Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за изясняване на изнесените в медийното пространство факти и обстоятелства относно лобисткия скандал свързан с управлението на Тройната коалиция и предоставените 1,5 милиона евро на австрийския лобист Петер Хохегер
Временна анкетна комисия за изясняване на изнесените в медийното пространство факти и обстоятелства относно лобисткия скандал свързан с управлението на Тройната коалиция и предоставените 1,5 милиона евро на австрийския лобист Петер Хохегер
28/03/2012
    П Р О Т О К О Л

    № 1
    На 28 март 2012 г., /сряда/ от 11.00 часа в зала “Огледална” на Народното събрание се проведе заседание на Временната анкетна комисия за изясняване на изнесените в медийното пространство факти и обстоятелства относно лобисткия скандал свързан с управлението на Тройната коалиция и предоставените 1,5 милиона евро на австрийския лобист Петер Хохегер.

    Заседанието бе открито в 11.00 часа и ръководено от господин Димитър Главчев.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    * * *

    / Начало 11.00 часа /

    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и може да започнем първото заседание на комисията.
    Предлагам ви то да мине при следния дневен ред.
    Точка единствена – Обсъждане и приемане правила за работата на Временната анкетна комисия.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Дневният ред е единодушно приет.
    Всички вие имате на имейлите си проекта за правила на работа на Временната анкетна комисия. Предполагам, че сте се запознали. Имате думата за коментар на правилата и предложения.
    ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, предполагам, че сте се запознали с правилата. Аз имам няколко предложения, защото в така предложените правила на практика, ние не може да изслушаме виновника Петер Хохегер. Има предвидени варианти за изслушване, възможности за запознаване с документи. На практика тази възможност се изключва, затова предлагам в т.4 да се добави: “включително и чрез видеоконферентна връзка. Още по-хубаво би било да поканим г-н Хохегер да дойде в България. Не знам дали имаме бюджет и дали би могло да се реализира това. Но нищо не пречи да се организира една видеоконферентна връзка и това да е записано като възможност, защото не става дума само за него. Може да има и други чуждестранни граждани.
    Също е хубаво да фиксираме, че имаме право и бихме могли да изслушаме и чужди граждани, какъвто се явява Хохегер. Предлагам т.4 да изглежда така: “Комисията изисква информация и изслушва, включително и чрез видеоконферентна връзка”, това което се добавя, “и представители на съответните институции, трети лица и чужди граждани”, отново добавяме “чужди граждани” имащи отношение със случаите, по които следва да бъдат изяснени дадени факти и обстоятелства.
    Друго предложение, което правя във връзка с изслушването на лица и граждани. В т.4.2 да се добави: “при 4.1 и 4.2”. При заседание Комисията може да покани за участие представители на съответните министерства, ведомства, да добавим “и физически лица”. Защото има и физически лица свързани с предмета на действие на Комисията ни. Нещо което, ние като политическа сила сме против. “Комисията да заседава, когато присъстват не по-малко от една трета от членовете й”. Хубаво би било да е една втора – 50 плюс едно, както е редно да бъде по правилата на Парламента.
    И остава неуреден въпроса със заместник председателите, които както стана ясно не сме избрали. Ние не бихме искали еднолично да се назначава заместник или водещ. Този въпрос трябва да решим както предложите.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Заповядайате г-н Найденов.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Две възражения.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Една реплика може ли преди това? Надявам се г-н Лаков поставихте в кавички някои изрази, които са от периметъра на наказателното право. Защото ако тази Комисия сме се събрали тук с претенциите, че сме съд и обявяваме вина. Защото казахте, основния виновник.
    ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Не, никаква вина. Основния виновник в кавички.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Да, вероятно в кавички. Благодаря ви.
    ЕМИЛ РАДЕВ: Една реплика по повод изказването на господин Лаков. Колеги, в т.4 текста, който сме записали е “Комисията изисква информация и изслушва представители на съответни институции и трети лица, имащи отношение със случая по който следва да бъдат изяснени дадени факти и обстоятелства”. Формулировката “трети лица”, включва абсолютно всички лица, юридически, физически, чуждестранни, местни граждани. Така че ние сме дали най-широката формулировка, така че да няма спекулации, дали е чуждестранно лице, дали е физическо, юридическо лице, фирми, сдружения, фондации. Всичко това може да влиза в обхвата на тази формулировка, а от там нататък ние не сме записали как стават изслушванията. Естествено, че видеоконферентната връзка е една възможност на изслушване. Стига да има техническа възможност, винаги може да го вземем с решение на Комисията, че следващото изслушване на еди кой си ще бъде с видеоконферентна връзка. Тук нямаме закон, който да ни ограничава в някои процесуални действия. Така че и без да го запишем изрично имаме тази възможност, стига да имаме такава техническа.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Заповядайте г-н Найденов.
    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ: Благодаря г-н председателю. Две възражения по отношение на вътрешните правила - точка 5 и точка 7. По отношение на т.5 вече стана дума. “Комисията заседава, когато присъстват не по-малко от една трета от членовете й”. И аз мисля, че това противоречи на Правилника. Мисля че трябва да бъде променено.
    Точка 7 – Председателят на Комисията или упълномощен от него член може да предоставя информация на средствата за масова информация. Аз възразявам срещу подобно правило, защото мисля, че всеки един от членовете на Комисията е с равни права и не виждам потребност, нито основание председателя на Комисията да упълномощава който и да, за да дава тази информация.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Да, тук съм склонен да се съобразя с това.
    ЕМИЛ РАДЕВ: Тук се има предвид, че ако трябва да се изкажем от името на цялата Комисия за прието решение и т.н. Говорим, тъй като няма функция на говорител от името на цялата Комисия. От там нататък всеки един народен представители или участник в Комисията има право лично да информира.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря г-н председател. Аз наистина предлагам т.7 да отпадне, защото съгласно Правилника, председателят и на постоянна и на временна комисия представлява Комисията и абсолютно е ненужно да му даваме представителни функции, които са му дадени с Правилника. Така че няма никакъв смисъл. Само се създава илюзията. Виждам че нямате намерение да спрете, а и не можете и няма никакъв смисъл от текстове, които повтарят правомощия на председателя.
    Да коригираме и т.5, че става дума за 50 процента кворум.
    Правя процедурно предложение т.7 да отпадне. А т.5 да се коригира, съобразно както предложиха другите колеги. Тъй като най-вероятно ще гласуваме ан блок, ако няма други предложения.
    По т.4.3, моля да бъде записано, че на постъпилата информация от институциите и изслушване на съответните лица се съхранява и използва при спазване изискванията на Закона за защита на класифицирана информация. Да се добави, че “когато информацията е от съответното ниво”. Защото при нас ще постъпи информация, която не е от това ниво. Тогава да не попадне под изискването точно на този член от нашия правилник. Това са моите забележки.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Други съображения.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Имам въпрос. Какво правим с информация, която е класифицирана и въпреки това е огласена? Има практика от други комисии. Този Правилник трябва да реши и този въпрос. Какво става с член на Комисията, който огласява класифицирана информация?
    ЕМИЛ РАДЕВ: Имаме Закон за защита на класифицираната информация и не сме административо наказващ орган, за да предприемаме такива действия.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Както виждате, колегата Цонев направи предложение, да се удовлетвори публичния интерес по тази тема, за да не попадат под тази защита и данни, които не са класифицирана информация. Тоест ние сме за откритост и прозрачност. Същевременно не бихме искали да има злоупотреба и с класифицирана информация.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Аз мисля, че ако има такава злоупотреба, попада под ударите на закона.
    ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Има едно редакционно, което трябва да отпадне – т.4.3. Да бъдем по-открити. Да не се засекретяват нещата.
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Мога да ги обобщя предложенията. Едното е да бъде - заседанията да се провеждат при присъствие над 50 процента.
    Точка 7 да отпадне.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Точка т.4 – 3.4.3 да се добави: «Когато нивото го изисква».
    ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Обединяваме ли се около тези редакции в този вариант да бъдат приети правилата?
    Ако сте съгласни с така предложените редакции във варианта, в който са ви представени правилата, който е съгласен, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Двама.
    Приема се.
    С това е изчерпан дневния ред.
    Закривам заседанието.
    Благодаря ви.

    /Закрито в 11 часа и 10 минути/


    Стенограф: Силвия Михайлова
    Форма за търсене
    Ключова дума