Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Новини
Няма тенденция да се повтори големият брой жалби, постъпили при омбудсмана през миналата година, заяви пред депутатите от Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите омбудсманът Константин Пенчев
18/06/2014

Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите единодушно реши да предложи на Народното събрание да приеме за сведение Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2013 г. като вземе акт от констатациите, оценките и препоръките, посочени в него. Документът е внесен в Народното събрание на 31 март 2014 г.

През 2013 г. омбудсманът е оказал непосредствено съдействие и защита на близо 18 000 граждани, което е с 26 процента повече спрямо техния брой през 2012 г. И през миналата година най-голям брой са тези за нарушени права на потребителите – 27 процента от всички постъпили жалби, отбеляза пред депутатите от комисията омбудсманът Константин Пенчев. Те са насочени срещу нарушения на ЕРП-тата, топлофикациите, мобилните оператори и ВиК-услугите и т.н., уточни той. Второ място като дял от жалбите, постъпили при омбудсмана, са тези за нарушени социални права – около 17 процента, а на трето – за правото на собственост - около 14 процента.

Няма тенденция да се повтори големият брой жалби от миналата година, коментира Константин Пенчев в отговор на въпрос на председателя на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите Тунчер Кърджалиев. Омбудсманът уточни, че пикът на недоволството на гражданите главно срещу доставчиците на обществени услуги е предизвикал рязкото увеличение на жалбите през 2013 г.

През миналата година омбудсманът е проверил 199 обекта, сред които затвори, следствени арести, психиатрични клиники, домове за деца без родителски грижи. Издадени са общо 388 препоръки до съответните органи, които отговарят за условията в отделните заведения. През 2013 г. са били посетени и 7 общежития за бежанци, като са били направени препоръки, чието изпълнение в момента се проверява, отбеляза на заседанието на комисията Константин Пенчев.

За първи път от създаването на институцията през 2013 г. изпълних моето правомощие да внеса нарочен доклад в парламента по определена тема - защитата на правата на потребителите, посочи омбудсманът. Някои от препоръките в него намериха място в законодатени инициативи на отделни народни представители, има такива отразени и в изменението на Закона за защита на потребителите, който се очаква да бъде обсъден на второ четене от Народното събрание тази седмица, уточни той.

Попитан от Тунчер Кърджалиев дали рязкото увеличение на жалбите през 2013 г. може да е свидетелство за по-добра информираност на гражданите за техните права, Константин Пенчев отговори, че гражданите са разбрали, че могат да търсят правата си и изглежда работата на институцията „омбудсман” е създала у тях увереност, че те не само ще бъдат чути, но и в много случаи ще им бъде оказано и съдействие.

В последните две-три години винаги правата на потребителите са с най-голям дял от постъпилите жалби при омбудсмана, коментира Константин Пенчев. Сега обаче социалните права изместват от второто място правото на собственост, добави той.

Форма за търсене
Ключова дума
Видео излъчване от Народното събрание

Онлайн посещения на Народното събрание

Проект BGFOP001-2.013-0001





    Последни новини