Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на гражданското общество
Комисия по въпросите на гражданското общество
21/06/2004 второ гласуване

    Доклад
    второ четене на обобщения законопроект за политическите партии
    УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЕРДЖИКОВ,
    На основание чл.70, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание внасям доклад за второ четене на обобщения законопроект за политическите партии, изготвен на основата на приетите на първо четене законопроект № 154-01-29/27.07.2001 г. за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, внесен от Тошо Пейков; законопроект № 254-01-38/22.05.2002 г. за политическите партии, внесен от Бойко Радоев и Николай Камов; законопроект № 354- 01-25/23.04.2003 г. за политическите партии, внесен от Емил Кошлуков и група народни представители.
    Моля законопроектът за политическите партии да бъде представен за разглеждане и приемане на второ четене съгласно установения ред.
    21 юни 2004 г.

    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ТРИДЕСЕТ И ДЕВЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Проект!
    ЗАКОН
    за политическите партии
    Комисията подкрепя наименованието на закона.
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Комисията подкрепя наименованието на Глава първа.
    Чл. 1. Този закон урежда учредяването, регистрацията, устройството, дейността и прекратяването на политическите партии.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 1.
    Чл. 2 (1) Политическите партии са доброволни сдружения на български граждани с избирателни права.
    (2) Политическите партии съдействат за формиране и изразяване на политическата воля на гражданите чрез избори или по други демократични начини.
    (3) Политическите партии използват демократични средства и методи за постигане на политическите си цели.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 2.
    Чл. 3 (1) Организации, които не са политически партии, не могат да си поставят политически цели и да участват в избори.
    (2) Организациите по ал.1 могат да изразяват становища и да поставят искания с политически характер.
    1. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл. 3, ал.1 думата “партии” се заличава.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 3, ал. 2 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    3. Предложение от Н.ПР. Кина Андреева:
    В чл. 3, ал. 2 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:



    Член 3 се изменя така:
    “Чл.3. Организации, които не са политически партии, не могат да участват в избори”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 3:
    Чл. 3. Организации, които не са политически партии, не могат да участват в избори.
    Чл. 4. Организацията и дейността на политическите партии се осъществяват въз основа на Конституцията, законите и в съответствие с техните устави.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.4.
    Чл. 5 (1) Политическите партии не могат да използват в своите символи герба или знамето на Република България или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения.
    (2) Символите на политическите партии не могат да накърняват общочовешките ценности и да противоречат на добрите нрави.
    Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 5, ал. 2 се изменя така:
    “(2) Символите на политическите партии не могат да противоречат на добрите нрави и да бъдат свързвани с проповядването на фашистка или друга антидемократична идеология”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 5:
    Чл. 5 (1) Политическите партии не могат да използват в своите символи герба или знамето на Република България или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения.
    (2) Символите на политическите партии не могат да противоречат на добрите нрави и да бъдат свързвани с проповядването на фашистка или друга антидемократична идеология.
    Чл. 6. Политическите партии провеждат своите публични прояви, отправят обръщения и съставят документите си на български език.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 6.
    Глава втора
    УЧРЕДЯВАНЕ И РЕГИСТРАЦИЯ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    2



    В заглавието на Глава втора думата учредяване” се заменя с “образуване”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за наименование на Глава втора:
    УЧРЕДЯВАНЕ, РЕГИСТРАЦИЯ И ДЕЙНОСТ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ
    Чл. 7. Учредяването и дейността на политическите партии са публични.
    Предложение от н.нр. Йордан Нихризов:
    В чл. 7 думата “Учредяването” се заменя с “Образуването”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 7.
    Чл. 8 (1) Български гражданин може да участва в учредяването на политическа партия само ако не членува в друга партия.
    (2)Български гражданин, който е гражданин и на друга държава, може да участва в учредяването на политическа партия при условията на ал. 1.
    1. Предложение от н.пр. Борислав Пеков:
    В чл. 8, ал. 1 думата “учредяването” се заменя с “учредителното събрание”.
    Комисията подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 8 се изменя така:
    “Чл. 8. Политическа партия могат да образуват български граждани, които имат избирателни права”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Член 8 се изменя така:
    “Чл.8. Политическа партия могат да образуват български граждани, които имат избирателни права”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 8:
    3



    Чл. 8 (1) Български гражданин може да участва в учредителното събрание на политическа партия само ако не членува в друга партия.
    (2) Български гражданин, който е гражданин и на друга държава, може да участва в учредяването на политическа партия при условията на ал. 1.
    Чл. 9 (1) Не могат да членуват в политическа партия наборните и кадровите военнослужещи във Въоръжените сили на Република България, държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица от Министерството на вътрешните работи, следователите, прокурорите, съдиите, както и други лица, за които със специален закон е забранено членство в политическа партия.
    (2) При постъпване на служба лицата по ал. 1 подписват декларация, че не членуват в политическа партия.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 9 се изменя така:
    “Чл. 9. Не могат да участват в политическа партия лица, на които в специален закон е забранено членство в политическа партия”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 9.
    Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Създава се чл. 9а:
    “Чл. 9а (1) Политическата партия се образува на учредително събрание.
    (2) Учредителното събрание приема устав и избира ръководни и контролни органи на политическата партия.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Чл. 10 (1) Политическа партия се учредява по инициатива на най-малко 50 български граждани с избирателни права, които образуват инициативен комитет.
    (2) Инициативният комитет по ал. 1 приема учредителна декларация в писмена форма с нотариална заверка на подписите.
    (3) В учредителната декларация по ал. 2 се определят основните принципи и цели на партията.
    (4) Инициативният комитет обявява публично учредителната декларация и открива подписка за набиране на членове-учредители. В обявлението се определя датата и мястото на провеждането на учредителното събрание.
    1. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Член 10 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    4

    В чл. 10, ал. 2 след думата "форма” текстът се заличава.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 10 се изменя така:
    “Чл. 10. Политическа партия се образува на учредително събрание. Учредителното събрание приема устав и избира ръководни и контролни органи”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 10:
    Чл.10 (1) Политическа партия се учредява по инициатива на най-малко 50 български граждани с избирателни права, които образуват инициативен комитет.
    (2) Инициативният комитет приема учредителна декларация в писмена форма.
    (3) В учредителната декларация по ал. 2 се определят основните принципи и цели на политическата партия.
    (4) Инициативният комитет публикува най-малко в един национален ежедневник учредителната декларация и открива подписка за набиране на членове-учредители.
    Чл.11 (1) Всеки български гражданин с избирателни права може да се присъедини към подписката чрез саморъчно попълнена и подписана декларация за индивидуално членство по образец, утвърден от инициативния комитет, до провеждането на учредителното събрание по чл. 12, ал. 1.
    (2) С декларацията по ал. 1 гражданинът изразява личната си воля за членство в политическата партия и декларира, че приема основните принципи и цели на политическата партия от учредителната декларация и че не членува в друга политическа партия.
    (3) Декларация по ал. 1 подписват и членовете на инициативния комитет.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 11 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Член 11 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    Член 11 се отменя.
    5

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 11.
    Чл.12 (1) Политическа партия се образува на учредително събрание, което се провежда не по-рано от един месец и не по-късно от три месеца от датата на приемане на учредителната декларация по чл. 10, ал. 2.
    (2) Учредителното събрание на политическата партия е законно, ако на него присъстват най-малко 500 граждани, подписали декларация по чл. 11.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 12 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Член 12 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 12, ал. 1 думите “не по-рано от един месец” се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл. 12, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Политическа партия се образува на учредително събрание.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    5. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл. 12, ал. 2 се изменя така:
    “(2) Учредителното събрание на политическата партия е законно, ако на него присъстват най-малко 500 български граждани с избирателни права.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 12:
    Чл.12 (1) Политическа партия се образува на учредително събрание, което се провежда в срок до три месеца от датата на приемане на учредителната декларация по чл. 10, ал. 2.
    (2) Учредителното събрание на политическата партия е законно, ако на него присъстват най-малко 500 граждани, подписали декларация по чл. 11.
    6



    Чл.13 (1) Учредителното събрание на политическата партия приема устав на политическата партия с мнозинство най-малко от 500 учредители.
    (2) Учредителното събрание избира ръководни и контролни органи на политическата партия съгласно приетия устав.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 13 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от Н.ПР. Кина Андреева:
    Член 13 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от Н.ПР. Борислав Цеков:
    В чл. 13, ал. 1 думите “най-малко от 500 учредители” се заменят с “повече от половината от общия брой на учредителите”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Елка Анастасова;
    В чл. 13, ал. 1 думите “500 учредители” се заменят с “2/3 от учредителите”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 13.
    Чл. 14 (1) Уставът на политическата партия съдържа:
    1. наименованието на политическата партия и нейните символи;
    2. седалището и адресът на управление;
    3. целите и средствата за постигането им;
    4. ръководните и контролни органи;
    5. правилата относно представителството на политическата партия;
    6. редът за свикване, избиране и освобождаване на ръководните и контролните органи и техните правомощия;
    7. редът за възникване и прекратяване на членството;
    8. правата и задълженията на членовете;
    9. правилата за създаване на партийни структури и техните права и задължения;
    10. правилата за определяне размера на членския внос;
    11. правилата за набиране и разходване на финансови средства и за разпореждане с партийно имущество;
    12. условията и редът за прекратяване на партията.
    7



    (2) Наименованието, включително и съкратеното, трябва да се различава от това на вече регистрирана партия. Не се допуска буквалното повтаряне на наименованието или абревиатурата на друга партия, като към тях се прибавят думи, числа или други знаци.
    Предложение от н.пр. Мустафа Зинал и Бойко Радоев:
    В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Не се допуска буквалното или частично повтаряне, както и вътрешно разместване, в наименованието или абревиатурата на друга партия, като към тях се прибавят думи, числа, точки и други знаци”.
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Политически партии, регистрирани с повтаряне на основните наименования и абревиатури на други организации чрез прибавяне към тях на думи, числа, точки и зруги знаци, се пререгистрират задължително в тримесечен срок с други наименования и абревиатури след влизане на закова в сила”.
    Комисията не подкрепя предложението по т. 1 - относно ал. 2.
    Предложението по т. 2 за създаване на ал. 3 е оттеглено.
    Предложение на комисията за чл.14:
    Чл. 14 (1) Уставът на политическата партия съдържа:
    1. наименованието на политическата партия и нейните символи;
    2. седалището и адресът на управление:
    3. целите и средствата за постигането им;
    4. ръководните и контролните органи;
    5. правилата относно представителството на политическата партия;
    6. редът за свикване, избиране и освобождаване на ръководните и контролните органи и техните правомощия;
    7. редът за възникване и прекратяване на членството;
    8. правата и задълженията на членовете;
    9. правилата за създаване на партийни структури и техните права и задължения:
    10. правилата за определяне размера на членския внос;
    11. правилата за набиране и разходване на средства и за разпореждане с партийно имущество:
    12. условията и редът за прекратяване на политическата партия.
    (2) Наименованието, включително и съкратеното, трябва да се различава от това на вече регистрирана партия. Не се допуска буквалното повтаряне на наименованието или абревиатурата на друга партия, като към тях се прибавят думи, цифри или други знаци.
    Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    Създава се чл.14а:
    “Чл. 14а (1) Участниците в учредителното събрание стават учредители на политическата партия чрез саморъчно попълнена и подписана декларация за индивидуално членство по образец, върху който са записани датата и мястото на провеждане на учредителното събрание.
    8



    (2) В декларацията по ал. 1 учредителите изразяват личната си воля за членство в политическата партия и декларират, че приемат основните цели и принципи на политическата партия, залегнали в нейния устав, както и че не членуват в друга политическа партия”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Чл. 15 (1) Всеки български гражданин с избирателни права може да се присъедини към приетия устав на политическата партия чрез саморъчно попълнена и подписана декларация за индивидуално членство по образец, утвърден от ръководния орган, до подаването на искането за регистрация по чл. 16, ал. 2.
    (2) В декларацията по ал.1 гражданинът изразява личната си воля за членство в политическата партия и декларира, че приема устава и не членува в друга политическа партия.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 15 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    Член 15 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    Член 15 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 15:
    Член 15 да отпадне.
    Чл. 16 (1) Политическата партия се регистрира в отделен регистър в Софийски градски съд, ако е подкрепена от най-малко 5 000 граждани, подписали декларация по чл. 11 или по чл. 15.
    (2) Политическата партия се регистрира в съда по писмена молба от органа на партията, който съгласно устава я представлява, подадена в срок до 6 месеца от датата на провеждане на учредителното събрание.
    (3) За регистрация политическите партии са длъжни да представят в съда:
    1. учредителна декларация;
    2. протокол от учредителното събрание;
    3. устав на партията;
    4. списък, съдържащ трите имена, ЕГН, постоянен адрес и саморъчен подпис на не по- малко от 500 членове - учредители на партията, български граждани с избирателни права;
    9



    5. декларации за индивидуално членство по чл. 11;
    6. нотариално заверени образци от подписите на представляващите политическата партия и свидетелства за съдимост;
    7. списък с трите имена, ЕГН и постоянен адрес на не по-малко от 5 000 членове, в това число посочените в т.4 учредители;
    8. нотариално заверена декларация от ръководството на политическата партия за автентичността на документите по т. 3,4 и 7.
    1. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл. 16, ал. 1 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението,
    2. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    В чл.16, ал. 1 думите "ако не е подкрепена от най-малко 5000 граждани, подписали декларация по чл. 11 или чл. 15“ се заличават.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 16, ал. 1 се изменя така:
    "(1) Политическите партии се регистрират в отделен регистър в Софийски градски съд по писмена молба от органа на партията, който съгласно уставя я представлява.
    Комисията не подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 16, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Политическата партия се регистрира в отделен регистър в Софийски градски съд по писмена молба от органа на партията, който съгласно устава я представлява, в срок до 6 месеца от датата на провеждане на учредителното събрание”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    5. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 16, ал. 2 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    6. Предложение от н.пр. Йордан НИХРИЗОВ:
    В чл. 16, ал. 2 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    10

    7. Предложение от н.пр. Кина Андреева;
    В чл. 16, ал. 2 думите “подадена в срок до шест месеца от датата на провеждане на учредителното събрание” се заличават.
    Комисията не подкрепя предложението.
    8. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл.16, ал. 3, т. 5 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    9. Предложение от н.пп. Кина Андреева:
    В чл. 16, ал. 3, Т- 5 и 6 се отменят.
    Комисията не подкрепя предложението.
    10. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 16, ал. 3, т. 7 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    11. Предложение от Н.ПР. Кина Андреева:
    В чл. 16, ал. 3, т. 7 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    12. Предложение от н.пр. Елка Анастасова:
    В чл. 16, ал. 3, т. 7 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    14. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 16, ал. 3, т. 8 думите “т.3, 4 и 7“ се заменят с“ т.3и 4”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    15. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    В чл. 16, ал. 3, т. 8 думите “по точки 3, 4 и 7“ се заменят с “по точки 1, 2, 3 и 4”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    16. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    11

    в чл.16, ал. 3 се изменя така:
    “(3) За регистрация по този закон политическите партии са длъжни да представят в съда:
    1. учредителен акт;
    2. устав на партията;
    3. списък, съдържащ трите имена, ЕГН, адрес и саморъчен подпис на не по-малко от 500 членове - учредители на партията, български граждани с избирателни права, за което същите подписват и представят декларация;
    4. декларация от ръководството на политическата партия, нотариално заверена, за истинността на документите по т.т. 1,2 и 3.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 16:
    Чл. 16 (1) Политическата партия се регистрира в регистър на политическите партии в Софийския градски съд, ако е подкрепена от най- малко 5 000 български граждани с избирателни права.
    (2) Политическата партия се регистрира в съда по писмена молба от органа на партията, който съгласно устава я представлява, подадена в срок до 3 месеца от датата на провеждане на учредителното събрание.
    (3) За регистрация политическите партии са длъжни да представят в съда:
    1. учредителна декларация;
    2. протокол от учредителното събрание;
    3. устав на партията;
    4. списък, съдържащ трите имена, ЕГН, постоянен адрес и саморъчен подпис на не по-малко от 500 членове - учредители на партията, български граждани с избирателни права;
    5. декларации за индивидуално членство по чл. 11;
    6. нотариално заверени образци от подписите на представляващите политическата партия и свидетелства за съдимост;
    7. списък, съдържащ трите имена, ЕГН и постоянен адрес на не по-малко от 5 000 членове, в това число посочените в т. 4 учредители;
    8. нотариално заверена декларация от ръководството на политическата партия за автентичността на документите по т. 3, 4 и 7.
    9. удостоверение за уникалност на името.
    (4) Документът по ал. 3, т. 9 се издава от Софийския градски съд по ред, определен от него.
    Чл. 17 (1) В едномесечен срок от подаването на молбата по чл. 16, ал. 2 Софийският градски съд в открито заседание с призоваване на молителя и при участие на прокурор разглежда молбата по реда на Гражданския процесуален кодекс, като се произнася с решение в 14-дневен срок от заседанието.
    (2) Ако удовлетвори молбата. Софийският градски съд в 7-дневен срок от влизане в сила на решението вписва политическата партия в отделен регистър.
    1. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В ЧЛ.17, ал.1 думите “чл. 16, ал. 2” се заменят с “чл. 16, ал. 1”.
    12

    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 17, ал. 1 думите “молбата по чл. 16, ал. 2" се заменят с “молбата по чл. 16”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 17:
    Чл.17 (1) В едномесечен срок от подаването на молбата по чл. 16, ал. 2 Софийският градски съд в открито заседание с призоваване на молителя и при участие на прокурор разглежда молбата по реда на Гражданския процесуален кодекс, като се произнася с решение в 14-дневен срок от заседанието.
    (2) Софийският градски съд в 7-дневен срок от влизане в сила на решението за регистрация вписва политическата партия в регистъра на политическите партии.
    Чл.18 (1) В регистъра на Софийския градски съд се вписват следните обстоятелства:
    1. наименованието на политическата партия;
    2. седалището и адресът на управление;
    3. уставът на политическата партия;
    4. имената на членовете на ръководните и контролни органи на политическата партия;
    5. имената на лицата, които съгласно устава представляват политическата партия;
    6. прекратяването на политическата партия;
    7. имената, съответно наименованието и адресът на ликвидаторите;
    8. настъпилите промени в обстоятелствата по т. 1 - 7.
    (2) Вписванията се извършват при условията и по реда на Гражданския процесуален кодекс.”
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    1. В чл. 18, ал. 1, т. 5 след думите “политическата партия” се добавят “на които се прилагат образци от подписите”.
    2. В чл. 18, ал. 1, т. 6 и 7 да отпаднат.
    3. В чл. 18, ал. 1, т. 8 се изменя така:
    “8. настъпилите промени в остоятелствата по точка 1 до точка 5”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 18.
    Чл. 19 (1) Решението или отказът за съдебна регистрация подлежат на обжалване или протест пред Върховния касационен съд по реда на Гражданския процесуален кодекс в 7-дневен срок от узнаване на съдебното решение.
    (2) В 14-дневен срок Върховният касационен съд се произнася окончателно.
    13



    Предложение на комисията за чл. 19:
    Чл. 19 (1) Решението или отказът за съдебна регистрация подлежат на обжалване или протест пред Върховния касационен съд по реда на Гражданския процесуален кодекс в 7-дневен срок от узнаване на съдебното решение.
    (2) В 14-дневен срок от подаване на жалбата или протеста по ал. 1 Върховният касационен съд се произнася с решение, което е окончателно.
    Чл. 20 (1) Решението на съда за вписване на политическата партия в регистъра се обнародва в "Държавен вестник" в 7-дневен срок от представянето му.
    (2) Политическата партия придобива качеството на юридическо лице от деня на обнародването.
    Предложение на комисията за чл. 20:
    Чл. 20 (1) Решението на съда за вписване на политическата партия в регистъра се обнародва в "Държавен вестник" в 7-дневен срок от представянето му.
    (2) Политическата партия придобива качеството на юридическо лице от деня на обнародване на решението по ал. 1.
    Глава трета
    ДЕЙНОСТ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ Предложение на комисията:
    Глава трета “Дейност на политическите партии” да отпадне.
    Чл. 21 (1) Политическите партии могат да създават свои местни структури на териториален принцип и по местоживеене.
    (2) Политическите партии могат да създават свои младежки, женски и други организации.
    (3) Политическите партии не могат да създават свои структури по месторабота в търговски дружества, кооперации, еднолични търговци, юридически лица с нестопанска цел и религиозни институции, в държавни, областни или общински администрации, както и да се намесват в управлението и дейността им.
    (4) Политическите партии не могат да създават детско-юношески структури, обединяващи лица под 18-годишна възраст и военизирани структури.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 21, ал. 1 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 21, ал. 1 след думата “териториален” се добавят “или тематичен”.
    14


    Комисията подкрепя предложението
    3. Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    В чл. 21, ал. 4 след думата “военизиран“ се добавят “и религиозни".
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 21:
    Чл. 21 (1) Политическите партии могат да създават свои местни структури на териториален или тематичен принцип и по местоживеене.
    (2) Политическите партии могат да създават свои младежки, женски и други организации.
    (3) Политическите партии не могат да създават свои структури по месторабота в търговски дружества, кооперации, еднолични търговци, юридически лица с нестопанска цел и религиозни институции, в държавни, областни или общински администрации, както и да се намесват в управлението и дейността им.
    (4) Политическите партии не могат да създават детско-юношески структури, обединяващи лица под 18-годишна възраст, религиозни и военизирани структури.
    Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    Създава се чл. 21а:
    “Чл. 21а (1) Организация, която не е регистрирана като политическа партия, не може да издига (предлага) кандидати за общински съветници, кмегове, народни представители, президент и вицепрезидент.
    (2) Организация, която извършва забранената дейност по ал.1, се прекратява по съответния съдебен ред по искане на прокурор”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Глава четвърта
    ИМУЩЕСТВО, ФИНАНСИРАНЕ И РАЗХОДВАНЕ НА СРЕДСТВА
    Комисията подкрепя наименованието на Глава четвърта, която става Глава трета.
    Чл.22. Дейността на политическите партии се финансира от собствени приходи и от държавна субсидия.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.22.
    Чл. 23. Собствените приходи на политическите партии могат да бъдат от:
    1. членски внос;
    2. приходи от собствени недвижими имоти;
    3. дарения и завещания от физически лица;
    4. дарения от юридически лица;
    15



    5. лихви по парични депозити на средства в банки;
    6. приходи от издателска дейност, авторски права и ползване на интелектуална собственост, както и от продажба и разпространение на печатни, аудио- и аудиовизуални материали с партийно-пропагандно съдържание;
    7. фондонабиращи мероприятия.
    1. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 23, т. 5 думите “на средства” се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    В чл. 23, т. 7 думата “мероприятия" се заменя с “акции" и се добавят думите “при които спазва забраната по чл. 24, ал. 1, т. 1".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 23:
    Чл. 23 (1) Собствените приходи на политическите партии са приходите от:
    1. членски внос;
    2. собствени недвижими имоти;
    3. дарения и завещания от физически лица;
    4. дарения от юридически лица;
    5. лихви по парични депозити в банки;
    6. издателска дейност, авторски права и ползване на интелектуална собственост, както и от продажба и разпространение на печатни, аудио- и аудиовизуални материали с партийно-пропагандно съдържание;
    (2) Собствени приходи на политическа партия са и приходи от фондонабиращи мероприятия.
    (3) Политическите партии могат да ползват заеми от банки в размер до 2/3 от отчетените в Сметната палата приходи за предходната календарна година.
    (4) В приходите по ал. 3 се включват държавната субсидия и приходите по ал. 1, т. 1, 2, 5 и 6 и по ал. 2.
    (5) Непаричните приходи по ал. 1 и 2 се оценяват по справедлива пазарна цена съгласно Закона за счетоводството.
    Чл.24 (1) Политическите партии не могат да получават:
    1. анонимни дарения;
    2. дарения от едно и също физическо лице, когато сумата надхвърля 10 000 лв., в рамките на една календарна година;
    3. дарения от едно и също юридическо лице, когато сумата надхвърля 30 000 лв., в рамките на една календарна година;
    4. средства от предприятия с над 5 на сто държавно или общинско участие, от предприятия и организации, изпълняващи по договор обществена поръчка или от предприятия в процедура по приватизация;
    5. средства от организатори на хазартни игри;
    16



    6. средства от религиозни институции или от юридически лица с нестопанска цел, извършващи дейност в частна полза;
    7. средства от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.
    (2) Търговски дружества с държавно или общинско участие или такива, които изпълняват по договор обществена поръчка не могат и да изработват, публикуват или заплащат рекламни продукти в полза на едни или във вреда на други политически партии.
    Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    В чл. 24, ал. 1, т. 6 думите “или от юридически лица с нестопанска цел, извършвайки дейност в частна полза” се заличават.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 24, ал. 1, т. 7 думата “частна” се заменя с “обществена”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 24:
    Чл. 24. Политическите партии не могат да получават:
    1. анонимни дарения:
    2. дарения от едно и също физическо лице, когато са над 10 000 лв. в рамките на една календарна година;
    3. дарения от едно и също юридическо лице, когато са над 30 000 лв. в рамките на една календарна година;
    4. средства от предприятия с над 5 на сто държавно или общинско участие или от техни дъщерни юридически лица;
    5. средства от изпълнители по договор на обществена поръчка или от предприятия в процедура по приватизация;
    6. средства от организатори на хазартни игри;
    7. средства от религиозни институции или от юридически лица с нестопанска цел, извършващи дейност в обществена полза;
    8. средства от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.
    Чл. 25. Политическите партии са длъжни да публикуват най-малко в един национален ежедневник в срок до 31 март на текущата календарна година получените приходи по чл. 23 и чл. 24, ал. 1 за предходната календарна година и по време на избори.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 25 се отменя.
    Комисията подкрлепя предложението.
    17


    2. Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    В чл.2 5 след думата "година” се добавят “обобщен отчет за”, а след думите “чл. 24, ал. 1 „ се добавят “т. 2 и 3 и направените разходи”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на комисията за чл. 25:
    Член 25 да отпадне, текстът систематично е включен в чл. 37 като ал. 5.
    Чл. 26 (1) Политическите партии не могат да извършват стопанска дейност.
    (2) Политическите партии нямат право да учредяват и да участват в търговски дружества и кооперации.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.26, който става чл. 21а.
    Чл. 27 (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от централния бюджет за финансиране на политически партии или коалиции, които притежават законна регистрация и имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители, за да образуват такава.
    (2) Общата сума, предвидена в бюджета, се разпределя пропорционално на броя на народните представители от всяка партия или коалиция по ал.1.
    (3) За коалициите, представени в Народното събрание, общата сума съгласно ал. 2 се разпределя между съставящите ги партии пропорционално на броя на народните представители на всяка една от тях.
    (4) Когато партия участва и в състава на коалиция, тя получава държавната субсидия само като член на коалицията.
    1. Предложение от н.пр. Теодора Литрова:
    В чл. 27, ал. 1 текстът след думата “коалиции” се заличава.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 27, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от държавния бюджет за финансиране на политически партии или коалиции, които притежават законна регистрация и са представени в парламента с народен представител”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на комисията за чл. 27:
    Чл. 27 (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от централния бюджет за финансиране на политически партии или коалиции, които
    18



    притежават съдебна регистрация и са представени в парламента с народни представители.
    (2) Общата сума, предвидена в бюджета, се разпределя пропорционално на броя на народните представители от всяка партия или коалиция по ал.
    1.
    (3) За коалициите, представени в Народното събрание, общата сума по ал. 2 се разпределя между съставящите ги партии пропорционално на броя на народните представители на всяка една от тях.
    (4) Когато партия участва и в състава на коалиция, тя получава държавната субсидия само като член на коалицията.
    Чл. 28. Държавна субсидия се отпуска ежегодно и на партиите, които не са представени в Народното събрание, но са получили не по-малко от 1 на сто от всички действителни гласове на последните парламентарни избори.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 28 се добавя изречение второ: “Размерът на субсидията се определя от броя на действително получените гласове”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.28.
    Чл. 29 (1) Общата сума, предвидена за субсидиране на политическите партии и коалиции, се определя ежегодно в Закона за държавния бюджет на Република България в зависимост от броя на получените действителни гласове на последните парламентарни избори, като за един получен глас се предвижда субсидия в размер 1 на сто от минималната работна заплата за страната за текущата календарна година.
    (2) Начинът за предоставянето на средствата за субсидиране на партиите и коалициите се определя от министъра на финансите.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 29.
    Чл. 30 (1) Всяка политическа партия получава своята част от годишната държавна субсидия на четири части, платими съответно до 30 април, до 30 юни, до 30 септември и до 20 декември на съответната година.
    (2) Получената държавна субсидия не може да се предоставя за обезпечение на вземания на трети лица.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.30.
    Чл. 31 (1) Политическите партии разходват средствата си за подготовка и участие в избори, за осигуряване работата на партийните структури, за организационни разходи по провеждане на мероприятия и за други, присъщи за дейността на партията разходи.
    (2) Средствата по ал. 1 се разходват за реализиране целите и предмета на дейност на партията.
    19



    Предложение на комисията за чл. 31:
    Чл. 31. Политическите партии разходват средствата си за подготовка и участие в избори, за осигуряване работата на партийните структури, за организационни разходи по провеждане на мероприятия и за други, присъщи за дейността на партията разходи.
    Чл. 32. Всяка партия определя конкретно лице/лица, които носят пряка отговорност за законосъобразното набиране и разходване на средствата на партията.
    Предложение на комисията за чл. 32:
    Чл. 32 (1) Всяка партия определя конкретно лице/лица, което отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на партията.
    (2) Политическата партия представя в Сметната палата в срок до 30 дни от съдебната си регистрация имената и длъжностите на лицата по ал.1, а при промяна в лицата - в 7-дневен срок от извършване на промяната.
    Чл. 33 (1) Държавата и общините предоставят под наем на партиите, получили над 1 на сто и на коалициите, получили над 3 на сто от действителните гласове на последните парламентарни избори, помещения за осъществяване на тяхната дейност.
    (2) Помещенията по ал.1 се предоставят както следва;
    1. на централните ръководства на политическите партии и коалиции по ал.1 - от областния управител на област София;
    2. на регионалните ръководства на политическите партии и коалиции по ал.1 - от съответния областен управител;
    3. на местните ръководства на политическите партии и коалиции по ал.1, както и на партиите и коалициите, представени в съответния Общински съвет - от кмета на съответната община или район.
    (3) Органите по ал.2 се произнасят по искането за предоставяне на помещение за нуждите на политическата партия или коалиция в едномесечен срок.
    (4) Непроизнасянето в срока по ал.3 се смята за мълчалив отказ.
    (5) Предоставянето на помещения на политическите партии и коалиции се извършва съгласно Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 33, ал. 1 след думите “над 1 на сто и на” се добавят “партиите в”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Теодора Литрова:
    В чл. 33, ал.1 след думата “коалициите” се добавят “както и на съставляващите ги партии”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от Н.ПР. Борислав Цеков:
    20



    в чл. 33, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Държавата и общините предоставят под наем на политическите партии или коалиции, които притежават законна регистрация и имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители, за да образува такава, помещения за осъществяване на тяхната дейност”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 33, се създава нова ал. 2:
    “(2) Помещения по ал.1 могат да се предоставят и на партиите, получили над 1 на сто и на коалициите, получили над 3 на сто от действителните гласове на последните парламентарни избори”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    В чл. 33 се създава нова ал. 5:
    “(5) Отказът, в това число и мълчаливият, се обжалват в 14-дневен срок по реда на Закона за административното производство”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 33:
    Чл. 33 (1) Държавата и общините предоставят под наем на партиите, получили над 1 на сто и на коалициите, получили над 3 на сто от действителните гласове на последните парламентарни избори, помещения за осъществяване на тяхната дейност.
    (2) Помещенията по ал. 1 се предоставят както следва:
    1. на централните ръководства на политическите партии и коалиции - от областния управител на област София- град;
    2. на регионалните ръководства на политическите партии и коалиции - от съответния областен управител;
    3. на местните ръководства на политическите партии и коалиции, както и на партиите и коалициите, представени в съответния Общински съвет - от кмета на съответната община или район.
    (3) Органите по ал. 2 се произнасят по искането за предоставяне на помещение за нуждите на политическата партия или коалиция в едномесечен срок от подаването му.
    (4) Непроизнасянето в срока по ал. 3 се смята за мълчалив отказ.
    (5) Предоставянето на помещения на политическите партии и коалиции се извършва съгласно Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост.
    Чл. 34 (1) Наемът на предоставените помещения е в размер на амортизационните отчисления, като към тях се добавят и експлоатационните разходи, ако има такива.
    21


    (2) Наемните правоотношения се прекратяват поради неплащане на наемната цена за повече от три месеца, поради системното й неплащане в срок или при установено нарушение по чл. 35.
    Предложение на комисията за чл. 34:
    Чл. 34 (1) Наемът на предоставените помещения е в размер на амортизационните отчисления, като към тях се добавят и експлоатационните разходи, ако има такива.
    (2) Предоставените помещения на политически партии не могат да се преотдават под наем, да се преотстъпват за ползване, както и да се ползват съвместно по договор с трети лица.
    (3) Наемните правоотношения се прекратяват поради неплащане на наемната цена за повече от три месеца, поради системното й неплащане в срок или при нарушение по ал. 2.
    Чл. 35. Предоставените помещения не могат да се пренаемат, да се преотстъпват за ползване, както и да се ползват съвместно по договор с трети лица.
    Предложение на комисията за чл.35:
    Член 35 да отпадне, текстът систематично е отразен като ал. 2 на чл. 34.
    Глава пета
    ФИНАНСОВ КОНТРОЛ
    Комисията подкрепя наименованието на Глава пета, която става Глава четвърта.
    Чл. 36 (1) Финансовият контрол върху приходите и разходите и управлението и разпореждането с имуществото на политическите партии се осъществява от Сметната палата.
    (2) Политическите партии прилагат двустранно счетоводно записване съгласно разпоредбите на Закона за счетоводството.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 36 се изменя така:
    “Чл. 36. Цялостният контрол по финансовите приходи и разходи на политическите партии се осъществява от Сметната палата".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 36:
    Чл. 36 (1) Финансовият контрол върху дейността на политическите партии и управлението на предоставеното им имуществото се осъществява от Сметната палата.
    (2) Политическите партии прилагат двустранно счетоводно записване съгласно разпоредбите на Закона за счетоводството.
    22

    Чл. 37 (1) До 31 март всяка година политическите партии представят в Сметната палата заверен от независим финансов одитор обобщен отчет за приходите и разходите си за предходната година, включващ централните управления и регионалните структури, който съдържа:
    1. приходите по чл. 23,24,27 и 28;
    2. разходите за персонал, за наеми на помещения, за услуги, за административни разходи, разходи за присъщи дейности, разходи за платени данъци, такси и други плащания, предвидени със закон.
    (2) Разходите за одита и заверката на отчета по ал. 1 са за сметка на съответната партия.
    (3) Сметната палата огласява партиите, които не са подали отчети в срока по ал. 1.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 37 се изменя така:
    “Чл. 37 (1) До 15 март всяка година политическите партии предоставят в Сметната палата отчет за приходите и разходите си за предходната година, който съдържа:
    1. извлечение от книга за приходите, в която са заведени приходите по чл. 23, а за партиите, получаващи държавна субсидия, и данни за приходите по чл. 27 или чл. 28;
    2. извлечение от книга за разходите, в която са отразени разходите за персонал, за наеми на помещения, за услуги, за административни разходи и разходи за присъщи дейности;
    3. списък на дарителите по чл. 23, точки 3 и 4.
    (2) Сметната палата огласява в срок до 31 март партиите, които не са подали отчета си в срока по алинея 1.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 37:
    Чл. 37 (1) Политическите партии изготвят финансови отчети за предходната календарна година, включващи централните управления и регионалните структури, съгласно изискванията на чл. 26 от Закона за счетоводството и на Националния счетоводен стандарт за юридическите лица с нестопанска цел.
    (2) Финансовите отчети по ал. 1 подлежат на независим финансов одит и заверка от независим финансов одитор. Независим финансов одитор не може да бъде лице, което е член на политическата партия или получава възнаграждение от нея под каквато и да е форма.
    (3) Разходите за одита и заверката на финансовите отчети са за сметка на съответната политическа партия.
    (4) До 31 март на текущата година политическите партии представят на Сметната палата заверените финансови отчети. Към отчетите се прилагат списъци на дарителите и размера на даренията по чл. 23, ал.1, т.3 и 4, както и списъци на предприятията с под 5 на сто държавно или общинско участие, предоставили средства на съответната партия.
    (5) Политическите партии публикуват в срока по ал. 4 най-малко в един национален ежедневник финансовите си отчети за предходната календарна година във вида, в който са заверени от одитора.
    23

    (6) Сметната палата огласява в срок до 15 април на текущата година наименованията на партиите, които не са подали отчети в срока по ал. 4.
    Чл. 38 (1) В шестмесечен срок от получаване на отчета по чл. 37, ал. 1 Сметната палата извършва одит за редовността и съответствието на отчетните приходи и разходи и управлението и разпореждането с им5чцество съгласно изискванията на този закон и Закона за счетоводството.
    (2) Политическите партии представят при извършване на одита списъци на дарителите и размера на даренията по чл. 24, ал. 1, т. 2 и 3, както и списък на предприятията с под 5 на сто държавно или общинско участие, предоставили средства на съответната партия.
    (3) Сметната палата публикува в служебния си бюлетин и в Интернет страницата си в едномесечен срок доклад за резултатите от извършените одити по ал.1.
    Предложение от н,пр. Йордан Нихризов:
    Член 38 се изменя така:
    “Чл. 38 (1) В шестмесечен срок след получаване на отчета от политическите партии Сметната палата се произнася по редовността на финансовата им документация в съответствие с нормите на този закон.
    (2) Сметната палата публикува в едномесечен срок след приключване на проверката в служебния си бюлетин и в страницата си в Интернет доклад за резултатите от нея”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 38:
    Чл. 38 (1) Сметната палата в шестмесечен срок от получаване на финансовите отчети извършва одит на финансовата дейност и управлението на предоставеното имущество за тяхното съответствие с изискванията на този закон и Закона за счетоводството.
    (2) Сметната палата публикува в служебния си бюлетин и в интернет страницата си доклада за резултатите от одитите по ал. 1 в срок до един месец от тяхното приключване.
    Чл. 39 (1) В случаите при установени от Сметната палата придобиване или разходване на средства или управление или разпореждане с имущество в противоречие с разпоредбите на този закон, непредставяне или непредставяне в срок на отчета по чл. 37, както и при непубликувано или непубликувано в срока по чл. 25 на получените приходи, политическите партии губят правото си на държавна субсидия до произвеждане на следващите избори.
    (2) При установени в процеса на одита съществени нарушения на изискванията за набиране или разходване на средства, за управление или разпореждане с имущество или за финансова отчетност с решение на Сметната палата докладът се изпраща в седемдневен срок в софийска градска прокуратура.
    Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    Член 39 се изменя така:
    “Чл. 39 (1) В случаите, когато Сметната палата установи придобиване или разходване на средства в противоречие на този закон от политическа
    24

    партия или когато отчетите на същата не са представени съгласно изискванията и в сроковете по чл.37, политическата партия губи правото си на държавна субсидия до провеждането на следващите избори.
    (2) При установени в процеса на проверката съществени нарушения на изискванията за набиране и разходване на средства от политическа партия или на нейната финансова отчетност с решение на Сметната палата докладът й се изпраща в седемдневен срок в Софийска градска прокуратура”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 39:
    Чл. 39 (1) При непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети в Сметната палата, както и при непубликувана или непубликувана в срок на заверените финансови отчети, политическите партии губят правото си на държавна субсидия до произвеждането на следващите избори за народни представители.
    (2) При установени от Сметната палата в процеса на одита нарушения при набирането или разходването на средства, при управлението на предоставеното имущество или при финансовата отчетност, когато има достатъчно данни за извършено престъпление, с решение на Сметната палата докладът се изпраща в Софийската градска прокуратура в 7- дневен срок от приемането му.
    Чл. 40. Сметната палата издава удостоверение за своевременно внесени отчети за последните три години, които политическите партии представят пред Централната избирателна комисия при регистриране за участие в избори.
    Предложение на комисията за чл. 40:
    Чл. 40 (1) Сметната палата издава удостоверение за внесени в срок финансови отчети за предходните три последователни години, което политическите партии представят пред Централната избирателна комисия при регистриране за участие в избори.
    (2) Сметната палата уведомява Софийския градски съд за политическите партии, които не са представили финансови отчети по чл. 37, ал. 4 в продължение на три последователни години.
    Глава шеста
    ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ
    Комисията подкрепя наименованието на Глава шеста, която става Глава пета.
    Чл. 41. Политическата партия се прекратява при:
    1. решение за сливане с или вливане в друга партия;
    2. решение за разделяне на две или повече партии;
    3. решение за саморазпускане съгласно устава й;
    4. разпускане с решение на Софийския градски съд по искане на прокурор;
    25

    Предложение от н.пр. Теодора Литрова:
    В чл. 41, т. 2 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 41:
    Чл. 41. Политическата партия се прекратява при:
    1. решение за сливане с или вливане в друга партия;
    2. решение за разделяне на две или повече партии;
    3. решение за саморазпускане съгласно устава й;
    4. разпускане с решение на Софийския градски съд;
    Чл. 42. Решенията по чл. 41, т.1 и 2 се вземат от върховния орган на партията. Това право не може да бъде делегирано на ръководния орган на партията.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл.42.
    Чл. 43. Съдът постановява разпускане на политическа партия само в случаите, когато:
    1. с дейността си нарушава системно изискванията на този закон;
    2. дейността й противоречи на разпоредбите на Констит5ЩР1ята;
    3. има влязло в сила решение на Конституционния съд, с което политическата партия е обявена за противоконституционна;
    4. са установени от Сметната палата съществени нарушения на изискванията за набиране или разходване на средства, за разпореждане с имущество или за финансова отчетност;
    5. повече от пет години от последната и съдебна регистрация не е участвала в избори за народни представители, за президент и вицепрезидент или за общински съветници и кметове.
    1. Предложение от н.пр. Панайот Ляков:
    В ЧЛ.43 след думата ''партия" се добавят "и организация по чл. 21а”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение от н.пр. Мустафа Зинал и Бойко Радоев:
    В чл. 43, т. 1 в края на изречението се добавят "както и ако не е изпълнила разпоредбата му в чл. 14, ал. 3”.
    Предложението е оттеглено.
    Предложение на комисията за чл. 43:
    Чл. 43 (1) Софийски градски съд постановява разпускане на политическа партия само в случаите, когато:
    1. с дейността си нарушава системно изискванията на този закон;
    2. дейността й противоречи на разпоредбите на Конституцията;
    3. има влязло в сила решение на Конституционния съд, с което политическата партия е обявена за противоконституционна;
    26

    4. в продължение на три последователни години не е представила в Сметната палата годишни финансови отчети;
    5. повече от пет години от последната и съдебна регистрация не е участвала в избори за народни представители, за президент и вицепрезидент или за общински съветници и кметове.
    (2) Решението на съда по ал.1, т.1, 2 и 5 се постановява по иск на прокурора.
    Чл. 44 (1) Решението на съда по чл. 41? подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд по реда на Гражданския процесуален кодекс в 14 дневен срок от узнаване на съдебното решение.
    (2) Върховният касационен съд се произнася в 14-дневен срок и неговото решение е окончателно.
    (3) Решението за прекратяване на политическа партия се вписва в регистъра на Софийския градски съд и в 7-дневен срок от вписването се обнародва в "Държавен вестник”.
    Предложение на комисията за чл. 44:
    Чл. 44 (1) Решението на Софийски градски съд за прекратяване на политическата партия подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд по реда на Гражданския процесуален кодекс в 14 дневен срок от узнаване на съдебното решение.
    (2) Върховният касационен съд се произнася в 14-дневен срок и неговото решение е окончателно.
    (3) Решението за прекратяване на политическа партия се вписва в регистъра на Софийския градски съд и в 7-дневен срок от вписването се обнародва в "Държавен вестник”.
    Чл. 45 (1) При прекратяване на политическа партия по чл. 41, т. 1 - 3 съответният орган определя начина на разпореждане с имуществото й.
    (2) При прекратяване на политическа партия по чл. 41, т. 4 имуществото й преминава в полза на държавата. Държавата отговаря за задълженията на прекратената партия до размера на полученото имущество.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 45.
    Глава седма
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя наименованието на Глава седма, която става Глава шеста.
    Чл. 46 (1) Лице от ръководен орган на политическа партия или лице по чл. 32, което извърши нарушение или допусне извършване на нарушение на изискванията за набиране и разходване на средства, за управление и разпореждане с имущество и за финансова отчетност по този закон, ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 5 000 до 10 000 лева.
    27

    (2) Получените средства и имущества в нарушение на този закон се отнемат в полза на държавата.
    Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В ЧЛ.46, ал.1 думите “от 5000 до 10000 лева” се заменят с “от 200 до 2000 лева”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за чл. 46:
    Чл. 46 (1) Лице от ръководен орган на политическа партия или лице по чл. 32, което извърши нарушение или допусне извършване на нарушение на изискванията за набиране и разходване на средства, за управление на предоставеното имущество и за финансова отчетност по този закон, ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 5 000 до 10 000 лв.
    (2) Лице от ръководен орган на политическа партия или лице по чл.32, което не представи списъци на дарителите по чл.23, ал.1, т.З и 4 и списъци за предприятията с под 5 на сто държавно или общинско участие, предоставили средства на съответната политическа партия или възпрепятства извършването на одит от Сметната палата се наказва с глоба в размер от 1 000 до 5 000 лв.
    (3) Получените средства и имущества в нарушение на този закон се отнемат в полза на държавата.
    Чл. 47. Областен управител или кмет, който не сключи договор за наем с политическа партия за предоставяне на помещение по чл. 33 в едномесечен срок след като отказът му е бил отменен от съда, се наказва с глоба от 1000 до 5000 лева.
    1. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В чл. 47 думите “от 1000 до 5000 лева" се заменят с “от 500 до 1500 лева”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Панайот Дяков:
    В чл. 47 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Настоящият текст става ал.1.
    2. Създава се ал.2;
    “(2) При повторно нарушение глобата е от 5000 до 10 000 лева”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложене на комисията за чл. 47, който да стане чл. 48:
    Чл. 48 (1) Кмет или областен управител, който не изпълни задължение, произтичащо от съдебно решение за отмяна на отказ за предоставяне на
    28

    помещение на политическа партия, се наказва с глоба за неизпълнение в размер от 1 000 до 5 000 лв. от съответния съд.
    (2) При повторно нарушение глобата е от 5000 до 10 000 лв.
    Чл. 48 (1) Актовете за констатиране на нарушенията по чл. 46 се съставят от длъжностни лица, упълномощени от председателя на Сметната палата.
    (2) Наказателните постановления се издават от председателя на Сметната палата.
    (3) Съставянето на актове, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 48, който да стане чл. 47. Предложение на комисията за създаване на „Допълнителна Разпоредба”:
    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    §1. По смисъла на този закон:
    1. “анонимни дарения” са дарения, при които самоличността или фирмата на дарителя са запазени в тайна по отношение на трети лица;
    2. „средства” са всички парични или непарични средства, предоставени на политическа партия въз основа на възмездна или безвъзмездна сделка от трети лица:
    3. „фондонабиращи мероприятия” са дейности по набиране на средства, въз основа на възмездна или безвъзмездна сделка, под формата на пари, услуги, техническо оборудване, труд и информация в полза на политическа партия;
    4. „финансов отчет” е годишен финансов отчет по смисъла на Закона за счетоводството;
    5. „независим финансов одитор” е регистриран одитор по смисъла на Закона за независимия финансов одит;
    6. „дъщерни юридически лица” са търговски дружества или юридически лица с нестопанска цел, в които като съдружници, съответно като учредители и/или членове участват предприятия с над 5 на сто държавно или общинско участие
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 1. За неуредените в този закон въпроси се прилага Законът за юридическите лица с нестопанска цел.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, който става § 2.
    § 2. Този закон отменя Закона за политическите партии (обн., ДВ, бр. 30 от 28.03.2001г.). Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, който става § 3.
    29

    § 3 (1) Политическите партии, регистрирани по отменения Закона за политическите партии (обн., ДВ, бр.30 от 28.03.2001 г.) се пререгистрират по реда на този закон в 6- месечен срок от влизането му сила.
    (2) Политическа партия, която не е пререгистрирана в срока по ал. 1 по искане на прокурора се обявява за прекратена от съда.
    (3) Започналите производствата по регистрация на политически партии към влизането в сила на този закон се прекратяват.
    (4) В едномесечен срок от изтичането на срока по ал. 1 областните управители и кметовете на общини прекратяват договорите за наем на помещения, държавна или общинска собственост, сключени с политически партии, които не са се пререгистрирали.
    1. Предложение от н.пр. Йордан Нихризов:
    § 3 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    2. Предложение от н.пр. Кина Андреева:
    § 3 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    3. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В § 3, ал.1 се изменя така:
    “(1) Политическите партии, регистрирани преди 28.03.2001 г, се пререгистрират по реда на този закон в 6-месечен срок от влизането му в сила”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    4. Предложение от н.пр. Борислав Цеков:
    В § 3, ал. 3 се изменя така:
    “(3) Заварените към влизането в сила на този закон производства по регистрация на политически партии се довършват по сегашния ред.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на комисията за § 3, който става § 4:
    § 3 (1) Политическите партии регистрирани до влизането в сила на този закон се пререгистрират по реда на този закон, като подават в съда документи в 6-месечен срок от влизането му в сила.
    (2) Започнатите производства по регистрация на политически партии към влизането в сила на този закон се прекратяват.
    (3) При неподаване на документи за пререгистрация в съда в срока по ал. 1 политическата партия се прекратява от съда по искане на прокурор, а при влязъл в сила отказ за пререгистрация се заличава служебно от съда.
    (4) Областните управители и кметовете на общини прекратяват договорите за наем на помещения, държавна или общинска собственост,
    30

    сключени с политически партии, прекратени по ал.3, в едномесечен срок от прекратяването.
    § 4. В срок от шест месеца от влизане в сила на този закон областните управители и кметовете на общини прекратяват договорите за наем на помещения, държавна и общинска собственост, сключени с политически партии, които не са регистрирали кандидати в последните избори за народни представители, проведени на 17 юни 2001г. или са получили под 1 на сто от гласовете при две поредни участия в избори за народни представители, за президент и вицепрезидент или за общински съветници и кметове.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 5.
    § 5. В чл. 50 ал. 3 от Закона за избиране на народни представители се създава т. 3:
    “3. удостоверение от Сметната палата за своевременно внесени финансови отчети за последните три години.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.
    § 6. В чл. 6 ал.1 от Закона за избиране на президент и вицепрезидент на републиката се създава т. 5:
    “5. удостоверение от Сметната палата за своевременно внесени финансови отчети на партията или коалицията за последните три години.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 7.
    § 7. Чл. 40 ал. 2 от Закона за местните избори се изменя така:
    “(2) Партиите представят препис от съдебното решение, с което са регистрирани, както и удостоверение от Сметната палата за своевременно внесени финансови отчети за последните три години. Когато партии участват в коалиция, препис от съдебното решение и удостоверение от Сметната палата се представят за всяка от тях. Партийните коалиции представят решението за своето образуване, подписано от ръководствата на съответните партии, образец от подписите на лицата, които ги представляват и образец от печата на коалицията, ако има такъв.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за §7, който става § 8.
    § 8. В чл.20 от Закона за държавната собственост (Обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм., бр. 104 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 55 от 1997 г.; доп., бр. 61 от 1997 г.; изм., бр. 117 от 1997 г.; доп., бр. 93 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 124 от 1998 г.; изм. с § 4 от Закона за деноминация на лева - бр. 20 от 1999 г., бр. 67 от 1999 г., бр. 9 от 2000 г.; доп., бр. 12 от 2000 г.; изм., бр. 26 от 2000 г., бр. 57 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г. - в сила от 31.03.2001 г.; бр. 38 от 2001 г. - Решение N: 7 от 10.04.2001 г. по к.д. N: 1 от 2001 г.; изм., бр. 45 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 63 от 15.07.2003 г. ) думите „централните ръководства на политическите партии” се заменят с „централните и регионалните ръководства на политическите партии и коалиции”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
    31



    § 9. В чл.14 от Закона за общинската собственост (Обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм., бр 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 22 от 1998 г.; изм., бр. 93 от 1998 г.; изм. с §4 от Закона за деноминация на лева - бр. 20 от 05.03.1999 г., бр. 23, 56 и бр. 64 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 67 от 1999 г.; изм., бр. 69 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 96 от 1999 г.; изм., бр. 26 от 2000 г.; доп., бр. 34 от 2001 г.; изм., бр. 120 от 29.12.2002 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 след думите „за нуждите на местните ръководстсва на политическите партии” се добавя „и коалиции”.
    2. В ал.6, изречение второ думите „както и за помещенията, предоставени на политическите партии за клубна дейност” се заличават.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 10.
    § 10. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник". Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 11.
    Форма за търсене
    Ключова дума