Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна парламентарна комисия за проучване на фактите и обстоятелствата, свързани с действия и инициативи на длъжностни лица от органи на изпълнителната власт, при и по повод помилване, опрощаване на несъбираеми държавни вземания, и даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него през периода януари 2002 - януари 2012 г.
Временна парламентарна комисия за проучване на фактите и обстоятелствата, свързани с действия и инициативи на длъжностни лица от органи на изпълнителната власт, при и по повод помилване, опрощаване на несъбираеми държавни вземания, и даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него през периода януари 2002 - януари 2012 г.
14/09/2012

    П Р О Т О К О Л
    № 5


    На 14.09.2012 г. се проведе извънредно заседание на Временната парламентарна комисия за проучване на фактите и обстоятелствата, свързани с действия и инициативи на длъжностни лица от органите на изпълнителната власт, при и по повод помилване, опрощаване на несъбираеми държавни вземания, даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него през периода януари 2002 – януари 2012 г. при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на постъпили писмени отговори от институции.
    2. Приемане на доклад.
    3. Разни.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Временната парламентарна комисия за проучване на фактите и обстоятелствата, свързани с действия и инициативи на длъжностни лица от органите на изпълнителната власт, при и по повод помилване, опрощаване на несъбираеми държавни вземания, даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него през периода януари 2002 – януари 2012 г., се прилага към протокола.

    Заседанието беше открито в 10,35 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Юлиана Колева.

    *
    * *

    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Добър ден на всички.
    Имаме необходимия кворум.
    Откривам извънредното заседание на Временната парламентарна комисия за проучване на фактите и обстоятелствата, свързани с действия и инициативи на длъжностни лица от органите на изпълнителната власт, при и по повод помилване, опрощаване на несъбираеми държавни вземания и даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него през периода януари 2002 г. – януари 2012 г.
    Колеги, радвам се, че след две отложени поради липса на кворум заседания най-после успяваме да се съберем, макар и отново в намален състав.
    Срокът за работа на комисията изтича на 16 септември 2012 г. По причини, че не успяхме да съберем кворум в две поредни заседания, аз си позволих да изготвя един проект на заключителен доклад на базата на документите, които пристигнаха и които успяхме да съберем, с който се запознавате и в момента включително.
    Искам да ви кажа, че това е една много обща рамка. Но, така или иначе това е моето предложение за най-общи насоки на доклада. Ако искате на днешното заседание, ако искате да си дадем срок за писмени предложения в рамките до вторник, да речем, така че да можем да приемем заключителния доклад след попълването му, включително и с вашите забележки и предложения, и да го внасяме в пленарния състав на Народното събрание с днешното решение.
    Предварително обявения ви дневен ред съдържа и една предходна точка, а това е запознаване с документите, които междувременно са пристигнали и с които комисията не е била запозната. Това са няколко писма в отговор на наши запитвания.
    Първото по хронология е писмо-отговор на наше запитване от Националната агенция по приходите. Темите на този отговор са зададени от нас. Ставаше въпрос за това каква е ролята на Националната агенция по приходите в събирането на сведения, документация и доказателства за несъбираемост на вземанията тогава, когато на базата на тези сведения се налага президентът да вземе решение за опрощаване или отказ от опрощаване на несъбираеми вземания.
    Писмото е изпратено на вашите електронни пощи и вие можете спокойно да се запознаете с него, ако не сте направили досега това.
    Най-накратко ще кажа, че в тази част на нашето проучване като че ли необходимостта от законодателни промени е най-голяма. Указът, който регулира цялата материя, без да има законодателно уреждане на тази материя, е нормативен Указ на Държавния съвет от 1980 г. Той урежда опрощаването на несъбираеми вземания от страна на държавния глава, който знаете, че тогава беше колективен орган под формата на Държавен съвет. Той урежда опрощаване на несъбираеми вземания спрямо лица, учреждения и организации.
    Сами разбирате, че самите субекти в така действащия и към днешна дата указ са съвършено неадекватни на сегашните условия, на развитието на гражданските, търговските и данъчните правоотношения и т.н.
    Съвсем очевидно е наложително да се създаде някаква законодателна рамка. Дали това ще бъде допълнение към някои от фискалните закони, дали ще бъде отделен закон, аз не се наемем в момента да давам предложения в такава посока, но безусловно се налага такава промяна.
    В такава насока е и писмото на НАП, където освен всичко останало обясняват и техните вътрешни правила, които те са приели за нуждите на своята организация – как те подхождат, как съответните длъжностни лица подхождат при поискване от страна на президентската администрация на справки, изследвания, проучвания, събиране на доказателства и друга работа, която извършват органите на Националната агенция по приходите по доказване на факта на несъбираемостта на вземането, чието опрощаване се иска.
    Другите две писма - едното е от Министерството на правосъдието, а другото е от Националния институт на правосъдието – отговарят на материята за сравняване на нашето законодателство в проучваните аспекти със законодателствата на държавите-членки на Европейския съюз или по-скоро на част от тях.
    Тези материали също ги имате в сайта и в преводи, и в оригиналните езикови варианти, които са пристигнали по поискване от наша страна от съответните органи на държавите-членки на Европейския съюз.
    Тук интересното е, че е много разнопосочно самото законодателство. Първо, институтът на помилването е сравнително рядко срещан в страните-членки на Европейския съюз. Специално от тези, които са дали отговор, много малко държави имат института на помилването. Вие ще ги видите в конкретика.
    В другия аспект – гражданството – разбира се, там е най-уредена материята, както и при нас. Тя е най-широко развита и в законови, и в подзаконови нормативни актове. Всяка страна си има собствено национално законодателство, съответстващо на нейната политика. Това е за гражданството.
    Така че там действително доста са и основанията, и процедурите се различават доста. Опрощаването на несъбираемите вземания спрямо функционалната компетентност също е доста разнообразно. В някои страни държавният глава опрощава, в други – министърът на финансите, в трети страни – министерският кабинет, отделно се намесват съобразно степента на автономия и регионите по отношение на местни данъци и такси и т.н.
    Това е като материал, който е събран и който ни е възложен с мандата на Народното събрание да получим. Не съм описвала в доклада все още и него наистина го оставям за най-последно, защото той е чисто информативен, за да може вече съответните органи на Народното събрание, които имат законодателна инициатива и които биха решили да се занимават с този проблем, да бъдат облекчени при приемането на съответните действия и проучвания.
    От тази гледна точка очевидно в тази част докладът няма да бъде проблематичен. Просто ще пресъздадем това, което на нас ни е предоставено като информация в него.
    С това приключвам докладването по първа точка.
    Други съществени материали, които са постъпили от гледна точка на правенето на изводи в тях, са статистическите доклади и справки, които ние поискахме на едно от предходните заседания. Това са отново пак справки с разбивки за помилвани лица по материя, по текстове, по размер и вид на наказанието, а също така общ брой на лицата, които са придобили българско гражданство с разбивки по години, по видове и основания за придобиване на българско гражданство.
    Всичко, което е постъпило в тази посока, също своевременно – в деня след постъпването му – ви е изпращано на електронните ви адреси и сте могли да се запознаете.
    Някакви изказвания по този въпрос?
    Заповядайте, господин Тончев. Имате думата.
    СВЕТОСЛАВ ТОНЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз нямам въпроси по този въпрос, госпожо председател. Единственото, което остана недоизказано между нас, членовете и Вас, беше срокът, в който да направим допълнителните предложения към този доклад.
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Не, не. Аз говоря за точка първа – по материалите, които съм докладвала. Дали имате някакви въпроси?
    Държа да отбележа за всички вас, че много стриктно и отговорно следя да не се засяга материята в частта, отнасяща се до президентската администрация, комисиите към президента и актовете на президента. Знаете, че по тази част имаме вече едно решение, което ни е определило и рамката на действие на нашата временна комисия.
    В интерес на истината, вие знаете, че бяхме отправили покана към президентската администрация да даде някакви предложения, ако има, за по-добро устройване, най-общо казано, на работата в тези три направления. Но такава не постъпи. За сметка на това пък на сайта на президентството има много нови неща. Има справка за помилваните лица за целия период, има правила на комисиите, които са формирани като помощни органи за вземане на президентски решения. Те също са качени вече на сайта. Има месечни отчети на тези комисии – на комисията по гражданството, на комисията по помилванията. Изобщо се работи много активно и което е похвално в крайна сметка, че се създава една прозрачност в тези отношения и те са вече съвсем ясни и видими, включително и мотивите за помилванията са публикувани на сайта.
    Аз виждам, че междувременно и между другото се разглежда и доклада. Дайте предложения да се отправят писмени становища пак чрез електронните адреси, като имате предвид - пак казвам – че на 16 септември 2012 г. изтича срокът за работата на комисията.
    Ако има в момента някакви изказвания по доклада, свързани със самата рамка на доклада, ако има някакви виждани, различни от така зададената рамка, която в момента е структурирана във вида, в който ще изглежда и като краен вариант, която просто вече ще бъде попълнена със съответните факти, примери, изводи, които и вие ще подадете, моля да ги изложите.
    Заповядайте, господин Василев. Имате думата.
    ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! В края на краищата целта на нашата комисия в никакъв случай не беше лов на вещици, да хващаме някого в престъпления и далавери. Целта беше да се освети една зона на държавно управление, която досега е била в някакви полусенки, тъмнини.
    За мен най-важното е какъв ще бъде ефектът от доклада.
    Бих предложил по принцип в доклада да се съдържа текст, че той се предоставя на Министерския съвет с оглед на това, че той също има законодателна инициатива и с оглед на това, че третира все пак действия на държавни служители, на представители на изпълнителната власт във връзка с техните компетенции и по помилванията, и по гражданството, и по несъбираемите вземания.
    Тоест, предлагам този доклад да се изпрати на Министерския съвет.
    Другото, което ми се ще да се направи, е докладът да бъде изпратен и на главния прокурор с оглед на това, че във връзка с това, което и Игнат Раденков каза – все пак в комисията са постъпили данни за евентуално извършени престъпления.
    ЕЛИАНА МАСЕВА: Господин Василев, този сигнал е изпратен на главния прокурор.
    ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: Струва ми се, че е добре и докладът да бъде изпратен.
    ЕЛИАНА МАСЕВА: Господин Василев, и в Комисия за борба с корупцията сигналът също е изпратен, както и на главния прокурор.
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Всички сигнали, които съдържат някакви данни за престъпна дейност, съвсем чинно и добросъвестно сме изпратили на прокуратурата.
    ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: О, кей. Добре, в такъв случай второто го оттеглям. Но предложението за Министерския съвет остава. Хубаво е да се изпрати и официално, защото все пак и премиерът ще има нужда да види какво трябва да се направи за подобряване работата на самите служители.
    СВЕТОСЛАВ ТОНЧЕВ: Да, още повече в контекста на сега водените разговори за изменение на Закона за българското гражданство, които се водят в Министерския съвет.
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Сега има един законопроект. Аз съм отбелязала, между другото, в самия доклад, че този законопроект действително ще се нуждае от корекция в тази посока, защото иначе рискува той самият да бъде противоречащ на закона и на нормативните актове.
    РЕПЛИКА: В какъв срок?
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Срокът е до вторник, 18 септември.
    ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: При положение, че мандатът на комисията изтича във вторник, ние трябва сега да го гласуваме по принцип.
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Аз това предлагам – докладът да се гласува по принцип.
    ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: Да, а чисто технически да се внесат някои промени, за да сме коректни.
    ПРЕДС. ЮЛИАНА КОЛЕВА: Последното нещо, което имам желание да направя в момента, е да искаме удължаване срока и на тази комисия. Аз смятам, че тя си изпълни предназначението от гледна точка на това, че направихме проучванията, видяхме какво липсва в законодателната рамка, какво не е достатъчно, къде става изкривяването на практиката и т.н.
    Колеги, предлагам да приемем по т. 3 следното
    РЕШЕНИЕ:
    „Приема доклада на комисията по принцип.
    Дава срок за допълнения на доклада до вторник, 18 септември 2012 г.”
    Има ли възражения по това решение? Не виждам.
    Решението се приема единодушно.
    Това означава, че обективно в сряда или в четвъртък можем да внесем окончателния вариант на доклада в „Деловодството” на Народното събрание.
    С това дневният ред на заседанието е изчерпан.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 11,00 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Юлиана Колева)
    Форма за търсене
    Ключова дума