Съвременното образование на новите поколения изисква повече творческо мислене и решения, повече криативност и инвидидуалност. Това заяви председателят на Комисията по образованието и науката в 44-ото Народно събрание Милена Дамянова при откриването на конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище”. Във форума участваха българският еврокомисар Мария Габриел, кметът на Столична община Йорданка Фандъкова, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, директори на училища, представители на бизнеса и неправителствения сектор. Организатори на дискусията са икономическият портал Economic.bg, Нова телевизия, информационният портал Dir.bg и Порталът на българските общини Kmeta.bg. „Новите виртуални реалности са възможност за индивидуално образование, което да позволява на учениците да се развиват. Учениците вече създават знание под ръководството на учителите си и същественият въпрос е ще признаем ли, че новото образование е това образование, в което ученикът може да учи по различен начин, да създава съдържание под ръководството на учителя?”, обърна се Дамянова към участниците в дискусията.
Председателят на Комисията по образованието и науката подчерта, че дигиталното обучение няма да отстрани учителя. „Дигиталното обучение не е работно място за учителя, не е край на социалната комуникация, не е нещо модерно, с което ние да се включим в световния хор за перспективно образование. Дигиталното обучение е възможност да направим моделите на образованието по-различни, така че да отговорим на новите поколения”, посочи Дамянова. Според нея успехът от дистанционното обучение по време на пандемията е „на учителите, на учениците, на родителите, на бабите и дядовците, които влязоха, присъстваха в електронната класна стая и станаха истински партньори и съмишленици - нещо, за което работим и което искахме да се случи от години”.
Председателят на образователната комисия предупреди, че сме в началото на развитието на дигиталното образование, тъй като инфрактруктурата, техниката и подготовката на учителите към момента са нерешени проблеми. Според нея същинският дебат е какво носи дигиталното обучение, кои са силните и слабите му страни. „Докато дебатирахме по промените в Закона за предучилищното и училищното образование, с които се регламентира обучението в електронна среда, един колега зададе въпроса:” Изяде ли мишката книжката?”. Мишката вече е книжка и тя е на рафта на образованието. Да, книжката е нова, по-различна, може да се променя, може да има неочакван край, да става по-малка или по-голяма, но тя е там и нейните читатели могат да достигнат до нея, ако тя бъде препоръчана”, посочи Дамянова.
„Видяхме каква трябва да бъде посоката на реформата в средното образование. Вървим напред, иска ми се да сме по-бързи и по-ускорени, но зная, че нашата система е по-консервативна. Не бива да си правим експерименти с децата. Искам да поздравя за това, че 50% от детските градини в София чрез педагогическо взаимодействие успяха да реализират онлайн занимания за децата”, посочи столичният кмет Йорданка Фандъкова. Според нея 20% от мрежата на иновативните училища в страна се намират в София. Трябва да се разработят модели, не само кабинети, посочи още столичният кмет.
На свой ред Милена Дамянова изрично обясни, че промяната в ЗПУО, която в момента се обсъжда в Народното събрание, и предвижда до 20 на сто от часовете да бъдат в онлайн реда, се отнася само до иновативни училища, които имат всички необходими ресурси и желанието на учителите и учениците. Тази иновация може да бъде само за една паралелка, дори не за цялото училище и ще се одобрява от комисия, посочи председателят на Комисията по образованието.
"Инвестицията в образоването не е инвестиция в бъдещето, а в нашето настояще", заяви българския еврокомисар Мария Габриел. Тя съобщи, че в момента всички заинтересовани страни могат да участват в общественото обсъждане на Плана за действие в областта на цифровото образование на ЕС, който Габриел ще представи на Европейската комисия през септември.