването на отделните допълнения, включително и на проекти за допълнения, които са обсъждани но не са подписани между „НЕК” и „Атомстройекспорт”, документация по избор на стратегическия инвеститор за изграждане на проекта АЕЦ „Белене”, подписано споразумение за сътрудничество с RWE и кореспонденцията с RWE, пропуснах - доклада, в пълната си степен, от HSBC; Агенция по ядреното регулиране, всичко, свързано с лицензирането на площадката и техническите проекти; от Агенцията за държавен финансов контрол, доклада на АДФИ, Държавна финансова инспекция, свързани проекта АЕЦ „Белене”, Прокуратурата на Република България съответно ако има преписки на Прокуратурата, свързани с проекта АЕЦ „Белене” и Държавната агенция за национална сигурност, ако има разработки, свързани с проекта АЕЦ „Белене”.
    Срокът, който поставям до всички тези отговорни институции за предоставяне на исканата за нуждите на работата на Комисията информация, е 7 дни и затова информацията, която постъпи до четвъртък, 16 часа на следващата седмица, ще бъде обработена и копие от нея ще бъде предоставено на следващото ни заседание, което ще бъде в четвъртък следващата седмица от 16.00 часа.
    На това заседание аз ще ви предоставя информацията, която е постъпила и ще насрочим редовно заседание във вторник от 14 часа, в което вече след като сме се запознали с конкретната информация, която сме получили, ще започнем хронологично от 2002 г. за състоянието на площадката, за вложените от държавата и от „Национална електрическа компания” средства, какъв е бил тогавашният проект, какви са били тогавашните икономически анализи, какви са били поетите държавни ангажименти и продължаваме нататък.
    Това е от мен – като виждане, като етапи на работа на комисията, като информация, която считам за абсолютно необходимо да бъде разбрана от обществото. Ако някъде нещо пропускам, моля за вашия коментар.
    ВЕНЦЕСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми господин председател,
    Уважаеми колеги,
    Уважаеми зрители,
    Извинявайте, че ви досадихме, бих искал в интерес на работата и по-бързото действие на комисията да фиксираме и да изпратим покани за определени физически лица, които са пряко свързани с процеса и дейността на комисията Имам предвид хора като: Тенчо Попов – зам-щеф на „Българския енергиен холдинг”, Велко Пеев, който е изготвил т.нар. Доклад Тенчо Попов и е старши одитор на „Българския енергиен холдинг” по това време. Не е лошо да чуем мнението на нашия посланик в Москва тогава Илиян Василев. Доколкото знам, Прокуратурата разследва Любомир Велков и Мадрик Папазян, които са били бивши шефове на „НЕК”. Просто и колегите да добавят имена, за да може да се разпратят тези покани и периодично, да си направим график, ако трябва, за да бъдат изслушани лицата, пряко свързани с дейността на комисията ни. Това са хората, които ще кажат къде са милионите, къде са отишли парите.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря, господин Лаков. Наистина, нашата комисия е анкетна комисия. ние ще анкетираме длъжностните лица, които са били компетентни и са заемали конкретни отговорни постове да вземат решения и да ангажират, или Националната електрическа компания, съответно за подписване на конкретни договори или споразумения. Но докато не получим конкретната информация, аз не мога да поканвам лица, за които аз лично официално не съм запознат. Нека да получим информацията от конкретните държавни институции; оттам насетне ще бъдат канени всички лица, които бъдат визирани в конкретни доклади и които се прецени от комисията.
    Господин Овчаров, заповядайте!
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Аз мисля, господин председател, че има смисъл да поискаме също така информацията от представянията по проекта АЕЦ „Белене” и в парламентарните комисии по енергетика или по икономика, енергетика и туризъм, правени в това и миналото, а и в по-миналото народно събрание, тъй като там са водени стенограми, внасяни са материали и е нормално ние като народни представители да си ги припомним тези неща.
    Вторият ми въпрос е свързан с HSBC. Много моля да ни бъде предоставен истинския, оригинален материал на HSBC, а не извадките и доработките на базата на този материал, правени след март месец. Казвам го, за да не изпадаме в ситуации, в които да сравняваме разни материали дали са същите или не – ще бъде доста неприятно и за комисията.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Овчаров, когато казах кой доклад ще искам от HSBC, аз споменах пълния доклад, така че бъдете убеден, че в неговия пълен обем ще бъде представен в тази комисия и ще го сравня с вашия. Така че надявам се да не се получи конфузна ситуация в други такива доклади, които бъдат получени не само от HSBC.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Надявам се и аз, че всичко ще си го получим действително така, както е, включително и кореспонденцията с RWE и няма да ни бъде спестена част от писмата, особено тези през октомври месец.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Господин Овчаров, неслучайно останаха тези длъжностни лица, които искахте да освободим по-рано от заседанието на комисията, наистина те да слушат и да внимават. В момента от тях искаме достоверната информация в хронологичен порядък, ако тя е класифицирана – по някакъв начин ще бъде отделена, но въпреки че е класифицирана, ще бъде достъпна до всички народни представители, знаете го това, няма информационно затъмнение,. А не очаквам да има такава информация.
    Освен това, ще помоля всички длъжностни лица – това ще бъде и в писмото с цел улесняване работата на комисията и по-оперативно да работим, ако има официални или работни преводи на документация, която не е на български език, да бъде предоставена с копия на оригиналните документи от гледна точка на това, по-оперативно да работим ние. Така че, моля ви да бъдете изчерпателни, защото членовете на комисията имат пълна информация – някои от тях - за цялата дейност и кореспонденция. Но останалите, които нямаме такава информация, ще ни бъде интересно да се запознаем и да предоставим информация на обществото.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Други въпроси, мнения, предложения?
    Не виждам.
    Уважаеми колеги, с точка втора „Разни” и коментара, който направих, и информацията която ще бъде поискана от институциите, предлагам да закрием днешното първо заседание на Временната комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ „Белене” от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
    Насрочвам следващото извънредно заседание, следващия четвъртък от 16.00 часа.
    Благодаря ви.
    Закривам днешното заседание.

    /Заседанието беше закрито – в 17.20 часа./
    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА ВРЕМЕННАТА
    ПАРЛАМЕНТАРНА
    АНКЕТНА КОМИСИЯ:
    /Д. Червенкондев//
    Стенограф:
    Файлът съдържа 59 655 знаци.
    Форма за търсене
    Ключова дума