Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ "Белене" от 2002 г. до края на месец март 2012 г.
15/11/2012

    На 15 ноември 2012 година се проведе редовно заседание на Временната парламентарна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ „Белене” от 2002 година до края на месец март 2012 година.
    Заседанието беше открито в 16.00 часа и ръководено от председателя на комисията господин Диан Червенкондев при следния


    Дневен ред:


    1.Разискване на представените от АДФИ доклади и изслушване на бивши длъжностни лица.

    2.Разни.


    Гости и докладчици на заседанието бяха:

    • Катерина Костадинова, началник на отдел „Сигурност в атомната енергетика”
    • Крум Анастасов, Национална електрическа компания
    • Теменужка Петкова, Агенция за държавна финансова инспекция
    • Росица Недялкова, директор на дирекция „Извънпланова инспекционна дейност”


    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.


    Председател Диан Червенкондев: Добър ден колеги. Добре дошли на всички. Откривам днешното заседание на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта АЕЦ „Белене” от 2002 година до края на месец март 2012 година.
    Както виждате, с пристигането на господин Иван Иванов комисията е в пълен състав, всички нейни членове са налице, но отсъстват господин Велков и господин Папазян. Аз лично не знам причината за тяхното отсъствие, може би то е обективно, но в деловодството на комисията писмо от тяхна страна, с което да ни уведомят за тяхното отсъствие не е постъпило.
    Но нека да преминем към дневния ред. Аз предлагам първо да довършим обсъждането по прословутото допълнение номер три за възлагането на разчистването на площадката в размер от 109 милиона евро, какви са констатациите от Агенцията. Ние започнахме да обсъждаме на предното заседание с господин Велков и господин Папазян, съответно не можахме да приключим, и след това да преминем по останалите няколко доклада, като ще помоля госпожо Петкова, която е директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, съвсем кратко да резюмира само констатациите по докладите и всички да разберем, може би, защо ги няма нашите гости, какви са тези доклади, какви са тези констатации.

    Господин Петър Димитров: Правите констатации.

    Председател Диан Червенкондев: Не правя. Всички са поканени и просто да преценим защо в момента днес не са тук, за да си кажат мотивите.

    Господин Румен Овчаров: Господин Червенкондев, може ли процедура?

    Председател Диан Червенкондев: Разбира се, заповядайте, господин Овчаров.

    Господин Румен Овчаров: Аз не знам къде са господин Велков и господин Папазян, но се питам къде е господин Михаил Андонов, къде са бившите изпълнителни директори на НЕК – господин Миков, господин Първанов. Къде е също така бившият министър на енергетиката – господин Трайков, къде са още една купчина длъжности лица, които също би трябвало да бъдат тук и да отговарят на поставените въпроси, тъй като нашата задача не само е да четем и обсъждаме докладите на АДФИ, а също така да видим всички действия и бездействия на всички длъжностни лица през този период. Така, че когато правим намеци, защо тоги го няма и онзи го няма, е добре да отговаряме, защо и всички останали ги няма.

    Председател Диан Червенкондев: Съгласен съм, господин Овчаров и наистина, когато стигнем до конкретни констатации или до конкретни въпроси към конкретни длъжностни лица, които са различни от господата Велков и Папазян, в конкретните констатации, това са движещите и представителите на Националната електрическа компания, които са взимали решения и съгласно устава, както те се изразиха, в предни заседания, суми за над 200 хиляди лева, едва ли не те еднолично двамата са взимали решение какво да правят, какви договори да подписват.

    Господин Румен Овчаров: Вие им давате оценка какво са правили и как са правили.

    Председател Диан Червенкондев: Това са констатации на Агенцията за държавна финансова инспекция и очаквахме те ...

    Господин Румен Овчаров: Само, че тази Агенция е констатирала и, че след тях, също дълго време не се е погрижил за тези шестдесет и няколко милиона, които е трябвало да бъдат платени от „Атомстрйекспорт”. Даже не само след тях, а главно след тях, защото последното споразумение, подписан от тях е със срок 30 септември, когато те вече не са били изпълнителни директори. А Вие точно тези, които трябва сега тук да ни отговарят на въпросите не сте ги извикали, а приказвате за онези, където два дена ги ...

    Председател Диан Червенкондев: Нека да констатираме, господин Овчаров първо, дали са имали право и с какви права те са подписали тези споразумения, тези договори и оттам насетне вече да преценим кой след това ще отговаря. Конкретен въпрос ако зададете, към конкретно длъжностно лице, ще бъде поканено за редовно заседание на комисията да отговори на Вас като член на тази комисия.

    Господин Румен Овчаров: Чакайте, аз още на първото заседание помолих доклада на „Ейч Ес Би Си” да ни бъде предоставен. Къде и как е предоставен този доклад?

    Председател Диан Червенкондев: Господин Овчаров, може би ...

    Господин Румен Овчаров: Помолих писмото на „Ер Ве Е”, които се отказват да ни бъде предоставено и още не съм го видял.

    Господин Станислав Иванов: Там пише достатъчно ясно в доклада.

    Господин Румен Овчаров: Не, не, ти остави какво пише. Ние също можем да четем.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Овчаров, може да питате колегата си господин Димитров, че на следващо заседание на комисията аз казах, че в деловодството на комисията е постъпил докладът н „Ейч Ес Би Си” в пълния си състав, в пълния си обем и е в стая 350 на Временната комисия „Белене” и който желае от народните представители, тъй като той продължава да бъде с гриф „Поверително”, може да се запознае в неговия пълен обем. Също е и с кореспонденцията на „Ер Ве Е”, така че всичко, което сме поискали е на лице и в удобството на народните представители.

    Господин Петър Димитров: Още една информация, извинявайте.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Димитров, заповядайте.

    Господин Петър Димитров: Господин председател, не съм упълномощаван специално, но понеже поставяте въпроса, господин Папазян ми се обади вчера, за да обясни, че той има служебни задължения, заедно с господин Велков и, че той не може да идва два пъти седмично на заседанията на комисията. Тъй като аз не знам ръководството на комисията да му е дала някакво официално писмо, с което да го призовава и да го обяснява през какъв период той трябва да идва, но два пъти седмично те няма да могат да идват, тъй като освен всичко друго трябва да изкарват и възнагражденията, които получават.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря Ви, господин Димитров. Когато обявих заседанието на предходното заседание днешната тема, дата и час на Временната комисията, на нейното редовно заседание, би следвало господин Велков и Папазян да бяха казали, че съответно са възпрепятствани да присъстват и щяхме вече да вземем решение на комисията, кога да бъде следващото заседание. Можеше и да го отложим.

    Господин Петър Димитров: Разбирате, че има и други, които не казаха, че няма да дойдат и които не са тук.

    Председател Диан Червенкондев: В момента, специално господин Михаил Андонов и господин Крум Анастасов ми се обадиха, че са възпрепятствани за днешното заседание.

    Господин Петър Димитров: Значи, да считаме, че и те са възпрепятствани.

    Председател Диан Червенкондев: Какво означава „считаме”? По някакъв начин в деловодството на комисията или съответно са се обадили да кажат, че са възпрепятствани? Не. Така, че не мога да ги оправдая. Все пак те, наистина в момента трябва да отговарят и да дадат обясненията си и със своята гледна точка и действия или бездействия като длъжностни лица.

    Господин Петър Димитров: Сам разбирате, че това не е мероприятие по желание. Значи, ако ги каните, трябва да ги каните за всяко заседание, от името на парламентарната комисия, което да бъде за тях оправдателен документ за отсъствието им на друго място. Няма друга процедура. Не може да призовеше един човек в комисия без документ. Това просто е недопустимо.

    Председател Диан Червенкондев: На редовно заседание на комисията, господин Димитров, при наличието на стенограма и при наличието на медии, мисля че това трябва да се счита за надлежно поканен на следващото заседание или съответно да се документира неговата невъзможност. Така считам аз. Щях да уважа една такава възпрепятстваност.
    Заповядайте, господин Лаков.

    Господин Венцислав Лаков: Уважаеми господин председател. Уважаеми колеги. Тъй като очевидно няма да може да се работи така, имам процедурно предложен. Първото е, да гласуваме удължаване на срока на комисията, което е неминуемо и трябва да се случи, защото не можем да се справим.
    Второто, според мен е по-важно, да гласуваме поименно лицата, които трябва да бъдат поканени. Имам предвид писмена покана, която е и документ, а не по усмотрение на председателя да си изясним кой точно кога да бъде поканен, да има някакъв план, защото така всеки няма да дойде, а по Конституция гражданите са длъжни да се явяват.
    За да се институционализира това нещо е необходимо решение на комисията и при отказ следва да бъдат доведени. Ние трябва да имаме писмено решение кой, кога и при неявяване да се търсят санкции, защото в противен случай комисията ще бъде блокирана от точно такива аргументи – зает съм, имам работа, трябва да храня семейство. Това не е аргумент.
    Но, за да сме брилянтни, тоест екзактни, би трябвало да гласуваме решение и да поканим съответните лица. Това е моето предложение, ако искате да го обсъдим. Благодаря.

    Председател Диан Червенкондев: Приемам за конструктивно Вашето предложение, господин Лаков и считам, че можем да гласуваме кои лица да бъдат канени за следващо заседание. Тоест, на заседанието, което се провежда ние да приемаме с консенсус и кои лица да бъдат поканени за следващо заседание. Напълно съм съгласен с Вашето предложение. Ако колегите не възразяват, мога да го поставя и на гласуване.
    Господин Иванов.

    Господин Иван Иванов: Господин председателю, аз подкрепям и двете предложения, които бяха направени, първо, защото очевидно материалите, които ще разглеждаме в печатен вид те са над 4 000 страници, изискват да се удължи срокът на комисията.
    Второ, по отношение на присъствието на лица, които са поканени, нека да използваме тази, наистина, коректна формула, да бъдат канени специално, защото Вие знаете, че след такава покана има Правилник за организация и дейността на Народното събрание, Правилник, който има характер на законодателен акт и там изрично е записано, че държавните и общинските органи, както и физическите лица са длъжни да оказват пълно съдействие при осъществяване функциите на народните представители, още повече при осъществяване функциите на орган, какъвто е нашата комисия, която е разбрана с решение на пленарната зала на Народното събрание. След, което наистина те трябва да присъстват задължително и това представлява и едновременно с това извинителен документ пред всички организации, в които те работят или осъществяват други функции.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря, господин Иванов. И не само държавни и общински организации, а всички физически и юридически лица на територията на България, когато са поканени на изслушване или да представят документи, факти и обстоятелства, особено на парламентарна комисия, независимо от това дали тя е временна или постоянна, са длъжни, съгласно Правилника, който е Правилника за организация и дейността на 41-то Народно събрание, който е със статут на закон да се подчинят и да изпълнят в 7-дневен срок това разпореждане.

    Господин Иван Иванов: В противен случай може да се счита, че те с действията си саботират осъществяването на функциите на комисията. Забавят нейната работа и открито саботират.

    Председател Диан Червенкондев: Да считам ли, че правите процедурно предложение, господин Лаков и господин Иванов за удължаване срока на работа на комисията и да го подложа на гласуване, тъй като едно такова удължаване на срока трябва да мине през пленарна зала и съответно да бъде защитено пред колегите народни представители? Господин Овчаров, заповядайте.

    Господин Румен Овчаров: Аз не съм съгласен да се удължава срокът на комисията. Не съм съгласен поради една елементарна причина. За пет дни двамата инспектори на госпожа Петкова са успели да прочетат не само четирите хиляди страници, които вие трябва да прочетете, ами плюс тях 20 кашона, плюс един куфар, колкото е офертата на „Атомстройекспорт” и два контейнера, колкото е офертата на „Шкода-Алиансе”, плюс това да напишат доклад от около шестдесет и няколко страници. След като двама инспектори могат да направят това за пет дни, не виждам аз, защо нашата комисия да не може да го направи за два месеца.
    Така, че сядайте да четете, ако трябва колегите от Финансовата инспекция да ви научат как се чете бързо и как се пише бързо, за да можем да свършим работа в установения срок от Народното събрание.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Аталай, заповядайте.

    Господин Рамадан Аталай: И аз по тази процедура, господин председател. Имах намерение още след този спор, който се зароди още в началото на днешното ни парламентарно заседание, щях да предложа да прекратим днешното заседание и докато наистина не осигурим присъствие на длъжностни лица или хора, които пряко участвали във взимане на решения във връзка с „Белене” не бъдат осигурени, не дойдат и да имаме един пълен комплект от хора, с които, наистина, професионално да работим.
    Но, след това предложение за удължаване на срока на комисията, имам няколко въпроса, които би трябвало да изясним предварително. Ако, господин Червенкондев ме изслушате ще разберете, за какво става въпрос, защото иначе с господин Иванов двамата няма да можете да разрешите проблемът, който възниква.

    Господин Иван Иванов: Разчитаме на Вас.

    Господин Рамадан Аталай: Правилно правите, господин Иванов до тук, но като че ли не вдявате след това за какво става въпрос.
    Проблемът е колеги, че самото заглавие на дейността на комисията, с което трябва да се занимава е толкова обширна, забележете, комисията трябва да провери всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия и по проекта АЕЦ „Белене” от 2002 година, крайната дата така и не можахме да се разберем с вас докога да бъде.

    Председател Диан Червенкондев: Нещо конкретно, господин Аталай?

    Господин Рамадан Аталай: И ако в момента ние вземем решение за удължаване на срока на парламентарната комисия, с колко ще удължим? Или ние тази комисия наясно ли сме какъв е обема от документа, от четири хиляди и нещо, каза господин Иванов, а преди това аз така и не съм ги претеглил, но доколкото знам господин Папазян каза, че са над 50 килограма, той пък ги е претеглил, господин Иванов ги е преброил. И в интерес на истината ние не знаем с колко да удължим срока на комисията. Кой от нас днес може да каже, че за няколко дена или месеца ще се запознае с тези материали, които ни предоставяте? Първото, което е.
    Второто, което господин Лаков предлага, това е интересно предложение, но след като не сме прочели тези документи, господин Лаков, откъде знаем кого да поканим? Вие ако знаете, аз не знам. Членовете на комисията трябва да сме наясно, защото днес, ето господин Овчаров казва, къде се намира господин Трайков, къде са Миков, къде са предишните директори. И ако така тръгнем, би трябвало да стигнем до 2002 година и така ми се струва, че дали по това време не беше и Мирослав Севлиевски част от решенията, които се взимаха тогава?
    Моето предложение, колеги е да се съсредоточим, първо да не удължаваме срока на комисията, тъй като нашата комисия основната й задача е да се запознаем. Ние не сме комисия, която да вземе решение от типа дали има договор или няма договор. Това решение ще вземе съответната институция или следващите институции, които трябва да се занимават с това. Не е работа на Народното събрание. Ако е въпросът, да се установи дали целесъобразно са изхарчени тези средства, за които днес настоявате да ги разглеждаме, също има институции, които казват, не е Народното събрание.
    Нека да оставим всяка институция да си свърши работата и ние като народни представители, в рамките на два месеца да изслушаме всички институции и накрая, и аз не знам, господин председател с какво ще излезе тази комисия – с доклад, с решение, без решение? Каква е целта? Ако Вие знаете целта и имате решение, също няма защо да удължаваме срока на комисията. Кажете ни, защото имам чувството, че постоянно се води един разговор и господин Иван Иванов Ви подсказва, ако се отклоните от този разговор накъде да отидете, но само искам да Ви кажа и един разговор в квартала от трима, които ни гледат този цирк, това предаване. Едно от изреченията, което ми направи впечатление казват: „Тези, които стояха срещу вас са в състояние да построят „Белене” за разлика от вас, които стоите от другата страна”. Аз не искам да съм в тази част от другата страна. И искам комисията да излезем с такива решения и с такива въпроси, от които наистина обществото да има полза.
    И приключвайки Ви казвам, моето предложение е да си свършим работата в този срок, в който Народното събрание ни определи срокът. И решенията, които трябва да вземем, да са въз основа на всички онези институции, които са ни предоставили съответните документации и решения, които са взели те, а не ние да си присвояваме, да излезем със съвсем други цели, които сме си поставили, за да си ги постигнем.
    Благодаря ви.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Аталай, много интересни съждения направихте и за всички тези хора, които Ви гледат в близкото кафене до Вас, защото наистина Вие сте един от основните действащи лица в тази комисия и в това предаване и се постарайте да стане доста интересно и съответно така да се размие и ако може още сега всичко да прекратим, да прекратим работата и на комисия и вездесъщите господин Велков и господин Папазян, които считате, че могат да построят централата, според Вас, на които им вярвате, че колко килограма бяха там тези документации, на които им вярвате, че оборудването струва 205 милиона евро, и евентуално, на които безпрекословно им вярвате, че 109 милиона евро струват дейностите по разчистване на площадката, просто ги няма днес на заседанието, господин Аталай. Ето, в момента по този начин се саботира работата на комисията. Как няма да се удължи този срок? Когато наистина, ние в момента не можем да работим по този начин.

    Господин Рамадан Аталай: Господин председател, тогава преминавам към първото ми предложение – да прекратим днешното заседание докато Вие не установите съответните длъжности, каквито и да казвате Вие лица, които да са полезни за нашата комисия.

    Председател Диан Червенкондев: Ще вземем необходимите мерки.

    Господин Рамадан Аталай: Значи аз имам, първото ми предложение тогава е, да прекратим заседанието. Второто ми предложение, това което преди малко казахте, че е мое мнение, а аз Ви казах, че това е мнение на трима хора различни, които са наблюдавали това предаване, което се осъществява, не е мое виждане, така че не ми вменявайте такива неща, които не съм казал.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря Ви, господин Аталай. Господин Тагарински искаше реплика.

    Господин Марио Тагарински: Ще ми позволи господин Аталай, с цялото ми уважение към него, да не се съглася с това становище, защото аз пък чувам други мнения от други хора, които казват и учудването, че ако тези хора наистина можеха да я построят, да са я построили и ние нямаше да се занимаваме днес с това. Защото има похарчени доста пари, а резултат няма. И това, като цяло компрометира ядрената енергетика и конкретния проект „Белене” и затова се занимаваме днес с него и от години се занимават всички правителства.
    Защо Вие не взехте това решение или те като изпълнителни директори, в тяхната компетентност, да извършат всичко по закон и днес в рамките на края на следващата година щяхме да имаме първия реактор? Ние нямаме нищо. Имаме един „гьол” както казват журналистите, и в крайна сметка изхарчени около 300 милиона евро. 300 милиона евро държавна пара, която може да се харчи единствено само по закон и Законът е за обществените поръчки. И това е въпросът, който трябва да изясним. И неприсъствието, което е в момента, може би по най-надлежния ред сме ги поканили и им даваме възможност да не се явят.
    И затова се обръщам към господин председателя, нека да ги призовем по надлежния ред всички тези длъжностни лица, поименно или не, бивши длъжностни лица, а днешния ден предлагам, ако има нещо госпожа Петкова да ни каже в рамките на последния доклад, който остана, така ли беше, да я изслушаме и да не досаждаме на българските зрители, да отнемаме ценно и скъпо време на Българската национална телевизия и Българското национално радио.
    Благодаря Ви за вниманието.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря, господин Тагарински, съгласен съм с Вас. Ще подложа след малко на гласуване постъпилите процедурни предложения да вземе комисията съответните решения и да видим съответно на следващото заседание кои бивши длъжностни лица, кои организации да бъдат поканени конкретно чрез Българските национални телевизия и радио, писмено от деловодството на комисията и ще продължим работата следващата седмица.
    Господин Иванов имаше желание да вземе думата.

    Господин Иван Иванов: Господин председателю, аз правя процедурно предложение, което моля да подложите на гласуване за удължаване работата на комисията с два месеца. Като имам предвид, че сегашния срок ще изтече, буквално, след две седмици и е повече от очевидно, че предложение да не се удължава работата на комисията означава само едно – комисията да не си свърши работата, за която и е даден мандат от пленарната зала на Народното събрание.
    Що се касае до три пъти повтореното от господин Аталай, какво са му казали трима души, господин Тагарински ме изпревари – като са могли, да са го направили. И да са си намерили пари, за да го направят, защото най-лесно се харчат 1 400 000 000 лева пари, които са обществени пари, дошли от държавен бюджет, дошли от НЕК ...

    Господин Иван Иванов: Господин Иванов, защо се карате на хората, които не са тук?

    Господин Иван Иванов: Не ме прекъсвайте, Вас не Ви прекъсвах. Дайте малко по-възпитано.

    Председател Диан Червенкондев: Много Ви моля, колеги, господин Аталай това не е говорилня.

    Господин Иван Иванов: Аз обаче разговарях наистина също с много хора, които също така ме срещаха и тези 30 хора бяха единодушни, че по-голяма наглост от тази, която проявяваха хората, за които Вие говорите, не са били виждали в комисия на Народното събрание. Моля Ви, господин председателю, да се подложи на гласуване предложението ми за удължаване на срока с два месеца.

    Председател Диан Червенкондев: Ще подложа на гласуване всички постъпили предложения. Нека да чуем, в момента и останалите колеги, но наистина правя бележка на господин Аталай.
    Уважаеми колеги, мисля че добрия тон в тази комисия досега е бил налице. Всеки, който е искал да си зададе въпроса или да изкаже мнение е получавал думата. Нека да се изслушваме и да не си отнемаме думата един от друг и това да става посредством председателя.
    Господин Имамов искаше думата, преди Вас, господин Овчаров.

    Господин Алиосман Имамов: Господин председател. Аз и господин Аталай настояваме комисията да бъде по-систематизирана в своята работа и да не се налага да удължаваме сроковете, защото наистина обемът на работа, която трябва да я свърши комисията в съответствие със заглавието, което четем като решение на парламента е огромен.
    Какво имаме предвид под по-систематизирано? Ами за следващия път във всеки един от тези доклади има конкретни обвинения. Ние сме ги чели и сме ги видели. Кажете за следващия път кои точно доклади ще обсъждаме, кои обвинения ще дискутираме, кои хора ще поканим по тези обвинения. Нищо не е казано. Аз идвам днес на заседание без да знам конкретно по кои въпроси точно ще говорим. Е как не?

    Председател Диан Червенкондев: Не сте внимавали.

    Господин Алиосман Имамов: Кой как ни е информирал писмено или устно какъв е дневният ред на днешното заседание? Ние идваме тук да слушаме, да се въртим в един кръг, да слушаме все една и съща информация, да слушаме, колеги как използват обстоятелството, че ни дават по телевизията и радиото да си правят политически изявления. Ние искаме систематизация, да има резултат от работата на тази комисия. И докога ще продължаваме да удължаваме срока – сега два месеца, после още два, до изборите ли ще продължаваме или и след това?

    Председател Диан Червенкондев: Господин Имамов, на миналото заседание, в края на заседанието аз казах по кои точно доклади ние ще дебатираме и разискваме днес. Ако наистина не сте чули, има стенограма, ще видите. В момента в дневния ред се пише – Разискване на представените от Агенцията, в първото заседание доклади. Там има конкретни констатации, има конкретни документи, които са цитирани конкретни длъжностни лица.
    Когато те са насреща, когато докладите са презентирани и представени на вниманието на всички народни представители, вече и на обществеността, нормално е ние да дискутираме, всеки един народен представител, Вие ако имате конкретни въпроси да ги зададете към длъжностните лица. Аз съм съгласен единствено и само с Вас и с колегите и след като поставя това на гласуване, на следващо заседание конкретно да поканим сега, пак както казах, посредством медиите, посредством документално, чрез деловодството, конкретни длъжностни лица, които задължително да присъстват на заседанието на комисията, ще конкретизираме конкретно кои доклади ще разглеждаме, защото всички тези доклади, които в момента дискутираме, те са за милиарди лева народни пари и публични средства, които трябва да се знае как са били изразходвани.
    Имаме доклади, които в момента имат конкретни констатации, бяхме достатъчно коректни да чуем обясненията на тогавашните длъжности лица, продължаваме да питаме. Работата на тази комисия е да намери отговорите и наистина чрез хората, чрез медиите, хората да знаят как са били изразходвани тези средства и защо, наистина Атомната електроцентрала „Белене” я няма, а средствата са похарчени? Това е въпросът.

    Господин Рамадан Аталай: Господин председател, с риск отново да ми направите забележка, с кой ще водим този дебат, за който Вие говорите в момента? Къде сте осигурили Вие като председател лицата, които са ангажирани? Вие като не сте си свършили работата, защото трябва и другите народни представители, включително и телевизията днес да си губим времето?

    Председател Диан Червенкондев: Колеги, господин Аталай.

    Господин Рамадан Аталай: И нашата молба е, с господин Имамов, да прецизирате нещата, когато дойдем на комисия да има, наистина хора, с които да се води професионалния дебат въз основа, на който да се вземат решенията. Вие взехте най-после решение да ми направите забележка и то не знам и за какво.

    Председател Диан Червенкондев: Мисля, че има за какво. Господин Димитров, заповядайте.

    Господин Доброслав Димитров: Благодаря Ви, господин председател. Понеже е за процедура, господин Овчаров, ако позволите, много кратичко ще се включа.
    Вижте сега, колеги. Прекарахме току що близо 40 минути да дебатираме, около по 10 различни варианта едни и същи предложения. Моето предложение е да прекратим тези дискусии, да подложим на гласуване предложенията, които бяха генерирани в последните 40 минути. Да дадем думата, или както го гласуваме, разбира се, на хората, които са тук да представят, за да използваме времето, което имаме и на следващото заседание ще изслушаме другата страна на въпроса.
    В момента спорим и се въртим в кръг и губим 40 минути ценно време. Предлагам да прекратим дебатите по всички тези предложения и да ги подложим на гласуване. Благодаря.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря Ви, господин Димитров. Казахте нещо в рамките на минута, това което направи господин Аталай в рамките на 20 минути. Така, че господин Овчаров, заповядайте.

    Господин Румен Овчаров: Сега, господин председател, все пак ако искате наистина да разчитате на някакво нормално взаимодействие в тази комисия, не си позволявайте подобни реплики – господин Аталай – 20 минути, господин Димитров – една минута, понеже той мисли и говори по-умно и по-бързо. Това са несериозни неща и подобно ехидничене едва ли ще допринесе за конструктивната работа.
    Искам да благодаря и на господин Иванов и на господин Тагарински. Точно това е целта на тази комисия. Да видим, защо няма АЕЦ „Белене” и да видим кой е виновен за това. За да разберем обаче това, няма нужда да слушаме по десет пъти приказките на госпожа Петкова, защото ние ги слушахме тук, аз поне три пъти. И то всичките доклади представени по няколко пъти. Ако смятате, че чрез нейните уста ще успеете да убедите зрителите в България, че четири години, тоест три години и половина правителството на ГЕРБ спря проекта „Белене”, изхарчи 350 милиона без да знае за какво, евро при това, пое ангажименти за още толкова и сега тук на бърза ръка с два измислени поръчкови доклада на Държава финансова инспекция ще успеете да прехвърлите отговорността върху някой друг, много се заблуждавате. Това просто няма как да се случи.
    Затова ви предлагам, днес да приключим с тези доклади. Работата на комисията не е да оценяваме или да разглеждаме работата на Агенцията за финансова инспекция, а наистина да видим кой какво е правил тогава когато е бил на власт и защо нямаме проект, работещ блок в „Белене”?

    Господин Станислав Иванов: Този въпрос трябва да Ви го зададем на Вас.

    Господин Румен Овчаров: Къде и каква е била позицията на ГЕРБ, на министър-председателя? Затова аз ви предлагам да започнем от министър-председателя и следващата седмица на заседанието на комисията, господин Борисов да дойде тук и да ни обясни каква е била позицията на правителството на ГЕРБ през тези три години и половина, през които те размотаваха проекта „Белене” и го направиха неизпълним.

    Председател Диан Червенкондев: Благодаря, господин Овчаров, точно това е работата на комисията и ние ще стигнем до тези отговори. Радвам се, че Вие задавате тези въпроси, но едва ли ще бъдете толкова спокоен и толкова убедителен, когато ще получим тези отговори, защото документите, които в момента ние дебатираме ...

    Господин Румен Овчаров: Не се грижете толкова за моето психическо състояние.

    Председател Диан Червенкондев: Не, напротив, всички хора ще разберат, защо нямаме ядрена централа. Започнаха да разбират как са харчени парите, така ще стане ясно и конкретната документация, защо „Ер Ве Е” се е отказал, защо нямаме финансиране, защо нямаме проект на компания, къде са отишли тези пари, кой е подписал тези споразумения?

    Господин Румен Овчаров: Как ще имате, като ги изгонихте, господин председател? Вие изгонихте тези компании. Вие изхарчихте 350 милиона евро ето за този, който духа.

    Председател Диан Червенкондев: Това всичко ще стане ясно кой, кога и как ги е изгонил. Точно така и се вижда вече кой е поемал тези ангажименти над 200 хиляди лева, кой казва, че: „така е преценил, нали ние двамата, съгласно устава”. Това вече се вижда, вижда се от цялото общество.

    Господин Румен Овчаров: Като се вижда, оставете го да го видят, не им го казвайте вие. Нали, те все пак зрителите са достатъчно умни и ще разберат за какво става дума.

    Председател Диан Червенкондев: Те вече разбират, но ще им покажем и документите. Това е важно, господин Овчаров и тогава ще видим какво ще се случи.
    Предлагам вече да преминем към гласуване.

    Господин Иван Иванов: Господин председател, имам съвсем конкретно предложение, няма да влизам в спор с никой от изказалите се. Предлагам така, както между впрочем господин Овчаров каза да се конкретизира и това искаше господин Аталай, следващото заседание да бъде посветено на проверка на законосъобразността на продажбата на оборудване от площадката на АЕЦ „Белене” такова, каквото е съществувало до подписването на договора в край на 2006 година. Тази продажба и незаконосъобразността на продажбата е обект на един важен доклад на Държавната финансова инспекция, доклад, който е писан четири месеца – от юни до октомври 2011 година и Ви моля това да бъде базата, върху която да се разисква целия въпрос около законосъобразността и аспектите, как са спазени законите при продажбата и дали това е било наистина целесъобразно, с оглед на държавните и обществени интереси.
    И Ви моля, господин председателю, за следващия път писмено да бъдат поканени господата Любомир Велков, Мардик Папазян и представител на фирмата „Уорън и Парсъс”, която е извършила оценка на това оборудване.
    Благодаря Ви.

    Председател Диан Червенкондев: Предлагам и допълнително госпожа Галина Тошева, която е била председател на Съвета на директорите на Българския енергиен холдинг, също да бъде поканена.

    Господин Петър Димитров: Ако уточняваме състава на поканените, тогава аз също имам предложение. Наблюдавах днес участието на шефа на „Газпром” в пресконференцията, аз не мисля, че има пречки да поканим представител на „Атомстройекспорт”, тъй като те са купувачи, ние към тях имаме въпроси и ако търсим истината, сигурно е добре да я получим от първо лице.
    И още едно предложение имам. Понеже тук с лека ръка се говори за „гьола”, говорим за „Белене”, какво има в „Белене”? Дайте да направим едно изнесено заседание с участието на националните телевизии и на другите желаещи телевизии, за да погледнем какво има.

    Господин Станислав Иванов: Ще ходим за риба ли?

    Господин Петър Димитров: Тъй като това, че господин Тагарински твърди някакви неща, не значи, че има гьол. Това, че нямало нищо пък са свършени и първи и втори генератор, и парогенераторите са реактори, и парогенераторите са готови, че на практика оборудването е готово и продължава да се изготвя, и продължава, тъй като НЕК ...

    Господин Станислав Иванов: Има процедура, направена. Дайте да гласуваме.

    Господин Петър Димитров: Ама много се извинявам. Много се извинявам, уточняваме какво ще правим на следващите заседания. Аз искам да направим изнесено заседание на площадката на „Белене”, за да се види за какво говорим. Този „гьол” до тук ми дойде, тъй като „гьолът” е антиземетръсна основа на реакторите. И то затова не попива водата, ама то и за тази работа трябва някакъв интелект. Та дайте да отидем и да видим и да спрат тези елементарни глупости, които ограничават парламента, а не ...

    Господин Венцислав Лаков: Господин председател, от името на партия Атака искам да направя конкретно предложение на следващото заседание да изслушаме всички бивши министри свързани с проекта „Белене”. Това е важно, защото проектът до голяма степен е политически. Двама от министрите са в комисията, но те са в качеството на депутати. Предлагам на следващото заседание освен господата Велков и Папазян да поканим и всички министри, които са в периода на действие на комисията да кажат своето мнение или за по-следващия път, но да се знае, че следващия път ще слушаме Трайчо Трайков и Мирослав Севлиевски, по-следващия път ще слушаме господин Овчаров, господин Димитров, да се фиксира с датата и да е ясно какво ще се работи. Благодаря.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Лаков, тук няма само да изслушваме, тук ние трябва да имаме конкретни въпроси, затова цялата налична документация е представена, ако имаме конкретни въпроси, в момента дебатираме по докладите на Агенцията за държавна финансова инспекция и там има достатъчно конкретика и достатъчно конкретни длъжностни лица.
    Сага, колеги да преминем по същество по направените процедурни предложения. Аз първо подлагам на гласуване предложението на господин Иванов за удължаване срока на комисията с?

    Господин Иван Иванов: С два месеца.

    Председател Диан Червенкондев: С два месеца. Други предложения? Аз предлагам срокът на комисията да бъде до 15 януари, тъй като на 27 януари, съгласно указа на президента е насрочен референдумът. Нека да си поставим един срок, с който ние да излезем със заключение, доклади, така че да се мотивираме, да спазим този срок, така че да бъдем полезни и на българския избирател, когато стигне до урните и си каже своето да или не по поставения въпрос на референдума. Това е моето предложение.
    Господин Иванов оттегля своето предложение, така че колеги, подлагам на гласуване ...

    Господин Иван Иванов: Просто намирам за смислено това, което казахте, че комисията трябва да излезе с доклад и с проект за решение преди провеждането на националния референдум.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Аталай, заповядайте.

    Господин Рамадан Аталай: Господин председател, Вие предлагате 15 януари, така ли? Значи от сегашния срок ни е 29 декември. На 22-ри излизаме във ваканция и се връщаме към 12 януари. За три дни ли удължаваме срока на комисията? Ако смятате, че с три дена удължаваме срока на комисията?

    Председател Диан Червенкондев: Господин Аталай, сметките са Ви грешни, както винаги, така че няма смисъл.

    Господин Рамадан Аталай: Аз като гледам тук на 29 октомври е взето решението за два месеца. 29 ноември и 29 декември. Значи трябва да излезем с решение. Ако на 29 декември не сме с решение, Вие предлагате на 15 януари. Това пише тук в това, което имаме или ако имаме някаква друга грешка, аз се извинявам, но така пише.

    Председател Диан Червенкондев: На 6октомври е взето решението, доколкото си спомням. Така, че до 6 декември е срокът на комисията, така че мисля, че месец е удължението.

    Господин Рамадан Аталай: Значи Вие предлагате да имаме две и едно – три заседания повече. За три заседания удължаваме срока?

    Председател Диан Червенкондев: Можем да направим извънредни заседания.

    Господин Рамадан Аталай: Не, да се знае за три заседания, че удължаваме срока на комисията преди да сме приключили още. Благодаря.

    Председател Диан Червенкондев: Други предложения? Няма. В такъв случай предлагам, нека да бъде, ние сме във ваканция от 22-ри.

    Господин Иван Иванов: Трябва да завършим преди референдума.

    Председател Диан Червенкондев: Определено трябва да завършим преди референдума, така че нека да видим календара.

    Господин Иван Иванов: Господин председател, ако вземем решение за удължаване на срока с месец и половина и срокът е бил 6 декември, това прави до 21 януари. Мисля, че това наистина отговаря на условието да завърши комисията своята работа преди референдума, който е на 27 януари. И е максималният срок за удължаване, за да се спази този времеви интервал.

    Председател Диан Червенкондев: Променям своето процедурно предложение до 25 януари да бъде удължен срокът на комисията. Това е седмицата преди референдума. Не е казано, че трябва да бъдем в последния ден. Ако успеем да си свършим работата и по-рано и излезем с доклад до Народното събрание и той се разгледа в пленарна зала, ще бъде изключително полезно.
    Подлагам на гласуване така направеното процедурно предложение за удължаване срока на Временната комисия до 25 януари 2013 година. Който е „за”, моля да гласува. 8 „за”. „Против”? 2 „против”. „Въздържали се”? 2 „въздържали се”. Предложението е прието
    Сега, за следващото заседание, следващия вторник от 14:00 часа, за да бъдем достатъчно ясни, предлагам да бъдат поканени господин Папазян, господин Велков, госпожа Галина Тошева и представители на „Уорли Парсъснс”, които са изготвили доклада за оценка по оборудването и са били архитект инженери по този проект.

    Господин Петър Димитров: Господин председател, кажете какво ще обсъждаме, тъй като от това зависи състава на поканените.

    Председател Диан Червенкондев: Това, което предлагам да обсъждаме е докладът на Агенцията за държавна финансова инспекция за продажба на оборудването от площадката на АЕЦ „Белене” ЕАД.

    Господин Петър Димитров: Трябва да поканим и следващите изпълнителни директори на тези структури ,тъй като те имат отношение по този въпрос. Не е само това, те са плащали без да прихващат сумите, за които не са представени документи. Това е станало след времето когато са сменяни тези изпълнителни директори.

    Председател Диан Червенкондев: Госпожо Петкова, кои точно длъжностни лица са били в този период?

    Госпожа Теменужка Петкова: Благодаря, господин председател. Споразуменията са подписвани от господин Велков, господин Папазян, за периода до септември 2009 година. След тази дата е господин Миков, господин Първанов.

    Председател Диан Червенкондев: Те имат ли отношение по продажбата на старото оборудване?

    Госпожа Теменужка Петкова: Подписвани са допълнения, които са свързани с промяната на срокове по отношение на плащанията. Но, фактически продажби на оборудване не е извършвано от тези лица. Всичко това, което е продадено като оборудване е продадено ....

    Господин Петър Димитров: Моите извинения. Първо, „Атомстройекспорт” не е закупил оборудване за 40 милиона, за които е поел ангажимент да го изкупи. Към момента не е изтекъл договорът. Към момента на смяна на двамата изпълнителни директори, това оборудване е вървяло, не е имало отказ за неговото закупуване.
    След това. Трябвало е да се представят документи, които да доказват разходите. Преди НЕК да прави следващи плащания, елементарното е да прихване тези суми и да не ги плаща. НЕК е продължил да плаща. Защо е продължил да плаща? Как се е обосновал? Значи, някой не ти е доказал разходи, ти си му дал пари и на всичкото отгоре не си ги искаш. Това е несериозно, и да не искаме да ги чуем тези хора.

    Председател Диан Червенкондев: Ще чуем абсолютно всички. Госпожо Петкова.

    Госпожа Теменужка Петкова: Благодаря. Значи, важно е да направим следното уточнение по повод думите на господин Димитров. Тук не става въпрос за извършени разходи. Тук говорим за реализирани приходи, тъй като съгласно този договор, той е за продажба на оборудването и НЕК следва да реализира приходи от продажбата на тези активи. Но, какво се е получило? Първо, срокът на това споразумение за изкупуване на оборудването, което стои все още, би трябвало на площадката на АЕЦ „Белене” и то е със стойност за 40 милиона евро. Всъщност е следвало да бъде изкупено и срокът на този договор, на това споразумение е бил до края на 2008 година. Така, че времето, в което е следвало да се случат всичките тези неща, така поне пише в рамковия договор.

    Председател Диан Червенкондев: Точно така пише в договора.

    Господин Румен Овчаров: Моля Ви, да не заблуждавате, господин Червенкондев.

    Председател Диан Червенкондев: Не, не заблуждавам, господин Овчаров.

    Госпожа Теменужка Петкова: След това, така пише в договора, в рамковия договор.

    Председател Диан Червенкондев: Уважаеми колеги, точно така пише. Заповядайте в 350-та стая, господин Овчаров.

    Господин Румен Овчаров: Не, не пише така. Пише: „до 30 септември 2009 година да завършат плащанията”. Това е подписано в последното споразумение от господин Велков на 29 май 2008 година.

    Председател Диан Червенкондев: Но докога трябва да вземат оборудванията?

    Господин Румен Овчаров: 30 септември 2009 година.

    Гласове от залата: Плащанията.

    Председател Диан Червенкондев: А докога трябва да се вземе оборудването?

    Госпожа Теменужка Петкова: Вижте рамковия договор.

    Господин Румен Овчаров: И тези плащания не са завършили до 30 септември. Въпросът е какво са правили изпълнителните директори на НЕК в периода след 30 септември и защо не са изискали от руската страна останалите 42 милиона, които не са платени? Къде са те?

    Председател Диан Червенкондев: А дали не са изискани, господин Овчаров?

    Господин Румен Овчаров: Аз това питам, нека да дойдат да кажат.

    Председател Диан Червенкондев: Госпожа Петкова би отговорила на този въпрос, но все пак, считам, че наистина в периода, в който са взимани ...

    Господин Румен Овчаров: Така, че извикайте ги тук да дойдат да ни обяснят какво са правили две години и половина.

    Председател Диан Червенкондев: Нека да видим кой какво е правил, когато е подписвал.

    Господин Светлин Танчев: Колеги, аз смятам, че ние ще решим по някакъв хронологичен ред кой кога да дойде. Нека изслушаме господата, стигнем до някакво становище и на следващото заседание ще преценим ...

    Господин Петър Димитров: После ще се върнем?

    Господин Светлин Танчев: Колеги, ние не можем да извикаме 30 човека тук на един път, за да ги питаме.

    Председател Диан Червенкондев: Ще поставя на гласуване направените предложения.

    Господин Рамадан Аталай: Добре, господин председател, защо не искате да се изясни това, което господин Иван Иванов подхваща?

    Председател Диан Червенкондев: Защото господин Аталай, това ...

    Господин Рамадан Аталай: Господин Иван Иванов предложи тема, по която трябва да се води дебат.

    Председател Диан Червенкондев: Само да Ви кажа. Именно, тази тема ...

    Господин Рамадан Аталай: Вие в момента искате да защитите ....

    Председател Диан Червенкондев: Никой не искам да защитавам.

    Господин Рамадан Аталай: Добре, поканете ги хората, нека да им стане ясно на всички в цяла България кой е виновен.

    Председател Диан Червенкондев: Защото ако трябва да слушаме само Вас, господин Аталай, трябва да започнем, както каза и господин Овчаров, за господин Борисов, първо министър-председателя, да отговоря това оборудване.

    Господин Рамадан Аталай: Ще предложа на ГЕРБ да Ви сменят, иначе няма да може да се правите Вие с тази задача.

    Председател Диан Червенкондев: Определено. Заповядайте, госпожо Петкова.

    Госпожа Теменужка Петкова: За да сме напълно ясни какво се случва с изкупуването на това оборудване трябва да кажа, че продажбата на оборудването се е извършила с четири допълнения, това са едно, две, четири и пет. Значи, последното допълнение номер пет е сключено на 11 юли 2008 година. Всички останали допълнения до седмо, са свързани с промяна на сроковете. Но реалното прехвърляне на собственост на активи се е случило с тези четири допълнения. Това е.

    Господин Петър Димитров: Реалното плащане завършило ли е, госпожо Петкова? Защо не е завършено? Защо след този период НЕК е плащал?

    Господин Румен Овчаров: Къде са парите?

    Госпожа Теменужка Петкова: Много добър въпрос, господин Овчаров за парите, и ние това питаме.

    Господин Румен Овчаров: А не трябва ли Вие да го изясните?

    Госпожа Теменужка Петкова: Нямам нищо против, ние сме се опитали да изясним всичко.

    Председател Диан Червенкондев: Господин Димитров, ще имате възможност и Вие да отговорите на тези въпроси. Вие много добре знаете, така че на следващо заседание на комисията във вторник, в 14 :00 часа, ще можем да изслушаме и Вас като принципал, господин Овчаров като принципал.

    Господин Петър Димитров: Господин Червенкондев, ако Вие продължавате да криете ...

    Председател Диан Червенкондев: Кой крием?

    Господин Петър Димитров: Хора от заслушвания в комисията и ако решите тези хора да се канят чрез гласуване на комисията, през гилотината на мнозинството, ще ни изгубите и нас като участници в тази комисия. Значи, поканете длъжностните лица.

    Председател Диан Червенкондев: Именно това правим.

    Господин Петър Димитров: Какво гласуване?

    Председател Диан Червенкондев: Ами какво гласуваме – да поканим в такъв случай главните счетоводители, юристи.

    Господин Петър Димитров: Аз не съм чул някой да ги е предложил.

    Председател Диан Червенкондев: Вие по този начин може някой друг да искате да поканим.

    Господин Петър Димитров: Говорим изпълнителни директори на НЕК и на БЕХ.

    Председател Диан Червенкондев: Ще бъдат поканени.

    Господин Петър Димитров: Ами поканете ги.

    Председател Диан Червенкондев: Ето, каня ги.

    Господин Петър Димитров: Кого?

    Председател Диан Червенкондев: Господин Иванов, заповядайте.

    Господин Иван Иванов: Господин председателю, аз предложих кои трябва да бъдат изслушани на базата на доклада от Държавната финансова инспекция. Който доклад разглежда рамковия договор, как, на коя дата той е бил подписан, имало ли е разрешение от принципала в лицето на тогавашния министър на икономиката и енергетиката, господин Петър Димитров. Нека съпоставим датите, нека да видим как са се случили събитията. След това нека да проследим как е било извършено оценяването на тези съоръжения, които са изнесени за Русия, как цената, която първоначално е била определена, рязко е хлътнала надолу с 30 %, как и от тази по-ниска цена НЕК е получил толкова малка сума?
    Това, което иска господин Димитров, би изисквало да има представители на „Атомстройекспорт”, които да кажат, защо не са си платили към българската държава, в лицето на НЕК това, което дължат. Но Вие знаете, господин Димитров, че комисията на българското Народно събрание не може да задължи представителите на „Атомстройекспорт” да дойдат на изслушване тук.

    Господин Петър Димитров: Казах да ги покани, господин Иванов.

    Господин Иван Иванов: Но това, което и Конституцията, и Правилникът за организация на дейността на Народното събрание разрешава не, а повелява е българските длъжностни лица да бъдат поканени и задължени да присъстват и да дадат отговори на въпросите, които ние като народни представители ще им зададем.
    Моля Ви, господин председател, подложете на гласуване, списъкът, който преди малко и аз предложих.

    Председател Диан Червенкондев: Уважаеми колеги, подлагам на гласуване ...

    Господин Румен Овчаров: Господин Червенкондев?

    Председател Диан Червенкондев: Не, вижте господин Овчаров, само за момент ме изслушайте.
    В момента на следващото заседание предлагам да бъдат поканени тези лица. На следващото заседание, съгласен съм да бъдат поканени и всички останали, които Вие кажете, които са засегнати в доклада. Нека да дебатираме, да влезем в детайли и тогава, ако се установи, че те са имали роля в тези действия, ще бъдат поканени на следващото заседание. Нали искахте систематично и хронологично?

    Господин Румен Овчаров: Не, не, чуйте ме само за една секунда. Тъй като господин Иванов каза, че в доклада на Държавната финансова инспекция са написани хората, аз отварям страница втора и чета кои хора са изписани тук. Там освен господин Папазян и господин Велков са написани и господата Евгени Ангелов – председател на Съвета на директорите, Михаил Янчев Андонов – председател на Съвета на директорите, Георги Михайлов Миков – член, изпълнителен директор, Красимир Първанов, член изпълнителен директор, Михаил Янчев Андонов - член изпълнителен директор. Аз просто допълвам това, което той каза, но той каза само половината част от списъка.

    Господин Иван Иванов: Не, не, аз казах цялата част, но господин Овчаров, хората, които ги изброих са длъжностните лица по време, на които са извършени продажбите към Русия. А другите, които Вие изброявате са тези, които е трябвало да получат от „Атомстройекспорт” сумите, които „Атомстройекспорт” дължи на НЕК. Нека ги чуем след това, няма нищо против, но нека най-напред стигнем до генезиса на това, което се е случило, защото НЕК е ощетен, наистина драстично от тази продажба.

    Господин Румен Овчаров: Пак не правите констатации преди да е завършила работата на комисията.

    Господин Иван Иванов: Добре, следващата седмица

    Гласове от залата: Нека да гласуваме вече.

    Председател Диан Червенкондев: Колеги, поставям на гласуване за следващото заседание да бъдат поканени господин Папазян, господин Велков, госпожа Галина Тошева, представители на представляващите „Уорли Парсънс” в България, които са били оценители на това оборудване, имат доклад по това оборудване. Това да бъдат гостите за следващото заседание.

    Господин Петър Димитров: Приемате ли да не искате да поканим представители на „Атомстройекспорт”. Да поканим, повтарям, представители на „Атомстройекспорт”.

    Председател Диан Червенкондев: За следващо заседание?

    Господин Петър Димитров: По тази тема.

    Господин Иван Иванов: Да направим изнесено в Москва, в сградата на „Атомстройекспорт”.

    Господин Петър Димитров: Господин Иванов, два пъти ни канят на заседание с американски и други представители на научните среди по темата шистов газ. Аз не Ви чух да се възмущавате от това, че представители на други държави, за които не е ясно кой им плаща, за да ни обясняват колко е добре да добиваме шистов в газ в България, идват в парламента на България. Сега, тук „Атомстройекспорт” е изпълнител на проекта, Вие не желаете да представители.

    Господин Иван Иванов: „Атомстройекспорт” освен изпълнител е длъжник на българската държава с огромни суми. И второ, за тези заседания, за които говорите Вие знаете, че всички неправителствени и природозащитни организации бяха там и те си казаха своето мнение. Тоест, не можете да кажете, че там специално има едни поканени, а други да им е отказано.

    Господин Петър Димитров: Какъв е проблемът да ги поканим? Обяснете ми.

    Председател Диан Червенкондев: Уважаеми колеги, подлагам на гласуване, господин Димитров, подлагам на гласуване предложения списък за следващото заседание. Който е „за”, моля да гласува. 9 „за”. „Против”? Не виждам. „Въздържали се”? Не виждам. За следващото заседание от името на комисията, писмено ще бъдат поканени господин Папазян, господин Велков, госпожа Галина Тошева, представители на „Уорли Парсънс” чрез, използвам възможността, чрез Националната телевизия и Националното радио, също да ги поканя за следващото заседание, следващия вторник от 14:00 часа.
    Колеги, определихме дневния ред за следващото заседание. Господин Аталай, заповядайте.

    Господин Рамадан Аталай: Гласувахме „за” с ясното заседание, че на следващото заседание ще продължите да каните и тези хора, които са споменати в докладите на Националната инспекция.

    Председател Диан Червенкондев: Това става ясно.

    Господни Рамадан Аталай: Това не става ясно. Второто, което искаме да направим уточнение, че господин Иванов днес компрометира председателя. Председателят не може да си води заседанието затова, защото господин Иванов през цялото време ....

    Председател Диан Червенкондев: Господин Аталай, отнемам Ви думата. Закривам днешното заседание. Следващото редовно заседание е в следващия вторник от 14:00 часа.

    Заседанието беше закрито в 16.30 часа.
    Форма за търсене
    Ключова дума