Предизборните хроники отпадат, а диспутите по БНТ и БНР ще са безплатни. Търговските електронни медии ще имат право на безплатни и на платени форми на отразяване на предизборната кампания, реши на второ четене Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс.
Предизборните хроники отпадат, а диспутите по БНТ и БНР ще са безплатни. Търговските електронни медии ще имат право на безплатни и на платени форми на отразяване на предизборната кампания. Това реши Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс на заседанието си на 6 февруари 2014 г., на което прие текстове от кодекса на второ четене.
Председателят на комисията Мая Манолова обясни, че идеята е отразяването да бъде извършвано въз основа на равнопоставеност и справедливост на политическите субекти.
Извън предизборните форми – по редакторска преценка, значими събития, свързани с участниците в изборите, могат да се включат в новините, обясни още Мая Манолова. Ако някоя партия иска да си плати за репортаж, това ще е след новините и със специално обозначение. Според Мая Манолова много е трудно да се съчетае редакторската свобода с платените форми, но текстовете за отразяването на предизборната кампания в обществените медии са съгласувани с представители на самите медии и широк кръг експерти.
БНТ и БНР са длъжни да спазват принципите за равенство и обективност при отразяване на проявите на кандидатите, регистрирани от партиите, коалициите и инициативните комитети в информационните си емисии, записаха още депутатите.
Предизборната кампания по БНТ и БНР се открива и закрива с клипове на партиите, коалициите и инициативните комитети с продължителност до 40 секунди, които се излъчват безплатно. При избори за президент и вицепрезидент кампанията стартира и завършва с обръщения на кандидатските двойки с продължителност до три минути за всяка от тях, които не се заплащат. Поредността се определя чрез жребий по ред, определен от ЦИК.
Диспутите по БНТ и БНР ще са безплатни, времето на участниците ще се разпределя по равно, а екипите, формите и темите ще се определят в споразумение между БНТ, БНР и упълномощени представители на партиите, реши още комисията.
Във времето на предизборната кампания може да се излъчват и платени клипове по тарифа, приета от Министерския съвет не по-късно от 40 дни преди изборния ден, която се изпраща незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия. Заплащането се извършва преди излъчване на предаването, записаха още депутатите.
Павел Шопов от ПГ на Партия Атака се обяви против платените форми по БНТ и БНР. Тези медии използват десетки милиони от държавния бюджет, за да осъществяват безплатната си функция, мотивира се Павел Шопов.
Търговските електронни медии може да използват платени и неплатени форми в предизборната кампания, като 40 дни преди вота трябва да обявят тарифите си. Забранява им се да отправят политически внушения в полза или във вреда на някой от участниците в кампанията, записаха още депутатите.
От ПГ на ПП ГЕРБ искаха да се премахнат неплатените форми в частните електронни медии, но предложението не бе прието. Според Татяна Буруджиева от ПГ на Коалиция за България това е решение на самите медии, а и досега в изборните кампании се предлагаха такива форми, които е доказано, че правят висок рейтинг.
Резултатите от социологически проучвания в изборния ден ще се огласяват след 19.00 часа, реши още комисията.
ПГ на Партия Атака настояваше да се приеме нейното предложение 30 дни преди изборите да не се огласяват данни от сондажи, защото „социологическите агенции били най-мощното средство за манипулации и фалшификации”.
Като неуместно определи това предложение Десислава Атанасова от ПГ на ПП ГЕРБ.
От деня на обнародването в „Държавен вестник” на указа на президента за изборите всяко огласяване на резултати от допитвания до общественото мнение или на социологически проучвания по повод на изборите, извършено чрез медийна услуга или по друг начин, трябва да съдържа и информация за възложителя, за организацията, извършила допитването или проучването, и за източниците на финансирането му.
Резултати от допитвания до общественото мнение по повод на изборите не могат да се огласяват под каквато и да е форма 24 часа преди изборния ден до обявяване на края му.
Членовете на комисията приеха текстовете за предизборната агитация. Забранява се поставянето на предизборни агитационни материали извън времето на предизборната кампания. Ако това стане и лицето, в чиято полза е агитацията, не го отстрани до 3 дни, това може да направи кметът или областният управител, на чиято територия се намира агитационният материал. Предвижда се и съдействие на органите на МВР, записаха депутатите от комисията.
Партиите и коалициите и инициативните комитети се задължават в 7-дневен срок след изборния ден да премахнат поставените от тях агитационни материали.